ex-GerGem topic
Re: ex-GerGem topic
Beetje flauw, deze reactie. 

Denk het niet. Communicatie gaat over zender en ontvanger. Bij storing ligt het lang niet altijd aan de zender. M.a.w. je luisterhouding heeft grote invloed. Die van jou lijkt mij uiterst kritisch maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit vind ik off-topic.
Deze week las ik nog een artikel over de moeilijke brieven die door ambtenaren worden geschreven. Hierbij ligt het niet aan de ontvanger, maar aan de zender. @Posthoorn luistert als een inwoner van Berea, is mijn indruk.
Kunnen de off-topic stukjes in een andere topic geplaatst worden? De mijne ook.
Volgens mij is dit wel een juiste opmerking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Toch begrijp ik Posthoorn wel.
Vooraf de disclaimer, het geldt zeker niet voor elke GG ds.
Maar pas nog een preek van een student gehoord.
Zo voorspelbaar. Zo hetzelfde als vele anderen.
Vooral de eigen theologie over de tekst heen leggen. De standaard bekeringsweg uitleggen was de hoofdboodschap van de preek.
En eerlijk is eerlijk, datzelfde refrein hoor je in heel veel GG preken.
Ook eens dat het echt niet alleen in de GG speelt.
Uiteraard generaliserend:
Binnen de PKN (bond) krijg ik vaak het idee dat het vooral Schriftuitleg is zonder veel lijnen naar het geestelijke, bevindelijke leven.
En binnen de CGK maken velen veel werk van de preek, maar omdat uitschrijven de standaard is, bestaat het gevaar dat het een voorgelezen lesje wordt.
Soms wordt ik juist wel verrast door GGiN preken, goede exegese, normale bevindelijkheid, maar durft men weer niet appellerend te zijn.
Al met al geeft het iets aan van de bijbelse waarheid, het is de dwaasheid van de prediking die God gebruikt om zondaren te trekken en Gods volk te onderwijzen.
Overigens ben ik het met Tiberius oneens dat er een oorzaak ligt in de opleiding.
M.i. ligt de oorzaak in de visie die men op prediking heeft. Waar moet het aan voldoen, wat moet het inhouden. Etc.
Vooraf de disclaimer, het geldt zeker niet voor elke GG ds.
Maar pas nog een preek van een student gehoord.
Zo voorspelbaar. Zo hetzelfde als vele anderen.
Vooral de eigen theologie over de tekst heen leggen. De standaard bekeringsweg uitleggen was de hoofdboodschap van de preek.
En eerlijk is eerlijk, datzelfde refrein hoor je in heel veel GG preken.
Ook eens dat het echt niet alleen in de GG speelt.
Uiteraard generaliserend:
Binnen de PKN (bond) krijg ik vaak het idee dat het vooral Schriftuitleg is zonder veel lijnen naar het geestelijke, bevindelijke leven.
En binnen de CGK maken velen veel werk van de preek, maar omdat uitschrijven de standaard is, bestaat het gevaar dat het een voorgelezen lesje wordt.
Soms wordt ik juist wel verrast door GGiN preken, goede exegese, normale bevindelijkheid, maar durft men weer niet appellerend te zijn.
Al met al geeft het iets aan van de bijbelse waarheid, het is de dwaasheid van de prediking die God gebruikt om zondaren te trekken en Gods volk te onderwijzen.
Overigens ben ik het met Tiberius oneens dat er een oorzaak ligt in de opleiding.
M.i. ligt de oorzaak in de visie die men op prediking heeft. Waar moet het aan voldoen, wat moet het inhouden. Etc.
Laatst gewijzigd door HHR op 18 jan 2025, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
'Gelukkig' niet.KDD schreef:Om zo in de kerk te zitten zou voor mij een hele straf wezen. Ik ben dankbaar dat ik in het algemeen nooit in mijn leven zo ervaren heeft. En je moet ook nuchter blijven. Alle dominees zijn niet als de pas overleden ds. Moerkerken of de huidige ds. Vergunst.Posthoorn schreef: ↑18 jan 2025, 12:19Dat weet ik niet precies. Geen echte uitleg van de Bijbel of verkondiging van het Evangelie? Feit is dat de meeste preken mij enorm vervelen, hoewel er soms iets gezegd wordt waaraan ik wel wat heb.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Van mij mag je je 'geluk' houden. Ik heb er maar een paar keer onder gezeten maar ik zal nooit vergeten wat ik onder de prediking van die dominees gekregen heeft.Orchidee schreef: ↑18 jan 2025, 17:13'Gelukkig' niet.KDD schreef:Om zo in de kerk te zitten zou voor mij een hele straf wezen. Ik ben dankbaar dat ik in het algemeen nooit in mijn leven zo ervaren heeft. En je moet ook nuchter blijven. Alle dominees zijn niet als de pas overleden ds. Moerkerken of de huidige ds. Vergunst.
-
Volgensmij is kritiek op de TS en het curatorium op dit forum zeer populair. Broeder Jan gaf wat tegengas, maar helaas horen we zijn geluid niet meer.Tiberius schreef: ↑18 jan 2025, 13:59Volgens mij komt het omdat het raster van de theologie vaak over de exegese wordt gelegd, in plaats van andersom.Posthoorn schreef: ↑18 jan 2025, 12:19Dat weet ik niet precies. Geen echte uitleg van de Bijbel of verkondiging van het Evangelie? Feit is dat de meeste preken mij enorm vervelen, hoewel er soms iets gezegd wordt waaraan ik wel wat heb.
Verder zijn het vaak bloedeloze preken: ze zijn meer cognitief dan affectief van aard.
Het komt denk ik door de opleiding (maar dat zeggen is hier niet zo populair).
Alles kan. Maar dat betekent niet dat jij zomaar conclusies kunt trekken.
Kritiek op het curatorium wel ja, maar dat is wel logisch.
Maar op de.opleiding zelf nauwelijks.
Maar op de.opleiding zelf nauwelijks.