Sport evangelisatie

Ar-Jan

Sport evangelisatie

Bericht door Ar-Jan »

Deze topic is een afsplitsing van de topic '7 maart': Uw Moderator

In verband met de aftrap van de campagne van de ChristenUnie Zwartewaterland komt ex-voetbalinternational Bert Konterman op vrijdag 3 februari Sportbijbels uitreiken in Genemuiden. De bijbels worden uitgegeven door Sports Witnesses. De missie van deze stichting is de Nederlandse sportwereld bereiken met het evangelie van Jezus Christus.
mijn vraag: wat vinden jullie van deze relatie.. "topsport en bijbel"?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ar-Jan schreef: mijn vraag: wat vinden jullie van deze relatie.. "topsport en bijbel"?
lang niet zo erg als "topsport zonder de Bijbel"
olfie

Bericht door olfie »

Wat is de inhoud van die Sportbijbels? Is dat de oorspronkelijke Nederlandse vertaling of een populairder bewerkte versie aangepast 'aan de eisen van de klant'?

In hoeverre is het Bert's doel om daadwerkelijk te evangeliseren of is het puur een boegbeeld, waardoor de sporters eerder in de bijbel moeten gaan lezen?

Volgt er ook een soort latere bijeenkomst waarbij men ook kan spreken daarover, of kunnen de sporters netjes voor de camera dankjewel zeggen en vervolgens het boekje onderin de tas gooien en in 2099 erachter komen dat er nog een bijbel in hun tas zit?

Het streven is goed, daar blijf ik bij, beter topsport mét bijbel dan zonder. Probleem is vaak dat topsport zoveel tijd vraagt en ook trainen of wedstrijden op zondag dat het vaak niet te rijmen valt.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
memento

Bericht door memento »

Probleem is vaak dat topsport zoveel tijd vraagt en ook trainen of wedstrijden op zondag dat het vaak niet te rijmen valt.
Als je wilt dat iemand de zonden gaat laten en haten, moet hij toch eerst bekeerd worden, iets waar een bijbel een goed middel voor is. Kortom, niet eerst zondags niet meer sporten, en dan de bijbel lezen. Maar: de bijbel lezen, en als de topsporter erdoor geraakt wordt, zal hij vanzelf met topsport op de zondag stoppen...
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

memento schreef:Kortom, niet eerst zondags niet meer sporten, en dan de bijbel lezen. Maar: de bijbel lezen, en als de topsporter erdoor geraakt wordt, zal hij vanzelf met topsport op de zondag stoppen...
Er zijn christentopsporters die op zondag sporten:
Schaatser Jaques de Koning. (staat nu een artikel over in Visie)
Schaatser Jan Maarten Heideman.

Schaatser René Ruitenberg reed tot voor kort ook op zondag maar is daar mee gestopt.

"Een ieder zij in zijn of haar gemoed".....................
"Wel of geen offervlees eten".............
Unionist

Bericht door Unionist »

olfie schreef:Wat is de inhoud van die Sportbijbels? Is dat de oorspronkelijke Nederlandse vertaling of een populairder bewerkte versie aangepast 'aan de eisen van de klant'?

In hoeverre is het Bert's doel om daadwerkelijk te evangeliseren of is het puur een boegbeeld, waardoor de sporters eerder in de bijbel moeten gaan lezen?

Volgt er ook een soort latere bijeenkomst waarbij men ook kan spreken daarover, of kunnen de sporters netjes voor de camera dankjewel zeggen en vervolgens het boekje onderin de tas gooien en in 2099 erachter komen dat er nog een bijbel in hun tas zit?

Het streven is goed, daar blijf ik bij, beter topsport mét bijbel dan zonder. Probleem is vaak dat topsport zoveel tijd vraagt en ook trainen of wedstrijden op zondag dat het vaak niet te rijmen valt.
Zie: http://www.refdag.nl/artikel/1246311/%2 ... uo%3B.html

Het gaat hier overigens niet om topsporters, maar om alle sportverenigingen van Genemuiden e.o. En bij mijn weten wordt daar geen profsport bedreven.
memento

Bericht door memento »

"Een ieder zij in zijn of haar gemoed".....................
"Wel of geen offervlees eten".............
Niet mee eens! Alhoewel ik de zondags-visie van Calvijn houdt, ben ik absoluut tegen topsport op zondag. De sporters missen de kerkdienst, en verleiden anderen dat ook te doen...
olfie

Bericht door olfie »

Er zijn ware christenen en naamchristenen.. ik denk persoonlijk dat als je een ware christen bent dat je dat niet meer kunt rijmen met sporten op zondag, dat je dan een begeerte hebt om onder Het Woord te verkeren.
"Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag...."
Unionist

Bericht door Unionist »

olfie schreef:Er zijn ware christenen en naamchristenen.. ik denk persoonlijk dat als je een ware christen bent dat je dat niet meer kunt rijmen met sporten op zondag, dat je dan een begeerte hebt om onder Het Woord te verkeren.
"Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag...."

....is de zaterdag!

:mrgreen:
olfie

Bericht door olfie »

Betaald evangeliseren:
"„Een Sportbijbel kost 9,95 euro en we moeten Konterman ook nog betalen.”
Ik vindt het wel een beetje triest dat je geld gaat vragen om een aantal bijbels uit te delen.... Bert heeft bij mijn weten een aardige carriere gehad en daar toch wel wat centjes in bij elkaar gesprokkeld, dus voor de centen op zich zal hij het niet hoeven doen neem ik aan.

Overigens ben ik het niet eens met het feit dat er achterin tips staan wat te doen als men vaak op de bank zit etc. (met de nuancering dat ik dan wel eens wil weten wát er dan voor tips staan)

80 a 90 % gaat al naar de kerk van de sporters, ik vindt het een nobel streven, maar ik neem aan dat DIE mensen dan al een bijbel bezitten, wat heeft het dan voor nut om alle 80 sporters zo'n bijbel aan te bieden. Beter een bijbel geven aan mensen die er nog helemaal geen een hebben.

Tevens vindt ik het ook jammer dat het dan alleen het NT is in de vertaling van Het Boek, waarom niet het meest pure evangelie zoals wij dat hebben in Nederland? En dat icm een heldere brochure oid.
Unionist

Bericht door Unionist »

Nou, ga je gang zou ik zeggen. Ik daag je uit om een stapel GBS-edities aan te schaffen op eigen kosten en alle sportverenigingen in jouw gemeente te benaderen.

Heb je dat gedaan, kom dan terug en oordeel.

En wat het salaris van Konterman betreft: Doet jouw dominee het gratis?
olfie

Bericht door olfie »

Onze predikant heeft geen bakken met geld kunnen verdienen in de topsport wereld, en het is zijn werk.
Konterman doet het 'er bij'.

Ik geef je gelijk dat 80 GBS edities een prijzige grap wordt, maar toch blijf ik dan bij een goede brochure of een boekje, als men oprecht geinteresseerd is koopt men zelf een bijbel.

Nu krijgt men ook maar een halve bijbel (even buiten het feit gezien dat ik persoonlijk geen voorstander ben van additionele vertalingen)
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik weet niet of jij weet hoeveel een gemiddelde voetballer verdient, maar echt geen miljoenen. Konterman was best een redelijke speler, maar om nou te zeggen: Hij is binnen, nou nee. Hij verdient nu zijn geld als evangelist, net als vele anderen in "onze kringen". Behalve misschien W. den Hertog.

Dan de halve bijbel. Het is in de evangelisatie heel gewoon om mensen een deel van de Bijbel te geven. Bijvoorbeeld een NT, of een Johannesevangelie. Dat gebeurt b.v. in de Ger Gem ook.

Een eenvoudige brochure is bovendien helemaal geen bijbel.

Al met al vind ik je opmerkingen een beetje flauw. Wees zo dapper en doe hetzelfde.

In Scherpenzeel werd een paar jaar ge-evangeliseerd door Hervormde jongeren bij een concert van de rockgroep "Normaal". Een politieagent, behorend tot de Ger. Gem. en aanwezig om de orde te handhaven sprak ze vervolgens aan op de, naar zijn mening, te evangelische inhoud van hun folder.

Weet je wat Jezus daarvan vindt?
Markus 9
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.

39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.

40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

olfie schreef: Nu krijgt men ook maar een halve bijbel (even buiten het feit gezien dat ik persoonlijk geen voorstander ben van additionele vertalingen)
Wel eens gehoord van een 'Levensbron'? Die gebruiken bijv. GG-Evangelisten ook. Ook halve bijbels?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
parsifal

Bericht door parsifal »

Goed plan,

Vooral in de schaatswereld hebben dit soort acties veel zegen gehad, met name door Catriona LeMay, die bijbelstudies en gebedsbijeenkomsten organiseerde voor de wedstrijden. Zij bleef trouwens wel sporten op zondag, maar ik geloof dat daar sowieso in Noord-Amerika minder bezwaar tegen bestaat dan in Nederland, ik kan me voorstellen dat veel mensen niet eens hebben overwogen dat op zondag sporten niet goed zou zijn. Sommige sporters zeggen dat ze via de groepen van LeMay tot God zijn gekomen (Ik meen dat o.a. olympisch medaile winnaar FitzRandolph hier bij hoort). Nu is onder andere Cindy Klassen een van de meest bekende sport-witnesses.

Nog een goed sport evangelisatie middel is de film "Chariots of Fire", dat gaat wel over een sporter die niet op zondag sport (en het is een film waarvoor je je als Christen niet hoeft te schamen, vanwege de uiterst belabberde acteer prestaties).
Plaats reactie