Presidentsverkiezingen USA 2024
- J.C. Philpot
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
Trump stopt de 400 miljoen aan jaarlijke hulp aan Zuid Afrika, en gaat het voor blanke boeren die het slachtoffer zijn van het discriminerende beleid om hun boerderijen afhandig te maken makkelijker maken om te emigreren naar de Verenigde Staten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat laatste vind ik dan wel weer een positieve ontwikkeling als hij dit waarmaakt. Zuid-Afrika maakt het vrijwel onmogelijk voor hen om te vertrekken.J.C. Philpot schreef: ↑08 feb 2025, 10:36 Trump stopt de 400 miljoen aan jaarlijke hulp aan Zuid Afrika, en gaat het voor blanke boeren die het slachtoffer zijn van het discriminerende beleid om hun boerderijen afhandig te maken makkelijker maken om te emigreren naar de Verenigde Staten.
- J.C. Philpot
Mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Australie had dit volgens mij jaren geleden al gesuggereerd.Edelweiss schreef: ↑08 feb 2025, 11:52Dat laatste vind ik dan wel weer een positieve ontwikkeling als hij dit waarmaakt. Zuid-Afrika maakt het vrijwel onmogelijk voor hen om te vertrekken.J.C. Philpot schreef: ↑08 feb 2025, 10:36 Trump stopt de 400 miljoen aan jaarlijke hulp aan Zuid Afrika, en gaat het voor blanke boeren die het slachtoffer zijn van het discriminerende beleid om hun boerderijen afhandig te maken makkelijker maken om te emigreren naar de Verenigde Staten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
De huidige regering snapt dat je de steunpilaren van de economie en belastinginkomsten niet moet wegjagen. Dit in tegenstelling tot de radicaal linkse EFF.Edelweiss schreef: ↑08 feb 2025, 11:52Dat laatste vind ik dan wel weer een positieve ontwikkeling als hij dit waarmaakt. Zuid-Afrika maakt het vrijwel onmogelijk voor hen om te vertrekken.J.C. Philpot schreef: ↑08 feb 2025, 10:36 Trump stopt de 400 miljoen aan jaarlijke hulp aan Zuid Afrika, en gaat het voor blanke boeren die het slachtoffer zijn van het discriminerende beleid om hun boerderijen afhandig te maken makkelijker maken om te emigreren naar de Verenigde Staten.
-
Ik vind dit genuanceerd(er) liggen. Er zijn eeuwen aan onderdrukking en apartheid aan vooraf gegaan. De witte bevolking heeft erg goed voor zichzelf gezorgd, land ingepikt van de indigenous people en met behulp van exploitatie van cheap black labour zichzelf verrijkt (kijk maar naar de schitterende wijnboerderijen zoals Neethlingshof en Constantia). Ik heb zelf een tijd in Zuid-Afrika gewoond, maar mijn compassie is er niet in de eerste plaats voor de witte bevolking. Het gejammerklaag dat de boeren het daar zo slecht hebben, is bijna lachwekkend.
-
De welvaart in Zuid-Afrika is historisch gezien ongelijk verdeeld, met aanzienlijke verschillen tussen de verschillende raciale groepen, vooral tussen witte en zwarte Zuid-Afrikanen. Deze ongelijkheid is een gevolg van het apartheidssysteem dat tot in de jaren '90 van de vorige eeuw officieel bestond.
Na de afschaffing van de apartheid in 1994 zijn er inspanningen geleverd om de economische kansen voor zwarte Zuid-Afrikanen te verbeteren. Er zijn programma's geïmplementeerd om toegang tot onderwijs, werkgelegenheid en bedrijfskapitaal te bevorderen. Desondanks blijven er aanzienlijke economische kloof en structurele ongelijkheden bestaan.
Statistieken tonen vaak aan dat witte Zuid-Afrikanen gemiddeld hogere inkomens en meer toegang tot middelen hebben dan hun zwarte tegenhangers. Bepaalde sectoren en gebieden zijn nog steeds sterk gesegregeerd, wat bijdraagt aan de ongelijkheid.
De Zuid-Afrikaanse overheid en verschillende organisaties blijven werken aan beleid en initiatieven om deze ongelijkheden aan te pakken, maar de vooruitgang is vaak traag en complex. Het blijft een belangrijk en gevoelig onderwerp binnen de Zuid-Afrikaanse samenleving.
Na de afschaffing van de apartheid in 1994 zijn er inspanningen geleverd om de economische kansen voor zwarte Zuid-Afrikanen te verbeteren. Er zijn programma's geïmplementeerd om toegang tot onderwijs, werkgelegenheid en bedrijfskapitaal te bevorderen. Desondanks blijven er aanzienlijke economische kloof en structurele ongelijkheden bestaan.
Statistieken tonen vaak aan dat witte Zuid-Afrikanen gemiddeld hogere inkomens en meer toegang tot middelen hebben dan hun zwarte tegenhangers. Bepaalde sectoren en gebieden zijn nog steeds sterk gesegregeerd, wat bijdraagt aan de ongelijkheid.
De Zuid-Afrikaanse overheid en verschillende organisaties blijven werken aan beleid en initiatieven om deze ongelijkheden aan te pakken, maar de vooruitgang is vaak traag en complex. Het blijft een belangrijk en gevoelig onderwerp binnen de Zuid-Afrikaanse samenleving.
Het is natuurlijk wel wat genuanceerd. Wij zien Zuid-Afrika als zwart-wit, maar historisch gezien hebben bijvoorbeeld de zoeloes meer bloed vergoten in dat gebied dan de Europeanen om hun gebied uit te breiden.
De witte Afrikanen hebben er ook vele generaties gewoond en dat is iets waard. Ja er heeft veel verrijking plaatsgevonden ten koste van de zwarte Afrikanen, maar het helpt niet om kleur te blijven zien en Vrouwe Justitia de blinddoek af te doen. Dat geldt natuurlijk ook voor VS.
De witte Afrikanen hebben er ook vele generaties gewoond en dat is iets waard. Ja er heeft veel verrijking plaatsgevonden ten koste van de zwarte Afrikanen, maar het helpt niet om kleur te blijven zien en Vrouwe Justitia de blinddoek af te doen. Dat geldt natuurlijk ook voor VS.
Het ligt zeker genuanceerder, zoals parsifal ook aangaf.Amstelodamense schreef: ↑08 feb 2025, 15:15Ik vind dit genuanceerd(er) liggen. Er zijn eeuwen aan onderdrukking en apartheid aan vooraf gegaan. De witte bevolking heeft erg goed voor zichzelf gezorgd, land ingepikt van de indigenous people en met behulp van exploitatie van cheap black labour zichzelf verrijkt (kijk maar naar de schitterende wijnboerderijen zoals Neethlingshof en Constantia). Ik heb zelf een tijd in Zuid-Afrika gewoond, maar mijn compassie is er niet in de eerste plaats voor de witte bevolking. Het gejammerklaag dat de boeren het daar zo slecht hebben, is bijna lachwekkend.
Dat het een belangrijk en gevoelig onderwerp is (ik betrek gelijk je vervolgpost even in mijn antwoord) neem ik direct aan. Ik ben zelf nooit in Zuid-Afrika geweest -hoewel ik er familie heb wonen-, maar dat er grote verschillen zijn geloof ik ook onmiddellijk.
Je laatste zin vind echter wel lichtelijk stuitend. Ik weet niet of boeren zeggen dat ze het 'slecht' hebben. Het enige wat ik weet, is dat er blanke boeren zijn die graag het land willen verlaten, al dan niet vanwege het geweld tegen ze (iets met Plaasmoorde, gangs, en wellicht speelt Kill de boer ook een rol; jij zult het ongetwijfeld beter weten dan ik), dan vind ik het geen 'gejammerklaag', maar hun zorgen en angst 'bijna lachwekkend' noemen vind ik echt ongepast - hoewel ik wel echt wel degelijk begrijp dat je ongetwijfeld een groot hart voor het land hebt. Sorry, ik moest het even kwijt.
Laten we in elk geval hopen dat Zuid-Afrika niet dezelfde fout maakt als Mugabe in Zimbabwe.
-
Ik snap wat je bedoelt en ik wil het leed dat er is bij plaasmoorde niet bagatelliseren. Excuses als dat zo is overgekomen, want elke moord is een misdaad en geeft veel verdriet en ellende. Waar het mij om gaat: ook nu weer zie je bij Trump dat hij zich "bekommert" om de boeren in Zuid-Afrika, terwijl er een grotere groep mensen in Afrika is waar hij zich om zou moeten bekommeren.Edelweiss schreef: ↑08 feb 2025, 16:02Het ligt zeker genuanceerder, zoals parsifal ook aangaf.Amstelodamense schreef: ↑08 feb 2025, 15:15Ik vind dit genuanceerd(er) liggen. Er zijn eeuwen aan onderdrukking en apartheid aan vooraf gegaan. De witte bevolking heeft erg goed voor zichzelf gezorgd, land ingepikt van de indigenous people en met behulp van exploitatie van cheap black labour zichzelf verrijkt (kijk maar naar de schitterende wijnboerderijen zoals Neethlingshof en Constantia). Ik heb zelf een tijd in Zuid-Afrika gewoond, maar mijn compassie is er niet in de eerste plaats voor de witte bevolking. Het gejammerklaag dat de boeren het daar zo slecht hebben, is bijna lachwekkend.
Dat het een belangrijk en gevoelig onderwerp is (ik betrek gelijk je vervolgpost even in mijn antwoord) neem ik direct aan. Ik ben zelf nooit in Zuid-Afrika geweest -hoewel ik er familie heb wonen-, maar dat er grote verschillen zijn geloof ik ook onmiddellijk.
Je laatste zin vind echter wel lichtelijk stuitend. Ik weet niet of boeren zeggen dat ze het 'slecht' hebben. Het enige wat ik weet, is dat er blanke boeren zijn die graag het land willen verlaten, al dan niet vanwege het geweld tegen ze (iets met Plaasmoorde, gangs, en wellicht speelt Kill de boer ook een rol; jij zult het ongetwijfeld beter weten dan ik), dan vind ik het geen 'gejammerklaag', maar hun zorgen en angst 'bijna lachwekkend' noemen vind ik echt ongepast - hoewel ik wel echt wel degelijk begrijp dat je ongetwijfeld een groot hart voor het land hebt. Sorry, ik moest het even kwijt.
Laten we in elk geval hopen dat Zuid-Afrika niet dezelfde fout maakt als Mugabe in Zimbabwe.
Je punt is mij nu volledig duidelijk; je excuses worden volledig aanvaard.
Fijn dat we het zo even uit kunnen spreken.
Fijn dat we het zo even uit kunnen spreken.
-
De witte bevolking heeft inderdaad goed voor zichzelf gezorgd. De zwarte bevolking doet dat nu ook. Je zou de stelling in kunnen nemen dat Zuid-Afrika zonder blanke input nooit zo rijk was geweest.Amstelodamense schreef: ↑08 feb 2025, 15:15Ik vind dit genuanceerd(er) liggen. Er zijn eeuwen aan onderdrukking en apartheid aan vooraf gegaan. De witte bevolking heeft erg goed voor zichzelf gezorgd, land ingepikt van de indigenous people en met behulp van exploitatie van cheap black labour zichzelf verrijkt (kijk maar naar de schitterende wijnboerderijen zoals Neethlingshof en Constantia). Ik heb zelf een tijd in Zuid-Afrika gewoond, maar mijn compassie is er niet in de eerste plaats voor de witte bevolking. Het gejammerklaag dat de boeren het daar zo slecht hebben, is bijna lachwekkend.
-
Wel erg naïef gedacht wat mij betreft. En de kinderhand is snel gevuld als het gaat om de christelijke saus van Trump cs.MGG schreef: ↑08 feb 2025, 20:32 https://www.rd.nl/artikel/1095175-trump ... rokkenheid
Boeiend artikel van BJ Spruyt.
Zijn vrouw lijkt het beter te peilen:
"Toen ik zelf naar de inauguratie van Trump zat te kijken, en een toenemend enthousiasme zich –eerlijk gezegd– van mij meester leek te maken, keek ik even opzij naar mijn allernaaste – en zij, met zo veel meer wijsheid en mensenkennis behept dan ik, schudde haar hoofd. Grote mond, overmoed – allemaal hoogst ongemakkelijk. Ik op mijn beurt begreep dat dan wel weer. Trump zou je er op je verjaardag niet graag bij hebben, hij zegt soms nogal vreemde dingen, is veroordeeld en lijkt hier en daar ook gedreven door een verzengende rancune."
De manier waarop nu de botte bijl er in gaat lijkt me geen gezond verstand. Er wordt zoveel afgebroken. Importheffingen die gaan ook de Amerikaanse consument wat kosten. De ongehinderde acties van Musk zijn ook gewoon zorgwekkend en ja ik zie echt iets gebeuren waarbij de controle op de presidentiele macht wegvalt. De vergelijking met de jaren 30 van de vorige eeuw moeten gewoon gemaakt worden al is het maar om van te leren. En ja toen had je ook Salazar's Portugal waar het land best profiteerde van autocratisch bestuur (ik zeg niet dat dit opweegt tegen de kosten trouwens). Maar Salazar leek nog gedreven door redelijk goede idealen en was geen populist.