Wist je dat...

helma

Re: Wist je dat...

Bericht door helma »

https://112ede.nl/brandweer-blust-brand-in-heidegebied

Grote brand hei Ede. Je ziet hier de rook.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

...de GBS de laatste tijd hip aan het worden is met de nieuwste uitgaven?

https://gbs.nl/product/bijbel-met-schrijfruimte-camel/

https://gbs.nl/product/zakbijbel-groot-6/

https://gbs.nl/product/zakbijbel-klein-1/

Ik ben van de GBS niet gewend dat ze dergelijke kleurrijke bijbels produceren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Leuk. Die.blauwe omslag vind ik wel wat.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat wel echt een goede ontwikkeling. Je zou het wel materialistisch kunnen noemen, want het is wel wat gericht op de interieurmode, maar verder zie ik er geen kwaad in.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Het is zelfs met een ritmische toonzetting in de notenbalk. Dat is ook bijzonder.

Wellicht heeft het te maken met het feit dat de Jongbloed-editie door de GBS is overgenomen. Ik weet niet hoe groot de groep lezers is die die editie las, maar zij hebben wellicht belang bij zulke zakbijbels.
windorgel

Bericht door windorgel »

J P Zoon schreef:Het is zelfs met een ritmische toonzetting in de notenbalk. Dat is ook bijzonder.

Wellicht heeft het te maken met het feit dat de Jongbloed-editie door de GBS is overgenomen. Ik weet niet hoe groot de groep lezers is die die editie las, maar zij hebben wellicht belang bij zulke zakbijbels.
Dat is toch gewoon handig?! Op bijeenkomsten van school wordt meestal ritmisch gezongen. Als je dat niet gewend bent is het handig om de ritmische toonzetting te zien.
refo

Bericht door refo »

Ik heb een niet-ritmische Jongbloed. Blijkbaar bestaat dat ook.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef: 05 apr 2025, 07:44 Ik heb een niet-ritmische Jongbloed. Blijkbaar bestaat dat ook.
Nee, die bestaat niet. Het gaat over de notenbalk. Niet over de versie van Jongbloed met de schuingedrukte woorden.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

J P Zoon schreef: 04 apr 2025, 22:11 Het is zelfs met een ritmische toonzetting in de notenbalk. Dat is ook bijzonder.

Het is fijn dat de ritmische toonzetting er inmiddels wel is. Maar ik me erger me wel aan de apostrofs achter HEER en Heer. Die horen daar niet en die hoeven daar niet. En dat PAUZE mogen ze ook weglaten, want ook dat heeft niets met degelijkheid of vroomheid te maken.
Een groot voordeel van de GBS-kerkboeken is wel hun nauwkeurigheid. Daar liet Jongbloed nogal eens een steekje vallen.
DDD

Bericht door DDD »

De apostrofjes zijn natuurlijk geen vorm van nauwkeurigheid, maar van onhistorische aanpassingen (zeker gezien het feit dat de naamvallen in de revisie grotendeels blijven staan). Het betreft ook bewuste misleiding, want het wekt de indruk dat Heer iets anders zou betekenen dan Heere, en dat is onjuist.

Maar van de GBS kun je in ieder geval zeggen dat de onjuistheden bewust zijn aangebracht.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 05 apr 2025, 12:16 De apostrofjes zijn natuurlijk geen vorm van nauwkeurigheid, maar van onhistorische aanpassingen (zeker gezien het feit dat de naamvallen in de revisie grotendeels blijven staan). Het betreft ook bewuste misleiding, want het wekt de indruk dat Heer iets anders zou betekenen dan Heere, en dat is onjuist.

Maar van de GBS kun je in ieder geval zeggen dat de onjuistheden bewust zijn aangebracht.
Ja, zelfs daar zijn ze nauwkeurig in. :modo Maar je snapt wel wat ik bedoel, denk ik. ;)
refo

Bericht door refo »

Posthoorn schreef: 05 apr 2025, 08:56
refo schreef: 05 apr 2025, 07:44 Ik heb een niet-ritmische Jongbloed. Blijkbaar bestaat dat ook.
Nee, die bestaat niet. Het gaat over de notenbalk. Niet over de versie van Jongbloed met de schuingedrukte woorden.
Wij hebben twee Jongbloeds met niet-ritmische notenbalken. Als je wilt kun je het controleren.
TSD

Bericht door TSD »

J P Zoon schreef: 04 apr 2025, 22:11 Het is zelfs met een ritmische toonzetting in de notenbalk. Dat is ook bijzonder.

Nee, de GBS was ook in andere edities alweer terug op de ritmische notenbalk. Dat was niet pas na overname SV van Jongbloed.

Ik heb een GBS Bijbeltje, gekregen in 2018, klassiek zwart (H33R voor degenen die dat willen nazoeken) met ritmische notenbalk.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef: 07 apr 2025, 09:26
Posthoorn schreef: 05 apr 2025, 08:56
Wij hebben twee Jongbloeds met niet-ritmische notenbalken. Als je wilt kun je het controleren.
Dat is dan wel bijzonder.
HHR

Bericht door HHR »

Heb je eigenlijk ook GBS versies met schuin gedrukte woorden bij de psalmen?
Dat is voor mij altijd de reden geweest om Jongbloed te kopen.
Plaats reactie