Verschil!?

Gert10

Verschil!?

Bericht door Gert10 »

Wie kan mij duidelijk uitleggen wat het verschil qua leer is tussen de Gereformeerde Gemeente en de Gereformeerde Gemeente in Nederland?

Dat het in 1953 heeft plaats gevonden en dat daarbij Dr. Steenblok en Ds. Verhage waren betrokken weet ik. Ook dat het gaat over het aanbod van genade, maar verder ....................?

Serieuze reacties zie ik met belangstelling tegemoet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als je hier echt in geinteresseerd ben, moet je de volgende boeken lezen:
- C. Steenblok: De bestaansgrond der gemeenten
- H.A. Hofman: Ledeboerianen en kruisgezinden (o.i.d).
Van beide kanten wordt het dan belicht.

Je bent dan wel even karton aan het eten :wink:

Het lijkt me trouwens geen discussiestof voor hier.
Eppie

Re: Verschil!?

Bericht door Eppie »

Gert10 schreef:Wie kan mij duidelijk uitleggen wat het verschil qua leer is tussen de Gereformeerde Gemeente en de Gereformeerde Gemeente in Nederland?

Dat het in 1953 heeft plaats gevonden en dat daarbij Dr. Steenblok en Ds. Verhage waren betrokken weet ik. Ook dat het gaat over het aanbod van genade, maar verder ....................?

Serieuze reacties zie ik met belangstelling tegemoet.
Heu, jij als ex. GGiN en nu GG zou toch als geen andere het verschil moeten weten. Dat jij het nu niet weet doet mij vermoeden dat er in de prediking tussen beide kerkgenootschappen geen verschil is, op zich zou mij dat moeten verblijden en met een groot gedeelte van de GG moeten aandringen op een spoedig samengaan. Toch voert bij mij de euforie geen boventoon, hoe zit dat?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Het verschil bedraagt 2%

gezien het feit dat ds. Moerkerken heeft gesteld dat hij het voor 98% met Steenblok eens is
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hendrikus schreef:Het verschil bedraagt 2%

gezien het feit dat ds. Moerkerken heeft gesteld dat hij het voor 98% met Steenblok eens is
Maar ds. Moerkerken is de GerGem niet. Er zijn ook GerGem dominees die het 98% met Steenblok óneens zijn.....
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Maar ds. Moerkerken is de GerGem niet.
Nououououwww...
Nououououwww...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jakobmarin schreef:
Hendrikus schreef:Het verschil bedraagt 2%

Maar ds. Moerkerken is de GerGem niet. Er zijn ook GerGem dominees die het 98% met Steenblok óneens zijn.....
Ze zijn er wel. Net zo zeldzaam als avondmaalsgangers in een Steenbokkiaanse kerk. Een met uitsterving bedreigd soort, omdat de aanwas gestoort is door...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Om even serieus te blijven: het gaat natuurlijk om het aanbod, maar dat weten een heleboel mensen op dit forum al...
Volgens dr. Steenblok is het evangelie uitsluitend bedoeld voor ontdekte zondaren.
Volgens de GerGem is dat - officieel - niet zo. Maar in de praktijk ook vaak, helaas.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Er zijn ook GerGem dominees die het 98% met Steenblok óneens zijn.....
Nooouuuwww noouuuuuwww.....
Volgens dr. Steenblok is het evangelie uitsluitend bedoeld voor ontdekte zondaren.
Volgens de GerGem is dat - officieel - niet zo.
Het ging er toch om, dat volgens dr. Steenblok de prediking alleen tot de uitverkorenen gericht is, en bij de GerGem zeggen ze dat er een algemeen aanbod is?
timo

Bericht door timo »

Afgewezen schreef:Om even serieus te blijven: het gaat natuurlijk om het aanbod, maar dat weten een heleboel mensen op dit forum al...
Volgens de GerGem is dat - officieel - niet zo. Maar in de praktijk ook vaak, helaas.
Het spijt mij toch oprecht maar ik als ex evalgelische pinkster broeder vind dat er in de ger gem niet word gepredikt als in de ger gem in ned
terwijl ik daar wel onderzoek naar heb verricht. En trouwens waarom dan Moerkerken afkraken wel eens zijn preken bundels gelezen. En dan zeggen dat hij alleen voor de uitverkorenen preekt. Volgens mij is dit niet een objectieve kijk op de zaak.
Gian

Bericht door Gian »

Het verschil tussen gergemmen is vele malen groter dan de leervershilletjes tussen GG en GGin
Zolang men geen 0,0001% wil schikken wordt het toch niks tussen die 2.
En het intereseert me eigenlijk niks meer ook.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Hallo hallo, boven aan deze site staat een knop "zoeken" als je daarop klikt en je tikt in Gereformeerde Gemeente, GG of GerGem krijg je een waslijst aan topics die daarover gaan. Ook over dit is al zo vaak gediscuseerd....

lees anders "de prediking van het Evangelie" door ds. C Harinck en het is je helemaal duidelijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

timo schreef:
Afgewezen schreef:Om even serieus te blijven: het gaat natuurlijk om het aanbod, maar dat weten een heleboel mensen op dit forum al...
Het spijt mij toch oprecht maar ik als ex evalgelische pinkster broeder vind dat er in de ger gem niet word gepredikt als in de ger gem in ned
terwijl ik daar wel onderzoek naar heb verricht. En trouwens waarom dan Moerkerken afkraken wel eens zijn preken bundels gelezen. En dan zeggen dat hij alleen voor de uitverkorenen preekt. Volgens mij is dit niet een objectieve kijk op de zaak.
Toevallig beluisterde ik afgelopen zondag nog een bandje van ds. Moerkerken. En aan wie wordt Christus gepredikt. Aan heel de gemeente? Nee, alleen aan hen die 'behoefte' aan Hem hebben. Het is een preek die ook in druk is verschenen in het boekje 'Diepten der zee', over de koperen zee, dus je kunt het nalezen.
MV

Bericht door MV »

Als ex GG 'er raadt ik iedereen sterk aan eerst te onderzoeken wat de verschillen zijn voordat ieder met een....dacht ik..... aan komt zakken!

In postings die hier over gaan staan zoveel onwaarheden dat een karikatuur onvermijdelijk is!

Lees van Ds. Steenblok zelf:

Rondom verbond, roeping en doop
De Gereformeerde Dogmatiek
Preken
Om de oude waarheid

...en vel dan een oordeel
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MV schreef:Als ex GG 'er raadt ik iedereen sterk aan eerst te onderzoeken wat de verschillen zijn voordat ieder met een....dacht ik..... aan komt zakken!

In postings die hier over gaan staan zoveel onwaarheden dat een karikatuur onvermijdelijk is!

Lees van Ds. Steenblok zelf:

Rondom verbond, roeping en doop
De Gereformeerde Dogmatiek
Preken
Om de oude waarheid

...en vel dan een oordeel
Beste MV (als je dit nog leest),

Ik heb van dr. Steenblok gelezen: Om de oude waarheid, preken, artikelen in de Goudse kerkbode.
Misschien genoeg om een oordeel te vellen?
Plaats reactie