Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 19 feb 2025, 19:51
Refojongere schreef: 19 feb 2025, 18:19 Herman, wat bedoel je als je zegt dat die vraag op de synode terzijde gelegd is?
Ik bedoel dat ds. J. de Bruin daar een opmerking over heeft gemaakt, dat de vergadering toen in comité ging en dat hij daarna zijn opmerking heeft teruggenomen. Die vraag ging over het centrale punt of volle Christus nog wel in de hele CGK gepreekt werd.
Zoals ik al eerder zei: het is begrijpelijk dat hij dat niet in een dergelijke vergadering kan zeggen. Maar volgens mij sloeg hij de spijker wel degelijk op de kop.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Tiberius schreef: 19 feb 2025, 20:14
Refojongere schreef: 19 feb 2025, 18:19 Herman, wat bedoel je als je zegt dat die vraag op de synode terzijde gelegd is?
Ik bedoel dat ds. J. de Bruin daar een opmerking over heeft gemaakt, dat de vergadering toen in comité ging en dat hij daarna zijn opmerking heeft teruggenomen. Die vraag ging over het centrale punt of volle Christus nog wel in de hele CGK gepreekt werd.
Zoals ik al eerder zei: het is begrijpelijk dat hij dat niet in een dergelijke vergadering kan zeggen. Maar volgens mij sloeg hij de spijker wel degelijk op de kop.
Er wordt heel geschokt over gedaan, maar het is in lijn met wat ds. G. Boer schreef t.a.v. de vrouw in het ambt:

"Want op deze weg is geen stilstand mogelijk. Wie het Woord aantast, moet bedenken, dat hij de grondslag van de Kerk aantast. Wie een beroep doet op Christus, wanneer hij tegen de duidelijke uitspraken van het Woord ingaat, bedenke, dat hij. tegen Christus ingaat, omdat Hij immer zegt: , , Er staat geschreven" en: , , De Schrift kan niet gebroken worden". Christus Zelf heeft door Zijn hogepriesterlijk gebed sanctie gegeven aan Zijn Woord en geleden voor hen, die door het Woord van de apostelen in Hem geloven zouden. Daarom zijn wij gebonden in onze consciëntie Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

https://www.rd.nl/artikel/1096542-samen ... -predikant

De eerste vrouwelijke predikant in een samenwerkingsgemeente.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 19 feb 2025, 21:11 https://www.rd.nl/artikel/1096542-samen ... -predikant

"We hebben steeds gebeden om de leiding van de Heilige Geest. En uiteindelijk zeiden we tegen elkaar: Als dan alle paadjes worden afgesloten en dit ene paadje overblijft, dan moet dit het blijkbaar zijn.”

Daar is ie weer. Zo wordt de Heilige Geest op velerlei wijzen voor velerlei wagens gespannen. Bij tal van netelige (kerkelijke) kwesties en hier dus zelfs bij...vrouwen in het ambt. Hoe bestaat het, dit toeschrijven aan de leiding van de Heilige Geest. Ik erger me er langzamerhand blauw aan, zo wordt met gebruik van Gods Naam het eigen gelijk geregeld en elke kritische vraag gesmoord.
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 19 feb 2025, 20:24
Er wordt heel geschokt over gedaan, maar het is in lijn met wat ds. G. Boer schreef t.a.v. de vrouw in het ambt:

"Want op deze weg is geen stilstand mogelijk. Wie het Woord aantast, moet bedenken, dat hij de grondslag van de Kerk aantast. Wie een beroep doet op Christus, wanneer hij tegen de duidelijke uitspraken van het Woord ingaat, bedenke, dat hij. tegen Christus ingaat, omdat Hij immer zegt: , , Er staat geschreven" en: , , De Schrift kan niet gebroken worden". Christus Zelf heeft door Zijn hogepriesterlijk gebed sanctie gegeven aan Zijn Woord en geleden voor hen, die door het Woord van de apostelen in Hem geloven zouden. Daarom zijn wij gebonden in onze consciëntie Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen."
Dat kan allemaal best geschreven zijn. Maar Jezus heeft heel duidelijk gezegd: 'Zweer in het geheel niet'. En toch vinden gereformeerden van alle tijden dat dat wel mag.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 19 feb 2025, 23:23
Refojongere schreef: 19 feb 2025, 20:24

Dat kan allemaal best geschreven zijn. Maar Jezus heeft heel duidelijk gezegd: 'Zweer in het geheel niet'. En toch vinden gereformeerden van alle tijden dat dat wel mag.
Lees de kanttekeningen op Matth 5:34.
Maargoed, deze opmerking leidt af van waar het citaat voor bedoeld was. Namelijk om te laten zien dat de vraag of de volle Christus wel gepredikt wordt een legitieme is.

Het heeft niet direct iets te maken of je iemand ziet als broeder.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hoewel een citatenoorlog nooit heel zinvol is, is het beroep op de kerkvisie van prof. Van der Schuit onder de huidige omstandigheden wel heel merkwaardig. Hier twee citaten van Van der Schuit die ik van linkedin heb overgenomen:
* Citaat 1- 'De sluwheid van alle ketterij is altijd geweest, dat zij zich aandient in het gewaad van de Heilige Schrift. Zo was het reeds in het paradijs, toen satan in de ure der verleiding tot de mens kwam met de vraag: ‘Is het ook, dat God gezegd heeft?’. Een beroep op God en op Zijn Woord is hier de valstrik voor de mens... Met de Schrift in de hand heeft de leer der algemene verzoening zich een plaats willen veroveren en met diezelfde Schrift wordt thans de plaats van de vrouw in het ambt verdedigd'.
* Citaat 2- 'Prof. Hovius zegt...: "Dit impliceert, dat onze kerken de vrouw nimmer mogen toelaten tot het bijzondere ambt van predikant, ouderling en diaken. Wij zeggen dit omdat het gevaar lang niet denkbeeldig is, dat allerlei onschriftuurlijke gedachten aangaande de verhouding van de vrouw tot het bijzondere ambt langzamerhand bekoring gaan oefenen." Deze visie van Prof. Hovius is wel zeer correct...'
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 19 feb 2025, 15:22 Er zullen nog wel meer ondertekenaars volgen, omdat sommige kerkenraden er nog over moeten vergaderen.

Daarnaast is er een brief van gelijke strekking verzonden namens voorgangers/pioniers in zendingsgemeenten, pioniersplekken, enz. Deze brief heeft ca. 20 ondertekenaars tot nu toe.
Eerlijk gezegd vind ik het een nietszeggende brief.
Geen enkel woord over de aanleiding van de situatie waar de CGK in verkeerd.
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: 20 feb 2025, 15:38
Tiberius schreef: 19 feb 2025, 15:22 Er zullen nog wel meer ondertekenaars volgen, omdat sommige kerkenraden er nog over moeten vergaderen.

Daarnaast is er een brief van gelijke strekking verzonden namens voorgangers/pioniers in zendingsgemeenten, pioniersplekken, enz. Deze brief heeft ca. 20 ondertekenaars tot nu toe.
Eerlijk gezegd vind ik het een nietszeggende brief.
Geen enkel woord over de aanleiding van de situatie waar de CGK in verkeerd.
Het zijn beide nietszeggende brieven. Zonder enige richting tot een oplossing en zonder een oproep aan de ongehoorzame gemeenten/kerkenraden om zich te onderwerpen aan de synodale besluiten.
Verder gaan deze kerkrechtelijk tuchtwaardige handtekeningenacties lijnrecht in tegen de oproep van de preses om de rust te bewaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 20 feb 2025, 16:06 kerkrechtelijk tuchtwaardige handtekeningenacties
Waar kan ik dat lezen in de kerkorde?
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 20 feb 2025, 16:32
huisman schreef: 20 feb 2025, 16:06 kerkrechtelijk tuchtwaardige handtekeningenacties
Waar kan ik dat lezen in de kerkorde?
Handtekeningenacties maken geen deel uit van de kerkordelijke weg van appél en revisie. Het is een ondergraven van en in tegenspraak met het presbyteriaal-synodale systeem.
Ik weet uit het verleden dat individuele leden van een gemeente (binnen de CGK) te maken kregen met tuchtmaatregelen i.v.m. het organiseren van een handtekeningenactie. Dat werd terecht gezien als het zaaien van tweedracht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Misschien hadden ze dan beter een stichting Bezwaar het Pand kunnen oprichten, om de koers te beïnvloeden. Of gewoon een plaatselijk CG-beraad.

Dat is vermoedelijk niet onkerkordelijk, zoals zo'n handtekeningenactie wel is.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Een brief met handtekeningen is niet in strijd met de kerkorde. Het ontstaan van de huidige Christelijke Gereformeerde Kerken is zelfs direct te danken aan bezwaarschriften van groepen gemeenteleden; van de predikanten van Lingen en Wisse ondertekend door 637 gemeenteleden die via een advertentie opgeroepen waren om te tekenen; uit Dordrecht ondertekend door 65 leden, uit Utrecht van 50 leden en van de kerkenraad van Twello. Deze bezwaarschriften werden in 1892 door de Christelijke Gereformeerde synode behandeld en deze groepen legden later in 1893 de basis voor het huidige kerkverband.

De classis Amersfoort heeft in een appelzaak in het verleden al eens bevestigd dat een brief of bezwaarschrift ondertekend door meerdere personen niet in strijd is met de kerkorde, Schrift of Belijdenis en daarom mogelijk is.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De methode 1892 toont in ieder geval in welke fase men zit, namelijk op een tweesprong waarbij de ene groep links zal gaan en de andere rechts.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 19 feb 2025, 23:21
Tiberius schreef: 19 feb 2025, 21:11 https://www.rd.nl/artikel/1096542-samen ... -predikant

"We hebben steeds gebeden om de leiding van de Heilige Geest. En uiteindelijk zeiden we tegen elkaar: Als dan alle paadjes worden afgesloten en dit ene paadje overblijft, dan moet dit het blijkbaar zijn.”

Daar is ie weer. Zo wordt de Heilige Geest op velerlei wijzen voor velerlei wagens gespannen. Bij tal van netelige (kerkelijke) kwesties en hier dus zelfs bij...vrouwen in het ambt. Hoe bestaat het, dit toeschrijven aan de leiding van de Heilige Geest. Ik erger me er langzamerhand blauw aan, zo wordt met gebruik van Gods Naam het eigen gelijk geregeld en elke kritische vraag gesmoord.
Ze beseffen blijkbaar niet, dat wanneer de Geest los gemaakt wordt van het Woord, het je eigen geest wel eens kan zijn die je leidt.
Plaats reactie