parsifal schreef:Heb je de encycliek ook werkelijk gelezen? Kun je concreter aangeven waar de fout ingegaan wordt (Buiten de conclusie waar ik ook niet achter kan staan)?
Deze encycliek gaat daarbij niet om de rechtvaardiging maar over de liefde als antwoord op Gods liefde, waarbij er geen twijfel bestaat over waar de liefde begon en waar de eerste liefde vandaan komt.
Parsifal, niet gelezen, wel gescand. Naar aanleiding van je posting heb ik dat nog een tweede keer gedaan.
De encycliek heeft een positief mensbeeld. Zo lees ik in paragraaf 39: "De liefde is mogelijk en wij kunnen haar beoefenen, omdat wij naar Gods beeld zijn geschapen. De liefde waarmaken en daardoor het Licht van God in de wereld binnenlaten: daartoe wil ik met deze rondzendbrief graag uitnodigen."
Het verlies van Gods beeld in Genesis 3 en de noodzaak van een herschepping worden hiermee helemaal overgeslagen!
Geen wonder dat we in feite toch een Pelagiaans stuk voor ons hebben waar de wezenlijke noties van de Reformatie ontbreken.
Hetzelfde zien we overigens in de meeste protestantse kerken, wat dat betreft is er weinig verschil.