helma schreef: ↑01 mei 2025, 15:26Ja, dat heb ik precies zo uitgelegd.huisman schreef:Ik heb wel een redenatie waardoor dit hardnekkig misverstand komt. In de CGK wordt geleerd in navolging van de 3FvE en ons doopformulier dat de kinderen voluit verbondskinderen zijn. In de GG wordt geleerd dat uitsluitend de uitverkorenen in het verbond zijn. Bekijk je met een GG verbondsopvatting de ‘leer’ van de CGK kom je tot deze merkwaardige conclusie. Dopeling=verbondskind=uitverkoren. Dat wordt absoluut niet geleerd in de ‘authentieke’ CGK .helma schreef: ↑01 mei 2025, 15:11 Tijdens een doopgesprek nav de doop van ons jongste kleinkind (as zondagmorgen) kwam het verschil in doopvisies aan de orde. Het kerkenraadslid zei oa dat er bij de CGK geleerd wordt dat gedoopte kinderen zalig zijn. Mijn dochter zei: ik kom daar vandaan en kan u vertellen dat dit beslist niet waar is.
De karikatuur is hardnekkig...
Helaas moet ik wel eerlijk zeggen dat in lichte CGK’s de notie van tweeërlei kinderen des verbonds en de noodzaak van wedergeboorte, bekering en geloof ver is weggezakt en amper meer benoemt wordt.
Het merkwaardige is dat het om een Hervormde gemeente gaat...daar had ik dit niet verwacht.
Misschien een ex-gergemmer?