Ontwikkelingen HHK

J.C. Philpot

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Bericht van commissie toelating

Per 10 juni 2025
is preekbevoegdheid verleend aan:

>kand. M.J. Kooiman te Delft
>kand. J. Kooistra te Barneveld

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... oelating-1
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

In het RD artikel stond ook dat de HHK mogelijkheden aan het verkennen is om losmakingsprocedures voor ouderlingen en diakenen in te stellen. Zijn er kerken waar dat soort procedures al in gebruik zijn?
https://www.rd.nl/artikel/1111631-ds-zo ... -voorkomen
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 23 jun 2025, 08:27 In het RD artikel stond ook dat de HHK mogelijkheden aan het verkennen is om losmakingsprocedures voor ouderlingen en diakenen in te stellen. Zijn er kerken waar dat soort procedures al in gebruik zijn?
https://www.rd.nl/artikel/1111631-ds-zo ... -voorkomen
Nee, Op zich goed dat hier over nagedacht wordt, maar dat komt doordat de klassieke zienswijze op de verkiezing en termijnen van deze ambtsbroeders niet meer functioneert.
Gewoon de termijnen terugschroeven naar 1 termijn van vier jaar en geen dispensatie toekennen, levert volgens mij al de oplossing van dit probleem.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 23 jun 2025, 08:51 Nee, Op zich goed dat hier over nagedacht wordt, maar dat komt doordat de klassieke zienswijze op de verkiezing en termijnen van deze ambtsbroeders niet meer functioneerd.
Gewoon de termijnen terugschroeven naar 1 termijn van vier jaar en geen dispensatie toekennen, levert volgens mij al de oplossing van dit probleem.
Maar dat zorgt bij veel gemeenten voor problemen met de invulling van de ambten. Dus dat lost weinig op.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 23 jun 2025, 09:04 Maar dat zorgt bij veel gemeenten voor problemen met de invulling van de ambten. Dus dat lost weinig op.
Dat zou betekenen dat gemeentes zo'n beetje in geestelijke staat van faillissement verkeren.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik weet wel gemeentes waar de dominee losgemaakt is waar ook andere ambtsdragers ontheven zijn door een commissie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Sinds wanneer kent de kerkorde losmakingen eigenlijk? Zien we dat ook in de oorspronkelijke DKO?
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 23 jun 2025, 09:11
Henk J schreef: 23 jun 2025, 09:04 Maar dat zorgt bij veel gemeenten voor problemen met de invulling van de ambten. Dus dat lost weinig op.
Dat zou betekenen dat gemeentes zo'n beetje in geestelijke staat van faillissement verkeren.
Tja, maar jij weet ook wel dat er veel van zulke gemeenten zijn in de HHK.
Verder vraag ik me af in hoeverre losmakingen te maken hebben met ambtsdragers die te lang dienen. Zie het eerder misgaan tussen botsende karakters of een mismatch tussen dominee en gemeente. Denk niet dat al die problemen opgelost zijn met ambtsdragers die maar vier jaar dienen, denk wel dat er dan andere problemen terug komen door het gebrek aan ervaring in kerkenraden etc.
J.C. Philpot

Ik ken in mijn HHK classis meerdere gemeenten die maar 2 ambtsdragers hebben, die soms qua leeftijd niet de jongsten meer zijn.

Die gemeenten zouden inderdaad in nog grotere problemen komen, als ambtsdragers per definitie een jaar uit de kerkenraad zouden moeten na het termijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rido91

Bericht door Rido91 »

J.C. Philpot schreef: 23 jun 2025, 09:47 Ik ken in mijn HHK classis meerdere gemeenten die maar 2 ambtsdragers hebben, die soms qua leeftijd niet de jongsten meer zijn.

Die gemeenten zouden inderdaad in nog grotere problemen komen, als ambtsdragers per definitie een jaar uit de kerkenraad zouden moeten na het termijn.
Men is er tegenwoordig ook wel goed in geworden om liever allerlei oplossingen te bedenken die eigenlijk niet deugen dan om eens de daadwerkelijke oorzaak van dat probleem te onderzoeken
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Waar ligt het probleem van weinig ambtsdragers?

- failliet van de geestelijke gezondheid in de gemeente;
- de benodigde tijdsdruk of tijdsbesteding;
- de complexheid van de materie die op de kerkenraadstafel belandt;
- enz..
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Het kan te maken hebben met veel dingen. Krimp, ontkerkelijking, vergrijzing, demografische ontwikkeling (wegtrekken jongeren), dat mogelijke kandidaten niet hiertoe bereid zijn, en dan heb je nog de geestelijke toestand van de gemeente.

Wat ook de oorzaak is. Mijn insteek zou zijn "Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou;" (Openbaringen 3), in plaats van deze gemeenten te belasten met extra regelgeving en het functioneren helemaal onmogelijk te maken.

Deze gemeenten verdienen tevens ons gebed en steun. Over 25 jaar kunnen wij ons in eenzelfde situatie bevinden. Overigens kan ook een gemeente van 2000 leden geestelijk failliet zijn, en hoeft dit bij een kleine gemeente niet altijd het geval te zijn. De Heere is het die de Zijnen kent.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 jun 2025, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Rido91

Bericht door Rido91 »

Maanenschijn schreef: 23 jun 2025, 10:46 Waar ligt het probleem van weinig ambtsdragers?

- failliet van de geestelijke gezondheid in de gemeente;
- de benodigde tijdsdruk of tijdsbesteding;
- de complexheid van de materie die op de kerkenraadstafel belandt;
- enz..
Waarschijnlijk nummer 1. Nummer 2 en 3 zijn geen zaken die het aantal (inwendig) geroepenen tot een ambt kunnen beïnvloeden, nummer 1 wel
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 23 jun 2025, 10:46 Waar ligt het probleem van weinig ambtsdragers?
Je kent mijn stokpaardjes. Kandidaten voor ambtsdragers behoren alle mannelijke belijdende leden van de gemeente te zijn. In de praktijk zijn velen wel lid, maar geen kandidaat. Het probleem is daarom dus niet direct zichtbaar, en dan kom je op de lijst met mogelijke oorzaken die Philpot aandraagt. Een van de oorzaken die hij overigens niet noemt, is kandidaatstelling volgens een bepaalde ligging. Juist in de gemeenten die ik ken was dat het probleem.
Plaats reactie