ex-GerGem topic

Bertiel

Re: ex-GerGem topic

Bericht door Bertiel »

helma schreef: 16 jan 2025, 16:00Dat klopt...dat is ook best een worsteling geweest.
En alzo de zuidenwind zachtelijk waaide, meenden zij hun voornemen verkregen te hebben...

En ik wil niet onze stap 'goedpraten' onder het mom dat God met ons opgetrokken is.
Wel denk ik, als je in afhankelijkheid van de Heere biddend tot een keuze komt, Hij met je optrekt, wat de keuze ook is (mits het geen keuze is tegen Gods Woord in)

We verlangden naar een prediking waar Christus uitgestald werd als Mozes de koperen slang verhoogde. Dat was waar we steeds voor baden.We ervaarden de prediking op dat moment niet in overeenstemming met Gods Woord.
Zelf hadden we niet aan de CGK gedacht.
We meenden dat de weg naar de HHG leiden zou.
Toen zei een wijs kind van God dat als we Gods weg wilden gaan we niet zelf een keus mochten maken maar dat aan de Heere moesten overlaten. We besloten toen binnen de Gereformeerde Gezindte naar verschillende kerken te gaan en biddend te vragen of de Heere duidelijk wilde maken wat de weg was.
De CGK Overberg was de 3e gemeente die we bezochten. Mijn broer gaf het advies om daar eens te luisteren. De CGK trok ons niet zo, al had de ouderling op huisbezoek ons wel gezegd dat we qua verbondsopvatting beter in de CGK pasten.
De eerste preek die we hoorden in Overberg was een leesdienst.
Joh 3:14. Van Ludwig Hofacker.
Zoals de koperen slang, alzó moet de Christus verhoogd worden.
Het voelde als 'thuiskomen'. Dát was de prediking die wij en onze kinderen nodig hadden. En het was een verhoring op onze gebeden.
Aan het eind van dat jaar keken we terug. Had de Heere ons echt deze plek gegeven? En de wind scheen hen gunstig te zijn...
Er waren veel mensen die het niet begrepen. We waren lieve vrienden kwijtgeraakt.
Tot onze grote verwondering werd er toen gepreekt over de koperen slang. Alzó moet de Christus verhoogd worden.

Wij hebben ervaren dat God ons deze plek heeft gegeven. Net als de GG ook een kerk buiten het paradijs. Een plek waar de prediking dichtbij het Woord blijft, bevindelijk is en Christus centraal staat.
Een plek waar we ook onszelf en ons zondige ik mee naar toe genomen hadden...
Mooi, herkenbaar, al kom ik niet uit de GG, Gods leiding wordt vaak beter achteraf gezien dan op het moment zelf. En Hij geeft er blijken van.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Michaels

Bericht door Michaels »

MGG schreef: 16 jan 2025, 16:06Komt dat bij hun of ligt het bij jou of ergens tussenin?

Je vorige bericht begon je met 'Dat dát bij jou zo geïndoctrineerd is begrijp ik'. Ga je met deze gedachten nog open een gesprek in?
Ja wel. Met indoctrinatie wordt bedoeld dat stelselmatig, over een langere tijd, iemand beïnvloed wordt door de mening van een ander. Doordat indoctrinatie over langere tijd plaatsvindt, kan degene die geïndoctrineerd wordt al zijn eigen ideeën en meningen achterlaten en het volledig eens zijn met de indoctrinator…. totdat….. je toch tot een andere conclusie komt, bijvoorbeeld door verandering in je levensomstandigheden. Dat is elkaars standpunten aanvaarden het moeilijkst en in gesprek blijven belangrijk niet in overtuigende zin.
Job

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 16:04
Job schreef: 16 jan 2025, 16:00
Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 15:51
Job schreef: 16 jan 2025, 15:46

Ik heb mensen gesproken die me in grote ernst zeiden: we worden door Gods leiding naar die en die gemeente geleid. Sowieso slaat het gesprek dan dood, want wat kun je dan nog zeggen? Een paar jaar later werden ze "door de Here" opnieuw naar een andere gemeente geleid en inmiddels zijn ze Evangelisch.

Ik vind dat dus echt ingewikkeld, sorry.
Zeker van je persoonlijk geloofsleven? Wil je dat eens uitwerken? Hoe is dat in overeenstemming met het Evangelie? In welke kerk klinkt dat?
Ik begrijp even je vraag/reactie niet, Lilian.
Zeker van je geloof zijn of zeker van Christus zijn... of met andere woorden: ligt de zekerheid in je geloof of in Hem.
Hoi Lilian, waarschijnlijk denk ik te moeilijk of ben ik te moe, maar ik zie het verband niet tussen jouw vraag en mijn post waar je op reageert. Bedoel je dat mensen zekerheid hebben of ze mogen vertrekken op basis van wat ze geloven/voelen/ervaren of op basis van wat Hij spreekt?
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Job schreef: 16 jan 2025, 16:37
Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 15:51

Zeker van je persoonlijk geloofsleven? Wil je dat eens uitwerken? Hoe is dat in overeenstemming met het Evangelie? In welke kerk klinkt dat?
Zeker van je geloof zijn of zeker van Christus zijn... of met andere woorden: ligt de zekerheid in je geloof of in Hem.
Hoi Lilian, waarschijnlijk denk ik te moeilijk of ben ik te moe, maar ik zie het verband niet tussen jouw vraag en mijn post waar je op reageert. Bedoel je dat mensen zekerheid hebben of ze mogen vertrekken op basis van wat ze geloven/voelen/ervaren of op basis van wat Hij spreekt?
Ik reageerde op Michaels die zei als je zeker bent van je persoonlijk geloofsleven ...dan

Vandaag, 15:39
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 16 jan 2025, 16:00
Job schreef:
Herman schreef: 16 jan 2025, 14:27
Refiosi schreef: 16 jan 2025, 14:17 Ik hoop dat dit een verschrijving is?
Soms maak je een keuze en dan blijkt de keuze door de zegen achteraf. Ik zie niet in waarom je deze vraag zou moeten stellen.
Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Dat klopt...dat is ook best een worsteling geweest.
En alzo de zuidenwind zachtelijk waaide, meenden zij hun voornemen verkregen te hebben...

En ik wil niet onze stap 'goedpraten' onder het mom dat God met ons opgetrokken is.
Wel denk ik, als je in afhankelijkheid van de Heere biddend tot een keuze komt, Hij met je optrekt, wat de keuze ook is (mits het geen keuze is tegen Gods Woord in)

We verlangden naar een prediking waar Christus uitgestald werd als Mozes de koperen slang verhoogde. Dat was waar we steeds voor baden.We ervaarden de prediking op dat moment niet in overeenstemming met Gods Woord.
Zelf hadden we niet aan de CGK gedacht.
We meenden dat de weg naar de HHG leiden zou.
Toen zei een wijs kind van God dat als we Gods weg wilden gaan we niet zelf een keus mochten maken maar dat aan de Heere moesten overlaten. We besloten toen binnen de Gereformeerde Gezindte naar verschillende kerken te gaan en biddend te vragen of de Heere duidelijk wilde maken wat de weg was.
De CGK Overberg was de 3e gemeente die we bezochten. Mijn broer gaf het advies om daar eens te luisteren. De CGK trok ons niet zo, al had de ouderling op huisbezoek ons wel gezegd dat we qua verbondsopvatting beter in de CGK pasten.
De eerste preek die we hoorden in Overberg was een leesdienst.
Joh 3:14. Van Ludwig Hofacker.
Zoals de koperen slang, alzó moet de Christus verhoogd worden.
Het voelde als 'thuiskomen'. Dát was de prediking die wij en onze kinderen nodig hadden. En het was een verhoring op onze gebeden.
Aan het eind van dat jaar keken we terug. Had de Heere ons echt deze plek gegeven? En de wind scheen hen gunstig te zijn...
Er waren veel mensen die het niet begrepen. We waren lieve vrienden kwijtgeraakt.
Tot onze grote verwondering werd er toen gepreekt over de koperen slang. Alzó moet de Christus verhoogd worden.

Wij hebben ervaren dat God ons deze plek heeft gegeven. Net als de GG ook een kerk buiten het paradijs. Een plek waar de prediking dichtbij het Woord blijft, bevindelijk is en Christus centraal staat.
Een plek waar we ook onszelf en ons zondige ik mee naar toe genomen hadden...
Ik stel je genuanceerde blik altijd erg op prijs, Helma, zo ook nu. Het is teer, dat begrijp ik en proef ik ook; het is een gewetenszaak. Daarom vind ik het lastig hier verder nog op te reageren of iets van te vinden, al is dat überhaupt niet aan mij. Wel wil ik het in je prijzen dat je het wat de gemaakte keuzes betreft bij jezelf houdt en verantwoordelijkheid daarvoor neemt.

Misschien is dat wel een kern van het probleem dat ik best wel eens ervaar, dan wordt er gezegd bij een kerkelijke overstap: "God heeft ons geleid en we ervaren Zijn zegen", en dan komt het: een stortvloed aan verwijten richting de kerk van herkomst die in jaren niet opdroogt. Ik geloof niet dat de Heere er in een gezegende weg slachtoffers op na houdt. Wel verbroken mensen: Zijn trouwe leiding tegenover mijn ontrouw. Ook hier stoor ik me er vaak aan. Mensen die al een tijd weg blijken te zijn maar toch nog steeds opveren en zich melden zodra het kerkverband in een negatief daglicht wordt of kan worden gezet.

Mijn opmerking maak ik trouwens ook naar mezelf. Het is altijd een zoektocht: ervaar ik Gods zegen omdat iets goed voelt? Omdat ik het graag zo wilde? Vanwege toevalligheden (?) die op mijn pad komen rondom de kwestie waar het over gaat?
Laatst gewijzigd door Job op 16 jan 2025, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 16:42
Job schreef: 16 jan 2025, 16:37

Ik reageerde op Michaels die zei als je zeker bent van je persoonlijk geloofsleven ...dan

Vandaag, 15:39
:super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zegen is m.i. altijd subjectief, omdat je het met een gelovig hart dient te ontvangen.
Niet alleen voorspoed, maar ook tegenspoed kan in Gods weg zijn: dat Paulus in Handelingen 16 Gods weg ging toen hij naar Macedonië reisde, zal niemand betwijfelen. Toch belandde hij binnen de kortste keren in de gevangenis.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GG links schreef: 16 jan 2025, 15:02
Ad Anker schreef: 15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
En als je nou door God in een Islamitisch gezin geplaatst wordt mag het natuurlijk wel ? Dan mag je wel zeggen Dank U wel maar ik zoek toch maar een een ander plekje op ?
Ik vind dit echt onzin. Of is het niet God die je in een islamitisch gezin plaatst ?
Allah is geen god. Dus dan mag het inderdaad wel.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Michaels schreef: 16 jan 2025, 15:22
Ad Anker schreef: 15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Dat dát bij jou zo geïndoctrineerd is begrijp ik maar dat is toch niet wat Christus van ons vraagt.
Christus vraagt van ons niet om lid te blijven waar we geboren zijn maar, kort samengevat, vraagt Christus van ons dat we:
Geloof hebben in Hem als Verlosser en Heer.
Ons bekeren van zonden en een vernieuwd leven leiden.
Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Hem navolgen, dienen en gehoorzamen in alles.
Zijn boodschap delen en vrucht dragen in ons leven.
Dit vraagt om een persoonlijke relatie met Christus, die zich uit in geloof, vertrouwen, gehoorzaamheid en een leven dat Zijn liefde weerspiegelt.

Als dat bij jou in de Ger.Gem. zo is moet je blijven waar je ben.
Nee, ik ben niet geïndoctrineerd, ik wil eerbiedig luisteren naar Gods wil. Ik geloof inderdaad wat je hier beschrijft mogelijk is in de GG. Dus des te meer reden om niet te vertrekken.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Het blijft ook ingewikkeld als je blijft kerken in een gemeente waar geen aanbod van genade is. Waar geen Zaligmaker is voor goddelozen, maar alleen voor uitverkorenen. en waar het teken en zegel van je doop niets betekent...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Michaels schreef: 16 jan 2025, 15:39
Job schreef: 16 jan 2025, 15:22 Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Waarom een gevaarlijk graadmeter als je er zeker van bent in je persoonlijk geloofsleven.

Natuurlijk moet dat niet op één nachtje ijs gebaseerd zijn maar mijn ervaring is dat je er diep en diep over nadenkt en het gaat zeker niet in je koude kleren zitten. Mijn beleving is dat als je er met een Ger.Gem persoon over spreekt je bij voorbaat veroordeeld ben, over een graatmeter gesproken.
Ik heb mensen gesproken die me in grote ernst zeiden: we worden door Gods leiding naar die en die gemeente geleid. Sowieso slaat het gesprek dan dood, want wat kun je dan nog zeggen? Een paar jaar later werden ze "door de Here" opnieuw naar een andere gemeente geleid en inmiddels zijn ze Evangelisch.

Iets dergelijks zouden de vrome joden destijds ook van Paulus gezegd kunnen hebben:
'Eerst zei hij in grote ernst dat hij door Gods leiding naar Pisidie werd geleid. Een poosje later werd hij 'door de Here' naar Klein-Azie geleid. Tjonge, later zelfs naar Macedonie. En inmiddels zit hij zelfs in dat goddeloze Rome.
Dat vinden wij echt ingewikkeld, sorry.'
KDD

Bericht door KDD »

Ik geloof dat het waar is wat Dr. CA van der Sluis niet zo lang geleden gezegd heef, 'Genade wordt niet aangeboden maar het wordt bediend'. En de Schrift zegt 'Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.' Dus om die twee redenen zal ik niet zo gauw naar een andere kerk gaan. Als ik van kerk zou veranderen dan zal het meer te maken hebben met de handel en wandel van de ambtsdragers.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wat is het verschil tussen van kerk veranderen en van baan veranderen? Of de overeenkomsten?

Of van woonplaats/land?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 16 jan 2025, 18:29
Michaels schreef: 16 jan 2025, 15:39
Job schreef: 16 jan 2025, 15:22 Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Waarom een gevaarlijk graadmeter als je er zeker van bent in je persoonlijk geloofsleven.

Natuurlijk moet dat niet op één nachtje ijs gebaseerd zijn maar mijn ervaring is dat je er diep en diep over nadenkt en het gaat zeker niet in je koude kleren zitten. Mijn beleving is dat als je er met een Ger.Gem persoon over spreekt je bij voorbaat veroordeeld ben, over een graatmeter gesproken.

Iets dergelijks zouden de vrome joden destijds ook van Paulus gezegd kunnen hebben:
'Eerst zei hij in grote ernst dat hij door Gods leiding naar Pisidie werd geleid. Een poosje later werd hij 'door de Here' naar Klein-Azie geleid. Tjonge, later zelfs naar Macedonie. En inmiddels zit hij zelfs in dat goddeloze Rome.
Dat vinden wij echt ingewikkeld, sorry.'
Paulus bleef koersvast. Maar dat weet jij best.
Ik heb het over mensen die in een paar jaar tijd volledig van geloof (leer en leven) veranderen, maar daar wel naam des HEEREN op plakken om het te rechtvaardigen.
Michaels

Bericht door Michaels »

KDD schreef: 16 jan 2025, 18:40 Ik geloof dat het waar is wat Dr. CA van der Sluis niet zo lang geleden gezegd heef, 'Genade wordt niet aangeboden maar het wordt bediend'. En de Schrift zegt 'Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.' Dus om die twee redenen zal ik niet zo gauw naar een andere kerk gaan. Als ik van kerk zou veranderen dan zal het meer te maken hebben met de handel en wandel van de ambtsdragers.
Genade wordt in de Bijbel heel duidelijk aangeboden, en het is een kernonderdeel van de christelijke boodschap. Het concept van genade in de Bijbel verwijst naar de onverdiende gunst van God, die Hij aanbiedt aan zondige mensen. Genade wordt niet verdiend of bediend door goede werken, maar wordt gegeven als een gift van God door Jezus Christus. Hier zijn enkele bijbelse passages en inzichten die laten zien hoe genade wordt aangeboden:

1. Genade wordt vrij en overvloedig aangeboden
Jesaja 55:1: "O alle dorstigen, kom tot het water! U die geen geld hebt, kom, koop en eet; ja, kom, koop zonder geld en zonder prijs wijn en melk."

Deze uitnodiging laat zien dat genade zonder kosten wordt aangeboden. God roept iedereen op om tot Hem te komen en vrij van Zijn overvloed te ontvangen.
Efeze 2:8-9: "Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u: het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen."

Hier wordt benadrukt dat genade een geschenk is van God, onafhankelijk van menselijke inspanningen. Het is volledig gebaseerd op Gods liefde en barmhartigheid.
2. Genade komt door Jezus Christus
Johannes 1:16-17: "En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ja, genade op genade. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen."

Jezus Christus wordt in de Bijbel voorgesteld als de bron van genade. Door Hem wordt Gods genade aan mensen geopenbaard en toegankelijk gemaakt.
Romeinen 3:23-24: "Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus."

Hier wordt duidelijk dat genade door Jezus Christus beschikbaar is voor iedereen die in Hem gelooft, ongeacht de ernst van hun zonden.
3. Een uitnodiging aan iedereen
Mattheüs 11:28-30: "Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en u zult rust vinden voor uw ziel."

Jezus nodigt iedereen uit om tot Hem te komen en de genade te ontvangen die rust en vernieuwing biedt.
Openbaring 22:17: "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft komen. En laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets."

Deze passage laat zien dat de uitnodiging tot genade universeel is en openstaat voor iedereen die dorst heeft naar God en Zijn levengevende genade.
4. Genade wordt aangeboden aan zondaars
Romeinen 5:8: "God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren."

God biedt Zijn genade aan, niet omdat mensen het verdienen, maar juist omdat Hij hen wil redden ondanks hun zondigheid.
Lukas 15:20 (De gelijkenis van de verloren zoon): "En toen hij nog ver van hem vandaan was, zag zijn vader hem, en hij werd met innerlijke ontferming bewogen. En hij snelde op hem af, viel hem om de hals en kuste hem."

Deze gelijkenis toont de genade van God als een Vader die met open armen wacht op elke zondaar die terugkeert.
5. Hoe genade ontvangen wordt
Handelingen 2:38: "Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen."

Bekering en geloof worden vaak genoemd als de manier waarop mensen zich openstellen om Gods genade te ontvangen. Het is geen verdienste, maar een reactie op Gods uitnodiging.
Titus 2:11-12: "Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen, en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven."

De genade van God leidt niet alleen tot vergeving, maar ook tot een vernieuwd leven dat overeenkomt met Zijn wil.

Genade wordt in de Bijbel overvloedig aangeboden. Het is een geschenk van God dat wordt gegeven aan alle mensen, zonder kosten en zonder voorwaarden van verdienste. Dit geschenk komt tot ons door Jezus Christus, die door Zijn dood en opstanding de weg heeft geopend voor verzoening met God. De uitnodiging tot genade is universeel: God roept iedereen op om deze genade in geloof aan te nemen en te leven in een persoonlijke relatie met Hem.
Plaats reactie