Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zie trouwens dat Kapelle-Biezelinge 28 personen meer telt dan Alblasserdam. De lijst van Wikipedia is dus niet heel erg recent.
Maar goed, het zijn in ieder geval de 9 grootste vacante gemeenten.
Maar goed, het zijn in ieder geval de 9 grootste vacante gemeenten.
-
Dit is een stuk duidelijker dan een rare vraag. Zoals door heel de geschiedenis heen zijn grote gemeente populairder. Ook kleine gemeente die veel betalen zijn vaak vacant.
Doe eens een voorspelling.
-
Ik denk het niet. De ANBI stukken staan op GG info, maar deze laten niet het salaris zien. Los van dat de overzichten van sommige gemeente bijna pijn aan je ogen doen.Job schreef: ↑16 jun 2025, 19:09Ik denk dat mensen met merkwaardige interesses een eind komen via de ANBI-gegevens.MGG schreef: ↑16 jun 2025, 18:52Klopt, maar ik denk dat niemand deze informatie van alle gemeente verzamelt. Mede daarom ben ik benieuwd naar waarom Bertiel deze vraag stelt.
Hoe bedoel je? Zijn ze niet duidelijk of is er een andere reden dat ze pijn aan je ogen doen?
Mooi voor die gemeente dat er zulke plannen zijn. Overigens als er een predikant komt moet er nog meer geld in het zakje en de bouw zal ook gefinancierd moeten worden.johannes123 schreef: ↑16 jun 2025, 14:51 Ik begreep dat de Gereformeerde Gemeente van Oosterland een nieuw kerkgebouw gaat bouwen op de bestaande plaats, of de kerk grondig verbouwen waardoor er meer zitplaatsen komen.
De huidige kerk is ontzettend oud, de vloeren zijn rot en de isolatie is ontzettend slecht. Daarnaast is er veel ruimtegebrek en kunnen gezinnen niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Een mooie stap voor deze gemeente dacht ik zo.
Aanstaande vrijdagavond is er een informatie avond voor de gemeenteleden om de plannen toe te lichten en te bespreken. De ontwerpen van de kerk zagen er in ieder geval heel mooi uit!
Nu nog hopen op een predikant voor deze gemeente/classis.
-
De opmaak is matig, maar vooral de soms zeer afwijkende begrotingen en het gebruik van het kasstelsel doen pijn aan mijn ogen. Het kasstels geeft bij groot onderhoud of andere wijzigingen mbt het vastgoed amper inzicht.
Uit uitgaven aan kerk is er best wel een en ander op te maken denk ik? Maar als jij het zegt zal het zo zijn. Het boeit me totaal niet.MGG schreef: ↑16 jun 2025, 19:25Ik denk het niet. De ANBI stukken staan op GG info, maar deze laten niet het salaris zien. Los van dat de overzichten van sommige gemeente bijna pijn aan je ogen doen.
-
Meestal wordt zoiets wel ingecalculeerd in de begroting hoor.Bobber schreef: ↑16 jun 2025, 19:33Mooi voor die gemeente dat er zulke plannen zijn. Overigens als er een predikant komt moet er nog meer geld in het zakje en de bouw zal ook gefinancierd moeten worden.johannes123 schreef: ↑16 jun 2025, 14:51 Ik begreep dat de Gereformeerde Gemeente van Oosterland een nieuw kerkgebouw gaat bouwen op de bestaande plaats, of de kerk grondig verbouwen waardoor er meer zitplaatsen komen.
De huidige kerk is ontzettend oud, de vloeren zijn rot en de isolatie is ontzettend slecht. Daarnaast is er veel ruimtegebrek en kunnen gezinnen niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Een mooie stap voor deze gemeente dacht ik zo.
Aanstaande vrijdagavond is er een informatie avond voor de gemeenteleden om de plannen toe te lichten en te bespreken. De ontwerpen van de kerk zagen er in ieder geval heel mooi uit!
Nu nog hopen op een predikant voor deze gemeente/classis.
-
Ik betwijfel of alle gemeenten kosten hetzelfde toewijzen. Binnen uitgave kerk zit vaak ook koster, vergoedingen en onkosten organisten, hulpkosters en kerkenraad. Kosten geluidsinstallatie, schoonmaak etc kan zowel onder kerk als kerkelijke gebouwen staan.Job schreef: ↑16 jun 2025, 19:53Uit uitgaven aan kerk is er best wel een en ander op te maken denk ik? Maar als jij het zegt zal het zo zijn. Het boeit me totaal niet.
Ik zal niet net doen alsof ik ook niet vaak een voorgevoel heb qua beroepingswerk. Toch klopt dat tegenwoordig veel minder vaak dan een aantal jaar terug. Gelukkig!
En verder zie ik herders en leraars zo vaak steunen onder de enorme zielen- en werklast van een grote gemeente dat ik gewoon niet geloof dat dat hun voorkeur heeft. De saamhorigheid, het verantwoordelijkheidsgevoel en de toegenegenheid in kleinere gemeenten is vaak ook nog eens groter. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen bij een kleinere gemeente. Als ik echt geloof dat een ds. op basis van het salaris een keuze maakt, dan zou ik mijn lidmaatschap opzeggen. Dan kun je een vruchtbare luisterhouding wel vergeten.
En verder zie ik herders en leraars zo vaak steunen onder de enorme zielen- en werklast van een grote gemeente dat ik gewoon niet geloof dat dat hun voorkeur heeft. De saamhorigheid, het verantwoordelijkheidsgevoel en de toegenegenheid in kleinere gemeenten is vaak ook nog eens groter. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen bij een kleinere gemeente. Als ik echt geloof dat een ds. op basis van het salaris een keuze maakt, dan zou ik mijn lidmaatschap opzeggen. Dan kun je een vruchtbare luisterhouding wel vergeten.
Dat is waar. Maar als je de uitgaven van het ene jaar dat de gemeente nog vacant is zet tegenover de uitgaven van het jaar dat er een predikant staat, dan moet dat toch een indicatie geven. Alleen moet je wel een beetje maf zijn als je zulke dingen gaat zitten uitzoeken.MGG schreef: ↑16 jun 2025, 21:50Ik betwijfel of alle gemeenten kosten hetzelfde toewijzen. Binnen uitgave kerk zit vaak ook koster, vergoedingen en onkosten organisten, hulpkosters en kerkenraad. Kosten geluidsinstallatie, schoonmaak etc kan zowel onder kerk als kerkelijke gebouwen staan.Job schreef: ↑16 jun 2025, 19:53Uit uitgaven aan kerk is er best wel een en ander op te maken denk ik? Maar als jij het zegt zal het zo zijn. Het boeit me totaal niet.
-
Waarbij verhuiskosten en vergoedingen gastpredikanten het een grote puzzel maken.Job schreef: ↑16 jun 2025, 21:55Dat is waar. Maar als je de uitgaven van het ene jaar dat de gemeente nog vacant is zet tegenover de uitgaven van het jaar dat er een predikant staat, dan moet dat toch een indicatie geven. Alleen moet je wel een beetje maf zijn als je zulke dingen gaat zitten uitzoeken.MGG schreef: ↑16 jun 2025, 21:50Ik betwijfel of alle gemeenten kosten hetzelfde toewijzen. Binnen uitgave kerk zit vaak ook koster, vergoedingen en onkosten organisten, hulpkosters en kerkenraad. Kosten geluidsinstallatie, schoonmaak etc kan zowel onder kerk als kerkelijke gebouwen staan.
Je hebt toch gewoon een jaarrekening waar dit allemaal in staat?
-