Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Posthoorn

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 20 jan 2025, 13:45 Paulus was erg open over zijn zonden voor zijn bekering. Het lijkt mij dat een lidmaatschap van de NSB en mogelijk verraad ook onder zondige keuzes vallen. Het zou hem gesierd hebben als hij dit benoemd zou hebben. Het is verbazingwekkend dat dit ook niet in zijn biografie benoemd is.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ds. Blok daarover gezwegen heeft, tot en met zijn postume biografie toe.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Normaal hang je als mens niet de vuile was buiten. Niet iedereen hoeft je zonden te weten.

Tegenwoordig verlangen we dat van publieke figuren wel: in de tijd van ds. Blok heerste nog een zwijgcultuur.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Delftenaar schreef: 20 jan 2025, 18:32 Normaal hang je als mens niet de vuile was buiten. Niet iedereen hoeft je zonden te weten.

Tegenwoordig verlangen we dat van publieke figuren wel: in de tijd van ds. Blok heerste nog een zwijgcultuur.
Dan snap ik een autobiografie niet. Het lijkt me niet oké om een zwijgcultuur te hebben over je fouten en een spreekcultuur over wat wel goed ging.
DDD

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef: 20 jan 2025, 18:32 Normaal hang je als mens niet de vuile was buiten. Niet iedereen hoeft je zonden te weten.

Dat lijkt me een terechte kanttekening. De autobiografie was ook primair bedoeld voor zijn nageslacht, heb ik ooit in de krant gelezen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Zita schreef: 20 jan 2025, 18:34

Dan snap ik een autobiografie niet. Het lijkt me niet oké om een zwijgcultuur te hebben over je fouten en een spreekcultuur over wat wel goed ging.
Iets met het teveel verheerlijken van predikanten en ze daardoor als halve heiligen gaan zien?
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 20 jan 2025, 14:42 https://www.historischnieuwsblad.nl/het ... an-de-nsb/

Ook ruimschoots voor WOII was al duidelijk dat het lidmaatschap van de NSB veel zondige componenten bevatte, waaronder oproep tot geweld, fascisme, racisme, antisemitisme etc. Daarbij was het geen politieke partij, maar een beweging. Dat iemand in eerste instantie dit wellicht niet kan overzien is mogelijk. Het lidmaatschap laten voortduren, is mijns inziens zondig. Onbegrijpelijk dat iemand predikant kan/mag worden zonder zich hier in het openbaar uit te laten en zonder schuldbelijdenis. Zoals eerder gezegd was Paulus heel open over zijn verleden.
Vind je lidmaatschap van een partij met standpunten die lijnrecht tegen Gods geboden ingaan zonde? De meeste partij programma's bevatten namelijk zondige elementen zoals geweld tegen het leven.
KDD

Bericht door KDD »

Ik ben gisteren klaar gekomen met een boek over John Newton. Die schaamde zich voor zijn eertijds maar sprak er wel over.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 20 jan 2025, 17:28
TSD schreef: 20 jan 2025, 16:09
merel schreef: 20 jan 2025, 14:42 https://www.historischnieuwsblad.nl/het ... an-de-nsb/

Ook ruimschoots voor WOII was al duidelijk dat het lidmaatschap van de NSB veel zondige componenten bevatte, waaronder oproep tot geweld, fascisme, racisme, antisemitisme etc. Daarbij was het geen politieke partij, maar een beweging. Dat iemand in eerste instantie dit wellicht niet kan overzien is mogelijk. Het lidmaatschap laten voortduren, is mijns inziens zondig. Onbegrijpelijk dat iemand predikant kan/mag worden zonder zich hier in het openbaar uit te laten en zonder schuldbelijdenis. Zoals eerder gezegd was Paulus heel open over zijn verleden.
De meest radicale elementen blijven vaak onder de oppervlakte, totdat macht een rol gaat spelen.

Om even de lijn door te trekken: er zijn genoeg christenen lid van FvD. Nu wil ik geen 1 op 1 vergelijking trekken met de NSB, maar er zitten echt elementen in die partij waar je huiverig van kan worden en waardoor ik persoonlijk vurig hoop dat iemand als Baudet nooit aan de macht komt. Veel dubieuze uitspraken op het randje over geweld e.d. appgroepen waar in fascisme en nazisme springlevend is en die dan weer verdwijnen enz. Stel het gebeurt wel en FvD blijkt blijkt radicaler te zijn dan gevreesd en minder normaal dan gehoopt. Ben je dan met terugwerkende kracht 'fout' wanneer je als christen lid bent van die partij.

Achteraf zeggen we misschien wel: we hadden het kunnen weten, de radicale elementen waren toen ook al aanwezig...

Idem. met Trump. 80% van christenen stemde op hem. Stel hij blijkt echt zo radicaal / gek als dat sommigen op dit forum denken, zijn deze christenen achteraf gezien 'fout'? Zeggen we dan (waaarschijnljk) ook achteraf: dat wist je al toen je op hem stemde, of je had het kunnen weten, het was tegen beter weten in?
In beide gevallen zou mijn antwoord ja zijn. Maar er zijn ook mensen die totaal niet doorhebben waar ze zich mee inlaten. Die denken dat mensen die dat wel zien, zelf een beetje gestoord zijn.
En mensen die denken dat zij alles doorhebben en moreel en wat neerbuigend neerkijken of mensen met een andere mening.
DDD

Bericht door DDD »

Dat fenomeen kan zich altijd voordoen, en zie je aan alle kanten. Dat heeft weinig met de opvatting zelf te maken.

Al zie je het wellicht bij D66-, FVD- en PVV-types net wat vaker.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 20 jan 2025, 18:44

Vind je lidmaatschap van een partij met standpunten die lijnrecht tegen Gods geboden ingaan zonde? De meeste partij programma's bevatten namelijk zondige elementen zoals geweld tegen het leven.
Allereerst is NSB geen politieke partij, maar een beweging. Dat veel politieke partijen ook andere zondige elementen bevatten, is geen vrijbrief om lidmaatschap van NSB te bagatelliseren. Daar werd ook voor 1940 al voor gewaarschuwd . Partijen en bewegingen die oproepen tot geweld, haat, racisme, fascisme en antisemitisme moeten christen mijden. Dat betekent niet dat men niet kritisch mag zijn over bepaalde migratie problematiek.
KDD

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef: 20 jan 2025, 17:45
merel schreef: 20 jan 2025, 13:45 Paulus was erg open over zijn zonden voor zijn bekering. Het lijkt mij dat een lidmaatschap van de NSB en mogelijk verraad ook onder zondige keuzes vallen. Het zou hem gesierd hebben als hij dit benoemd zou hebben. Het is verbazingwekkend dat dit ook niet in zijn biografie benoemd is.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ds. Blok daarover gezwegen heeft, tot en met zijn postume biografie toe.
Ik kan dat wel begrijpen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Job schreef: 20 jan 2025, 17:29
Wim Anker schreef: 20 jan 2025, 16:33
merel schreef:FvD vertoont mijns inziens grote raakvlakken met NSB en denkbeelden van Nazi Duitsland. Vorig jaar was een documentaire 'eigen volk eerst' op de NPO........... Tav Trump idem dito........
Ik heb grote moeite met de "gelijkschakeling" tussen NSB, NaziDuitsland en FVD en Mr. President Trump.
Bestrijd deze partijen / mensen met argumenten i.p.v. demonisering.

Mij ontbreekt in ieder geval elke lust om uberhaupt hierover een discussie te voeren als deze terminologie maar zomaar mag. (en hier ligt echt een taak voor de moderators).

ps. @Delftenaar noemt ook de NSB in de 30er jaren en Poetin en Trump anno nu. Als zijnde een soort even fout.
Ik verwachtte wel dat jij in de benen zou komen op dit onderwerp. Vertel eens: noem eens jouw argumenten die vóór FVD pleiten?
Ik kan niet voor Wim spreken maar ik ben oa blij dat zij vragen stellen over abortus.
https://youtu.be/333WBFmcITE?si=NIegFRJ5tvrIlM3l
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De gereformeerde kerken en de rooms katholieke kerk besloten in 1936 dat het lidmaatschap van de NSB tuchtwaardig was. De motivering daarvan kan ik niet direct vinden op het web, maar het is dus wel een feit dat een aantal kerken zich zeer kritisch over de NSB uitlieten.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: 20 jan 2025, 16:33
merel schreef:FvD vertoont mijns inziens grote raakvlakken met NSB en denkbeelden van Nazi Duitsland. Vorig jaar was een documentaire 'eigen volk eerst' op de NPO........... Tav Trump idem dito........
Ik heb grote moeite met de "gelijkschakeling" tussen NSB, NaziDuitsland en FVD en Mr. President Trump.
Bestrijd deze partijen / mensen met argumenten i.p.v. demonisering.
Dat is al vele keren gedaan en wellicht hebben degenen die deze vergelijking maken ook geen zin om nog eens een rondje om die rotonde te draaien.

In het artikel wat merel linkte kwam ik al wat parallellen tegen tussen de PVV en de NSB. Bijvoorbeeld de voorliefde voor de prinsenvlag en de machtsstructuur van de beweging. Beiden hebben/hadden een leider met alle macht, zonder inspraak door leden.

Verder is de onverdraagzaamheid jegens minderheidsbevolkingsgroepen ook een overeenkomst.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:
Posthoorn schreef: 20 jan 2025, 17:45
Ik kan dat wel begrijpen.
Kun je het naast je begrip ook goedkeuren?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie