"Deze generatie ontmoet Jezus"

Plaats reactie
Breekijzertje

"Deze generatie ontmoet Jezus"

Bericht door Breekijzertje »

maandag, 30 mei 2005, Geloof & Kerk

Bethelkerk in Drachten bomvol bij themadienst over wederkomst

Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’

Drachten - ,,Deze generatie maakt het mee dat Jezus terugkeert op aarde.’’ Dat zei voorganger Orlando Bottenbley van de Vrije Baptisten in Drachten zondagavond tijdens een themadienst over de wederkomst. De speciale dienst trok 2300 mensen. Verschillende belangstellenden moesten naar huis worden gestuurd: de grote zaal van de Bethelkerk zat bomvol.
Rond half acht zondagavond – het aanvangstijdstip van de dienst – stonden er nog files op de invalsweg van Drachten. Allemaal mensen die graag de dienst wilden bijwonen. Een aantal mensen moest worden teleurgesteld. Op last van de brandweer mochten er niet meer mensen in de grote zaal. Bottenbley toonde zich blij verrast met de hoge opkomst. ,,Dit is echt fantastisch’’. Hij kondigde aan de komende maanden geregeld op het thema terug te komen.
In een bijna anderhalf uur durende preek legde Bottenbley zijn visie uit op de wederkomst. Hij deed dit aan de hand van Romeinen 8, een briefgedeelte waarin Paulus antwoord geeft aan de gemeente in Rome op de vraag wanneer de opgestane en ten hemel gevaren Jezus zal terugkeren op aarde.
In de brief betoogt Paulus dat de schepping reikhalzend uitziet naar ‘de openbaring van de kinderen van God’, waarmee de wederkomst wordt bedoeld. Bottenbley: ,,Wanneer zal dat gebeuren? Als Jezus een teken van de Vader krijgt om de hemel te verlaten en zijn kinderen mee te nemen naar het huis van de Vader. De vraag is dan natuurlijk: wie zijn de kinderen van God? Paulus is daar heel helder in: het zijn de mensen die door de Geest van God worden geleid.’’
Bottenbley is ervan overtuigd dat bij de wederkomst van Jezus alle gelovigen meegenomen worden naar de hemel. ,,Stel dat Jezus op dit moment terugkomt op aarde. Dan is opeens een groot deel van de stoelen in deze zaal leeg. Allemaal mensen die meegenomen zijn naar de hemel. En de mensen die achterblijven kijken elkaar verbijsterd aan en zullen zeggen: ‘Wij horen er niet bij’.’’
Tekenen

In de Bijbel staan verschillende tekenen genoemd die duidelijk maken wanneer de wederkomst aanstaande is. Deze tekenen staan voornamelijk genoemd in het boek Openbaringen. Het gaat daarbij onder meer om oorlogen, aardbevingen en natuurrampen. Het is niet God die deze verschrikkingen veroorzaakt, betoogt Bottenbley. ,,Deze dingen ontstaan door de gebrokenheid in de wereld. De oorzaak van de gebrokenheid is de zondeval. Door de zondeval is de aarde vervloekt. Niet door God, maar het is wel gebeurd. Daarom kon een tsunami plaatsvinden, met meer dan 288.000 doden. Daarom zijn er dagelijks aardbevingen.’’
Deze wereld heeft nog maar een korte tijd te gaan, stelt Bottenbley. Dat is niet zijn eigen wijsheid: gerenommeerde wetenschappers stellen dat de mens de aarde dusdanig vervuilt, dat grote rampen, overstromingen en verwoestingen niet te voorkomen zijn. Tijdens de dienst zondagavond liet hij kort fragmenten zien van een uitzending van Nova waarin milieu-experts aan het woord werden gelaten. Deze stelden onder meer dat de zeespiegelstijging zo snel gaat, dat de Nederlandse dijken over dertig jaar niet meer hoog genoeg zijn.
Wanneer

Deze sombere voorspellingen van experts brengen de voorganger van de Vrije Baptisten bij de vraag wanneer de wederkomst zal plaatsvinden. Bottenbley is daarbij huiverig om een jaartal of datum te noemen. In de Bijbel staat dat niemand de tijd en de plaats weet, behalve God. Wel is volgens de voorganger duidelijk dat het moment daar is als ,,het goede nieuws over alle koninkrijken wordt verkondigd’’. Jezus zegt dat zelf in Mattheüs 24.
Het moment waarop alle volken van God gehoord hebben is nabij, daar is Bottenbley van overtuigd. Uit contacten met de bijbelvertalers van Wycliffe heeft hij begrepen dat in het jaar 2025 de bijbel in alle ‘grote’ talen beschikbaar is (die door meer dan een miljoen mensen worden gesproken). Er zijn op de wereld 6913 talen. De bijbel moet nog vertaald worden in 2644 talen. Er lopen nu 1678 taalprojecten. De meeste talen waarin de bijbel nog vertaald moet worden, zijn talen van kleine volken. Per jaar verdwijnen er ook een aantal talen, omdat de taal ‘uitsterft’.
Radio

Een ander teken is dat Trans World Radio de boodschap van de Bijbel ,,over tien tot vijftien jaar’’ zal kunnen uitzenden in de ruim driehonderd talen die door 97 procent van de bevolking worden gesproken. De verspreiding van het woord gaat sneller naarmate de techniek beter is. Vertalen is tegenwoordig dankzij de computer veel makkelijker dan dertig jaar geleden. Ook internet speelt een grote rol bij het verspreiden van het evangelie.
Het zijn, aldus Bottenbley, tekenen dat het moment dichterbij komt dat iedereen van het goede nieuws gehoord kan hebben en het moment daar is dat Jezus terugkeert op aarde. ,,Deze generatie maakt de wederkomst mee’’, aldus Bottenbley.
Hij riep de christenen op om mensen om hen heen te vertellen van God. ,,Als u dat niet doet, en de mensen een kans ontzegt om bij Jezus te horen, bent u eigenlijk een moordenaar.’’

Wat denken jullie er van?
Mij zet het iig aan het denken.
olfie

Bericht door olfie »

Het zet zeker aan het denken, en dat die tijd aanstaande is twijffel ik ook niet aan, maar deze generatie... ik vindt het wel gevaarlijk om dat te stellen hoor.
We krijgen ook te maken met de grote opwekking in Israel.. wanneer zal die zijn....
Eigenlijk moeten we natuurlijk altijd gereed zijn.. want wie zegt dat wij morgen nog zullen leven?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Breekijzertje

Ik vind het ook een zeer stellige uitspraak van Orlando.
Een ding is zeker: We moeten Hem verwachten.
Wàt een dag zal dat zijn.................................(kippenvel als ik er aan denk!!!)
Breekijzertje

'k Had recent een begrafenis. We hebben oma daar gereed gelegd voor de opstandingsdag.
We liepen als stoet langs al die graven.
"Dat straks al deze graven opengaan", dacht ik.
Geweldig hè!
olfie

Bericht door olfie »

Machtig indrukwekkend...
Als de zee haar doden teruggeeft...
Alle natuurwetten komen te vervallen... wat zal er dan gebeuren..

Wat zal Gods macht dan groots geopenbaard worden!!

Laten we ons niet afvragen wanneer dat zal zijn, maar of wij gereed zijn.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Machtig om dit te lezen, al is het geen nieuws.

Ik denk ook dat het niet zo lang meer zal duren, ik kan me dan
ook helemaal niet voorstellen dat wij nog oud en bejaard zullen worden.,,,,,,,,,

Merk ook dat onder veel gelovigen er een reikhalzend uitzien is naar deze dag, zoals Bottenbley het ook zei.

( Hij geloofd in de opname van de gemeente, dat is wat anders dan dat de laatste oordeeldsdag aanstaande zou zijn)
Lelie

Bericht door Lelie »

Pas een preek beluisterd over openb.14:6 en 7.
Het maakte veel indruk op me hoe Johannes in een visioen de tegenstelling bij de wederkomst ziet: Het geluk van Gods volk, ofwel de verloste schare die God dient en ook de geoordeelden door de Rechter, die in de goddelijke weegschaal gewogen zijn en te licht bevonden.
Het zal dan werkelijk een scheiding zijn:een eeuwigheid met God , of zonder God in een ellendige toestand naar lichaam, geest en ziel. Een aangrijpende gedachte!
Unionist

Bericht door Unionist »

De Hersteld Hervormde dominee J. Koppelaar gelooft ook dat deze generatie de apocalyps mee zal maken. Beluister hem op http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=224
refo

Bericht door refo »

En hoe moet het dan met het Evangelie?
Altijd gedacht dat dat eerst nog overal verkondigd moet worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zoveel blinde vlekken zijn er volgens mij niet meer op aarde.
Er is wel dodelijke gerustheid, maar ooit is het woord er wel geweest, bijvoorbeeld in de 7 gemeenten van Klein Azie.
limosa

Re: "Deze generatie ontmoet Jezus"

Bericht door limosa »

Breekijzertje schreef:Wat denken jullie er van?
ik denk dit:

Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Inderdaad, daar sluit ik me helemaal bij aan Limosa!
Toch mogen we denk ik wel zeggen dat we kunnen constateren dat de tekenen der tijden steeds meer gehoord en gezien worden, dus nog eens extra:haasten en spoeden om ons levens wil!
Unionist

Re: "Deze generatie ontmoet Jezus"

Bericht door Unionist »

limosa schreef:
Breekijzertje schreef:Wat denken jullie er van?
ik denk dit:

Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
Dat is natuurlijk niet de enige tekst in de Bijbel over de wederkomst.

Feit is dat Hij spoedig komt. Maranatha!
Plaats reactie