Welke muziek beluister je nu?
Re: Welke muziek beluister je nu?
bij ons gisteravond niks aan de hand, prima te zingen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wat is er vervelend aan?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
Als er 1 zetting goed te zingen valt is het Sanderman dus dat zal vast niet. (Wel het goede koraalboek gebruiken, er is een iso-ritmische en een ritmischie. Dat vind ik wel uitmaken).GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
- Maanenschijn
Met jouw grote kennis van muziek zou je toch moeten weten dat je bij Sanderman prima kunt zingen. En het goede voorspelen zijn.GerefGemeente-lid schreef:Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.
Valt me wat tegen, dit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geen idee, maar de dienst die ik onlangs beluisterde, werd uitstekend begeleid. De gemeente zingt wel achter het orgel aan (geen idee waarom, want het geheel ging verder goed in de maat, dus je zou zeggen dat je met een klein beetje muzikaal gevoel weet wanneer je moet beginnen met zingen).GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
- Johann Gottfried Walther
X
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 01 nov 2024, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ja, irritant hè. Je zou ze toch...GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Hoe moet ik deze reactie lezen?Hendrikus schreef: ↑01 nov 2024, 11:18Ja, irritant hè. Je zou ze toch...GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
Zou je een voorbeeld kunnen geven van wat je stoort en hoe het volgens jou wel moet?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
-
- Verbannen
Als er zo hoog ingezet wordt, bijvoorbeeld bij Psalm 16, dat je er niet bij kunt.Nuance schreef: ↑01 nov 2024, 13:02Zou je een voorbeeld kunnen geven van wat je stoort en hoe het volgens jou wel moet?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
- Maanenschijn
Hoog zingen is inderdaad steeds lastiger voor een gemeente. Vooral ‘s morgens. Ik denk dat het komt omdat men niet meer gewend is hoog te zingen.
Toen bij het harmonium Johannes de Heer werd gezongen waren de stembanden gewend aan een hoge noot. Veel populaire muziek bevind zich in een lagere range. Dat wreekt zich dan ook in de kerk.
Toen bij het harmonium Johannes de Heer werd gezongen waren de stembanden gewend aan een hoge noot. Veel populaire muziek bevind zich in een lagere range. Dat wreekt zich dan ook in de kerk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Haha, ik dacht al dat er wat zou komen...Hendrikus schreef:Ja, irritant hè. Je zou ze toch...GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
Psalm 16 begint op D, daar is op zich prima bij te komen. Het staat zo in ieder koraalboek als het goed is.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 13:20Als er zo hoog ingezet wordt, bijvoorbeeld bij Psalm 16, dat je er niet bij kunt.Nuance schreef: ↑01 nov 2024, 13:02Zou je een voorbeeld kunnen geven van wat je stoort en hoe het volgens jou wel moet?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
Als ik dat zing, zing ik een octaaf lager, dat doe ik overigens sowieso al bij alle psalmen.
Als organist probeer ik zulke psalmen meestal een toon lager te beginnen, dat is niet zoals het hoort maar het zingt net wat fijner vind ik, zeker in de ochtend.
Hetzelfde als psalm 103 bijvoorbeeld.
Met je ogen, zo nodig met brilGerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 12:24Hoe moet ik deze reactie lezen?Hendrikus schreef: ↑01 nov 2024, 11:18Ja, irritant hè. Je zou ze toch...GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
~~Soli Deo Gloria~~
"Dat is niet zoals het hoort" - is ook maar relatief. Pas in 1885 is de toonhoogte gestandaardiseerd op a=440. Daarvóór was er geen uniforme afspraak over de toonhoogte. We kennen in Nederland talloze historische orgels die een hele of halve toon lager of hoger gestemd zijn dan we tegenwoordig normaal vinden. Speel je in de Michaelskerk in Zwolle een a, dan klinkt er een b. Diezelfde a klinkt in de Hooglandse kerk Leiden op het De Swart-orgel als een gis.ejvl schreef: ↑01 nov 2024, 13:54
Psalm 16 begint op D, daar is op zich prima bij te komen. Het staat zo in ieder koraalboek als het goed is.
Als ik dat zing, zing ik een octaaf lager, dat doe ik overigens sowieso al bij alle psalmen.
Als organist probeer ik zulke psalmen meestal een toon lager te beginnen, dat is niet zoals het hoort maar het zingt net wat fijner vind ik, zeker in de ochtend.
Hetzelfde als psalm 103 bijvoorbeeld.
Niettemin: de notatie in de psalmboekjes is een soort gemiddelde toonhoogte die voor alle stemsoorten haalbaar is. En inderdaad, dan beginnen sommige psalmen op een hoge d.
~~Soli Deo Gloria~~