Dat vind ik ook altijd een spanningsveld. Ook rondom tv-bezit enzo. Kijk, ouders zullen vanwege bepaalde standpunten mogelijk niet op de rechte wijze hun jawoord gestalte kunnen geven. Maar het is nogal wat als een kind daardoor de doop niet ontvangt. Ismael werd buiten het huwelijk om verwekt, tuchtwaardig zouden wij zeggen, maar hij werd wel besneden.refo schreef: ↑27 feb 2025, 21:41Terwijl de kinderen als lidmaten der gemeente behoren gedoopt te wezen. Dat gaat voor alhier.Job schreef: ↑27 feb 2025, 20:04Ik zie de aantekening die je later nog deelde. Je zegt niet ja op alles wat de dominee preekt, maar wel op de grondslag waarop de gemeente wil staan. Dan komt het in de kern alsnog op hetzelfde neer.DDD schreef: ↑27 feb 2025, 19:40 Natuurlijk wel! Want dat is juist cruciaal, dat die algemeen christelijke kerk ook dáár geleerd wordt. Want er zijn ook kerken die die leer niet leren.
Maar alleen al het idee dat de opstellers van het doopformulier een formulering hebben gekozen die in elke kerk iets anders betekent, is zo dol, dat ik het hier verder bij laat. De opstellers stonden juist bekend om hun belijndheid. Een formulering die van alles en nog wat kan betekenen, al naar gelang de pet van de plaatselijke kerkenraad, is echt niet wat de opsteller(s) beoogde(n).
Overigens mag er bij ons niet gedoopt worden wanneer men het op bepaalde punten niet eens is met de prediking "alhier".
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Mmhelma schreef: ↑27 feb 2025, 21:20 De christelijke kerk 'alhier' betekent in het formulier de gereformeerde kerk van de Reformatie, die de gereformeerde belijdenis onderschrijft.En daar moet iedere kerk, die zich gereformeerd noemt, achter staan.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... formulier/
Dit is zoals ik het ook uitgelegd heb gekregen.
Het zou trouwens ook best ingewikkeld zijn; ik herinner me uit een vacante periode dat we de ene zondag hoorden dat Maria in de lofzang 'doorvloeide' toen ze zong 'mijn Zaligmaker' en de zondag erna van een andere gastpredikant dat Maria daar door de Geest sprak.
In een gemeente 'alhier' kunnen door verschillende predikanten grote verschillen gepreekt worden.

-
Fijn nu ds. Vreugdenhil hetzelfde zegt als DDD en mij dat je het dan wel aanneemt ;-).Job schreef: ↑27 feb 2025, 22:16Mmhelma schreef: ↑27 feb 2025, 21:20 De christelijke kerk 'alhier' betekent in het formulier de gereformeerde kerk van de Reformatie, die de gereformeerde belijdenis onderschrijft.En daar moet iedere kerk, die zich gereformeerd noemt, achter staan.
Het zou trouwens ook best ingewikkeld zijn; ik herinner me uit een vacante periode dat we de ene zondag hoorden dat Maria in de lofzang 'doorvloeide' toen ze zong 'mijn Zaligmaker' en de zondag erna van een andere gastpredikant dat Maria daar door de Geest sprak.
In een gemeente 'alhier' kunnen door verschillende predikanten grote verschillen gepreekt worden., ik begrijp dat het zo uitgelegd wordt. Maar is dat ook niet om het ongemak van al die verschillen weg te poetsen? Als het alleen ging om de algemeen aanvaarde gereformeerde leer had de zinsnede 'in de kerk alhier' er niet bij te hoeven zijn gevoegd. Maar okay.
Overigens denk ik dat het, zuiver geformuleerd, zelfs alleen gaat om de oecumenische Geloofsbelijdenis (12 artikelen) waar je mee instemt.
Dat is een ander punt. Dan dwaalt de kerkenraad. Censuur voor ondergeschikte punten is juist een teken dat de kerk niet aan alle kenmerken van een ware kerk voldoet.Job schreef: ↑27 feb 2025, 20:04Ik zie de aantekening die je later nog deelde. Je zegt niet ja op alles wat de dominee preekt, maar wel op de grondslag waarop de gemeente wil staan. Dan komt het in de kern alsnog op hetzelfde neer.DDD schreef: ↑27 feb 2025, 19:40 Natuurlijk wel! Want dat is juist cruciaal, dat die algemeen christelijke kerk ook dáár geleerd wordt. Want er zijn ook kerken die die leer niet leren.
Maar alleen al het idee dat de opstellers van het doopformulier een formulering hebben gekozen die in elke kerk iets anders betekent, is zo dol, dat ik het hier verder bij laat. De opstellers stonden juist bekend om hun belijndheid. Een formulering die van alles en nog wat kan betekenen, al naar gelang de pet van de plaatselijke kerkenraad, is echt niet wat de opsteller(s) beoogde(n).
Overigens mag er bij ons niet gedoopt worden wanneer men het op bepaalde punten niet eens is met de prediking "alhier".
Verrassend voor velen maar ik ben het eens met de bijdragen van @DDD in dit topic. Zeker over de uitleg van ‘alhier’.DDD schreef: ↑28 feb 2025, 00:12Dat is een ander punt. Dan dwaalt de kerkenraad. Censuur voor ondergeschikte punten is juist een teken dat de kerk niet aan alle kenmerken van een ware kerk voldoet.Job schreef: ↑27 feb 2025, 20:04Ik zie de aantekening die je later nog deelde. Je zegt niet ja op alles wat de dominee preekt, maar wel op de grondslag waarop de gemeente wil staan. Dan komt het in de kern alsnog op hetzelfde neer.DDD schreef: ↑27 feb 2025, 19:40 Natuurlijk wel! Want dat is juist cruciaal, dat die algemeen christelijke kerk ook dáár geleerd wordt. Want er zijn ook kerken die die leer niet leren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Met "maar okay" bedoelde ik eigenlijk: we worden het toch niet eens. ;-)Refojongere schreef: ↑27 feb 2025, 23:45Fijn nu ds. Vreugdenhil hetzelfde zegt als DDD en mij dat je het dan wel aanneemt ;-).Job schreef: ↑27 feb 2025, 22:16Mmhelma schreef: ↑27 feb 2025, 21:20 De christelijke kerk 'alhier' betekent in het formulier de gereformeerde kerk van de Reformatie, die de gereformeerde belijdenis onderschrijft.En daar moet iedere kerk, die zich gereformeerd noemt, achter staan.
In een gemeente 'alhier' kunnen door verschillende predikanten grote verschillen gepreekt worden., ik begrijp dat het zo uitgelegd wordt. Maar is dat ook niet om het ongemak van al die verschillen weg te poetsen? Als het alleen ging om de algemeen aanvaarde gereformeerde leer had de zinsnede 'in de kerk alhier' er niet bij te hoeven zijn gevoegd. Maar okay.
Overigens denk ik dat het, zuiver geformuleerd, zelfs alleen gaat om de oecumenische Geloofsbelijdenis (12 artikelen) waar je mee instemt.
Het gaat wel om bepaalde punten: kernpunten in de leer. Niet over wissewasjes.DDD schreef: ↑28 feb 2025, 00:12Dat is een ander punt. Dan dwaalt de kerkenraad. Censuur voor ondergeschikte punten is juist een teken dat de kerk niet aan alle kenmerken van een ware kerk voldoet.Job schreef: ↑27 feb 2025, 20:04Ik zie de aantekening die je later nog deelde. Je zegt niet ja op alles wat de dominee preekt, maar wel op de grondslag waarop de gemeente wil staan. Dan komt het in de kern alsnog op hetzelfde neer.DDD schreef: ↑27 feb 2025, 19:40 Natuurlijk wel! Want dat is juist cruciaal, dat die algemeen christelijke kerk ook dáár geleerd wordt. Want er zijn ook kerken die die leer niet leren.
Het niveau van de gemiddelde catecheseavond is ook bedroevend laag.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2025, 18:55 Was het maar zo simpel. Veel belijdenis-doenden weten ondanks de catechese nauwelijks wat de leer alhier is. Het kennisniveau van gemeenteleden is in dat opzicht echt laag. Dat is al het eerste probleem.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat ieders opvattingen altijd gelijk blijven. En ook gemeenten alhier verschuiven naar links of naar rechts.
Ik zeg niet dat je dan gelijk weg moet of mag gaan. Maar we moeten de werkelijkheid ook niet te simplistisch voorstellen.
- Maanenschijn
Dat zeg ik je toch niet na. Dat hoor ik bij mijn kinderen heel anders terug. En dan heb ik het natuurlijk over het niveau van het onderwijs, niet over het kennisniveau van de doorsnee catechisant. Dat is inderdaad niet hoog.merel schreef:Het niveau van de gemiddelde catecheseavond is ook bedroevend laag.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2025, 18:55 Was het maar zo simpel. Veel belijdenis-doenden weten ondanks de catechese nauwelijks wat de leer alhier is. Het kennisniveau van gemeenteleden is in dat opzicht echt laag. Dat is al het eerste probleem.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat ieders opvattingen altijd gelijk blijven. En ook gemeenten alhier verschuiven naar links of naar rechts.
Ik zeg niet dat je dan gelijk weg moet of mag gaan. Maar we moeten de werkelijkheid ook niet te simplistisch voorstellen.
Vooral de belijdeniscatechesatie wordt erg gewaardeerd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dan boffen jouw kinderen. Mijn kinderen willen momenteel niet meer gaan. Recent ging het bijvoorbeeld over 'de dood' en kwam een kind zuchtend thuis dat daar zoveel zinnige dingen over te zeggen zijn, maar opnieuw geen inhoud.Maanenschijn schreef: ↑28 feb 2025, 08:43Dat zeg ik je toch niet na. Dat hoor ik bij mijn kinderen heel anders terug. En dan heb ik het natuurlijk over het niveau van het onderwijs, niet over het kennisniveau van de doorsnee catechisant. Dat is inderdaad niet hoog.merel schreef:Het niveau van de gemiddelde catecheseavond is ook bedroevend laag.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2025, 18:55 Was het maar zo simpel. Veel belijdenis-doenden weten ondanks de catechese nauwelijks wat de leer alhier is. Het kennisniveau van gemeenteleden is in dat opzicht echt laag. Dat is al het eerste probleem.
Vooral de belijdeniscatechesatie wordt erg gewaardeerd.
Ik heb dit trouwens aangekaart tijdens huisbezoek en een ouderling herkende dit wel. Dit ligt trouwens niet aan deze gemeente. Mijn man volgde belijdenis catechesatie op zijn 37e en vond het niveau ook bedroevend. En hij was vrijwel een leek op dit vlak.
- Johann Gottfried Walther
Waarom ligt het niet aan jullie gemeente?
Jullie hebben toch te maken met jullie kerkelijke gemeente?
Niet met andere gemeenten. Die kinderen krijgen toch catechisatie in jullie gemeente?
Niet met andere gemeenten. Die kinderen krijgen toch catechisatie in jullie gemeente?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Toen mijn man belijdenis deed waren we lid van een andere gemeente. En zelf heb ik ook weinig meegekregen van de catechesatie (weer een andere gemeente). Ik denk daarom dat het breder speelt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 feb 2025, 09:06 Waarom ligt het niet aan jullie gemeente?
- Johann Gottfried Walther
Dat kan zo zijn, maar welke invloed hebben jullie en de kerkenraad op die andere gemeenten??merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:08Toen mijn man belijdenis deed waren we lid van een andere gemeente. En zelf heb ik ook weinig meegekregen van de catechesatie (weer een andere gemeente). Ik denk daarom dat het breder speelt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 feb 2025, 09:06 Waarom ligt het niet aan jullie gemeente?
Dus is het zaak om het in jullie eigen gemeente te veranderen/verbeteren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik heb het gemeld bij de kerkenraad. Onze wijk ouderling herkende het wel. Het is aan hen om hier actie op te ondernemen. Mijn invloed hierop is beperkt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 feb 2025, 09:13Dat kan zo zijn, maar welke invloed hebben jullie en de kerkenraad op die andere gemeenten??merel schreef: ↑28 feb 2025, 09:08Toen mijn man belijdenis deed waren we lid van een andere gemeente. En zelf heb ik ook weinig meegekregen van de catechesatie (weer een andere gemeente). Ik denk daarom dat het breder speelt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑28 feb 2025, 09:06 Waarom ligt het niet aan jullie gemeente?
Dus is het zaak om het in jullie eigen gemeente te veranderen/verbeteren.