Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bobber

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bobber »

Hoe denken jullie over geloofstoerusting?
Ik zie daar diverse HHK predikanten maar ook een baptistenvoorganger als Leander Janse.

Ondersteunt een HHK dit initiatief?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bobber schreef: 15 mar 2025, 21:18 Ondersteunt een HHK dit initiatief?
Nee. Predikanten die hier aan meewerken doen dat uitsluitend op persoonlijke titel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bobber

Bericht door Bobber »

J.C. Philpot schreef: 15 mar 2025, 21:27
Bobber schreef: 15 mar 2025, 21:18 Ondersteunt een HHK dit initiatief?
Nee. Predikanten die hier aan meewerken doen dat uitsluitend op persoonlijke titel.
Waarom zouden ze dat op persoonlijke titel doen. De HHK heeft veel jeugd dan kunnen ze die toch beter via hun eigen jongerenavonden bereiken?
J.C. Philpot

Bobber schreef: 15 mar 2025, 21:53 Waarom zouden ze dat op persoonlijke titel doen. De HHK heeft veel jeugd dan kunnen ze die toch beter via hun eigen jongerenavonden bereiken?
De motivatie zal per predikant verschillen, dus durf ik daar geen uitspraken over te doen. Ze zullen waarschijnlijk wat ze te zeggen hebben, in ieder geval breed/breder willen verspreiden. Verschillende predikanten hebben ook een weblog, zoals ds. De Vries en ds. Middelkoop. Maar dat is met name voor een volwassener publiek.

Het zou inderdaad mooi zijn als een breed gedragen groep van predikanten van de HHK onder de vlag van de HHJO een podcast of blad voor de HHK jeugd zouden maken. Al leest de HHK jeugd in mijn woning nu naar tevredenheid de Daniël.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bobber

Bericht door Bobber »

Ik vind het toch maar gevaarlijk. Als predikanten van de HHK voor geloofstoerusting spreken dan ga je er min of meer van uit dat de intentie van het platform reformatorisch is. Jongeren kunnen dat ook denken.
Gezien de sprekers betwijfel ik dat. Is het raar dat ik dan bij die hhk predikanten wat twijfelachtigegevoelens krijg?
J.C. Philpot

Bobber schreef: 15 mar 2025, 23:09 Ik vind het toch maar gevaarlijk. Als predikanten van de HHK voor geloofstoerusting spreken dan ga je er min of meer van uit dat de intentie van het platform reformatorisch is. Jongeren kunnen dat ook denken.
Gezien de sprekers betwijfel ik dat. Is het raar dat ik dan bij die hhk predikanten wat twijfelachtigegevoelens krijg?
Sommigen zullen de diversiteit juist mooi vinden. Maar het gevaar van een mengel van sprekers op een site is dat die ervoor zorgt dat jongeren de Gereformeerde leer gaan relativeren, of zich laten herdopen (sommige sprekers op geloofstoerusting zijn volwassendopers). En die voorbeelden zijn er ook wel.

Daarnaast heeft deze site door de kwestie rond voormalig predikant Van de Brink, en door de promotie hiervan door Geloofstoerusting / Marcel Vroegop, een anti-GerGem (en andere behoudende Reformatorische kerken) imago gekregen. Het is te begrijpen dat dit her en der diverse gevoelens oproept.

Dit soort platforms bereiken jongeren. Het is jammer dat de Reformatorische kerken zelf niet meer op deze manier actief zijn, met platforms voor de jeugd waarin predikanten in duidelijke taal en zonder opsmuk ingaan op levensvragen.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 15 mar 2025, 18:13
merel schreef: 15 mar 2025, 16:40 Mijn dochter heeft een mentor uit de GKv met evangelische trekken. Hij is 23 jaar en vol van de Geest. Hij speelt in een praise band en zit onder de tatoeages. Met kerst kreeg zij een kerstkaart met een persoonlijke bede erop. Hij getuigt vrijwel elke les. Hij voldoet zeker niet aan het afvinklijstje van reformatorische christen, maar is een voorbeeld voor veel pubers op school.
Waarom zo neerbuigend spreken over reformatorische christenen? Behoort droefheid naar God, een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart ook tot het ‘afvinklijstje’ ?
DDD schreef: 15 mar 2025, 20:17 Je draait het om, mijns inziens.
Dat denk ik ook.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 15 mar 2025, 16:40 Mijn dochter heeft een mentor uit de GKv met evangelische trekken. Hij is 23 jaar en vol van de Geest. Hij speelt in een praise band en zit onder de tatoeages. Met kerst kreeg zij een kerstkaart met een persoonlijke bede erop. Hij getuigt vrijwel elke les. Hij voldoet zeker niet aan het afvinklijstje van reformatorische christen, maar is een voorbeeld voor veel pubers op school.
Wat is volgens jou "vol van de Geest"? Dat wordt nogal eens verward met enthousiasme, ook zijn sommige die bekend staan als "vol van de Geest" vooral vol van zichzelf, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij diegene is.

Wat voor afvinklijstje hebben Reformatorische Christenen?

Ik kreeg laatst voor mijn verjaardag, een erg waardevolle en mooie kaart van een kennis, hij is een behoudend Reformatorisch Christen, dus dat kan net zo goed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J

Bericht door Henk J »

Bobber schreef: 15 mar 2025, 21:18 Hoe denken jullie over geloofstoerusting?
Ik zie daar diverse HHK predikanten maar ook een baptistenvoorganger als Leander Janse.

Ondersteunt een HHK dit initiatief?
Geloofstoerusting is een particulier initiatief van m.n. Marcel Vroegop. Ze nodigen allerlei voorgangers uit waaronder verschillende uit de HHK. Het staat een ieder vrij om op die uitnodiging in te gaan of niet. Een bepaald profiel hadden ze altijd al maar met de discussies rondom de boeken van dr. Van den Brink is dat profiel wel wat scherper neergezet. Dat er af en toe een baptistenvoorganger voorgaat, tja, in de reformatorische gezindte lezen we zonder problemen Bunyan en Philpot waarbij Philpot niet alleen een baptist is maar ook sterke hypercalvinistische trekken heeft.
Nu voel ik me niet direct sterk verbonden met Geloofstoerusting maar ik vind het ook niet verwarrend ofzo.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 17 mar 2025, 08:46
Waarom zo neerbuigend spreken over reformatorische christenen? Behoort droefheid naar God, een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart ook tot het ‘afvinklijstje’ ?
Dat denk ik ook.
Ik wordt altijd blij en een beetje emotioneel van jullie eensgezindheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 17 mar 2025, 09:15
merel schreef: 17 mar 2025, 08:46
Dat denk ik ook.
Ik wordt altijd blij en een beetje emotioneel van jullie eensgezindheid.
Denk dat wij dichter bij elkaar staan dan jij denkt. Alleen raak je mij een beetje kwijt als de stromingen ter linkerzijde van de BhP worden wegzet met woorden als 'ontluisterend', 'verval' en 'niet het ware (reformatorische) gedachtegoed'. Zoals eerder aangegeven is Gods wereldwijde kerk veel breder dan hetgeen wij geloven.
DDD

Bericht door DDD »

Bobber schreef: 15 mar 2025, 23:09 Ik vind het toch maar gevaarlijk. Als predikanten van de HHK voor geloofstoerusting spreken dan ga je er min of meer van uit dat de intentie van het platform reformatorisch is. Jongeren kunnen dat ook denken.
Waarom?

Als reformatorische predikanten voor de EO spreken, dan ga je er toch ook niet vanuit dat de intentie van de EO reformatorisch is?

Ik vind het dus wel raar dat je daar zulke gevoelens bij krijgt. Dat zegt vooral veel over jouw eigen manier van kijken naar de wereld.
Michaels

Bericht door Michaels »

Zou dit ‘de duivel in eigen persoon in de kerk’ als gedefinieerd kunnen worden?
‘God is dead?’ schalt er door de kerk: keiharde metal trekt velen naar het huis van God.
https://www.ad.nl/gouda/god-is-dead-sch ... ~a41a92b8/
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Bobber

Bericht door Bobber »

DDD schreef: 17 mar 2025, 10:04
Waarom?

Als reformatorische predikanten voor de EO spreken, dan ga je er toch ook niet vanuit dat de intentie van de EO reformatorisch is?

Ik vind het dus wel raar dat je daar zulke gevoelens bij krijgt. Dat zegt vooral veel over jouw eigen manier van kijken naar de wereld.
Jongeren gaan niet eerst kijken wat de achtergrond of het doel van zo’n site is.
Ze zien geloofstoerusting en dan HHK predikanten en denken dat het betrouwbaar is.
Het trekt zo de jongeren weg naar de baptisten en allerlei groepen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bobber schreef: 17 mar 2025, 10:34 Jongeren gaan niet eerst kijken wat de achtergrond of het doel van zo’n site is.
Ze zien geloofstoerusting en dan HHK predikanten en denken dat het betrouwbaar is.
Het trekt zo de jongeren weg naar de baptisten en allerlei groepen.
Klinkt aardig dit, maar dit is niet doordacht. Als je HHK predikanten beluisterd is er een grote kans dat je HHK wordt, niet dat je baptist wordt. Dat is helemaal de kerk- en doopvisie van de HHK niet.
Mensen worden baptist, omdat ze a) het daar leerstellig meer eens mee zijn b) geloofsdoop gaan toepassen c) meer aansluiten bij die manier geloofsbeleving.
Plaats reactie