Doop en geloof
Miscanthus, wat is nou precies je punt? Je mag niet praten over de noodzaak van bekering, want je moet wijzen op werken van dankbaarheid? Zonder verlossing dan? En ook zonder ellendekennis?
Heeft Johannes' woord niet veeleer een ontmaskerende werking? Zie vs. 9:"En ook de bijl ligt alrede aan de wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen." Zie de kantt. bij Matth. 3:10 (een paralleltekst): Dat is, de straf Gods is nakende, niettegenstaande gij roemt afkomstig te zijn van Abraham, tenzij gij Abrahams werken doet; Joh. 8:39.
De schare kwam daarvan onder de indruk en begon nu te vragen wat zij moesten doen. Maar zonder ware bekering zouden ze dat toch niet kunnen doen.
Heeft Johannes' woord niet veeleer een ontmaskerende werking? Zie vs. 9:"En ook de bijl ligt alrede aan de wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen." Zie de kantt. bij Matth. 3:10 (een paralleltekst): Dat is, de straf Gods is nakende, niettegenstaande gij roemt afkomstig te zijn van Abraham, tenzij gij Abrahams werken doet; Joh. 8:39.
De schare kwam daarvan onder de indruk en begon nu te vragen wat zij moesten doen. Maar zonder ware bekering zouden ze dat toch niet kunnen doen.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Vertel het nou eens.....Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJa, maar er is natuurlijk wel méér van te zeggen.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Eigenlijk wel een moeilijke vraag Afgewezen, want wat is nu het kenmerkende verschil tussen waar geloof en een verstandsgeloof. Is dat wat Jakobus bedoelt: het geloof zonder de vruchten is géén geloof.
Die bevindelijke taal is zo bekend geworden dat we niet eens meer horen hoe gek het klinkt.
Hoe maak je een dode dood?
Er wordt welbewust langs elkaar heen gepraat.
De één heeft het idee dat als God een mens levendmaakt dit langs veel drama moet en zal.
De ander heeft het idee dat dat allemaal veel gelijdelijker zal kunnen zijn bij mensen die van jongsaf door God met de Evangeliebodschap zijn onthaald.
Niet interessant is wat mensen daar over zeggen, maar wat God daarvan zegt. Als je Jes 64:6 uitknipt en de rest van de Bijbel negeert komen we er niet. Jes 64:8 ontkracht vers 6 niet, maar geeft uitkomst.
Hoe maak je een dode dood?
Er wordt welbewust langs elkaar heen gepraat.
De één heeft het idee dat als God een mens levendmaakt dit langs veel drama moet en zal.
De ander heeft het idee dat dat allemaal veel gelijdelijker zal kunnen zijn bij mensen die van jongsaf door God met de Evangeliebodschap zijn onthaald.
Niet interessant is wat mensen daar over zeggen, maar wat God daarvan zegt. Als je Jes 64:6 uitknipt en de rest van de Bijbel negeert komen we er niet. Jes 64:8 ontkracht vers 6 niet, maar geeft uitkomst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Dat we buiten staan, blind en dood zijn is een gegeven van de mens. Dat is de realiteit van de geboren mens. De vraag is nu hóe komt die mens weer binnen, wordt hij of zij weer ziende en levend.
Dat gebeurt door de levendmakende kracht van het Evangelie.
Dit zal de vraag van Afgewezen niet beantwoorden. Ik vermoed wel waar de angel zit, maar toch moeten we hierin de Heere vrij laten. Hij richt zich tot alle soorten zondaren. Tot allen klinkt de roep: Wendt u naar mij toe, wordt behouden alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.
Gaat dat zonder kennis van ellende dan? Nee, want wat moet een mens met verlossing als hij of zij niets heeft om van verlost te worden. Stel deze vraag maar aan een 'verloste'. Vraag hem of haar zoals de Heidelberger hem stelt: Waarvan bent u verlost?
Alle werkzaamheden die een mens kan hebben vóór de geloofsomhelzing zijn een als een wegwerpelijk kleed. Op alles zegt de Wet: Vervloekt. Het draagt alles de geur van de dood. Het leven is slechts te verkrijgen door het Evangelie.
Dat gebeurt door de levendmakende kracht van het Evangelie.
Dit zal de vraag van Afgewezen niet beantwoorden. Ik vermoed wel waar de angel zit, maar toch moeten we hierin de Heere vrij laten. Hij richt zich tot alle soorten zondaren. Tot allen klinkt de roep: Wendt u naar mij toe, wordt behouden alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.
Gaat dat zonder kennis van ellende dan? Nee, want wat moet een mens met verlossing als hij of zij niets heeft om van verlost te worden. Stel deze vraag maar aan een 'verloste'. Vraag hem of haar zoals de Heidelberger hem stelt: Waarvan bent u verlost?
Alle werkzaamheden die een mens kan hebben vóór de geloofsomhelzing zijn een als een wegwerpelijk kleed. Op alles zegt de Wet: Vervloekt. Het draagt alles de geur van de dood. Het leven is slechts te verkrijgen door het Evangelie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Misschien wel interessant om te weten wat de Heere Jezus ervan zegt:Oorspronkelijk gepost door refo
Die bevindelijke taal is zo bekend geworden dat we niet eens meer horen hoe gek het klinkt.
Hoe maak je een dode dood?
Er wordt welbewust langs elkaar heen gepraat.
De één heeft het idee dat als God een mens levendmaakt dit langs veel drama moet en zal.
De ander heeft het idee dat dat allemaal veel gelijdelijker zal kunnen zijn bij mensen die van jongsaf door God met de Evangeliebodschap zijn onthaald.
Niet interessant is wat mensen daar over zeggen, maar wat God daarvan zegt. Als je Jes 64:6 uitknipt en de rest van de Bijbel negeert komen we er niet. Jes 64:8 ontkracht vers 6 niet, maar geeft uitkomst.
"Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen die niet zien, zien mogen." Waarbij de kantt. aantekent bij 'degenen die niet zien': Dat is, die hun geestelijke blindheid kennen en begeren daarvan verlost te worden. En bij 'zien mogen'"Dat is, tot de rechte en zaligmakende kennis Gods mogen gebracht worden."
De Farizeeën vonden het ook maar niks, die afsnijdende taal. Ze vroegen: "Zijn wij dan ook blind?"
En dan antwoordt Jezus: "Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben, maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde."
Zie vetgedrukt: geen onderscheid in verstandelijk en bevindelijk kennen?Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Misschien wel interessant om te weten wat de Heere Jezus ervan zegt:
"Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen die niet zien, zien mogen." Waarbij de kantt. aantekent bij 'degenen die niet zien': Dat is, die hun geestelijke blindheid kennen en begeren daarvan verlost te worden. En bij 'zien mogen'"Dat is, tot de rechte en zaligmakende kennis Gods mogen gebracht worden."
De Farizeeën vonden het ook maar niks, die afsnijdende taal. Ze vroegen: "Zijn wij dan ook blind?"
Niemand zegt hier 'wij zien', dus dat is m.i. misplaatst.En dan antwoordt Jezus: "Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben, maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde."
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Wat komen al die mensen 's zondags doen in de kerk? Die komen daar toch omdat ze begeren verzoend te worden?
Maar nee, dan horen velen: de begeerte die jullie nu voelen is verstandelijk, het moet bevindelijk gekend worden.
En daar knikt men allemaal op, men wast de handen in onschuld en spreekt de wens uit nog eens tot die bevindelijke kennis te komen.
Afgelopen zondag hoorde ik het nog in een (overigens erg mooie) preek: Laat u met God verzoenen is niet zozeer een wens, maar een bevel. U MOET u met God laten verzoenen!
Maar nee, dan horen velen: de begeerte die jullie nu voelen is verstandelijk, het moet bevindelijk gekend worden.
En daar knikt men allemaal op, men wast de handen in onschuld en spreekt de wens uit nog eens tot die bevindelijke kennis te komen.
Afgelopen zondag hoorde ik het nog in een (overigens erg mooie) preek: Laat u met God verzoenen is niet zozeer een wens, maar een bevel. U MOET u met God laten verzoenen!
OH ja, zegt een man van 80 dan, mijn broer, die is wel beter gemaakt door de dokter, ik niet.Oorspronkelijk gepost door WSO
Ja, zegt een man van 80 dan, mijn broer, die was stilgezet. Ik niet.
En dat is dan niet eens een verwijt naar God toe. Nee, hoor, gewoon een constatering, een geval van eeuwige pech.
En denk je dat die man dan blijft bij die constatering? terwijl hij weet dat hij ook beter gemaakt kan worden, nee, dan gaat hij die dokter achterna en blijft net zolang aanhouden, totdat de dokter hem ook beter maakt, dat moet het verschil zijn.
Die Dokter is nog lang niet in beeld, want eerst moet die man van 80 nog aan zijn einde komen, er achter gebracht worden, z'n eigen dood werken, etc.Oorspronkelijk gepost door takkieOH ja, zegt een man van 80 dan, mijn broer, die is wel beter gemaakt door de dokter, ik niet.Oorspronkelijk gepost door WSO
Ja, zegt een man van 80 dan, mijn broer, die was stilgezet. Ik niet.
En dat is dan niet eens een verwijt naar God toe. Nee, hoor, gewoon een constatering, een geval van eeuwige pech.
En denk je dat die man dan blijft bij die constatering? terwijl hij weet dat hij ook beter gemaakt kan worden, nee, dan gaat hij die dokter achterna en blijft net zolang aanhouden, totdat de dokter hem ook beter maakt, dat moet het verschil zijn.
Onderschat de verantwoordelijkheid van de prediking/prediker niet....
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Moeten we hier niet erg bedroefd over zijn / worden?Oorspronkelijk gepost door WSO
Ja, zegt een man van 80 dan, mijn broer, die was stilgezet. Ik niet.
En dat is dan niet eens een verwijt naar God toe. Nee, hoor, gewoon een constatering, een geval van eeuwige pech.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Is dat zo?Niemand zegt hier 'wij zien', dus dat is m.i. misplaatst.
Overigens valt het me op dat volgens sommigen wijzen op de noodzaak van bevinding hetzelfde is als het kweken van lijdelijkheid.
Dat is niet wat ik bedoel te zeggen. Evenmin als dat ik bedoel te zeggen dat niet tot iedereen de nodiging tot zaligheid behoort uit te gaan.