Gereformeerde Gemeenten

J de Groot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J de Groot »

Ik zie trouwens dat Kapelle-Biezelinge 28 personen meer telt dan Alblasserdam. De lijst van Wikipedia is dus niet heel erg recent.
Maar goed, het zijn in ieder geval de 9 grootste vacante gemeenten.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 16 jun 2025, 19:06 Het is een zeer grote uitzondering dat een kleine armlastige gemeente met een kandidaat bedeeld wordt.
Ik heb zo al een inschatting welke vacatures ingevuld worden. Ik hoop dat ik ongelijk heb
Dit is een stuk duidelijker dan een rare vraag. Zoals door heel de geschiedenis heen zijn grote gemeente populairder. Ook kleine gemeente die veel betalen zijn vaak vacant.

Doe eens een voorspelling.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 16 jun 2025, 19:09
MGG schreef: 16 jun 2025, 18:52
Job schreef: 16 jun 2025, 18:34
MGG schreef: 16 jun 2025, 18:29

Dat weet waarschijnlijk niemand. Het kost heel wat moeite om te achterhalen wat een gemeente betaalt. Daarbij komt dat het bruto salaris slechts een indicatie is van he netto voordeel.

Waarom stel je deze vraag?
Zulke dingen worden toch gewoon voorgelezen bij de beroepsbrief? En verder gaat het ons niets aan.
Klopt, maar ik denk dat niemand deze informatie van alle gemeente verzamelt. Mede daarom ben ik benieuwd naar waarom Bertiel deze vraag stelt.
Ik denk dat mensen met merkwaardige interesses een eind komen via de ANBI-gegevens.
Ik denk het niet. De ANBI stukken staan op GG info, maar deze laten niet het salaris zien. Los van dat de overzichten van sommige gemeente bijna pijn aan je ogen doen.
Bobber

Bericht door Bobber »

Hoe bedoel je? Zijn ze niet duidelijk of is er een andere reden dat ze pijn aan je ogen doen?
Bobber

Bericht door Bobber »

johannes123 schreef: 16 jun 2025, 14:51 Ik begreep dat de Gereformeerde Gemeente van Oosterland een nieuw kerkgebouw gaat bouwen op de bestaande plaats, of de kerk grondig verbouwen waardoor er meer zitplaatsen komen.
De huidige kerk is ontzettend oud, de vloeren zijn rot en de isolatie is ontzettend slecht. Daarnaast is er veel ruimtegebrek en kunnen gezinnen niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Een mooie stap voor deze gemeente dacht ik zo.

Aanstaande vrijdagavond is er een informatie avond voor de gemeenteleden om de plannen toe te lichten en te bespreken. De ontwerpen van de kerk zagen er in ieder geval heel mooi uit!
Nu nog hopen op een predikant voor deze gemeente/classis.
Mooi voor die gemeente dat er zulke plannen zijn. Overigens als er een predikant komt moet er nog meer geld in het zakje en de bouw zal ook gefinancierd moeten worden.
MGG

Bericht door MGG »

Bobber schreef: 16 jun 2025, 19:32 Hoe bedoel je? Zijn ze niet duidelijk of is er een andere reden dat ze pijn aan je ogen doen?
De opmaak is matig, maar vooral de soms zeer afwijkende begrotingen en het gebruik van het kasstelsel doen pijn aan mijn ogen. Het kasstels geeft bij groot onderhoud of andere wijzigingen mbt het vastgoed amper inzicht.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 16 jun 2025, 19:25
Job schreef: 16 jun 2025, 18:34
Zulke dingen worden toch gewoon voorgelezen bij de beroepsbrief? En verder gaat het ons niets aan.
Klopt, maar ik denk dat niemand deze informatie van alle gemeente verzamelt. Mede daarom ben ik benieuwd naar waarom Bertiel deze vraag stelt.
Ik denk dat mensen met merkwaardige interesses een eind komen via de ANBI-gegevens.
Ik denk het niet. De ANBI stukken staan op GG info, maar deze laten niet het salaris zien. Los van dat de overzichten van sommige gemeente bijna pijn aan je ogen doen.
Uit uitgaven aan kerk is er best wel een en ander op te maken denk ik? Maar als jij het zegt zal het zo zijn. Het boeit me totaal niet.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Bobber schreef: 16 jun 2025, 19:33
johannes123 schreef: 16 jun 2025, 14:51 Ik begreep dat de Gereformeerde Gemeente van Oosterland een nieuw kerkgebouw gaat bouwen op de bestaande plaats, of de kerk grondig verbouwen waardoor er meer zitplaatsen komen.
De huidige kerk is ontzettend oud, de vloeren zijn rot en de isolatie is ontzettend slecht. Daarnaast is er veel ruimtegebrek en kunnen gezinnen niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Een mooie stap voor deze gemeente dacht ik zo.

Aanstaande vrijdagavond is er een informatie avond voor de gemeenteleden om de plannen toe te lichten en te bespreken. De ontwerpen van de kerk zagen er in ieder geval heel mooi uit!
Nu nog hopen op een predikant voor deze gemeente/classis.
Mooi voor die gemeente dat er zulke plannen zijn. Overigens als er een predikant komt moet er nog meer geld in het zakje en de bouw zal ook gefinancierd moeten worden.
Meestal wordt zoiets wel ingecalculeerd in de begroting hoor.
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef: 16 jun 2025, 19:09
Bertiel schreef: 16 jun 2025, 19:06 Het is een zeer grote uitzondering dat een kleine armlastige gemeente met een kandidaat bedeeld wordt.
Ik heb zo al een inschatting welke vacatures ingevuld worden. Ik hoop dat ik ongelijk heb
Nou doe eens een poging....
Hoes.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 16 jun 2025, 19:53

Uit uitgaven aan kerk is er best wel een en ander op te maken denk ik? Maar als jij het zegt zal het zo zijn. Het boeit me totaal niet.
Ik betwijfel of alle gemeenten kosten hetzelfde toewijzen. Binnen uitgave kerk zit vaak ook koster, vergoedingen en onkosten organisten, hulpkosters en kerkenraad. Kosten geluidsinstallatie, schoonmaak etc kan zowel onder kerk als kerkelijke gebouwen staan.
Job

Bericht door Job »

Ik zal niet net doen alsof ik ook niet vaak een voorgevoel heb qua beroepingswerk. Toch klopt dat tegenwoordig veel minder vaak dan een aantal jaar terug. Gelukkig!

En verder zie ik herders en leraars zo vaak steunen onder de enorme zielen- en werklast van een grote gemeente dat ik gewoon niet geloof dat dat hun voorkeur heeft. De saamhorigheid, het verantwoordelijkheidsgevoel en de toegenegenheid in kleinere gemeenten is vaak ook nog eens groter. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen bij een kleinere gemeente. Als ik echt geloof dat een ds. op basis van het salaris een keuze maakt, dan zou ik mijn lidmaatschap opzeggen. Dan kun je een vruchtbare luisterhouding wel vergeten.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 16 jun 2025, 21:50

Ik betwijfel of alle gemeenten kosten hetzelfde toewijzen. Binnen uitgave kerk zit vaak ook koster, vergoedingen en onkosten organisten, hulpkosters en kerkenraad. Kosten geluidsinstallatie, schoonmaak etc kan zowel onder kerk als kerkelijke gebouwen staan.
Dat is waar. Maar als je de uitgaven van het ene jaar dat de gemeente nog vacant is zet tegenover de uitgaven van het jaar dat er een predikant staat, dan moet dat toch een indicatie geven. Alleen moet je wel een beetje maf zijn als je zulke dingen gaat zitten uitzoeken.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 16 jun 2025, 21:55
MGG schreef: 16 jun 2025, 21:50

Dat is waar. Maar als je de uitgaven van het ene jaar dat de gemeente nog vacant is zet tegenover de uitgaven van het jaar dat er een predikant staat, dan moet dat toch een indicatie geven. Alleen moet je wel een beetje maf zijn als je zulke dingen gaat zitten uitzoeken.
Waarbij verhuiskosten en vergoedingen gastpredikanten het een grote puzzel maken.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Je hebt toch gewoon een jaarrekening waar dit allemaal in staat?
MGG

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 16 jun 2025, 22:10 Je hebt toch gewoon een jaarrekening waar dit allemaal in staat?
Voor de leden wel. De jaarrekeningen staat niet op GG info.
Plaats reactie