Omdat daarmee de angel uit het verhaal gehaald zou worden en zijn preken (weer) zonder enige bijgedachten gelezen kunnen worden, bijvoorbeeld. Wat als er in een preek staat dat we onze zonden moeten belijden bijvoorbeeld, wat er ongetwijfeld in staat? Nu de episode zo opvallend (!! Let op, dat komt mede door de eigen autobiografie,) verhuld lijkt (!) te worden, is dat een relevante vraag. Het is ronduit schadelijk voor de kerk als blijkt dat een voorganger niet zou hebben gedaan wat hij preekte. Maar nu loop ik op de zaken vooruit, daar is nog geen duidelijkheid over.Wim Anker schreef: ↑28 jan 2025, 07:24Toch blijf ik zoeken waarom dit weten nu zo nodig is. Wat levert het op?Job schreef: ↑28 jan 2025, 00:31Op al die feiten kunnen we gewoon rustig op wachten. Reken maar dat dit nog allemaal tot in detail zal worden uitgezocht; is het niet door historici dan wel door mensen die het liefst zouden zien dat het verhaal ontkracht wordt. Ik vind het ook wel noodzakelijk; met het RD-artikel is (gefundeerd) A gezegd; laat een genuanceerd B dan ook maar volgen. Dan heb ik het niet over eventuele wandaden tot in de finesses, maar wel over de grote vraag die boven de markt is blijven hangen en die heel schadelijk is: in hoeverre is de zaak netjes afgehandeld? Is er iets van schuldbelijden geweest waar dat eventueel op zijn plaats was geweest?
Kan iemand mij uitleggen wat een "ja, het is correct afgehandeld" of een "nee, het is niet correct afgehandeld" oplevert als antwoord op de "grote" vraag?
(En nee, ik heb het niet over zuiver historisch, wetenschappelijk onderzoek. Daarom is deze case niet zo in de belangstelling).
Verder zegt Ad nuttige dingen.