ex-GerGem topic
Re: ex-GerGem topic
Helemaal niet.
Dit is ideaal. Zo hoeven andere onderwerpen niet met dit onderwerp belast te worden en mensen die het niet aanstaat, hoeven het niet te lezen.
Dit is ideaal. Zo hoeven andere onderwerpen niet met dit onderwerp belast te worden en mensen die het niet aanstaat, hoeven het niet te lezen.
-
Het topic is een stuk beschaafder dan ik in het begin verwacht had. De berichten van o.a. HHR en Helma hebben voor mij een toegevoegde waarde. Zoals DDD terecht opmerkt kan het nu mooi in dit draadje. Hopelijk blijven andere draadjes dan vrij van dit onderwerp.Konijntje schreef: ↑16 jan 2025, 22:51Ik vind het een vreemd onderwerp. Vrij vaag ook.huisman schreef: ↑16 jan 2025, 21:20Kijk dat vind ik nu ook. Reactie van @Helma en @HHR zijn mooi in een verder behoorlijk vreemd topic. De GG is voluit een kerkverband van de achterban van het RF. Dan is het best apart om ruimte te geven voor argumentatie dat het zo goed is om dit kerkverband te verlaten Ik hoop dat ik nooit een ex-CGK topic hoef te openen.pierre27 schreef: ↑16 jan 2025, 20:51Mooie reactie, net als die van Helma overigens. Verder een beetje een verdrietig topic oftewel de geest erachter.HHR schreef: ↑16 jan 2025, 19:46 Veel herkenning bij wat Helma hier geschreven heeft.
Al zullen velen dat hier misschien niet denken, bij mij is de GG eigenlijk nog altijd de "eerste liefde"
Het is een rouwproces die je ervaart als je meent te moeten vertrekken.
En de pijn daarvan ervaar ik nog (bijna) dagelijks.
De kritiek die ook nog blijft is ten diepste het uiten van zorg over het kerkverband waar je ondanks alles nog aan verbonden voelt.
Voor ieder die denkt dat een overstap makkelijk gemaakt wordt. Ga eens in gesprek met een vertrekker.
Open en eerlijk. Zonder vooroordelen vooraf.
Tegelijkertijd ben ik inmiddels van mening, dat we het overstappen van kerkverband veel te geestelijk en veel te groot maken.
Ik denk toch dat we er wat nuchterder in mogen staan. Een overstap is soms voor beiden partijen beter. In de lijn van was ds Kersten zei: niet elke gemeente past bij elke ds, en niet elke ds past bij elke gemeente. Zo geldt dat ook voor leden, zeker als een gemeente (of lid) qua inhoud en koers veranderd.
Wat mij betreft snel een slotje er op. Uiteindelijk leent een dergelijk onderwerp zich vooral om zich negatief uit te laten over dit kerkverband. Ik vind dat vrij triest.
Dat is een goeie vraag, nl mijn situatie, al ben ik dan (nog geen, misschien nooit?)lid van de Ger Gem.Rido91 schreef: ↑16 jan 2025, 23:06Geldt dat ook als God iemand in de Rooms Katholieke Kerk zou hebben geplaatst en diegene besluit zich aan te sluiten bij de Gereformeerde Gemeenten (ik noem een willekeurig voorbeeld) ?Ad Anker schreef: ↑15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Persoonlijk geloof ik niet zo dat God je in een bepaald kerkgenootschap zou plaatsen waar je dan nooit meer weg zou mogen. Uiteindelijk zijn al die kerkgenootschappen maar bedenksels van mensen en gevolgen van onze zonden dat we niet met elkaar door een deur kunnen.
De overstap die ik maakte van de Katholieke kerk naar Protestantse kerk is ondanks de gelijkenissen, best groot, volgens mij doe je dit niet zonder veel gebed en de leiding van God.
Er zitten aardig wat onwaarheden en tegenstrijdigheden in deze reactie.Michaels schreef: ↑16 jan 2025, 18:57Genade wordt in de Bijbel heel duidelijk aangeboden, en het is een kernonderdeel van de christelijke boodschap. Het concept van genade in de Bijbel verwijst naar de onverdiende gunst van God, die Hij aanbiedt aan zondige mensen. Genade wordt niet verdiend of bediend door goede werken, maar wordt gegeven als een gift van God door Jezus Christus. Hier zijn enkele bijbelse passages en inzichten die laten zien hoe genade wordt aangeboden:KDD schreef: ↑16 jan 2025, 18:40 Ik geloof dat het waar is wat Dr. CA van der Sluis niet zo lang geleden gezegd heef, 'Genade wordt niet aangeboden maar het wordt bediend'. En de Schrift zegt 'Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.' Dus om die twee redenen zal ik niet zo gauw naar een andere kerk gaan. Als ik van kerk zou veranderen dan zal het meer te maken hebben met de handel en wandel van de ambtsdragers.
1. Genade wordt vrij en overvloedig aangeboden
Jesaja 55:1: "O alle dorstigen, kom tot het water! U die geen geld hebt, kom, koop en eet; ja, kom, koop zonder geld en zonder prijs wijn en melk."
Deze uitnodiging laat zien dat genade zonder kosten wordt aangeboden. God roept iedereen op om tot Hem te komen en vrij van Zijn overvloed te ontvangen.
Efeze 2:8-9: "Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u: het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen."
Hier wordt benadrukt dat genade een geschenk is van God, onafhankelijk van menselijke inspanningen. Het is volledig gebaseerd op Gods liefde en barmhartigheid.
2. Genade komt door Jezus Christus
Johannes 1:16-17: "En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ja, genade op genade. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen."
Jezus Christus wordt in de Bijbel voorgesteld als de bron van genade. Door Hem wordt Gods genade aan mensen geopenbaard en toegankelijk gemaakt.
Romeinen 3:23-24: "Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus."
Hier wordt duidelijk dat genade door Jezus Christus beschikbaar is voor iedereen die in Hem gelooft, ongeacht de ernst van hun zonden.
3. Een uitnodiging aan iedereen
Mattheüs 11:28-30: "Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en u zult rust vinden voor uw ziel."
Jezus nodigt iedereen uit om tot Hem te komen en de genade te ontvangen die rust en vernieuwing biedt.
Openbaring 22:17: "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft komen. En laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets."
Deze passage laat zien dat de uitnodiging tot genade universeel is en openstaat voor iedereen die dorst heeft naar God en Zijn levengevende genade.
4. Genade wordt aangeboden aan zondaars
Romeinen 5:8: "God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren."
God biedt Zijn genade aan, niet omdat mensen het verdienen, maar juist omdat Hij hen wil redden ondanks hun zondigheid.
Lukas 15:20 (De gelijkenis van de verloren zoon): "En toen hij nog ver van hem vandaan was, zag zijn vader hem, en hij werd met innerlijke ontferming bewogen. En hij snelde op hem af, viel hem om de hals en kuste hem."
Deze gelijkenis toont de genade van God als een Vader die met open armen wacht op elke zondaar die terugkeert.
5. Hoe genade ontvangen wordt
Handelingen 2:38: "Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen."
Bekering en geloof worden vaak genoemd als de manier waarop mensen zich openstellen om Gods genade te ontvangen. Het is geen verdienste, maar een reactie op Gods uitnodiging.
Titus 2:11-12: "Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen, en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven."
De genade van God leidt niet alleen tot vergeving, maar ook tot een vernieuwd leven dat overeenkomt met Zijn wil.
Genade wordt in de Bijbel overvloedig aangeboden. Het is een geschenk van God dat wordt gegeven aan alle mensen, zonder kosten en zonder voorwaarden van verdienste. Dit geschenk komt tot ons door Jezus Christus, die door Zijn dood en opstanding de weg heeft geopend voor verzoening met God. De uitnodiging tot genade is universeel: God roept iedereen op om deze genade in geloof aan te nemen en te leven in een persoonlijke relatie met Hem.
Ik ben benieuwd of er een 'Naomi' in deze topic tevoorschijn komt. Zij was eerlijk, Vol toog ik weg, maar ledig heeft mij de HEERE doen wederkeren;
Art. 29 van de geloofsbelijdenis zegt, dat in de Kerk onder de goeden ook hypocrieten vermengd zijn. Het komt niemand toe zich van de ware kerk te scheiden. En er is kaf en koren. Ik krijg het misschien aan de stok met andere forummers als ik te hard ontken, dat er kaf, bondelingen en koren zou zijn. Maar, evenzogoed: het komt daarom aan op het onderscheiden van het lichaam en de gemeenschap van de ware Kerk.
Bekende woorden van de NGB: De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Ietwat bevreemdend komt mij voor, dat wanneer degenen die hoog geestelijke redenen hebben om een kerk te verlaten, het tegelijk oké vinden voor anderen om er te blijven. Weten we dan zeker dat we geen autonome geloofsbeleving hebben in plaats van een volgens de NGB te onderscheiden reine predikatie?
Iets anders, tussen haken: het argument om het pleit te beslechten is vaak de prediking van de Christus. En Hij is ook zeker het Middelpunt. Ik lees een lange post over het aanbieden van Hem in de prediking. Hoe krachtiger, groter, breder, mooier en sterker het aanbod, hoe beter. Soms denk ik wel eens: weten we ook van het aanbieden van het eigen lelijk, godloze hart aan God, want we belijden (of geloven?) immers met HC zondag 2 vr 5 dat we van nature God haten. "Ik zocht des nachts op mijn leger Hem Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet; ik zeide: Ik zal nu opstaan en in de stad omgaan, in de wijken en in de straten; ik zal Hem zoeken Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet." Daarom is het beter: eigendom van Hem te zijn, en ook omgekeerd het hebben van Hem. Hoe krachtiger, groter, breder en sterker Zijn banier, hoe beter. "Hij voert mij in het wijnhuis, en de liefde is Zijn banier over mij."
Bekende woorden van de NGB: De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Ietwat bevreemdend komt mij voor, dat wanneer degenen die hoog geestelijke redenen hebben om een kerk te verlaten, het tegelijk oké vinden voor anderen om er te blijven. Weten we dan zeker dat we geen autonome geloofsbeleving hebben in plaats van een volgens de NGB te onderscheiden reine predikatie?
Iets anders, tussen haken: het argument om het pleit te beslechten is vaak de prediking van de Christus. En Hij is ook zeker het Middelpunt. Ik lees een lange post over het aanbieden van Hem in de prediking. Hoe krachtiger, groter, breder, mooier en sterker het aanbod, hoe beter. Soms denk ik wel eens: weten we ook van het aanbieden van het eigen lelijk, godloze hart aan God, want we belijden (of geloven?) immers met HC zondag 2 vr 5 dat we van nature God haten. "Ik zocht des nachts op mijn leger Hem Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet; ik zeide: Ik zal nu opstaan en in de stad omgaan, in de wijken en in de straten; ik zal Hem zoeken Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet." Daarom is het beter: eigendom van Hem te zijn, en ook omgekeerd het hebben van Hem. Hoe krachtiger, groter, breder en sterker Zijn banier, hoe beter. "Hij voert mij in het wijnhuis, en de liefde is Zijn banier over mij."
Maar dat was dus ook precies de bedoeling, en de reden om dit topic te starten.MGG schreef: ↑16 jan 2025, 23:17Het topic is een stuk beschaafder dan ik in het begin verwacht had. De berichten van o.a. HHR en Helma hebben voor mij een toegevoegde waarde. Zoals DDD terecht opmerkt kan het nu mooi in dit draadje. Hopelijk blijven andere draadjes dan vrij van dit onderwerp.Konijntje schreef: ↑16 jan 2025, 22:51Ik vind het een vreemd onderwerp. Vrij vaag ook.huisman schreef: ↑16 jan 2025, 21:20Kijk dat vind ik nu ook. Reactie van @Helma en @HHR zijn mooi in een verder behoorlijk vreemd topic. De GG is voluit een kerkverband van de achterban van het RF. Dan is het best apart om ruimte te geven voor argumentatie dat het zo goed is om dit kerkverband te verlaten Ik hoop dat ik nooit een ex-CGK topic hoef te openen.
Wat mij betreft snel een slotje er op. Uiteindelijk leent een dergelijk onderwerp zich vooral om zich negatief uit te laten over dit kerkverband. Ik vind dat vrij triest.
Ik lees veel mooie reacties, ik hoop later de tijd te vinden om daarop te reageren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik zou dat zien als: De hond s is wedergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk. Het is overeenkomstig Johannes ‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u’. De indachtmakende genade is overvloeiender dan terug keren als genoemd zeug.
Zeg mensen, hoe vind je het zelf gaan? Dat zijn toch geen vergelijkingen meer?
- Maanenschijn
Waar is dit topic eigenlijk voor bedoeld? Om hier wat zuur te zijn over kerkverandering zodat het op andere plaatsen op RF niet meer hoeft?
Of zou er een inhoudelijk gesprek kunnen ontstaan over kerkverandering:
- Wat zouden redenen kunnen zijn?
- In hoeverre hanteren we geestelijke argumenten (voor of tegen)
- Of juist praktische argumenten?
- En hoe is dat te onderbouwen vanuit de Bijbel (en belijdenis)?
Het is al jaren een onderwerp in kerkelijk Nederland, een goede doordenking en uitwisseling van argumenten kan tot een goede discussie leiden.
Of niet natuurlijk….
Het is al jaren een onderwerp in kerkelijk Nederland, een goede doordenking en uitwisseling van argumenten kan tot een goede discussie leiden.
Of niet natuurlijk….
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dan zou het wellicht beter zijn om het onderwerp van dit topic te wijzigen in bijvoorbeeld verandering van kerkverband.Maanenschijn schreef: ↑17 jan 2025, 09:20 Waar is dit topic eigenlijk voor bedoeld? Om hier wat zuur te zijn over kerkverandering zodat het op andere plaatsen op RF niet meer hoeft?
Of niet natuurlijk….
Ik vind het huidige onderwerp een wrange smaak hebben. Vrijwel iedereen hier op dit forum weet waar de Ger Gem voor staat. In een ander topic over de Ger Gem zijn de theologische liggingen en de redenen om dot kerkverband al ruim besproken. Ik vind dit topic daarom overbodig en onnodig.
Of gaan we ook een topic aanmaken voor mensen die de CGK hebben verlaten? En mensen die de HHK hebben verlaten?
Dit vond ik wel een interessant punt, een valide vraag volgens mij. Ik denk dat het antwoord is dat er inderdaad altijd wat subjectiefs meespeelt, en dat is ook niet te vermijden. Wij hebben zelf de GG verlaten omdat we de prediking van oa. een regelmatig voorgaande consulent schadelijk vonden voor de geestelijke ontwikkeling van onze kinderen; met de leesdiensten hadden we minder moeite wat dat betreft. Als we geen kinderen hadden gehad, had dit voor ons niet zo'n issue geweest (we waren wel in staat om de zin van de onzin te scheiden). En het hangt er ook erg vanaf hoe erg je je stoort aan een bepaalde oppervlakkigheid in de exegese, dat is een menselijke eigenschap waar ik in ieder geval mee te dealen had.Adagio schreef: ↑17 jan 2025, 08:28 ...
...
Uiteindelijk komt het erop neer of je je ziel en die van je kinderen op wil offeren aan een mooi ideaal (en dat is zeker een mooi ideaal, het blijven op de plek "waar God je gesteld heeft"), doordat het gewoon niet botert tussen je eigen persoonlijkheid, geweten en inzicht, en de prediking van een aantal personen. We hadden er ook voor kunnen kiezen om te gaan "shoppen", maar dat heeft ook schadelijke kanten.
Als theoloog en ervaringsdeskundige moet ik constateren dat de prediking over het algemeen vrij matig van kwaliteit is in de GG, vergeleken met aanpalende kerkverbanden met meer hervormde signatuur. En dan heb ik het niet over hoe bevindelijk de verhalen zijn, maar over dingen als exegese en concrete toepassing.
Maar: dit verschilt wel per lokale gemeente. Dat is ook een punt wat meegenomen moet worden, het verschil tussen kerkgemeente en kerkverband. Ik weet van GG's in het land die op wat ik hierboven schreef als kritiek een uitzondering zijn. Onlangs heb ik nog iemand geadviseerd om gewoon in de GG ter plaatse te blijven als het even kon. Want wisselen van kerkverband is geen kleinigheid.
- Maanenschijn
Als een naamsverandering van het topic aan een goede discussie kan bijdragen ben ik helemaal voor.Konijntje schreef:Dan zou het wellicht beter zijn om het onderwerp van dit topic te wijzigen in bijvoorbeeld verandering van kerkverband.Maanenschijn schreef: ↑17 jan 2025, 09:20 Waar is dit topic eigenlijk voor bedoeld? Om hier wat zuur te zijn over kerkverandering zodat het op andere plaatsen op RF niet meer hoeft?
Of niet natuurlijk….
Ik vind het huidige onderwerp een wrange smaak hebben. Vrijwel iedereen hier op dit forum weet waar de Ger Gem voor staat. In een ander topic over de Ger Gem zijn de theologische liggingen en de redenen om dot kerkverband al ruim besproken. Ik vind dit topic daarom overbodig en onnodig.
Of gaan we ook een topic aanmaken voor mensen die de CGK hebben verlaten? En mensen die de HHK hebben verlaten?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het is heel duidelijk waar dit onderwerp voor bedoeld is. Dat staat in de eerste bijdrage.Maanenschijn schreef: ↑17 jan 2025, 09:20 Waar is dit topic eigenlijk voor bedoeld? Om hier wat zuur te zijn over kerkverandering zodat het op andere plaatsen op RF niet meer hoeft?
Of niet natuurlijk….
En het smijten met ongepaste bijbelteksten lijkt mij persoonlijk duidelijk niet de bedoeling.