Dat realiseer ik mij ook. Ik heb veel orgelconcerten beluisterd in het buitenland: van de Baltische Staten tot Kroatië, van de V.S. tot Spanje. Uiteraard is het niet mogelijk om op een kerkorgel al die stijlen te realiseren. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de meest gespeelde literatuur op het orgel van Yerseke prima tot klinken gebracht kunnen worden. Dan denk ik aan componisten zoals o.a. Bach, Reger, Franck, Messiaen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 nov 2024, 18:14De orgelliteratuur strekt zich uit van 1400 tot heden, en van Bolivia tot Rusland en van Engeland tot Hongarije. En zelfs nog verder.Konijntje schreef: ↑23 nov 2024, 18:02Over smaak valt niet te twistenJohann Gottfried Walther schreef: ↑23 nov 2024, 17:53Nee een kennis had gezegd dat het orgel na verbouw van Boogaard erg tegenviel, daarom ben ik niet gegaan.Konijntje schreef: ↑23 nov 2024, 17:06 Zijn er nog forumleden naar de ingebruikneming van het orgel van de Ger. Gem. van Yerseke geweest?
Ik vond het een mooie middag. Ze mogen in Yerseke dankbaar zijn voor het resultaat: een buitengewoon fraai instrument. Mooie solostemmen, draagkrachtig, geschikt om vrijwel alle literatuur op te spelen en uitermate geschikt voor de begeleiding van gemeentezang. De Fagot 32 vt is een mooie aanvulling.
Ook de akoestiek is niet optimaal begreep ik.
Reacties die ik hoorde waren juist dat de Fagot 32' niet echt een toevoeging was, en zelfs meer negatieve reacties.
Uw opmerking geschikt voor bijna alle literatuur, is echt niet waar. Renaissance en vroege Barokke muziek, maar ook Duits Romantische muziek en nog veel meer past zeker niet goed op het orgel. Het is niet omdat het orgel groot is, dat er perse heel veel literatuur op past.
Ik vind dat Boogaard een vakwerk heeft geleverd.
Harm Hoeve heeft vandaag wel degelijk aangetoond dat dit orgel veelzijdig is en dat je er prima barok als romantische muziek op kwijt kunt.
Dat is vele, vele malen ruimer dan wat Barok en Romantische muziek.
Zou je willen aangeven waarom het vakwerk is volgens jou? Wat is er zo vakkundig gedaan?
Allereerst is de orgelbouwer er in geslaagd om een draagkrachtig orgel te realiseren. Het instrument is uitermate geschikt voor gemeentezang. Voor de kerntaak is hij dus geslaagd.
Daarnaast heeft hij karakter weten mee te geven aan de stemmen. Warmte, helderheid, transparantie. Het is een instrument waarop je kunt kleuren. Dan ben je in mijn ogen een vakman.