Het verschil is wel dat in de PKN de meerderheid papier-lid is, en in werkelijkheid niets met de kerk te maken heeft. Omdat dat deel gemiddeld relatief oudere mensen zijn, overlijden er daar veel van. Wat niet afdoet aan het feit dat het grote aantallen zijn.
Maar als je alleen naar de actieve kerkgangers zou kijken (dat is helaas niet te zien in de statistieken), dan zou het verschil met de diverse denominaties andere verhoudingen laten zien.
Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- J.C. Philpot
Re: Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Kun je wat de PKN betreft inschatten hoe zij dan uit de bus komen? Bedoel je dat het aantal actieve kerkgangers in de PKN stabieler blijft (of groeit?) dan in kerken daar rechts van?J.C. Philpot schreef: ↑25 apr 2025, 08:49 (...)
Maar als je alleen naar de actieve kerkgangers zou kijken (dat is helaas niet te zien in de statistieken), dan zou het verschil met de diverse denominaties andere verhoudingen laten zien.
- J.C. Philpot
Dat kan ik uit de statistieken helaas niet opmaken. Ik vermoed dat er daar ook aardig wat kerkverlating is, maar dat de percentuele verhoudingen dan wel iets minder ver uit elkaar liggen.
Maar ik heb hier geen concrete gegevens van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
@ Vrouwke, nu moet ik op mijn beurt constateren dat u misschien te positief formuleert. U stelt: 'men zet de hakken stevig in het zand'. Kan het echt niet, met de beste wil van de wereld, niet anders zien dan dat men ongereformeerde leringen verkondigt rond de door u genoemde thema's. Volkomen in tegenspraak met bijvoorbeeld de liturgische formulieren en de D.L. Je kunt zowel naar links, als in dit geval, naar rechts afwijken in de leer. Waar ik me altijd wat 'bedrogen' mee voel is dat men deze afwijkingen verkoopt alsof het de oude waarheid is. Welnee, niks oud, het zijn deels 20e eeuwse Kuyperiaanse leringen en filosofische scherpzinnigheden. Ga alleen uit van wat ik lees, weet niet hoe het wordt gepreekt
-
Het zou mij niet verbazen als ook het percentage kerkgangers daalt. In het ledental zitten 150.000 ongedoopte leden. Waarschijnlijk hoofdzakelijk geboorteleden die niet of nauwelijks komen.J.C. Philpot schreef: ↑25 apr 2025, 09:03Dat kan ik uit de statistieken helaas niet opmaken. Ik vermoed dat er daar ook aardig wat kerkverlating is, maar dat de percentuele verhoudingen dan wel iets minder ver uit elkaar liggen.
Maar ik heb hier geen concrete gegevens van.