Mee eens. Daarom pleit ik voor een uniforme meetmethode of een predikant of gemeente links of rechts is, gecombineerd met quota voor elke gemeente, zodat een linkse gemeente minstens 20% rechtse predikanten, en rechtse gemeenten minstens 20% linkse predikanten uitnodigen.
Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dan geloof je het lekker nietCarsten schreef: ↑19 jun 2025, 12:27Zeker niet. Wij geloven hier niets van.GG links schreef: ↑19 jun 2025, 12:01Zijn alle predikanten die zo in de GG Houten konden staan als er kanselruil toegestaan zou zijn.Carsten schreef: ↑19 jun 2025, 11:55Wij verbazen ons wel dat een linkse Ger Gemmer, links hervormde predikanten kan waarderen.GG links schreef: ↑19 jun 2025, 10:11
Dat wordt in de toekomst inderdaad een probleem vrees ik. We zijn gezegend geweest de afgelopen jaren met ds. C. Harinck, ds. Van der Net en ds. Vreugdenhil. Die is met emiraat maar woont in Houten en gaat daar nu nog met grote regelmaat voor.
Verder komen ds. Zondag en ds. Baan regelmatig en is de classis Utrecht met ds. Visscher en ds. W. Harinck ook gezegend met predikanten die in het midden van de GG staan. Ds. Al Chalabi komt hier nooit. Zolang deze situatie er is komt het wel goed wat het preekrooster betreft. Ook is het zo dat Houten in het midden van het land ligt en er regelmatig predikanten zijn, van over de landsgrenzen der Jordaanwaar je prima kunt kerken. De dominees Belder, P.J Visser en van der Belt en van Zanden bijvoorbeeld.
Maar als het curatorium geen studenten meer of onvoldoende aanneemt die hier in de plaatselijke GG passen dan krijgen we op termijn een probleem. En er zijn meer gemeenren zoals Houten, Bodegraven, Emmeloord, Vlissingen en nog een aantal
Al is het ook in Houten zo dat daar ook alle verschillende opvattingen zijn wat betreft de leer. Maar de linkerzijde overheerst.
Ik ga ook niet zitten somberen want als ds. Zondag een beroep naar onze gemeente aanneemt is het probleem ook weer voor een paar jaar over. Genoeg info zo ?
Onze ervaring wanneer mensen kritiek hebben op GG nogal eens doorschieten. Hier is een hervormde gemeente waar veel mensen uit GG zitten, en dan blijken ze van rechts GG opeens linkse hervormde en confessionele predikanten heel erg te waarderen
Nee, kanselruil is niet toegestaan binnen de GG.. Houten houd zich daaraan.
Laatst gewijzigd door GG links op 19 jun 2025, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vermoedelijk valt onder "wij" 1 GerGem predikant van rechtse snit, die het hoogmoedig vind om over "ik" te praten en het daarom maar over "wij" heeft, wat in mijn beleving nog hoogmoediger over komt, alsof je voor meerderen telt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Net als Vlissingen. Wat dat betreft helemaal eens dat er met kanselruil zo een heel aantal predikanten vanuit de PKN in Vlissingen voor zou kunnen gaan.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Je zou de boek van ds. Vreugdenhil moeten lezen dat over Galaten 5 vers 22 gaat. Daarin is veel onderwijs. Wat en hoe je hier allemaal post op de forum is tegenovergesteld van wat je zogenaamde geliefde dominee ons voorhoudt.
Bedoel je mij ?KDD schreef: ↑19 jun 2025, 13:47Je zou de boek van ds. Vreugdenhil moeten lezen dat over Galaten 5 vers 22 gaat. Daarin is veel onderwijs. Wat en hoe je hier allemaal post op de forum is tegenovergesteld van wat je zogenaamde geliefde dominee ons voorhoudt.
Ik zou zeggen leg je postings hier naast wat ds. Vreugdenhil geschreven heeft in zijn boek, Vruchtdragen voor Hem. En dan oordeel zelf. Wat ik hier leest ben je geen reklame voor zijn prediking iig.GG links schreef: ↑19 jun 2025, 14:04Bedoel je mij ?KDD schreef: ↑19 jun 2025, 13:47Je zou de boek van ds. Vreugdenhil moeten lezen dat over Galaten 5 vers 22 gaat. Daarin is veel onderwijs. Wat en hoe je hier allemaal post op de forum is tegenovergesteld van wat je zogenaamde geliefde dominee ons voorhoudt.
Van wat je zogenaamde geliefde predikant ons voorhoudt. De weerzin spreekt iig duidelijk tegen mijn posts. Bovendien gaat een forum mede om discussie. Ik ben me er niet van bewust dat ik over de schreef ga wat de Schrift betreft. Galaten 5 vers 22 gaat over hoe een christen zich dient te gedragen. Ik zou zeggen leest u zelf het boek er is goed op na of uw posts daaraan voldoen. Dan hoeft alleen maar de intentie goed te zijn.KDD schreef: ↑19 jun 2025, 14:18Ik zou zeggen leg je postings hier naast wat ds. Vreugdenhil geschreven heeft in zijn boek, Vruchtdragen voor Hem. En dan oordeel zelf. Wat ik hier leest ben je geen reklame voor zijn prediking iig.GG links schreef: ↑19 jun 2025, 14:04Bedoel je mij ?
Discussie kan alleen als je het niet met elkaar eens bent. Dat hoeft dan niet direct liefdeloos opgevat te worden . Walging die spreekt uit "zgn . geliefde predikant " is wel degelijk liefdeloos.
1. Het is niet mijn zogenaamde geliefde predikant maar mijn geliefde predikant.
2. Hij heeft mijn support helemaal niet nodig.
3. Ik ga niet op commando een boek lezen.
4. Jij poneert dat mijn posts strijdig zijn met de opvattingen van ds. Vreugdenhil. Dus bewijs dat maar is. En ga niet verwijzen naar een boek dat ik maar is moet lezen.
5. Ik ben en suggereer dat ook helemaal niet dat ik een spreekbuis van hem ben. Jij hebt ook vast wel vrienden waar je het totaal mee oneens bent. Dus het is niet ondenkbaar dat wij op onderdelen verschillend over zaken denken.
6. Hoezo zijn de zaken die ik hier post geen reclame voor ds. Vreugdenhil ? Hij is toch niet aanspreekbaar op wat jij of ik of een ander zegt ?
De toepassing mag jezelf bedenken.
Laatst gewijzigd door GG links op 19 jun 2025, 15:36, 5 keer totaal gewijzigd.
Dit hele topic is op dit moment een slangenkuil. Misschien kan iedereen even afkoelen?
Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd. Dat de rechterflank flank van de GG wil horen moeten zezelf weten maar laat de linkerflank van de kerk het hunne beluisteren. Ik weet wel waar ik me thuisvoel.Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
-
Zou dat eventueel ook te maken kunnen hebben met de toon waarop jij en @Rido91 deze discussie voeren? Op z'n minst wekken jullie de indruk dat je alles wat behoudender is dan dat je zelf bent, verdenken van onbijbelse eenzijdigheid, maar dat je zelf wél het volmaakte evenwicht hebt weten te vinden.GG links schreef: ↑19 jun 2025, 15:39Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd.Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist