RD-onderzoek Malawi

KDD

Re: Erdee

Bericht door KDD »

Een engelse uitspraak: "A person convinced against his will, will hold his old opinion still."

Een mens wil bedrogen worden. Hij gelooft graag wat hij wil dat de waarheid is. "Een persoon die tegen zijn wil overtuigd is, zal zijn oude mening nog steeds vasthouden."
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 23 nov 2024, 12:47
Job schreef: 23 nov 2024, 12:44 Je hebt wel kans dat de beer nu los is. Dat mensen nu voldoende moed hebben om andere misstanden aan te gaan kaarten.
De beer is dan niet los he. Eindelijk wordt ruimte gegeven aan hen die onrecht is overkomen om recht te krijgen. En dat laatste is een perspectief wat je op heel erg veel bladzijden in de bijbel kunt lezen. Hopelijk zijn er genoeg christenen te vinden die hier christelijk mee weten om te gaan. En niet dat er een bijltjesdag volgt.
Misschien niet de juiste woordkeuze van mij, want ik ben het verder helemaal met je eens.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Buikpijn krijg je van dit soort artikelen. Echt te pijnlijk om te lezen.
Maar ik ben blij dat het RD dit doet. Al doet het zeer om het te zeggen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wat een vreselijk verhaal. Er werd alles aan gedaan om die Akster zijn gang te kunnen laten gaan.
En de PKN is zo'n vreselijke 'homokerk'..
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 23 nov 2024, 14:06 Wat een vreselijk verhaal. Er werd alles aan gedaan om die Akster zijn gang te kunnen laten gaan.
Dat vind ik een beetje te ver gaan. Als het bestuur zeker had geweten wat Akster deed, dan hadden ze hem wel teruggeroepen hoor.
Neemt niet weg dat er grove fouten zijn gemaakt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef: 23 nov 2024, 14:17
Bourdon16 schreef: 23 nov 2024, 14:06 Wat een vreselijk verhaal. Er werd alles aan gedaan om die Akster zijn gang te kunnen laten gaan.
Dat vind ik een beetje te ver gaan. Als het bestuur zeker had geweten wat Akster deed, dan hadden ze hem wel teruggeroepen hoor.
Neemt niet weg dat er grove fouten zijn gemaakt.
Tsja, als ze het zeker wilde weten hadden ze de slaapkamer binnen moeten gaan waar het misbruik plaatsvond.
Ik vind het vooral typisch omdat ze uit de richting komen die het meeste stampij maakte tegen de PKN vanwege oa het homohuwelijk.
Ad Anker
Moderator

Re: RD-onderzoek Malawi

Bericht door Ad Anker »

Wat ik ook vooral droevig vind is als bij de eerste signalen (bij wijlen ds. Tj. de Jong) er opgetreden was, er zoveel leed voorkomen was. Niet in de laatste plaats bij dhr. Akster zelf. Ik ga maar niet met de vinger wijzen, alle zonden leven ook in mijn hart, maar hij heeft, ik zeg het met schroom, door toedoen van nalatig handelen, heel veel schade kunnen aanrichten bij zichzelf en anderen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

En al uit het begin van het eerste artikel maak ik op dat er op vanaf het allereerste begin al twijfels waren omtrent Aksters geschiktheid. Er zouden hem dingen in zijn jeugd zijn aangedaan. En er worden meer voorzichtige termen gebruikt. Ik begrijp werkelijk niet dat de geestelijke woorden over roeping dan zoveel zwaarder moeten wegen dan het gezonde verstand dat moet zeggen: hij heeft een probleem in zijn verleden. Hij heeft een probleem met het aanvaarden van gezag. Hij heeft koloniale neigingen. Hij moet gaan werken onder een directeur die hij diens positie zeer benijdt. Dit moeten we gewoon niet doen, het is een recept voor narigheid om zo iemand in zo'n klein en kwetsbaar team in een omgeving met hulpvragers te zetten.
Wij krijgen in het onderwijs ook weleens sollicitanten die zeer mooie geestelijke woorden spreken. Ze willen een middel in de hand van de Heere zijn om de leerlingen tot Christus te leiden. Dat soort docenten zoeken we. Maar daarmee zijn we er nog niet. Ze moeten ook gewoon orde kunnen houden, de lesstof kunnen overdragen, in een ordelijke structuur onderwijs geven. En als dat niet gaat, worden (of blijven) ze geen docent bij ons.

Ik miste in het eerste artikel (of ik moet niet goed gelezen hebben) meer over de sprong van Stephanos naar Timotheos. Is er bij de oprichting van Timotheos wel grondig onderzoek gedaan naar de breuk met Stephanos? Truus Ringelberg heeft er in interviews geen openheid over gegeven (en dat hoeft ook niet publiekelijk bij een arbeidsconflict).
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vanuit het tweede artikel begreep ik niet waarom Timotheos tweemaal een onderzoek naar het besturen laat uitvoeren, en met de kritische rapporten helemaal niks doet.
Ik bedoel: als je er zo van overtuigd bent dat je het goed doet, ga je geen bestuurskundige aan het werk zetten en zelfs naar Malawi sturen voor een observatie ter plaatse. En dan laat je het toch ook niet twee jaar later nog een keertje door Woord en Daad doen?
Maar als je twijfelt aan je eigen functioneren, dan sta je toch open voor de suggesties die worden aangedragen, en doe je daar iets mee?

Ik kan me ook nog voorstellen dat je je na het eerste rapport helemaal de tandjes schrikt, en niet meer weet hoe en waar je moet beginnen met veranderen. Maar waarom laat je het dan nog een keer onderzoeken? Verwacht je dan een rapport van Woord en Daad dat zegt: 'professionele organisatie, ga zo door'?
TSD

Bericht door TSD »

Zita schreef: 23 nov 2024, 15:17 Vanuit het tweede artikel begreep ik niet waarom Timotheos tweemaal een onderzoek naar het besturen laat uitvoeren, en met de kritische rapporten helemaal niks doet.
Ik bedoel: als je er zo van overtuigd bent dat je het goed doet, ga je geen bestuurskundige aan het werk zetten en zelfs naar Malawi sturen voor een observatie ter plaatse. En dan laat je het toch ook niet twee jaar later nog een keertje door Woord en Daad doen?
Maar als je twijfelt aan je eigen functioneren, dan sta je toch open voor de suggesties die worden aangedragen, en doe je daar iets mee?

Ik kan me ook nog voorstellen dat je je na het eerste rapport helemaal de tandjes schrikt, en niet meer weet hoe en waar je moet beginnen met veranderen. Maar waarom laat je het dan nog een keer onderzoeken? Verwacht je dan een rapport van Woord en Daad dat zegt: 'professionele organisatie, ga zo door'?
Dat vond ik ook iets heel opmerkelijks ja.

Valt in mijn ogen alleen maar te verklaren door de verdeeldheid binnen het bestuur. De ambivalente leden kunnen dan wel instemmen met het besluit voor een onderzoek, maar geven dan niet thuis als de uitkomst niet bevalt en kiezen dan toch, mogelijk uit angst/ onder manipulatieve druk, om er niets mee te doen.

Ook bij zo’n onderzoek kun je denken: “misschien valt de uitkomst mee, kunnen we mooi met extra documentatie op oude voet blijven doorgaan.”. Naïviteit en verblindheid was er genoeg, blijkbaar.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het maakt het ook vooral ingewikkeld dat het recht geen beloop heeft.

Als er nu eens een duidelijke uitspraak op de aanklacht komt blijft het misdrijf niet bij een ernstig vermoeden, maar is er schuld (of geen schuld).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef: 23 nov 2024, 15:44 Het maakt het ook vooral ingewikkeld dat het recht geen beloop heeft.

Als er nu eens een duidelijke uitspraak op de aanklacht komt blijft het misdrijf niet bij een ernstig vermoeden, maar is er schuld (of geen schuld).
Plus: hoe is het gesteld met de rechtsstaat in Malawi? Ik heb geen idee…
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

TSD schreef: 23 nov 2024, 16:23
Maanenschijn schreef: 23 nov 2024, 15:44 Het maakt het ook vooral ingewikkeld dat het recht geen beloop heeft.

Die is slecht. Dat maakt bepaalde elementen heel lastig. Het is dan ook zaak om je eigen procedures op orde te krijgen en bijvoorbeeld gebruik te maken van het arbeidsrecht in Malawi om zo'n werknemer snel te ontslaan of verplichten terig te komen. Er is een mix aan maatregelen mogelijk en die moet je op voorhand wel in kaart hebben als je in een bepaald land gaat zitten pionieren.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef: 23 nov 2024, 16:28
TSD schreef: 23 nov 2024, 16:23

Die is slecht. Dat maakt bepaalde elementen heel lastig. Het is dan ook zaak om je eigen procedures op orde te krijgen en bijvoorbeeld gebruik te maken van het arbeidsrecht in Malawi om zo'n werknemer snel te ontslaan of verplichten terig te komen. Er is een mix aan maatregelen mogelijk en die moet je op voorhand wel in kaart hebben als je in een bepaald land gaat zitten pionieren.
Het in kaart hebben heeft weinig zin als een bestuur er toch niks mee doet. Aanbevelingen kwamen in een mooi en waarschijnlijk duur rapport en verdwenen in de kast. Als je niks met aanbevelingen doet, dan is het wanbeleid om geld en tijd in een rapport te stoppen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef: 23 nov 2024, 16:35 Het in kaart hebben heeft weinig zin als een bestuur er toch niks mee doet. Aanbevelingen kwamen in een mooi en waarschijnlijk duur rapport en verdwenen in de kast. Als je niks met aanbevelingen doet, dan is het wanbeleid om geld en tijd in een rapport te stoppen.
Daar ben ik het mee eens. Dat is dan ook de hoofdmoot van het verwijt. Je kunt je niet beroepen op een reguliere rechtsgang en daar verschuilt het bestuur zich achter.
Plaats reactie