Positief topic over de GGIN

J P Zoon
Verbannen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door J P Zoon »

Bertiel schreef: 02 apr 2025, 08:43 zeker wel, maar mijn opmerking gaat over uitgebreide artikelen mbt het beroepingswerk, waar ook in kerkverbanden met een hogere verhouding dominees t.o.v. gemeentes toch ook wonderen gebeuren, die nauwelijks aandacht krijgen.
Kun je een voorbeeld noemen dan? In de HHK mag je pas beroepen als je financieel in staat bent dat te kunnen.

Ik kan je vertellen, dan is zo'n alleen zo'n beroep uit Delft al heel wat wonderlijker, alleen al vanwege het vertrouwen wat er in naar voren komt. Daar is in de gelederen die jij ondervertegenwoordigd ziet, blijkbaar meer financiële afhankelijkheid bij nodig. En dat maakt het dan menselijk gezien ook minder wonderlijk, denk ik.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

het gaat niet over de grote, het gaat over het wonderlijke wat ten toon gespreid moet worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J P Zoon schreef: 02 apr 2025, 08:51
Bertiel schreef: 02 apr 2025, 08:43 zeker wel, maar mijn opmerking gaat over uitgebreide artikelen mbt het beroepingswerk, waar ook in kerkverbanden met een hogere verhouding dominees t.o.v. gemeentes toch ook wonderen gebeuren, die nauwelijks aandacht krijgen.
Kun je een voorbeeld noemen dan? In de HHK mag je pas beroepen als je financieel in staat bent dat te kunnen.

Ik kan je vertellen, dan is zo'n alleen zo'n beroep uit Delft al heel wat wonderlijker, alleen al vanwege het vertrouwen wat er in naar voren komt. Daar is in de gelederen die jij ondervertegenwoordigd ziet, blijkbaar meer financiële afhankelijkheid bij nodig. En dat maakt het dan menselijk gezien ook minder wonderlijk, denk ik.
Dit zijn onverantwoordelijke besluiten. Er wordt gezegd 'het geld komt er wel en wij geloven etc' en vervolgens wordt er achter je rug om een brief naar de classisgemeenten gestuurd met het verzoek voor een vaste bijdrage van € 15 per gemeentelid. Waar je als kerkenraad dat geld dan vandaan moet toveren weet ik niet, maar zo makkelijk gaat het soms in kerkelijk Nederland.

Het lijkt me dus de betere route om eerst om dat geld te bidden en als dat opeens op je rekening staat, dan zal de dominee ook wel volgen.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Herman schreef: 02 apr 2025, 08:58
J P Zoon schreef: 02 apr 2025, 08:51

Dit zijn onverantwoordelijke besluiten. Er wordt gezegd 'het geld komt er wel en wij geloven etc' en vervolgens wordt er achter je rug om een brief naar de classisgemeenten gestuurd met het verzoek voor een vaste bijdrage van € 15 per gemeentelid. Waar je als kerkenraad dat geld dan vandaan moet toveren weet ik niet, maar zo makkelijk gaat het soms in kerkelijk Nederland.

Het lijkt me dus de betere route om eerst om dat geld te bidden en als dat opeens op je rekening staat, dan zal de dominee ook wel volgen.
Dat laatste ben ik pertinent met je oneens. Het is in feite het paard achter de wagen spannen. De middelen moeten niet de voorwaarde zijn van het wonder. Dan is het wonder geen wonder meer. Zo dacht men vroeger ook niet.

Als het in Gods weg is dat de dominee moet gaan, zal het geld ook wel volgen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat laatste ben ik pertinent met je oneens. Het is in feite het paard achter de wagen spannen. De middelen moeten niet de voorwaarde zijn van het wonder. Dan is het wonder geen wonder meer. Zo dacht men vroeger ook niet.

Als het in Gods weg is dat de dominee moet gaan, zal het geld ook wel volgen.
Ik kom uit een gemeente waar de dominee in de jaren 80 tien van de twaalf maanden geen traktement kreeg, omdat het geld er gewoon niet was.
Het begin van de 19e eeuw leefden een heel hoog percentage van de dominees in grote armoede.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus het maakt echt geen klap uit of het ene of het andere wonder eerst komt. Maar het is niet zo dat de komst van een dominee, de rest vanzelf komt.
Adagio

Bericht door Adagio »

Nou, het zou toch best wel een klap kunnen uitmaken.

Dus of er eerst geld ligt, en dat het dan een wonder wordt als er een dominee komt.
Of, dat er een dominee komt, en het dan een wonder wordt als er geld komt. Maar een ieder zijn meug.

Ik lees wel van lichamelijke nooddruft in de Bijbel, bijvoorbeeld als Paulus de Filippenzen dankzegt. Of aan Timotheus raad geeft. Ook al leven we in de standaard van 2025, of als een Mozes aan Farao's hof, dat moet toch geen verschil uitmaken? Of als een Jeremia verguisd in de modder, als een Johannes verbannen op Patmos, of als een Petrus die niet uitzag naar de zakken geld van Ananias en Saffira.
Adagio

Bericht door Adagio »

Illustratie: In Digibron het artikel "uw brood zal zeker zijn en uw water zal gewis zijn" uit de Oude Paden van 1 december 1998.
W. van Leeuwen ging naar Vriezenveen, zijn kinderen konden vertellen dat ze soms woonden in een soort kippenhok.
Als zijn traktement nu eens was hetgeen de apostel Paulus ontving? Als er eens zoveel geselslagen aan verbonden waren als nu guldens, zou hij dan nog wel roeping hebben? Dit liep zo hoog op, dat hij stilstond en meende terug te moeten gaan. Toen hij daar even stond, kwam met kracht het psalmvers in zijn hart:

Ai, ruk het woord der waarheid niet te zeer
Van mijnen mond; ik hoop op Uwe rechten.
Waarin Gij trouw gezorgd hebt voor Uw eer;
Dan houd ik steeds, o God, met al Uw knechten.
Uw heiTge wet; dan zal ik meer en meer
Daar eeuwig en altoos het hart aan hechten.

Het was of de Heere aan hem vroeg: 'Wat beeldt gij u wel in, dat gij voor Mijn eer zult zorgen? Daar heb ik Zelf voor gezorgd, en laat het uw begeerte zijn, dat het Woord der waarheid blijve op uwe lippen."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Rom. 10:14, 15

Zien we het wonder nu? Of worden we misschien 'gemelijk'*...

*gemelijk bijv.naamw. Afbreekpatroon: ge·me·lijk Verbuigingen: gemelijker Verbuigingen: gemelijkst slecht van humeur, niet vriendelijk gestemd, knorrig, misnoegd, slechtgehumeurd Voorbeeld: 'Hij was in de gemelijkste bui in jaren.' . Synoniemen: balorig chagrijnig...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Gemelijk is in het Middelnederlands (1200-1500) afgeleid van geme, een variant van game. Game/geme betekende 'grap, streek' en gemelijk dus 'grappig'. In de loop der eeuwen verschoof de betekenis van 'grappig' via 'wonderlijk, vreemd' naar 'zonderling, moeilijk te begrijpen', naar 'kieskeurig' en tot slot naar 'ontevreden, knorrig'.
Het Middelnederlandse game/geme en het Engelse woord game hebben dezelfde Germaanse oorsprong. In het Engels heeft de betekenis van game zich ontwikkeld tot het huidige '(onderdeel van een) spel'.
Ik kijk met allerlei soorten gemelijke gevoelens naar dit gemelijke, somwijlen overgeestelijke gesprek.
Bobber

Bericht door Bobber »

Bezoek van Hugo de Jonge aan kerkdienst.

https://www.rd.nl/artikel/1109905-hugo- ... -nederland

Gebeurt dit in andere provincies ook?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In Zuid- Holland i n ieder geval niet.
Henk J

Bericht door Henk J »

Niet dat ik weet, is hij volgens mij uniek in. Nu heeft De Jonge ook een stevige christelijke achtergrond en bezoekt hij zelf ook de oude kerk in Charlois.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Henk J schreef: 05 jun 2025, 13:25 Niet dat ik weet, is hij volgens mij uniek in. Nu heeft De Jonge ook een stevige christelijke achtergrond en bezoekt hij zelf ook de oude kerk in Charlois.
Blijft toch bijzonder, en verschil tussen de protestantse gemeente Charlois en de GG in Ned is toch best groot.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
helma

Bericht door helma »

Bobber schreef:Bezoek van Hugo de Jonge aan kerkdienst.

https://www.rd.nl/artikel/1109905-hugo- ... -nederland

Gebeurt dit in andere provincies ook?
Ik begreep dat hij op uitnodigingen ingaat.
Henk J

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 jun 2025, 15:16
Henk J schreef: 05 jun 2025, 13:25 Niet dat ik weet, is hij volgens mij uniek in. Nu heeft De Jonge ook een stevige christelijke achtergrond en bezoekt hij zelf ook de oude kerk in Charlois.
Blijft toch bijzonder, en verschil tussen de protestantse gemeente Charlois en de GG in Ned is toch best groot.
De Jonge bezoekt onder de noemer 'kerkenpad' allerlei kerken in de provincie Zeeland vanuit zijn functie als waarnemend commissaris van de koning. Hij is ook al bij een moskee geweest. Dit omdat het geloof een grote rol speelt in de provincie Zeeland. Vind het wel een mooi initiatief.
Plaats reactie