ejvl schreef: ↑13 dec 2024, 14:06Voor de duidelijkheid, mijn frequentie is:Adagio schreef: ↑13 dec 2024, 13:16
Ik heb niet alle tijd om uit te diepen. Misschien zitten we simpelweg niet op dezelfde frequentie. Ik lees van de Kananese vrouw (Markus 7, Syro-Fenicisch) niet dat ze aanvechtingen en twijfels ging optellen. En daar zal thuis wel zoveel geloof in haar hart zijn, dat ik in Mattheüs en in Markus lees, "dat ze kwam". Wat voor soort geloof dat was, ging Jezus voor haarzelf en voor de omstanders uit de doeken doen, middels haar af te stoten.
Vandaar: dat ooit 1x beleefd te hebben, en daarna de twijfels en aanvechtingen op te tellen als bewijzen van het geloof: zonder het genieten van het grote Voorwerp heeft het geen inhoud. Dan is er maar Een Die als Machthebbende leert, en Zijn Woord is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel en des geestes. "Ik heb grote lust in Zijn schaduw, en zit eronder, en Zijn vrucht is mijn gehemelte zoet".
- Een waar geloof bestaat uit de inhoud van zondag 7, een vast vertrouwen dat de zonden vergeven zijn.
- Zonder een waar geloof gaat men verloren.
- Ieder waar gelovige, hoe kleingelovig ook, maakt dit mee en beleeft dit in de praktijk.
- Dat het daarna aangevochten wordt, dat er twijfels zijn, dat het even kwijt is, kan helaas gebeuren en is een gevolg van onze zonden, zeker geen kenmerk, integendeel zelfs.
Idd, laten we dit zo vasthouden. En ongeloof niet gaan verheffen tot een soort vrucht. Ik kom het niet tegen in Galaten 5.
Wel is het de grote lankmoedigheid van onze Heere dat Hij ook ongeloof vergeeft als we het Hem belijden.