Komt er oorlog?

elbert
Contacteer:

Re: Komt er oorlog?

Bericht door elbert »

refo schreef: 02 dec 2024, 17:26Oekraïne nooit in de EU en de Navo. Dan is de oorlog voorbij.
Nou, nee. Dat is niet het Russische oorlogsdoel en de oorlog is ook niet voorbij als Oekraïne en het westen dat zouden beloven. Want Oekraïne is al geen lid van beide organisaties en had tot 2014 ook niet echt het plan om daarbij te horen.
Het Russische oorlogsdoel is om ofwel Oekraïne onder Russische politieke controle te brengen (zoals Wit-Rusland) danwel te bezetten (zoals Abchazië). Waarschijnlijk is een combinatie van beide het uiteindelijke doel: een groot deel van Oekraïne onder Russische bezetting en in Kyiv een Russische zetbaas aan het hoofd van de regering.
De NAVO en de EU zijn wat dat betreft niet meer dan hinderlijke organisaties. En ook zijn er berichten uit het Kremlin dat Poetin van zins is om het "vredesplan" van Trump af te wijzen en in plaats daarvan met aanvullende eisen te komen:
1. De VS moeten beloven Oekraïne niet meer met wapens te steunen.
2. De VS moeten Zelensky uit zijn ambt zetten.
3. Oekraïne moet formeel afstand doen van 4 gebieden die Poetin wil hebben.
4. Trump en Poetin moeten een top houden over hoe de wereld verdeeld moet worden.
5. De VS moeten erkennen dat Oekraïne binnen de Russische invloedssfeer valt.
6. Alle sancties tegen Rusland moeten worden opgeheven.
enzovoorts.

Klinkt niet als iets wat aangeeft dat Poetin echt geïnteresseerd is in een vredesregeling, toch?
Maar ik denk dat als Poetin dit zo bij Trump neerlegt, hij van een koude kermis thuis laat komen. Ik denk niet dat the Donald zo snel te overbluffen valt, zeker ook omdat de Russische hand momenteel zwak is: een inzakkende economie, gierende inflatie en soldaten die als ratten sterven aan het front.
Laatst gewijzigd door elbert op 04 dec 2024, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Als er echt oorlog komt, kan dat wereldwijde gevolgen hebben. Dan heeft vluchten ook niet veel zin. Trouwens, hoe dan? Heel Nederland naar Zuid-Amerika of Australië?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

We waren de laatste dagen nogal eens wat aan het lezen. Via Delpher is er ook veel te lezen, terug te lezen. En wat mij dan wel bijzonder trof was de berichtgeving in de jaren '30 van de 20e eeuw. Er waren grote spanningen in de wereld. En er waren oorlogen en geruchten van oorlogen. Soms leek het of die kranten over deze tijd spraken. Dat viel me toch wel op.

Er wordt nu ook wel meer openlijk gepraat over oorlog. Er waren ook tijden dat dat verzwegen moest worden. Dat gaf immers onrust en... Wie dacht er nu aan oorlog? Dat was immers iets wat niet aan de orde was en daarom kon je er beter niet over praten. Deed je dat wel, nou dan was je een zwartkijker en werd als het ware weggehoond. En oorlog, dat was toch altijd ver weg? Nee, in het zo beschaafde Europa kwam geen oorlog meer.
Maar ondanks die beschaving lijkt er desondanks nu toch iets te veranderen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ZWP

Bericht door ZWP »

Als er echt oorlog komt hangt het er nogal vanaf of we aan het front zitten of 'slechts' bezet gebied worden.
In het eerste geval wil je vluchten, in het tweede geval is het werkelijke oorlogsgeweld verder weg. Dan kan het leven min of meer doorgaan.

Denk aan WOII: toen zijn ook niet onze (overgroot)ouders allemaal vertrokken. De grote meerderheid probeerde er zo normaal mogelijk door te leven/werken/trouwen/kerken...
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Als Zwitserland neutraal blijft, dan zijn jullie hier welkom ;)

elbert schreef: 04 dec 2024, 09:03 (...)

Klinkt niet als iets wat aangeeft dat Poetin echt geïnteresseerd is in een vredesregeling, toch?
Maar ik denk dat als Poetin dit zo bij Trump neerlegt, hij van een koude kermis thuis laat komen. Ik denk niet dat the Donald zo snel te overbluffen valt, zeker ook omdat de Russische hand momenteel zwak is: een inzakkende economie, gierende inflatie en soldaten die als ratten sterven aan het front.
Over de gierende inflatie: mijn man kreeg laatst berichten van verre familieleden in Rusland, mensen die hij zeker 15 jaar niet gesproken heeft. Die vroegen hem zonder omhaal of hij geld wil sturen omdat het leven niet meer op te brengen is. Een zoveelste-graad-neef van 61 gaat zich uit pure wanhoop aanmelden bij het leger omdat dat nog iets betaalt, hoopt hij. Een aantal zien vrij scherp in waarom de situatie is zoals 'ie is, anderen blamen het Westen (Rusland voert oorlog vanwege de sancties) en doen een dwingend beroep op mijn man, die uiteraard gehersenspoeld is door de NAVO, hen te helpen omdat hij dat aan hen verplicht is. Bizar, maar het geeft wel de wanhoop van de gewone man weer.
DDD

Bericht door DDD »

Het klinkt treurig, maar je bericht geeft me hoop dat er toch ook een einde aan komt en dat het sanctiebeleid van de EU toch ook nog niet zo idioot is als sommigen hier, wellicht op basis van Russische propaganda, beweren.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

DDD schreef: 04 dec 2024, 10:14 Het klinkt treurig, maar je bericht geeft me hoop dat er toch ook een einde aan komt en dat het sanctiebeleid van de EU toch ook nog niet zo idioot is als sommigen hier, wellicht op basis van Russische propaganda, beweren.
Die hoop deel ik zeker met je. Wat betreft het laatste: de sancties zijn zeer zeker niet idioot. Wel vraag ik me af of ze de juisten raken.

De grootmoeder van mijn man is deze zomer 3 maanden aldaar geweest; drie weken bij vrienden in Moskou en de rest van de tijd in een buitenwijk van St Petersburg.
De verhalen die zij vertelde bij haar terugkomst in Zwitserland waren voor ons zeer duidelijk. Tekorten aan onderdelen voor auto's, mobiele telefoons etc., waardoor iedereen nu aan de Chinese rommel zit met alle gevolgen van dien (ontploffende of smeltende accu's etc.), maar het meest duidelijk waren de tekorten aan bepaalde levensmiddelen. Schoonoma legt dat op z'n Russisch uit: het gaat zo goed met het land dat iedereen vlees/eieren/boter kan veroorloven en daarom waren de schappen leeg. Wij zien dat uiteraard anders.

Waarom ik mij afvraag of de sancties de juisten raken: de gewone man wil namelijk gewoon overleven. Hem tekort doen zal niet snel leiden tot - yet another - Russische revolutie, omdat je mening uiten gevaarlijk is. Er zijn ook in die familiekring mensen ondervraagd omdat ze 'kritisch' waren geweest. Mond houden en onder de radar blijven is het beste.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Edelweiss schreef: 04 dec 2024, 10:11Een zoveelste-graad-neef van 61 gaat zich uit pure wanhoop aanmelden bij het leger omdat dat nog iets betaalt, hoopt hij.
De levensverwachting van een Russische soldaat aan de frontlinie is momenteel 2 tot 4 weken. Als deze neef nog langer wil leven, dan is zich aanmelden bij het Russische leger wel het domste wat hij kan doen.
Als een soldaat niet in de frontlinie wil staan, maar liever een stuk daarachter, dan heeft hij geld nodig om wat officieren om te kopen. Maar dat geld heeft die neef niet, dus die wordt linea recta de loopgraven ingestuurd.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

elbert schreef: 04 dec 2024, 11:14
Edelweiss schreef: 04 dec 2024, 10:11Een zoveelste-graad-neef van 61 gaat zich uit pure wanhoop aanmelden bij het leger omdat dat nog iets betaalt, hoopt hij.
De levensverwachting van een Russische soldaat aan de frontlinie is momenteel 2 tot 4 weken. Als deze neef nog langer wil leven, dan is zich aanmelden bij het Russische leger wel het domste wat hij kan doen.
Als een soldaat niet in de frontlinie wil staan, maar liever een stuk daarachter, dan heeft hij geld nodig om wat officieren om te kopen. Maar dat geld heeft die neef niet, dus die wordt linea recta de loopgraven ingestuurd.
Wij verwachten niets anders. Dom is het zeker; tegelijkertijd zijn een met wodka overgoten troosteloos bestaan, een opzwepend propagandapraatje en langdurige werkeloosheid prima ingredienten om mannen te lokken met een 'goed' salaris.
ZWP

Bericht door ZWP »

https://nos.nl/artikel/2548057-navo-baa ... -op-oorlog

Eerste echte NAVO toespraak van Rutte. Hij windt er geen doekjes om.
refo

Bericht door refo »

Als je niet gelooft dat God de stad beschermt, heb je veel bommen en granaten nodig. En de SGP c.s. meent dat God de stad alleen met bommen en granaten kan beschermen.
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 12 dec 2024, 15:35 https://nos.nl/artikel/2548057-navo-baa ... -op-oorlog

Ben het met Rutte eens dat defensie van de NATO partners goed op orde moet zijn. Begrijp niet zijn bangmakerij. De kans op een grootschalig conflict tussen NATO en Rusland/China is nog steeds heel klein. Daar zorgt de wederzijdse nucleaire afschrikking al 75 jaar voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

huisman schreef: 12 dec 2024, 17:03
ZWP schreef: 12 dec 2024, 15:35 https://nos.nl/artikel/2548057-navo-baa ... -op-oorlog

Ben het met Rutte eens dat defensie van de NATO partners goed op orde moet zijn. Begrijp niet zijn bangmakerij. De kans op een grootschalig conflict tussen NATO en Rusland/China is nog steeds heel klein. Daar zorgt de wederzijdse nucleaire afschrikking al 75 jaar voor.
Ik vind dat Rutte veel te ver gaat. Ik voel me echt akelig worden. Weet hij meer dan wij? Moet die oorlog er echt gaan komen? Hij hoeft zelf niet naar het front als er oorlog komt…
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk weet hij meer dan jij.

Dat is zijn taak en daar wordt hij voor betaald.

Ik begrijp je bezwaar niet en dat van refo nog minder. Zijn betoog lijkt me duidelijk en bevat overigens verder weinig nieuws, als je de krant een beetje leest.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrien schreef: 12 dec 2024, 17:17
huisman schreef: 12 dec 2024, 17:03

Ik vind dat Rutte veel te ver gaat. Ik voel me echt akelig worden. Weet hij meer dan wij? Moet die oorlog er echt gaan komen? Hij hoeft zelf niet naar het front als er oorlog komt…
1. Er is een Schuilplaats in gevaren.
2. Bij zo’n grootschalig conflict is er niet zoiets als een front. Dan gaat onze wijze van leven er totaal eraan. Grootschalige ballistische raketaanvallen met conventionele, chemische en nucleaire lading.
3. Nogmaals de kans op zo’n conflict is verwaarloosbaar klein.
4. Ik vind Rutte dus een paniekzaaier maar dat was hij tijdens corona ook. Angst gebruiken om de bevolking een bepaalde kant op te krijgen vind ik nogal populistisch. Hou het bij de feiten, die zijn zorgelijk maar niet zo erg als Rutte ze opblaast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie