ex-GerGem topic

Evangelist

Re: ex-GerGem topic

Bericht door Evangelist »

Posthoorn schreef: 18 jan 2025, 09:06
Floppy schreef:Als theoloog en ervaringsdeskundige moet ik constateren dat de prediking over het algemeen vrij matig van kwaliteit is in de GG ...
De spijker op de kop! Hoewel ik destijds uit overtuiging als ex-GG'er terugkeerde, loop ik hier bijna elke zondag tegenaan.
Wat maakt de kwaliteit matig?
Hartelijke groet,
Evangelist
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 18 jan 2025, 10:32
Floppy schreef: 17 jan 2025, 09:38 (...) Wij hebben zelf de GG verlaten (...)

Als theoloog en ervaringsdeskundige moet ik constateren (...)
Dat is het zure voor de GG: dat serieuze en bekwame theologen de GG verlaten.
Ik heb nog wel een handjevol CGK theologen in de aanbieding. Denk trouwens dat ze beter in de NGK passen dan in de GG.
Soms kun je bepaalde theologen beter kwijt dan rijk zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Michaels schreef: 18 jan 2025, 10:44
Herman schreef: 18 jan 2025, 10:10 Hier een off-topic draadje verwijderd.
Er was niets off-topic maar je mag dus niet zeggen over de GG dan wordt het gewoon verwijderd zonder rede. Dat was ook de rede dat mijn vriend Prof. dr. ir. J. Blaauwendraad overgegaan is uit de Gereformeerde Gemeenten en deze dominatie verlaten heeft en het lidmaatschap van de hervormde gemeente van Gouda aangevraagd heeft. In een open brief licht hij zijn stap toe en deelt hij mee dat er „op geen enkele wijze” is ingegaan op zijn „uitnodiging tot gesprek en nadere studie” over zijn kritiek op de leer in de Gereformeerde Gemeenten.
https://www.rd.nl/oud/010605home.html?p ... 5kl01.html
Overeenkomstig uw, Herman Moderator, verzoek van wegen het wissen van mijn bijdragen zal ik niet meer hier reageren.
Je kan altijd (weer?) een nieuw account aanmaken. Of toch weer terugkomen. Het liefst met een officieel terugkeer bericht. Hopelijk houd je je walgelijke commentaar op jonge meiden dan wel voor je.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 18 jan 2025, 10:56
Tiberius schreef: 18 jan 2025, 10:32
Floppy schreef: 17 jan 2025, 09:38 (...) Wij hebben zelf de GG verlaten (...)

Als theoloog en ervaringsdeskundige moet ik constateren (...)
Dat is het zure voor de GG: dat serieuze en bekwame theologen de GG verlaten.
Ik heb nog wel een handjevol CGK theologen in de aanbieding. Denk trouwens dat ze beter in de NGK passen dan in de GG.
Soms kun je bepaalde theologen beter kwijt dan rijk zijn.
Vaak zijn het mensen met hbo-theologie CGO-E, waar je in een ander kerkverband weinig mee kan.
Dus is dat voor henzelf ook zuur.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Evangelist schreef: 18 jan 2025, 10:52
Floppy schreef:Als theoloog en ervaringsdeskundige moet ik constateren dat de prediking over het algemeen vrij matig van kwaliteit is in de GG ...
De spijker op de kop! Hoewel ik destijds uit overtuiging als ex-GG'er terugkeerde, loop ik hier bijna elke zondag tegenaan.
Dat weet ik niet precies. Geen echte uitleg van de Bijbel of verkondiging van het Evangelie? Feit is dat de meeste preken mij enorm vervelen, hoewel er soms iets gezegd wordt waaraan ik wel wat heb.
Terri

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef: 18 jan 2025, 12:19
Dat weet ik niet precies. Geen echte uitleg van de Bijbel of verkondiging van het Evangelie? Feit is dat de meeste preken mij enorm vervelen, hoewel er soms iets gezegd wordt waaraan ik wel wat heb.
Dat lijkt me zo moedeloos makend. Je zit dan je verplichte zit uit. Ik zou het niet volhouden.
Wellicht mag je door Gods kracht erin berusten? Maar zoals je al schreef, soms is er toch wat voor je bij.
Toen wij van kerk gingen veranderen gaf de ouderling eerlijk toe dat het beter was om te gaan. Er ontstaat gaandeweg ergernis en dat staat een zegen in de weg.
DDD

Bericht door DDD »

Maar je moet nu ook niet doen of alle preken in andere verbanden nu zo grondig zijn. Ook in andere kerkverbanden en -genootschappen zijn veel preken die net aan een zes halen.

Maar goed, de prediking in de GG blinkt niet uit in diepzinnigheid, dat is gewoon waar.
Terri

Bericht door Terri »

Zeker waar. "Hier vind je wat, daar laat je wat" is een (vrije interpretatie) gezegde, misschien niet helemaal passend voor het wisselen van kerk, maar in de grond wel waar.
KDD

Bericht door KDD »

Om zo in de kerk te zitten zou voor mij een hele straf wezen. Ik ben dankbaar dat ik in het algemeen nooit in mijn leven zo ervaren heeft. En je moet ook nuchter blijven. Alle dominees zijn niet als de pas overleden ds. Moerkerken of de huidige ds. Vergunst.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 18 jan 2025, 07:38 Wat is in jou ogen wel een legitieme reden?
Elke reden is in mijn ogen legitiem. Het is namelijk beter om ergens met een blij gemoed te zitten, dan met chagrijn in de oude gemeente. Chagrijn zorgt er namelijk voor dat je niet of minder ontvankelijk bent voor wat er verteld wordt.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het mee eens. Je moet het met vreugde doen. Anders wordt het kiezen tussen de ene en de andere zonde.

Aan de andere kant, als je niets bent in eigen oog voor God, dan zou een gebrekkig spreken namens Hem ons ook niet teveel moeten irriteren.

Niet dat ik ooit zover gekomen ben, helaas.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij komt het omdat het raster van de theologie vaak over de exegese wordt gelegd, in plaats van andersom.
Verder zijn het vaak bloedeloze preken: ze zijn meer cognitief dan affectief van aard.
Het komt denk ik door de opleiding (maar dat zeggen is hier niet zo populair).
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik ook. Maar het komt óók door de selectie. Die is niet zo bevindelijk van aard, om het maar eens zo te zeggen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 18 jan 2025, 12:52 Maar je moet nu ook niet doen of alle preken in andere verbanden nu zo grondig zijn. Ook in andere kerkverbanden en -genootschappen zijn veel preken die net aan een zes halen.

Maar goed, de prediking in de GG blinkt niet uit in diepzinnigheid, dat is gewoon waar.
Het is waar, het geldt niet alleen voor de GG.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 18 jan 2025, 14:39
DDD schreef: 18 jan 2025, 12:52 Maar je moet nu ook niet doen of alle preken in andere verbanden nu zo grondig zijn. Ook in andere kerkverbanden en -genootschappen zijn veel preken die net aan een zes halen.

Het is waar, het geldt niet alleen voor de GG.
Eigenlijk is dit probleem alleen op te lossen als jij en @DDD gaan preken :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie