Oorlog in Oekraine

Wim Anker

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

DDD

Bericht door DDD »

Een perfect artikel lijkt me, maar niet het werk van de EU.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 29 apr 2025, 08:50 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256537 ... he-invloed

De democratische EU is weer bezig.
Waar lees jij dat?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 29 apr 2025, 08:57
Wim Anker schreef: 29 apr 2025, 08:50 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256537 ... he-invloed

Waar lees jij dat?
Dat staat nergens. Ik vind het ook een verstandig besluit. Natuurlijk schuurt het wel met een democratische rechtstaat. Als wij onze burgers met een dubbel paspoort het kiesrecht zouden ontnemen zou de wereld te klein zijn.
Het is al eeuwen Russisch gebruik om Russen te verkassen naar omliggende landen om zo invloed te krijgen in die landen. Goed dat deze invloed wordt ingeperkt. Risico op het krijgen van tweederangs burgers is wel aanwezig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 29 apr 2025, 09:39
merel schreef: 29 apr 2025, 08:57

Waar lees jij dat?
Dat staat nergens. Ik vind het ook een verstandig besluit. Natuurlijk schuurt het wel met een democratische rechtstaat. Als wij onze burgers met een dubbel paspoort het kiesrecht zouden ontnemen zou de wereld te klein zijn.
Het is al eeuwen Russisch gebruik om Russen te verkassen naar omliggende landen om zo invloed te krijgen in die landen. Goed dat deze invloed wordt ingeperkt. Risico op het krijgen van tweederangs burgers is wel aanwezig.
Als ik het me goed herinner gaat het hier niet om mensen met een dubbel paspoort (Estland staat dat alleen in sommige gevallen toe met mensen die in ander EU land zijn geboren), maar mensen met alleen een Russisch paspoort. Deze mensen wonen vaak wel al decennia in Estland, en vaak hun ouders ook. Deze mensen kunnen al niet stemmen in de landelijke verkiezingen en nu ook niet meer op lokaal niveau. De beperkingen die aan kerk worden opgelegd vind ik principieel een zwaarder wegend punt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp de angst, maar ik vrees dat het ook onnodig polariserend werkt. Maar ondemocratisch is het zeker niet, en vooral niet het inperken van deze kerk, want die maakt zichzelf duidelijk politiek.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 apr 2025, 10:06 Ik begrijp de angst, maar ik vrees dat het ook onnodig polariserend werkt. Maar ondemocratisch is het zeker niet, en vooral niet het inperken van deze kerk, want die maakt zichzelf duidelijk politiek.
Ik heb de reportage bekeken. De Russen zijn allemaal Poetin aanhangers. Dus de polarisatie was al aanwezig.

@Parsifal weet jij zeker dat ze geen dubbel paspoort hebben?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 29 apr 2025, 10:15
DDD schreef: 29 apr 2025, 10:06 Ik begrijp de angst, maar ik vrees dat het ook onnodig polariserend werkt. Maar ondemocratisch is het zeker niet, en vooral niet het inperken van deze kerk, want die maakt zichzelf duidelijk politiek.
Ik heb de reportage bekeken. De Russen zijn allemaal Poetin aanhangers. Dus de polarisatie was al aanwezig.

Niet helemaal, maar ik weet dat er wat jaren terug al gedoe was over de vele mensen in Estland die helemaal geen staatsburgerschap hebben. Vaak gaat het hier om Russisch sprekende mensen en voor Ests staatsburgerschap moet je een taaltest halen (en Ests is vergelijkbaar met Fins: vrijwel onmogelijk om te leren op latere leeftijd). Wikipedia zegt dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Estonian_ ... itizenship

Ook in het nieuwsbericht gaat het over lokale verkiezingen en niet over landelijke of EU verkiezingen, wat ook suggereert dat het niet om Estse staatsburgers gaat.

Toevoeging: https://www.theparliamentmagazine.eu/ne ... -belonging Hier staat dat het wetsvoorstel over "non-citizens" gaat. Dus ja, niet om mensen met dubbele nationaliteit.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 29 apr 2025, 10:27
huisman schreef: 29 apr 2025, 10:15

Niet helemaal, maar ik weet dat er wat jaren terug al gedoe was over de vele mensen in Estland die helemaal geen staatsburgerschap hebben. Vaak gaat het hier om Russisch sprekende mensen en voor Ests staatsburgerschap moet je een taaltest halen (en Ests is vergelijkbaar met Fins: vrijwel onmogelijk om te leren op latere leeftijd). Wikipedia zegt dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Estonian_ ... itizenship

Ook in het nieuwsbericht gaat het over lokale verkiezingen en niet over landelijke of EU verkiezingen, wat ook suggereert dat het niet om Estse staatsburgers gaat.

Toevoeging: https://www.theparliamentmagazine.eu/ne ... -belonging Hier staat dat het wetsvoorstel over "non-citizens" gaat. Dus ja, niet om mensen met dubbele nationaliteit.
Dan was het best apart dat deze mensen überhaupt mochten stemmen. Zag dat de segregatie tussen Russen en Esten ook groot is. Amper contact tussen deze groepen. Ik weet niet of er ook pro-Russische Esten, Letten of Litouwers zijn. Is er een soort NSB beweging onder de niet Russen die een Russische overheersing zal omarmen?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik mocht in Zweden ook voor gemeente en provincie stemmen, en ik neem aan dat in Nederland ook (mogelijk permanente) verblijfsvergunning genoeg is voor lokale verkiezingen.
DDD

Bericht door DDD »

huisman

Bericht door huisman »

Las het net en wilde dit interessante artikel plaatsen maar jij was mij voor. In ieder geval aanbevolen!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 29 apr 2025, 10:46 Ik mocht in Zweden ook voor gemeente en provincie stemmen, en ik neem aan dat in Nederland ook (mogelijk permanente) verblijfsvergunning genoeg is voor lokale verkiezingen.
Dat klopt. Ik heb regelmatig mensen met een verblijfsvergunning blij gezien in het stembureau omdat ze mochten stemmen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 29 apr 2025, 21:37

Las het net en wilde dit interessante artikel plaatsen maar jij was mij voor. In ieder geval aanbevolen!
Oorlogshitser.
Maar afijn, t'is goed voor het de likes en waarschijnlijk ook voor de aandelen oorlogsindustrie die hij heeft of degenen die hem hiervoor als influencer gebruiken.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Wim Anker schreef: 30 apr 2025, 10:20
huisman schreef: 29 apr 2025, 21:37

Oorlogshitser.
Maar afijn, t'is goed voor het de likes en waarschijnlijk ook voor de aandelen oorlogsindustrie die hij heeft of degenen die hem hiervoor als influencer gebruiken.
Struisvogel.
Plaats reactie