Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Even een vraag: Waarom zou een middengemeente niet gewoon kiezen voor het kerkdeel dat de synodale lijn volgt straks? Dat doen ze nu toch ook al in de praktijk?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik kan mij voorstellen dat een deel van de middengemeenten ook wel anders wil, maar dit uit gehoorzaamheid aan de meerdere vergaderingen niet doet. Als daar een specifieke voorziening voor komt, zou je een andere afweging kunnen maken.
Ik kan mij voorstellen dat een deel van de middengemeenten ook wel anders wil, maar dit uit gehoorzaamheid aan de meerdere vergaderingen niet doet. Als daar een specifieke voorziening voor komt, zou je een andere afweging kunnen maken.
-
Dat snap ik. Alleen als ze nu omwille van de landelijke eenheid de synodale lijn volgen, dan zullen ze dat toch zeker doen als de plaatselijke eenheid anders in gevaar komt?DDD schreef: ↑26 mar 2025, 21:30 Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Maar dan blijf je uitzonderingen maken en dan is het einde zéker zoek. Ik denk dat daarom het voorgestelde model niet lang houdbaar zal zijn; de processen binnen deel B, slash C, zullen wellicht versneld doorgaan. En mogelijk treedt binnen deel A juist een bepaalde verstarring en conservatisme op. Feitelijk scheur je dan alsnog, maar wat 'zachter'.DDD schreef: ↑26 mar 2025, 21:30 Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Binnen heel kort gaat de synode peilen en daarna stemmen over het voorstel. Ieder die het volgen wil raad ik aan om in te schakelen.
Ik ben bang dat de meerderheid niet gehaald gaat worden. Als ik zo tel, gaat dat niet lukken.
Ik vind 80% ook wel heel hoog. Vaak gaat het om ofwel een meerderheid, of in uitzonderlijke gevallen op 2/3, maar niet om 80%. Dus als het om het uitdenken van dit voorstel gaat, dan lijkt je als beslissend lid haast gedwongen te worden om in dit voorstel mee te gaan.
31 vóór als ik het goed hoorde? Hoeveel is er nodig voor 80%? Zeer spannend. En wat moeilijk voor alle betrokkenen.
Laatst gewijzigd door Job op 27 mar 2025, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De peiling geeft opzich wel een duidelijke meerderheid aan.
De hoop is dat nu de tegenstemmers in gaan zien dat tegenstemmen een harde scheuring kan veroorzaken en daarom toch voor gaan stemmen.
Wel opvallend dat juist de veroorzakers van de spanning, tegen stemmen.
wat is het gevolg als het niet aangenomen wordt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Het is qua peiling 62% die voor denkt te stemmen, heeft het RD berekend.
Ik word er een beetje kriegelig van.Job schreef: ↑27 mar 2025, 14:10De stemverklaringen zullen straks emotioneel zijn, schat ik in.
Vooral allemaal grote woorden vanuit de kant die al jaren laten blijken een eigen koers te willen varen.