We zullen je voordragen voor een lintje.....Tiberius schreef:Dankjewel, memento.
Al vind ik het jammer, dat de hele posting van Auto is weggemodereerd, vanaf de zin "Het hele topic gaat..", etc.
Want daarin ben ik het wel met hem eens.
Vrijdagavond heb ik al opgeroepen tot respect voor dit kerkverband. Kennelijk is een dergelijke oproep aan dovemansoren gericht.
Jammer.
(Ik zal de verleiding weerstaan om uit de forumregels te citeren)
In het kerkje van Ederveen heerst het oude geloof
Re: In het kerkje van Ederveen heerst het oude geloof
Ben ik van overtuigd.ndonselaar schreef:-------------------------------------------------------------------------------------
Zou het zo zijn dat, ook hierdoor, gemeenten leden verliezen. De jeugd accepteert dit steeds minder?
Wat gaat hier nog vanuit voor de jeugd?
Meestal zijn (jeugd)verenigingen en kinderclubs bij deze stromingen uit den boze.
Met kinderkampen etc. hoef je al helemaal niet aan te komen.
De kerkenraad is zeer beducht op het eventueel brengen van een "verkeerde leer".
"Gemeente-zijn" beperkt zich hier tot het aanhoren van een monoloog van 2x2 uur op zondag en 2 uur op woensdagavond.
Ik voel een beetje spanning tussen vorm en inhoud.
Ik ken de betreffende gemeente, ik kom oorspronkelijk uit die contreien. De vormen mogen er stoffig zijn, er worden slechts degelijke oudvaders gelezen waar ik in onze gemeente mijn vingers bij zou aflikken. (Klinkt een beetje oneerbiedig, maar ik bedoel het goed). De jeugd knapt af en gaat weg, bijvoorbeeld naar een Ger. Gem. in de buurt. Daar komt men onder (iets) moderne(re) vormen, maar onder een veel minder rijke prediking.
Kinderclubs, zomerkampen, sneller zingen, zangavonden. Dat wel. Maar het oude goud wordt er vaak gemist en heeft plaats moeten maken voor een standen- en voorwaardenprediking.
De stap naar een gemeente waar wel een evangelisch-bevindelijke prediking wordt gebracht is vaak te groot, omdat men dan in liturgie, levensstijl e.d. een te grote sprong moet maken.
Of heb ik het nou mis?
Ik ken de betreffende gemeente, ik kom oorspronkelijk uit die contreien. De vormen mogen er stoffig zijn, er worden slechts degelijke oudvaders gelezen waar ik in onze gemeente mijn vingers bij zou aflikken. (Klinkt een beetje oneerbiedig, maar ik bedoel het goed). De jeugd knapt af en gaat weg, bijvoorbeeld naar een Ger. Gem. in de buurt. Daar komt men onder (iets) moderne(re) vormen, maar onder een veel minder rijke prediking.
Kinderclubs, zomerkampen, sneller zingen, zangavonden. Dat wel. Maar het oude goud wordt er vaak gemist en heeft plaats moeten maken voor een standen- en voorwaardenprediking.
De stap naar een gemeente waar wel een evangelisch-bevindelijke prediking wordt gebracht is vaak te groot, omdat men dan in liturgie, levensstijl e.d. een te grote sprong moet maken.
Of heb ik het nou mis?
Dat verbaast mij echt unio...........Unionist schreef:Ik voel een beetje spanning tussen vorm en inhoud.
Of heb ik het nou mis?
In deze (uiterlijk "ouderwetse")OGG wordt dus het evangelie in haar volle breedte gebracht terwijl dat in de (uiterlijk "modernere") Ger. Gem. niet zo is???
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, ja. Lees b.v. het boek "Afwachten of Verwachten" (Weleens van gehoord?) waar de auteur aantoont dat in veel kerken een minder ruim evangelie gepredikt wordt dan de oudvaders uit b.v. de 17e eeuw.
Daarom bedoel ik het altijd positief als ik zeg: "Dat is nog een ouderwetse dominee"
Raar maar waar!
Daarom bedoel ik het altijd positief als ik zeg: "Dat is nog een ouderwetse dominee"
Raar maar waar!
Ikzelf deel die mening. Vroegah was de theologie misschien wel even ongenuanceerd of onevenwichtig of hoe je het ook wilt noemen, maar het was vaak veel warmer. Zo las ik van een (technisch gezien uber)hypercalvinist dat hij bij zijn gemeenteleden dag en nacht aandrong om toch genade te zoeken bij Christus. Dat kan tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Dogmatisch misschien flink rechts zitten, maar toch liefdevol, warm, afsnijdend en tegelijk ook stuwend te preken. Ik vind de prediking tegenwoordig vaak koud, makkelijk veroordelend en verstoken van ook maar een grammetje uitdraging van hoe mooi en lievelijk het is om God als Vader en Christus als Borg te hebben. Indien je iets uit te dragen of in iedergeval kennis hebt van Gods liefde, dan is een dogmatisch verschil te overbruggen, maar als je leeft van het dogmatische verschil en dat dit het bestaansrecht is van je kerk... Arm...
Bravo Unionist. Dit was geloof ik de eerste inhoudelijke reactie op de OGG in Ederveen.Unionist schreef:Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, ja. Lees b.v. het boek "Afwachten of Verwachten" (Weleens van gehoord?) waar de auteur aantoont dat in veel kerken een minder ruim evangelie gepredikt wordt dan de oudvaders uit b.v. de 17e eeuw.
Raar maar waar!
De schrijver geeft een karikatuur (waarom de nadruk leggen op het rode gezicht, de knotjes en dergelijke).
De schrijver ontduikt hierdoor de inhoud. Behalve de paar losse termen waar hij mee gooit.
Als hij als 'zoekende' geluisterd had was het beter geweest.
Denk eraan, ga je alleen naar de kerk om kritiek te leveren? Uit gewoonte? Uit nieuwgierigheid?
Het zal ons oordeel verzwaren.
Gelukkig weet ds Molendijk, in navolging van de 17 eeuwse oudvaders te vertellen hoe we tot Christus mogen naderen.
En denk daarbij maar aan de gelijkenis van de farizeeer en de tollenaar.
Ik hoop zo'n tollenaar te mogen zijn.
En voor ons allemaal.
Ik snap deze uitspraak wel, maar is het niet vreselijk vreemd?Guppy schreef:Unionist schreef:Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, ja. Lees b.v. het boek "Afwachten of Verwachten" (Weleens van gehoord?) waar de auteur aantoont dat in veel kerken een minder ruim evangelie gepredikt wordt dan de oudvaders uit b.v. de 17e eeuw.
Raar maar waar!
Alleen waren die nogal hardleers en eigenwijs

Enkelen kwamen er achter wat echt geloof werkelijk is.
Misschien is de vergelijking met Farizeeers niet helemaal toepasselijk
Wat meer gastvrijheid en zo in de kerk zou in ieder geval wel heel belangrijk zijn.... We kunnen wel praten of de leer overeenkomstig met de bijbel is, en dat we dat doen is terecht, want dat is gewoon een belangrijke vraag, maar laten we ook kijken of ons handelen volgens de bijbel is, en dat is veel en veel breder. Dan kan je de leer nog zo goed hebben, en toch heel onbijbels bezig zijn bijvoorbeeld.
Of de dominee ouderwets (in positieve zin) is, daar kan ik niet over oordelen. Of het evangelie er ruim gebracht wordt, ook dat vraag ik me af, maar weet ik ook niet

Enkelen kwamen er achter wat echt geloof werkelijk is.
Misschien is de vergelijking met Farizeeers niet helemaal toepasselijk

Wat meer gastvrijheid en zo in de kerk zou in ieder geval wel heel belangrijk zijn.... We kunnen wel praten of de leer overeenkomstig met de bijbel is, en dat we dat doen is terecht, want dat is gewoon een belangrijke vraag, maar laten we ook kijken of ons handelen volgens de bijbel is, en dat is veel en veel breder. Dan kan je de leer nog zo goed hebben, en toch heel onbijbels bezig zijn bijvoorbeeld.
Of de dominee ouderwets (in positieve zin) is, daar kan ik niet over oordelen. Of het evangelie er ruim gebracht wordt, ook dat vraag ik me af, maar weet ik ook niet

Die uitspraak geeft bij uitnemendheid aan waar we terecht zijn gekomen: afwachten maar.jacob schreef:Ik snap deze uitspraak wel, maar is het niet vreselijk vreemd?Guppy schreef:Unionist schreef:Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, ja. Lees b.v. het boek "Afwachten of Verwachten" (Weleens van gehoord?) waar de auteur aantoont dat in veel kerken een minder ruim evangelie gepredikt wordt dan de oudvaders uit b.v. de 17e eeuw.
Raar maar waar!
Guppy schreef:Ik hoop zo'n tollenaar te mogen zijn.
"Ik verwacht zo'n tollenaar te mogen zijn" staat echter nog ver af van de bijbelse realiteit, waarbij hopen het wachten is op iets wat zeker te weten komen gaat (zie Rom 8 ).Tiberius schreef:Als ik in het synoniemen woordenboek van VanDale kijk, staat er bij "hopen" (...) verwachten
In de beeldspraak van Guppy zeg je dan: "Ik ben zo'n tollenaar".
Zo ruim kan het evangelie gebracht worden in de OGG:Marnix schreef:
lees het volgende boekje maar eens:
Bestelnr : 33119293
ISBN : 33119293
Auteur : Sedgwick, O.
Status : leverbaar
Uitvoering : paperback
In deze overdenking van Openbaring 3:20 tekent Sedgwick het wonder van genade, dat de Zaligmaker op de deur van zondaren klopt om binnengelaten te worden. Indringend wijst hij de zondaar op zijn plicht om Christus, op het horen van Zijn stem, open te doen. De boodschap van deze puritein heeft voor de huidige lezer nog niets aan kracht ingeboet.
Obadiah Sedgwick (ca. 1600-1657) was onder meer predikant van de St. Paul=s in Covent Garden. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan de Synode van Westminster.
Voor deze uitgave is de 17e-eeuwse vertaling herschreven in hedendaags Nederlands door J. Voortman en B. Koopman.