Verschil!?

Gert10

Bericht door Gert10 »

Je hebt gelijk Eppie. Natuurlijk heb ik me daarin verdiept. Persoonlijk ben uit de GGiN (buitenverband) gegaan niet om de leer maar om de klimaat binnen het kerkverband.

Kaw, maak je zin eens af?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ben pas nog naar een dienst geweest van de GG in Ned, van ds. Treur die tijdelijk in Nederland was, omdat zijn schoonzus overleden is, maar kon aangenaam luisteren, naar een welmenende nodiging, aan alle mensen in de kerk.
David J

Bericht door David J »

Laten we even wel wezen, alle GerGemmers en GerGemInNedders komen voor minstens 99% overeen in wat ze geloven. Als je een lijstje met 100 stellingen maakt, evenwichtig verspreid over de hele breedte van het levensbeschouwelijk terrein, zullen ze minstens 99 daarvan gelijk beantwoorden.

Concreet: In het lijstje

1. Bestaat er iets buiten materie alleen?
2. Bestaat er een god of goden?
3.

...

50. Is Jezus Christus Gods Zoon?

...

70. Mogen wij bidden tot de Heilige Maagd?

...

85. Mogen alleen volwassenen gedoopt worden?

...

95. Heeft God mensen uitverkoren tot het eeuwige leven?

...

100. Komt het welmenend aanbod van genade tot alle hoorders?

ga je pas bij vraag 100 verschil zien.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

David J schreef:100. Komt het welmenend aanbod van genade tot alle hoorders?

ga je pas bij vraag 100 verschil zien.
Het lijkt alsof je met je posting het verschil wilt bagatelliseren. Toch is dat verschil hetzelfde als een verschil tussen dag en nacht. Bij de officiële opvatting van de GGiN heerst de rede over de Schrift.
Het moet kloppend zijn, dus alleen de uitverkorenen word werkelijk iets aangeboden. Dat dit strijdig is met het Woord van God, lijkt niet te deren. Het evangelie is dat God de wereld zo heeft liefgehad dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Als dat verdraaid wordt tot: "alzo lief heeft God de uitverkoren wereld gehad..." dan wordt de Schrift verdraaid.
Het geloof omhelst het aangeboden heil in Jezus Christus. Je kunt van te voren niet weten of je bent uitverkoren (Het is Gods verborgen wil). Zo wordt zielen een worst voorgehouden waar ze niet aan mogen komen, voordat ze weten dat ze in het boek des levens staan....
Ik vind het geen evangelie.
David J

Bericht door David J »

Inderdaad, voor ingewijden maakt het een groot verschil. Ik ben het ook eens met wat je schrijft. Toch houd ik eraan vast dat het slechts om kleine verschillen gaat. De zaken die jij beschrijft zie je ook in de Gergem terug. Afgemeten op de schaal van het christendom als geheel en zeker op die van levensovertuigingen als geheel, zijn de GerGem en de GermGeminNed nauwelijks te onderscheiden. Dat blijkt ook uit het feit dat mensen uit bijv. de NGK of GKV (toch ook Nederlandse gereformeerde afscheiden christenen) zelf na jaren 'inburgering' en studie nog steeds het fijne van de bevindelijken niet snappen.

Iets anders: In zeker opzicht is het den ik eigen aan de dogmatiek om de Bijbel te willen 'ordenen'. Ik denk dat je geen dogmaticus ter wereld kunt vinden die (als hij eerlijk is) niet met een paar bijbelteksten in zijn maag zit. Dat geldt overigens ook voor gewone gelovigen. Iedereen heeft favoriete gedeeltes en blinde vlekken. Dus hoewel ik ook vind dat de GGiN erg vergaande conclusies trekt, is het verschijnsel op zich bepaald tot deze kerk beperkt.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

David J schreef:....Dus hoewel ik ook vind dat de GGiN erg vergaande conclusies trekt, is het verschijnsel op zich bepaald tot deze kerk beperkt.
Ik neem aan dat je het woordje "niet"vergeten bent te plaatsen tussen "bepaald" en "tot"?
David J

Bericht door David J »

Uiteraard.

(En hier ben ik geen niet vergeten...)
mineke

Bericht door mineke »

wij hebben niet te zoeken naar VERSCHILLEN! het drijft mensen uit elkaar tot oneer van God!
elkaar tot een hand en een voet zijn! dat brengt eenheid, dan vul je elkaar aan, in de liefde van Christus is dat mogelijk!

doet het ertoe wat een dominee zegt of denkt of vind?
doet het ertoe van welk soort kerk je bent en wat er daar geleerd wordt? we hebben allen het Woord van God en Hij wil Zijn Geest als Trooster uitstorten, in Welken we een kunnen zijn en bij WIe de onderlinge verschillen wegvallen...
wat vind God? wat zegt God? en God is duidelijk! wanneer hij onduidelijk lijkt ligt het aan ons.
Petrus

Bericht door Petrus »

mineke schreef:wij hebben niet te zoeken naar VERSCHILLEN! het drijft mensen uit elkaar tot oneer van God!
elkaar tot een hand en een voet zijn! dat brengt eenheid, dan vul je elkaar aan, in de liefde van Christus is dat mogelijk!

doet het ertoe van welk soort kerk je bent en wat er daar geleerd wordt? we hebben allen het Woord van God en Hij wil Zijn Geest als Trooster uitstorten, in Welken we een kunnen zijn en bij WIe de onderlinge verschillen wegvallen...
wat vind God? wat zegt God? en God is duidelijk! wanneer hij onduidelijk lijkt ligt het aan ons.
Tjonge..............dat doet mij denken aan een ander soort instelling tov een bepaalde kerk die niet volgens bovenstaande woorden wordt benaderd........... :?
plebe

Bericht door plebe »

Petrus schreef:
mineke schreef:wij hebben niet te zoeken naar VERSCHILLEN! het drijft mensen uit elkaar tot oneer van God!

Tjonge..............dat doet mij denken aan een ander soort instelling tov een bepaalde kerk die niet volgens bovenstaande woorden wordt benaderd........... :?
Inkoppertje :lol: :lol: :lol:
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Petrus

Bericht door Petrus »

plebe schreef:
Petrus schreef:

Inkoppertje :lol: :lol: :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gert10

Bericht door Gert10 »

Oeps Mineke is dit niet een beetje erg kort door de bocht om de te zeggen: "Wat doet het er toe wat een dominee zegt?"

Ik kan me er overigens wel in vinden als je zegt dat wij de verschillen niet moeten zoeken. Toch is er niets mis mee om je te verdiepen in standpunten van een ander.
Petrus

Bericht door Petrus »

mineke schreef: doet het ertoe wat een dominee zegt of denkt of vind?
.
IK vind van wel, zeker weten.

Waarom? Omdat hij tevoren over zijn preek (bijvoorbeeld) gemediteerd heeft over de tekstwoorden, en wat de boodschap is die er uit spreekt voor het kerkvolk tot stichting en het tot hand en voet laten zijn.

Ik reken het mezelf aan als ik me NIET iets aantrek van de woorden, denkbeelden en meningen op verlerlei terrein.

Het strekt ons tot de toegang naar de Weg, de Waarheid en het Leven........................
Plaats reactie