Huisdieren
Re: Huisdieren
Het lijken mij soortgelijke hondjes. Waarom kiezen jullie voor deze rassen?
Grappig hoe voorkeuren kunnen verschillen. Ik/ wij zouden een totaal andere hond kiezen.
Grappig hoe voorkeuren kunnen verschillen. Ik/ wij zouden een totaal andere hond kiezen.
Re: Huisdieren (aah schattig hè)
Ik weet niet of dat gelijk staat. Ik weet wel een gezin waar vader voortdurend medicijnen slikt en er luchtreinigers staan, en dat ging uiteindelijk goed.
- Lilian1975
Onze buren hebben er 1. Een puppy nog. Zij hebben gekozen voor deze omdat hij geen haren verliest. En hun kinderen bij andere honden last vsn allergie zouden hebben. Deze hond is een kruising tussen poedel en Maltezer. Schijnen makkelijk van karakter te zijn. Wij hebben bleen boomer. Dat is een kruising tussen maltezer en shih tzu. De onze is heel makkelijk, maar ook eigenwijs. Dat schijnt typisch iets van de shih tzu te zijn. Het zachte komt van de maltezer. Zeggen ze.
Wij hebben voor boomer ( maltipoo waren er toen niet? ) gekozen vanwege het speelse, lieve karakter. Weinig tot geen haarverlies. Makkelijk op te voeden. ( had even genoeg van allerlei opvoedingsproblemen

- FlyingEagle
We houden van kleine schoothondjes. En we hebben gewoon te weinig ruimte voor een grote hond.merel schreef:Het lijken mij soortgelijke hondjes. Waarom kiezen jullie voor deze rassen?
Bij ons is een hond van de baan. Ik houd het tegen. Ben toch 'bang' dat ik degene ben die op allerlei rare tijden en dagen een hond moet uitlaten, omdat de rest het af laat weten. Ik ben juist zo blij dat iedereen inmiddels zelf naar sport, school en vrienden fietst. Een soort herwonnen vrijheid 
Toch blijft het ergens knagen. Ik ben namelijk zelf opgegroeid met honden en het is ontzettend gezellig. Onze voorkeur gaat uit naar een Ierse terrier. Een foxterriër of een Welsh Terriër vinden wij ook erg leuk. Geen schoothonden, maar ook geen grote honden.

Toch blijft het ergens knagen. Ik ben namelijk zelf opgegroeid met honden en het is ontzettend gezellig. Onze voorkeur gaat uit naar een Ierse terrier. Een foxterriër of een Welsh Terriër vinden wij ook erg leuk. Geen schoothonden, maar ook geen grote honden.
Misschien zijn oppashonden wat? Er is geloof ik zelfs een hele website voor gastgezinnen voor honden. Een vriend van mij brengt zijn hond iedere werkdag bij een gastgezin. De ochtend- en avondwandelingen doet hij zelf;-)merel schreef: ↑09 okt 2024, 18:11 Bij ons is een hond van de baan. Ik houd het tegen. Ben toch 'bang' dat ik degene ben die op allerlei rare tijden en dagen een hond moet uitlaten, omdat de rest het af laat weten. Ik ben juist zo blij dat iedereen inmiddels zelf naar sport, school en vrienden fietst. Een soort herwonnen vrijheid
Nee, dat zeker niet. Dan ben ik alsnog gebonden aan huis door een hond. Iedereen op school en werk en ik zal dan thuis 'moeten' blijven.
https://www.rd.nl/artikel/1090432-veel- ... n-bekogeld
"Katten zijn overleden". Ik vergeef het 't RD hoor, een doorgeplaatst ANP-bericht door een onderbezette redactie waarschijnlijk. Kwalijk vind ik het wel dat het steeds meer gemeengoed lijkt te worden, zo over het doodgaan van dieren spreken. Het lijkt maar een taalkundig fenomeen, maar het staat in het algemeen volgens mij voor meer. Oók binnen de geref.gezindte.
Ik ben geen (huis)dierenhater trouwens, verknocht aan zelfs.
Aanvulling: zie dat het niet voor het eerst is afgelopen tijd: https://www.rd.nl/artikel/1069307-runde ... ortgenoten
https://www.rd.nl/artikel/1090442
"Katten zijn overleden". Ik vergeef het 't RD hoor, een doorgeplaatst ANP-bericht door een onderbezette redactie waarschijnlijk. Kwalijk vind ik het wel dat het steeds meer gemeengoed lijkt te worden, zo over het doodgaan van dieren spreken. Het lijkt maar een taalkundig fenomeen, maar het staat in het algemeen volgens mij voor meer. Oók binnen de geref.gezindte.
Ik ben geen (huis)dierenhater trouwens, verknocht aan zelfs.
Aanvulling: zie dat het niet voor het eerst is afgelopen tijd: https://www.rd.nl/artikel/1069307-runde ... ortgenoten
https://www.rd.nl/artikel/1090442
Uiteindelijk is 'overlijden' een woord wat alleen gebruikt kan worden als iemand sterft die 'over het lijden' heen is.
Kunnen we het gebruiken als mensen sterven zonder God?
Misschien kunnen we beter het woord 'sterven' gebruiken.
Letterlijk zou het woord 'overlijden' wel kloppen als een dier doodgaat na bijv. een vuurwerkongeluk. Ze verlossen een dier dan uit zijn lijden.
Ik vind het wel apart dat je steeds vaker hoort van mensen die 'dood' zijn/gaan en dat bij dieren steeds vaker een eufemisme gebruikt wordt
Letterlijk zou het woord 'overlijden' wel kloppen als een dier doodgaat na bijv. een vuurwerkongeluk. Ze verlossen een dier dan uit zijn lijden.
Ik vind het wel apart dat je steeds vaker hoort van mensen die 'dood' zijn/gaan en dat bij dieren steeds vaker een eufemisme gebruikt wordt
Als ik goed ben geinformeerd betekent overlijden niet "over het lijden heen zijn" (hoe mooi ook) maar "overgang". Zie deze uitleg van schrijfwijzer.nl:helma schreef: ↑01 jan 2025, 19:35 Uiteindelijk is 'overlijden' een woord wat alleen gebruikt kan worden als iemand sterft die 'over het lijden' heen is.
Het ‘lijden’ in overlijden is niet het ‘lijden’ in ‘pijn lijden’, maar betekent van oorsprong ‘gaan’. Wij kennen deze betekenis nog in verleden week en in de verleden tijd (de voorbijgegane tijd). Overlijden was oorspronkelijk een eufemisme voor doodgaan, ‘overgaan naar een andere wereld’.
Deze vorm van klankexegese klinkt dierbaar, maar is niet gestoeld op waarheid. De etymologische betekenis komt van 'overgaan in een andere toestand'.helma schreef: ↑01 jan 2025, 19:35 Uiteindelijk is 'overlijden' een woord wat alleen gebruikt kan worden als iemand sterft die 'over het lijden' heen is.
Verder vind ik de weging van sterven en dood wat bijzonder omdat het een teken van rechtzinnigheid of groter respect zou zijn om dood niet te gebruiken. In de Bijbel staat ruim 200 keer het woord dood, meestal in relatie tot een mens die dood gegaan is. Paulus gebruikt het veelvuldig in relatie tot Christus en in het avondmaal gedenken we ook de dood van de Heere-Jezus totdat Hij komt. Ik heb ook nog nooit een predikant gehoord die het overlijden van de Heere Jezus gedenkt, terwijl het bij uitstek dan op Hem van toepassing zou zijn. Soms worden we met z'n allen nog Roomser dan de paus.
Fides Quaerens Intellectum
Ik zag het inderdaad in de post van Job. Ik ben op de klank afgegaan.Anselmus schreef:Deze vorm van klankexegese klinkt dierbaar, maar is niet gestoeld op waarheid. De etymologische betekenis komt van 'overgaan in een andere toestand'.helma schreef: ↑01 jan 2025, 19:35 Uiteindelijk is 'overlijden' een woord wat alleen gebruikt kan worden als iemand sterft die 'over het lijden' heen is.
Verder vind ik de weging van sterven en dood wat bijzonder omdat het een teken van rechtzinnigheid of groter respect zou zijn om dood niet te gebruiken. In de Bijbel staat ruim 200 keer het woord dood, meestal in relatie tot een mens die dood gegaan is. Paulus gebruikt het veelvuldig in relatie tot Christus en in het avondmaal gedenken we ook de dood van de Heere-Jezus totdat Hij komt. Ik heb ook nog nooit een predikant gehoord die het overlijden van de Heere Jezus gedenkt, terwijl het bij uitstek dan op Hem van toepassing zou zijn. Soms worden we met z'n allen nog Roomser dan de paus.
Voor mij mag de dood ook rauw klinken want dat is het. En inderdaad Gods Woord spreekt ook over de dood als realiteit.
Verder vind ik het nog steeds bevreemdend dat de neiging om het bij dieren anders te verwoorden steeds vaker voorkomt.
Klopt. Dat is waarom ik erover begon. Zou het RD zich eigenlijk niet mee moeten bevuilen. Je ziet het zelfs zo breed dat kievitseieren van groter waarde zijn dan een menselijke foetus.
In een geseculariseerde samenleving hoeft het niet te verbazen. Maar het RD zou wel een voortrekkersrol mogen vervullen in het niet meegaan in de moderne woordkeus.
In een deel van mijn familie is de 'gewoonte' om te vermelden: hij/zij is gestorven, want zo zegt men dat dan omdat je nooit zeker weet of iemand echt is overleden.
Maar zoals ik ergens in een vorige post las dat het eigenlijk een 'overgaan' betekend kan/mag je het dus wel altijd gebruiken en is het ook een goede aanduiding; je gaat over naar iets eeuwigs.Toch?
En onze hond is doodgegaan afgelopen september.
Maar zoals ik ergens in een vorige post las dat het eigenlijk een 'overgaan' betekend kan/mag je het dus wel altijd gebruiken en is het ook een goede aanduiding; je gaat over naar iets eeuwigs.Toch?
En onze hond is doodgegaan afgelopen september.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dat 'overlijden' te maken heeft met 'over het lijden heen zijn', klopt niet. Het is geen samenstel van 'over' en 'lijden'. Het oude woord heeft de betekenis gehad van weggaan, net als 'heengaan' en 'verscheiden'. Inmiddels worden die drie woorden alle in verband gebracht met sterven. (Bron dbnl)