Als jij nu zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Waarom hij dan toe gestaan dat Adam en Eva van de boom hebben gegeten. Als dit dit voorkomen had dan had Hij toch ook zijn Zoon niet naar de aarde te zenden om de zonden te betalen. Een waarom ging die enen moordenaar wel verloren en die andere niet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Wat mij opviel was dat ds.Roos het veel had over de uit- en inwendige roeping en over het functioneren daarvan in het aanbod van genade
De uitleg daarvan staat toch echt mijlenver van mij af. De uitspraak dat God niet wil dat alle mensen zalig worden stuit bij mij op een muur. Omdat ik ervan overtuigd ben dat God dit wel degelijk wil. Het gaat hierbij niet om een zgn. accentverschil maar om iets heel wezenlijks. Ik hoor dit, gelukkig. nooit. Maar het is wel eigen aan de GGiN hoe men hier tegenaan kijkt. Het is niet schopperig bedoeld of "zielig gedrag" zoals men mij al eens verweten is.
Het is het hart van het Evangelie.
Ik verwijs naar een lezing van ds. Van den Brink. Zeg nu niet direct: daar ga ik niet naar luisteren. Die slaat naar mijn bescheiden mening de spijker op zn kop
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik schematiseer Nathanael juist niet en daarom vind ik hem geen goed voorbeeld.JanRap schreef: ↑05 dec 2024, 09:41@ Posthoorn, het lijkt mij beter om de geschiedenis van Nathanaël onder de vijgeboom niet te schematiseren, niet naar onze veelgebruikte termen om te buigen, maar gewoon laten staan zoals het er staat. Ik bedoel het niet zo beroerd als ik het schrijf, maar u maakt er teveel een GG Nathanaël van misschien? Het werk van Gods Geest is zo veelkleurig dat we dat beter kunnen aanbidden dan op schema brengen.
Luister mijn luistertip. Beter dan hij kan ik het niet uitleggen. Mijn wedervraag zou zijn: waarom ga je nog naar de kerk ? Als je uitverkorenen bent kom je er toch wel.CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:34Als jij nu zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Waarom hij dan toe gestaan dat Adam en Eva van de boom hebben gegeten. Als dit dit voorkomen had dan had Hij toch ook zijn Zoon niet naar de aarde te zenden om de zonden te betalen. Een waarom ging die enen moordenaar wel verloren en die andere niet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Wat mij opviel was dat ds.Roos het veel had over de uit- en inwendige roeping en over het functioneren daarvan in het aanbod van genade
De uitleg daarvan staat toch echt mijlenver van mij af. De uitspraak dat God niet wil dat alle mensen zalig worden stuit bij mij op een muur. Omdat ik ervan overtuigd ben dat God dit wel degelijk wil. Het gaat hierbij niet om een zgn. accentverschil maar om iets heel wezenlijks. Ik hoor dit, gelukkig. nooit. Maar het is wel eigen aan de GGiN hoe men hier tegenaan kijkt. Het is niet schopperig bedoeld of "zielig gedrag" zoals men mij al eens verweten is.
Ik verwijs naar een lezing van ds. Van den Brink. Zeg nu niet direct: daar ga ik niet naar luisteren. Die slaat naar mijn bescheiden mening de spijker op zn kop
Omdat God het waard is om gediend, geëerd en geprezen te worden. Door ons allen bekeerd en onbekeerd, omdat God jegens de schepping ons aller Vader is.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:37Luister mijn luistertip. Beter dan hij kan ik het niet uitleggen. Mijn wedervraag zou zijn: waarom ga je nog naar de kerk ? Als je uitverkorenen bent kom je er toch wel.CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:34Als jij nu zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Waarom heeft Hij dan dit toe gestaan dat Adam en Eva van de boom hebben gegeten. Als Hij dit voorkomen dan had Hij toch ook zijn Zoon niet naar de aarde te zenden om de zonden te betalen. Een waarom ging die enen moordenaar wel verloren en die andere niet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
God kan niet en wordt niet geprezen door onbekeerden. Dat is onmogelijk. Dus daarom hoef je niet te gaan. En ja, wel een Vader die op de uitkijk staat om te zien of zijn zoon terugkomt en geen Vader die de intentie heeft om zijn zoon te verdoemen. Daar ben ik van overtuigd.CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:44Omdat God het waard is om gediend, geëerd en geprezen te worden. Door ons allen bekeerd en onbekeerd, omdat God jegens de schepping ons aller Vader is.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:37Luister mijn luistertip. Beter dan hij kan ik het niet uitleggen. Mijn wedervraag zou zijn: waarom ga je nog naar de kerk ? Als je uitverkorenen bent kom je er toch wel.CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:34Als jij nu zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Waarom heeft Hij dan dit toe gestaan dat Adam en Eva van de boom hebben gegeten. Als Hij dit voorkomen dan had Hij toch ook zijn Zoon niet naar de aarde te zenden om de zonden te betalen. Een waarom ging die enen moordenaar wel verloren en die andere niet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Laatst gewijzigd door GG links op 05 dec 2024, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Dus jij zit in een kerk vol bekeerde mensen?GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:48God kan niet en wordt niet geprezen door onbekeerden. Dat is onmogelijk. Dus daarom hoef je niet te gaan.CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:44Omdat God het waard is om gediend, geëerd en geprezen te worden. Door ons allen bekeerd en onbekeerd, omdat God jegens de schepping ons aller Vader is.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:37Luister mijn luistertip. Beter dan hij kan ik het niet uitleggen. Mijn wedervraag zou zijn: waarom ga je nog naar de kerk ? Als je uitverkorenen bent kom je er toch wel.CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:34 Als jij nu zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Waarom heeft Hij dan dit toe gestaan dat Adam en Eva van de boom hebben gegeten. Als Hij dit voorkomen dan had Hij toch ook zijn Zoon niet naar de aarde te zenden om de zonden te betalen. Een waarom ging die enen moordenaar wel verloren en die andere niet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Deze reactie geeft wel exact het pijnpunt aan in deze discussie. Binnen de GG is het blijkbaar normaler en meer geaccepteerd om onbekeerd te zijn dan bekeerd.
Dat hoor je mij niet zeggen toch ?CvD schreef: ↑05 dec 2024, 10:53Dus jij zit in een kerk vol bekeerde mensen?GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:48God kan niet en wordt niet geprezen door onbekeerden. Dat is onmogelijk. Dus daarom hoef je niet te gaan.
Idd triest. Alhoewel dat zeker geen gemeen goed is binnen de GG.
Laatst gewijzigd door GG links op 05 dec 2024, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee ,maar daar komt het wel opneer. Als je uitverkorenen bent kan je doen een laten wat je wilt. Want ja je zonden zijn toch vergeven. Een als je onbekeerd ben kan je ook doen een laten wat je wilt want je gaat toch verloren.
-
Ik dacht dat dat meer jouw redenatie was. Mijn vraag was waarom je nog naar de kerk gaat als het Gods intentie niet is dat een ieder tot geloof komt als God dat niet wil en alles al voorbesloten is. Maar denk jij echt dat onbekeerden God kunnen prijzen en eren ?
Eh nee, als je uitverkoren bent, wil je bepaalde dingen niet meer doen, omdat het God verdriet doet. En daarnaast hebben ook veel seculieren een moraal waar zij naar leven. Ook zij doen niet alles
Complimenten dat jij een GGiN preek beluisterd heb. Maar was het ook luisteren zonder vooroordeel? Ik weet dat dit lastig is zelfs bijna onmogelijk maar dat kleurt ons oordeel wel.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Voor de goede orde ik ben niets voor niets lid van de CGK. Dus veel van de theologie van dr. Steenblok kan ik niet overnemen.
Toch ben ik dankbaar dat (tegenwoordig) in veel GGiN preken Christus onbevangen wordt gepreekt.
Verder zou ik jou visie op Romeinen 9 willen horen. Dat behoort ook tot Gods openbaring en moet ook zijn plaats hebben in de verkondiging. Al de raad Gods moet gepreekt worden . Paulus (de auteur van Romeinen 9) mag tegen de ouderlingen van Efeze op het strand van Milete zeggen dat hij al de raad Gods verkondigd heeft. Niets heeft achtergehouden.
Dan hebben wij genoeg aan onszelf denk ik zo.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ook niet maar het antwoord van CvD maakt duidelijk dat dergelijke ideeën er wel zijn. Of ik moet hem verkeerd begrepen hebben.