Dobbelstenen/Godsvoorzienigheid

memento

Bericht door memento »

Ik denk dat MV gelijk heeft als hij zegt dat zonde bediscussieerbaar wordt.
Dat is een heel fout uitgangspunt. We moeten 2 dingen vast houden:
1. Er zijn een aantal zaken waarover de bijbel duidelijk haar oordeel uitspreekt; dat is zonde.
2. Wat derest betreft, is elk (bekeerd) christen vrij om iets te zien als zonde, of niet. We hebben geen wet meer nodig, maar Christus moet ons tot wet zijn. Dat wil zeggen; alles waarmee we Hem verdriet doen, moeten we van harte laten en haten. Dat geeft een nauwer leven dan als er 'van boven af' (zoals bv synode-uitspraken, uitspraken van predikanten, etc) bepaald wordt wat wel een niet mag...

Het heeft ook weinig zin om, net als de Farizeën, een hele hoop geboden/verboden op te gaan stellen, die niet rechtstreeks op de bijbel te herleiden zijn. Christus veroordeeld dat ook! Het leidt over t algemeen meer tot haat, dan tot liefde, en is daarmee een overtreding van het gebod van God!

Daarbij, kijk eens naar de zware kerken, waar zoveel ge- en verboden zijn. Is het daar beter? Welnee, ik zie eerder een tendens dat de jeugd zich daar meer uitleeft in de zonde (zie bv. de biblebelt, en let dan eens op het café-en disco-bezoek, of het zich lam zuipen in keetjes), en meer 'expirimenteerd' met wat wel en niet kan (sex voor het huwelijk), dan in gematigdere kerken.

Ik zal het bekende voorbeeld van dat offervlees aanhalen. Om eerlijk te zijn: ik kan niet indenken dat Paulus (de grote apostel!) zo makkelijk praat daarover. In mijn ogen is zulk offervlees eten, meedoen aan de afgodendienst. Toch wijst Paulus op de vrijheid van een christen. Laten wij dat dan ook proberen te doen, ook al snappen we niet hoe een kind van God die-en-die dingen doen kan...
plebe

Bericht door plebe »

memento schreef:
1. Er zijn een aantal zaken waarover de bijbel duidelijk haar oordeel uitspreekt; dat is zonde.
2. Wat derest betreft, is elk (bekeerd) christen vrij om iets te zien als zonde, of niet. We hebben geen wet meer nodig, maar Christus moet ons tot wet zijn. Dat wil zeggen; alles waarmee we Hem verdriet doen, moeten we van harte laten en haten. Dat geeft een nauwer leven dan als er 'van boven af' (zoals bv synode-uitspraken, uitspraken van predikanten, etc) bepaald wordt wat wel een niet mag...

Het heeft ook weinig zin om, net als de Farizeën, een hele hoop geboden/verboden op te gaan stellen, die niet rechtstreeks op de bijbel te herleiden zijn. Christus veroordeeld dat ook! Het leidt over t algemeen meer tot haat, dan tot liefde, en is daarmee een overtreding van het gebod van God!

Daarbij, kijk eens naar de zware kerken, waar zoveel ge- en verboden zijn. Is het daar beter? Welnee, ik zie eerder een tendens dat de jeugd zich daar meer uitleeft in de zonde (zie bv. de biblebelt, en let dan eens op het café-en disco-bezoek, of het zich lam zuipen in keetjes), en meer 'expirimenteerd' met wat wel en niet kan (sex voor het huwelijk), dan in gematigdere kerken.

Ik zal het bekende voorbeeld van dat offervlees aanhalen. Om eerlijk te zijn: ik kan niet indenken dat Paulus (de grote apostel!) zo makkelijk praat daarover. In mijn ogen is zulk offervlees eten, meedoen aan de afgodendienst. Toch wijst Paulus op de vrijheid van een christen. Laten wij dat dan ook proberen te doen, ook al snappen we niet hoe een kind van God die-en-die dingen doen kan...
mee eens!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
MV

Bericht door MV »

memento schreef:

Memento,

Ik begrijp dit niet.

Onze discussie gaat toch over dobbelelstenen en dus rakende de tien geboden?
Daarnaast geven jouw uitspraken betreffende de vrijheid reden tot uitvluchten!
Wijs elkaar op zaken die in Gods eer betreffen. Uit liefde.
olfie

Bericht door olfie »

memento schreef:

Toch is het mi wel zo. Je zegt zelf ook dat er steeds meer materialistische dingen in het RD komen, er kan en mag steeds meer als je je hart er maar niet op zet.
Vroeger was er een zuil, maar we willen uit de zuil breken, we willen ook graag doen wat de wereld doet, en dan ook nog graag onder het mom van een bijbels verantwoord leven.
Synode uitspraken, predikanten ga maar door, ach het zijn maar mensen laten we daar maar niet te veel naar luisteren. Maar het zijn wel gezanten van God, God heeft ze aangestelt tot herder en leraar. Ik bemerk steeds meer dat er enerzijds predikanten worden geciteerd, anderzijds maken predikanten ook fouten dus kunnen we de citaten net zo hard weer van tafel schuiven. Net hoe het in het straatje past.
Feit blijft gewoon dat er een ontstellend verschil is met bekeringsgeschiedenissen van vroegen en vele 'overtuigde' christenen van nu.
De zonde moet niet meer te zwaar tellen, het evangelie staat voorop, dat is uitstekend, niets op tegen. Maar zonde en ellende kennis komen wel achter het geloof aan, het is geen voorwaarde maar het komt er wel in mee. Ook dat wordt hier steeds meer gemist, iedereen erkent zondig en zondaar te zijn, maar wil er niet te lang bij stilstaan.
Mensen zijn allemaal zo standvastig overtuigd van hun bekering, het lijkt wel alsof er nooit twijffel is, alsof er nooit aanvechtingen zijn. Dat is de sfeer die hier meer en meer geproefd wordt.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
memento

Bericht door memento »

Onze discussie gaat toch over dobbelelstenen en dus rakende de tien geboden?
Daarnaast geven jouw uitspraken betreffende de vrijheid reden tot uitvluchten!
Wijs elkaar op zaken die in Gods eer betreffen. Uit liefde.
MV, wat doe jij dan met Paulus' voorbeeld van het offervlees? Ik vind dat nl. ook de 10 geboden raken, mn. de 1e tafel der wet. Om eerlijk te zijn, ik zou wat dat betreft minder ruim zijn dan Paulus. Maar het is Gods Woord, en daarom moeten we ook die leefregel, van elkaar vrij laten in zaken die niet direct door Gods woord verboden worden, volgen. Toch?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

olfie schreef: Mensen zijn allemaal zo standvastig overtuigd van hun bekering, het lijkt wel alsof er nooit twijffel is, alsof er nooit aanvechtingen zijn. Dat is de sfeer die hier meer en meer geproefd wordt.
Misschien is juist dat krampachtig doen alsof je overtuigd ben, krampachtig doen alsof je nooit twijfelt, een uiting van iemands twijfels...
olfie

Bericht door olfie »

Ik sta voor alle duidelijkheid geen regeltjes etc voor, maar ik mis wel eens de wil om heilig voor God te leven..
We zoeken steeds meer op wat nog net wel mag en kan.. ik kan het niet verklaren.
Waarom schreven 'bekeerlingen' van vroeger ook geen boeken hoe ver we precies konden gaan, wat nog net mocht etc. men was maar op zoek om dichter bij God te komen. Dat wordt steeds meer gemist.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
memento

Bericht door memento »

olfie schreef:Ik sta voor alle duidelijkheid geen regeltjes etc voor, maar ik mis wel eens de wil om heilig voor God te leven..
We zoeken steeds meer op wat nog net wel mag en kan.. ik kan het niet verklaren.
Waarom schreven 'bekeerlingen' van vroeger ook geen boeken hoe ver we precies konden gaan, wat nog net mocht etc. men was maar op zoek om dichter bij God te komen. Dat wordt steeds meer gemist.
Well, daarmee kan ik het eens zijn. In plaats van de drang tot heiligheid, kom ik steeds meer (ook bij Gods kinderen) een drang tot materialisme tegen. De vraag is vaker: Hoe vermaak ik me het best, dat korte tijdje dat ik op aarde ben, dan: Hoe leef ik zo veel mogelijk tot Gods eer.

Het is de grondhouding die verkeerd is. En ik ben bang dat dat een tendens is van onze tijd. Het wordt weer tijd dat Gods volk openbaar komt tussen de gewone (onbekeerde) kerkleden uit.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

olfie schreef:Mensen zijn allemaal zo standvastig overtuigd van hun bekering, het lijkt wel alsof er nooit twijffel is, alsof er nooit aanvechtingen zijn. Dat is de sfeer die hier meer en meer geproefd wordt.
Hoe kom je hier bij?

En trouwens, al de twijfel en aanvechting in ons leven moeten we met God bespreken. Wij worden geroepen tegenover mensen goed van God en Zijn dienst te spreken!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gert10

Bericht door Gert10 »

Over twijfel gesproken. Ik heb eens van iemand gehoord die kon vertellen bekeerd te zijn: twijfel is zonde dus moet je dit niet uiten.
Zijn twijfel wil hij dus absoluut niet uiten omdat dit niet tot jaloerzie zou verwekken.

Graag jullie mening!

(maar eeeeh ...... we wijken af van het onderwerp!)
MV

Bericht door MV »

Ik bemerk ook in eigen gemeente inderdaad dat regels gebruikt worden om de grenzen op te zoeken!

Waarom als Christen niet daar verre van te blijven!?

Waarom schaars gekleed?
Waarom merkkleding met onnozele prijzen?
Waarom een paar keer per jaar op vakantie?
Waarom muziekuitvoeringen?
Waarom vrouwen in leidinggevende functies?
Waarom dure auto's om mee te pronken?
Waarom DVD's?
Waarom ................

Waarom grenzen opzoeken?

Wettisch toch?
Nee, waarom niet nalaten, als je dit kan nalaten. En dat kun je.
God vraagt dit van ons. Hij zal ons erom oordelen.
Hopelijk in dit leven als God komt in je leven en zegt..........
Kijk eens terug: Wat was je doel? Wat was je streven? Wat zijn je uitvluchten?
En dan de bede: Verlos ons van ons eigen boze ik!

Niet met de wereld leven en met God sterven.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV schreef:Ik bemerk ook in eigen gemeente inderdaad dat regels gebruikt worden om de grenzen op te zoeken!

Waarom als Christen niet daar verre van te blijven!?

Waarom schaars gekleed?
Waarom merkkleding met onnozele prijzen?
Waarom een paar keer per jaar op vakantie?
Waarom muziekuitvoeringen?
Waarom vrouwen in leidinggevende functies?
Waarom dure auto's om mee te pronken?
Waarom DVD's?
Waarom ................

Waarom grenzen opzoeken?

Wettisch toch?
Nee, waarom niet nalaten, als je dit kan nalaten. En dat kun je.
God vraagt dit van ons. Hij zal ons erom oordelen.
Hopelijk in dit leven als God komt in je leven en zegt..........
Kijk eens terug: Wat was je doel? Wat was je streven? Wat zijn je uitvluchten?
En dan de bede: Verlos ons van ons eigen boze ik!

Niet met de wereld leven en met God sterven.
MV,

Waarom niet een paar keer per jaar op vakantie?
Waarom geen muziekuitvoeringen?
Waarom geen vrouwen in leidinggevende functies?
Waarom geen DVD's?
Waarom het Christelijk geloof voordoen als een geloof van 'raak niet, smaak niet, roer niet aan'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gert10 schreef:Over twijfel gesproken. Ik heb eens van iemand gehoord die kon vertellen bekeerd te zijn: twijfel is zonde dus moet je dit niet uiten.
Zijn twijfel wil hij dus absoluut niet uiten omdat dit niet tot jaloerzie zou verwekken.

Graag jullie mening!
Absoluut mee eens!
Het is wat Pim zei: twijfel moet je met God bespreken (of misschien met een heel nabijstaande vriend/vriendin), en zeker niet breed etaleren.
Eppie

Bericht door Eppie »

Olfie,regelmatig wordt hier gezegd dat we predikanten moeten erenals zijnde van God geroepen. Oke wil ik best met je meegaan, maar nu stel ik een vrijzinnige predikant t.o. een O[GG]iN predikant, beide geroepen dienstknechten beide moet ik eren, of niet? Leg jij misschien de roeping in handen van een curatorium? Zijn dus alleende predikanten die door een curatorium gekomenzijn geroepen, goed gaan we naar Chr.G. ook daar is een curatorium, volg jij elke predikant daar? Wie van ons bepaald welke predikant geroepen is of welke niet wat is het criterium bij jou?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Gert10 schreef:Over twijfel gesproken. Ik heb eens van iemand gehoord die kon vertellen bekeerd te zijn: twijfel is zonde dus moet je dit niet uiten.

Graag jullie mening!

(maar eeeeh ...... we wijken af van het onderwerp!)
Om maar weer on-topic te gaan: bij twijfel beslissen de dobbelstenen................................(die het vatte kan, die vatte het)

Rest mij nog te zeggen: Here ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.
Plaats reactie