Welke muziek beluister je nu?

Konijntje

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 nov 2024, 18:14
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:02
Johann Gottfried Walther schreef: 23 nov 2024, 17:53
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 17:06 Zijn er nog forumleden naar de ingebruikneming van het orgel van de Ger. Gem. van Yerseke geweest?

Ik vond het een mooie middag. Ze mogen in Yerseke dankbaar zijn voor het resultaat: een buitengewoon fraai instrument. Mooie solostemmen, draagkrachtig, geschikt om vrijwel alle literatuur op te spelen en uitermate geschikt voor de begeleiding van gemeentezang. De Fagot 32 vt is een mooie aanvulling.
Nee een kennis had gezegd dat het orgel na verbouw van Boogaard erg tegenviel, daarom ben ik niet gegaan.
Ook de akoestiek is niet optimaal begreep ik.

Reacties die ik hoorde waren juist dat de Fagot 32' niet echt een toevoeging was, en zelfs meer negatieve reacties.

Uw opmerking geschikt voor bijna alle literatuur, is echt niet waar. Renaissance en vroege Barokke muziek, maar ook Duits Romantische muziek en nog veel meer past zeker niet goed op het orgel. Het is niet omdat het orgel groot is, dat er perse heel veel literatuur op past.
Over smaak valt niet te twisten 😉

Ik vind dat Boogaard een vakwerk heeft geleverd.

Harm Hoeve heeft vandaag wel degelijk aangetoond dat dit orgel veelzijdig is en dat je er prima barok als romantische muziek op kwijt kunt.
De orgelliteratuur strekt zich uit van 1400 tot heden, en van Bolivia tot Rusland en van Engeland tot Hongarije. En zelfs nog verder.
Dat is vele, vele malen ruimer dan wat Barok en Romantische muziek.

Zou je willen aangeven waarom het vakwerk is volgens jou? Wat is er zo vakkundig gedaan?
Dat realiseer ik mij ook. Ik heb veel orgelconcerten beluisterd in het buitenland: van de Baltische Staten tot Kroatië, van de V.S. tot Spanje. Uiteraard is het niet mogelijk om op een kerkorgel al die stijlen te realiseren. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de meest gespeelde literatuur op het orgel van Yerseke prima tot klinken gebracht kunnen worden. Dan denk ik aan componisten zoals o.a. Bach, Reger, Franck, Messiaen.

Allereerst is de orgelbouwer er in geslaagd om een draagkrachtig orgel te realiseren. Het instrument is uitermate geschikt voor gemeentezang. Voor de kerntaak is hij dus geslaagd.

Daarnaast heeft hij karakter weten mee te geven aan de stemmen. Warmte, helderheid, transparantie. Het is een instrument waarop je kunt kleuren. Dan ben je in mijn ogen een vakman.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Voor Reger heb ik het liefst een Orgel van Walcker of Ladegast of Sauer dat is echt van een heel andere orde.

En u vindt de akoestiek dus optimaal voor het/een orgel? Sommige vinden het Flentrop, Orgel in Goes ook erg mooi, maar ik heb er jaren geleden kort een keer op gespeeld, nou ik schrok gewoon, de akoestiek is zo slecht dat de orgelklank snel weg is, voor je gevoel als je aan het spelen bent is het alsof het geluid van de orgelklank gedempt wordt.

Een heel groot gedeelte van het orgel is overgenomen van het Van den Heuvel orgel, dat is dus Van den Heuvel geen Boogaard.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 23 nov 2024, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 23 nov 2024, 17:16
Konijntje schreef:Zijn er nog forumleden naar de ingebruikneming van het orgel van de Ger. Gem. van Yerseke geweest?
Overigens is het een mooi kerkgebouw geworden. Een moderne kathedraal.
Dat laatste is geen compliment. Sinclair Ferguson heeft daar interessante zaken over gezegd in zijn referaat over ‘strange fire’. Waard om te beluisteren!
Heb de link niet beluisterd maar uit je opmerking begrijp ik dat Ferguson niet zo enthousiast is over kathedralen. Vanmiddag was ik dan in de Bovenkerk voor een evensong en dat komt in een dergelijke kerk toch veel meer tot leven dan in een eenvoudige schuurkerk. Vraag me ook af of dat afgeven op grote kerken wel zo terecht is (waarmee ik niet zeg dat jij dit doet hoor), een en ander is ook oprecht gerealiseerd met de bedoeling om generaties lang de Heere te loven. Van een dergelijk kerkgebouw als de Bovenkerk gaat een boodschap uit. En bij de tempel werd ook bepaald niet bespaard.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 nov 2024, 19:30 Voor Reger heb ik het liefst een Orgel van Walcker of Ladegast of Sauer dat is echt van een heel andere orde.

En u vindt de akoestiek dus optimaal voor het/een orgel? Sommige vinden het Flentrop, Orgel in Goes ook erg mooi, maar ik heb er jaren geleden kort een keer op gespeeld, nou ik schrok gewoon, de akoestiek is zo slecht dat de orgelklank snel weg is, voor je gevoel als je aan het spelen bent is het alsof het geluid van de orgelklank gedempt wordt.

Een heel groot gedeelte van het orgel is overgenomen van het Van den Heuvel orgel, dat is dus Van den Heuvel geen Boogaard.
Over wat je speelt op welk orgel valt te twisten. Ik heb Hayo Boerema Messiaen horen spelen in de Laurenskerk. Ik vond het best mooi, maar het is niet bepaald het orgeltype waarvoor Messiaen het heeft geschreven.

De akoestiek is in Yerseke ook niet echt fraai. Ik ken weinig kerkgebouwen van de Ger. Gem. waar de akoestiek fraai is. Dan denk ik aan uitzonderingen zoals Barendrecht, Gouda en Amersfoort. Overigens heeft dat ook een keerzijde: de preek is voor oudere mensen vaak minder goed te verstaan als een predikant een schorre/ onduidelijke stem heeft (doordat het galmt).

Wat vind jij mooie (hedendaagse) orgels? Wat vind jij kundige orgelbouwers op dit moment en waarom?
Job

Bericht door Job »

Harm Hoeve heeft vandaag wel degelijk aangetoond dat dit orgel veelzijdig is en dat je er prima barok als romantische muziek op kwijt kunt.
Daar is dat orgel toch helemaal niet voor bedoeld? Volgens mij houden ze daar vooral van de stijl "Heijkoop". Of zijn ze van plan de kerk open te stellen voor andersoortige concerten?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: 23 nov 2024, 17:16
Konijntje schreef:Zijn er nog forumleden naar de ingebruikneming van het orgel van de Ger. Gem. van Yerseke geweest?
Overigens is het een mooi kerkgebouw geworden. Een moderne kathedraal.
Dat laatste is geen compliment. Sinclair Ferguson heeft daar interessante zaken over gezegd in zijn referaat over ‘strange fire’. Waard om te beluisteren!
Heb de link niet beluisterd maar uit je opmerking begrijp ik dat Ferguson niet zo enthousiast is over kathedralen. Vanmiddag was ik dan in de Bovenkerk voor een evensong en dat komt in een dergelijke kerk toch veel meer tot leven dan in een eenvoudige schuurkerk. Vraag me ook af of dat afgeven op grote kerken wel zo terecht is (waarmee ik niet zeg dat jij dit doet hoor), een en ander is ook oprecht gerealiseerd met de bedoeling om generaties lang de Heere te loven. Van een dergelijk kerkgebouw als de Bovenkerk gaat een boodschap uit. En bij de tempel werd ook bepaald niet bespaard.
De kathedralen zijn binnen de muziekuitoefening heel prima. Maar ze staan symbool voor grote aantallen mensen die ‘consumeren’, in tegenstelling tot (andere uiterste) huisgemeenten die ‘praktiseren’. Best boeiend om daar (ook in de loop van de kerkgeschiedenis) kennis van te nemen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Job schreef: 23 nov 2024, 23:37
Daar is dat orgel toch helemaal niet voor bedoeld? Volgens mij houden ze daar vooral van de stijl "Heijkoop". Of zijn ze van plan de kerk open te stellen voor andersoortige concerten?
Waar ze in Yerseke van houden, weet ik niet. Ik vond het programma van de ingebruikname divers: van Mulder tot Widor, van Hoeve tot Bach.

In de Ger. Gem. van Gouda worden regelmatig concerten gegeven. Als je zo'n instrument hebt als in Yerseke, hoop ik dat ze ook meer muzikale activiteiten gaan ontplooien.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Toccata van Widor, 5e symfonie.

Ben me er voor het eerst van bewust dat dit monumentale stuk veel beter tot zijn recht komt, nadat je de eerste delen van deze symfonie ook gehoord hebt. (Wel jammer dat de laagste bas niet zo stevig doorkomt in de vertolking van Richard McVeigh).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Luister nu een improvisatieconcert van Franz Josef Stoiber in de Regensburger Dom.

Toch wel gaaf dat iemand Duruflé probeert te imiteren.

En een slotvariatiereeks op een Duits lied met dezelfde melodie als het geneefse Psalm 8.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: 28 nov 2024, 16:35 Luister nu een improvisatieconcert van Franz Josef Stoiber in de Regensburger Dom.

En een slotvariatiereeks op een Duits lied met dezelfde melodie als het geneefse Psalm 8.
Der Tag ist hin, mein Jesu bei mir bleibe.
Pachtig avondlied.
En improviseren kán hij, die Stoiber! En z'n gereedschap heeft ook dik voor mekaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Luister nu een improvisatieconcert van Franz Josef Stoiber in de Regensburger Dom.

Link?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 28 nov 2024, 21:52
Herman schreef:Luister nu een improvisatieconcert van Franz Josef Stoiber in de Regensburger Dom.

Link?
Haha, tijdens een kerstliederen uitvoering heeft hij een soort van terrasverwarmer boven zijn klavieren gemonteerd. :D
helma

Bericht door helma »

Zit nu in het concertgebouw in Amsterdam Afbeelding
DDD

Bericht door DDD »

Is de advent al begonnen?;-)
helma

Bericht door helma »

Als je de woorden en muziek hoort ontstaat Adventsverwachting..een indrukwekkende avond.
Plaats reactie