Welke muziek beluister je nu?

DDD

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 11:06
Evangelist schreef: 22 okt 2024, 10:09
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:49
Mannetje schreef: 22 okt 2024, 09:42 Met dank aan youtube's automatisch volgende afspelen hoor ik nu dit, ook mooi, voor m'n gevoel (heb het niet getimed) iets langzamer:
https://youtu.be/aNB9-BC2fH4?si=7-_kQHQxof-r8dCt
Die speelt allemaal fouten hoor, in elke Psalmregel zelfs. Ik begrijp niet wat er misgaat, maar het klinkt van geen meter.
:bobo
Ah, nu snap ik je. Je bent zelf dus zeer a-musicaal. Misschien kun je hier beter niet meer reageren dan.
Zing jij dit zondags zo in de kerk dan?? :bobo
Soms wel. Dat ligt eraan of je in een gemeente bent waar de toevallige verhogingen ook worden gezongen, of juist niet.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 11:13 Niet zo ongeduldig...
Inwoner schreef: 22 okt 2024, 10:01
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:34
Henk J schreef: 22 okt 2024, 09:26
Heb je wel geluisterd? Want er wordt zeker gewisseld qua registratie. Kun je ook zien trouwens, kijk maar wat Donkersloot doet tussen het eerste en het tweede vers.
Daarnaast, heb je je eigen argumentatie ook al doorgelezen? Die komt ook niet veel verder dan 'ik vind' en 'zo kan het gewoon niet'.
Ja hoor, ik heb zeker geluisterd, gisterenavond. En daarna heb ik meteen wat anders aangezet. Dat klonk veel mooier, stichtelijker en eerbiediger.

Kun jij nu eens gewoon met goede en zinvolle argumenten uitleggen wat je bedoelt?
Je vindt het tempo wat te hoog. Hoewel ik dat snap, is de vraag waaraan je het tempo refereert.
Er wordt niet geregistreerd. Leg dat eens wat verder uit?
Het is niet stichtelijk. Hoe bedoel je dat?
1. Een normale gemiddelde snelheid zoals op zondag tijdens de eredienst, iets sneller dan bijvoorbeeld Nieuwkoop.
2. Er wordt niet op tekst gespeeld. Psalm 68 vers 1 speel je zacht en niet loeihard.
3. Veel te snel, er wordt niet gestopt na de regels en het is oneerbiedig, zo komt het op mij over. Eerbied betekent dat je met gepaste eerbied iets zingt en niet op gejaagde toon, alsof je het af moet raffelen.
1) De snelheid in de eredienst wisselt nogal per gemeente en hangt onder andere af van de cultuur en van de verwerkingssnelheid van alle zangers.

2)Psalm 68 vers 1 is een strijdlied. Het is mijns inziens ronduit raar om die psalm zacht te spelen. Flinke trompetten en bazuinen liggen meer voor de hand.

3) Stoppen na de regels is mijns inziens juist raar. Dat gebeurt in onze kerk gelukkig bij de meeste organisten niet. Ik begrijp niet wat er eerbiedig is aan uit de maat spelen. Dat heeft met afraffelen niets te maken.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 11:06 Zing jij dit zondags zo in de kerk dan?? :bobo
Ben je bekend met het gegeven van verhogingen in melodie? De 7e of op één na laatste noot van de eerste en de tweede regel is origineel een G, zo is die bedacht en gezongen door o.a. Calvijn. Later is deze noot ook wel veranderd in een gis, ofwel een halve toon hoger. Kun je hele discussies over houden of dat wel of niet mag, maar bij een avond waar je wilt zingen in lijn met Calvijn dan zing je logischerwijs een G. Dat is dus niet fout, wel anders dan wat jij gewend bent, in de meeste kerken wordt immers een gis gezongen. Dit fenomeen komt wel bij meer Psalmen voor.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Heeft het ook niet te maken met het al dan niet ritmisch zingen?
Zing je ritmisch, dan zing je de G.
Zing je isoritmisch, dan zing je de Gis. Een G zingen is dan lastiger.

Verder, @GG-Lid, ben je weer heerlijk recht voor z'n raap. Dat is te waarderen. Maar tegelijk lijk je een is-gelijk-teken te zetten tussen anders en fout. Wellicht is er ruimte voor iets meer nuance?
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef: 22 okt 2024, 11:58
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 11:06 Zing jij dit zondags zo in de kerk dan?? :bobo
Ben je bekend met het gegeven van verhogingen in melodie? De 7e of op één na laatste noot van de eerste en de tweede regel is origineel een G, zo is die bedacht en gezongen door o.a. Calvijn. Later is deze noot ook wel veranderd in een gis, ofwel een halve toon hoger. Kun je hele discussies over houden of dat wel of niet mag, maar bij een avond waar je wilt zingen in lijn met Calvijn dan zing je logischerwijs een G. Dat is dus niet fout, wel anders dan wat jij gewend bent, in de meeste kerken wordt immers een gis gezongen. Dit fenomeen komt wel bij meer Psalmen voor.
Transponeren vinden jullie een gruwel, maar dit kan wel????
Henk J

Bericht door Henk J »

Men vermoedt dat het insluipen van de verhogingen wel gepaard is gegaan met komen van niet-ritmisch zingen maar zekerheid hebben we op dat gebied niet.
Nu zie je wel dat er regelmatig ritmisch met verhoging wordt gezongen maar ik ken niet echt voorbeelden van niet-ritmisch zonder verhoging. Maar goed, als men zich gaat oriënteren hoe de melodieën bedoeld zijn gaan we vaak eerst ritmisch zingen en daarna de verhogingen weglaten.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 12:12
Probeer de discussie eens zuiver op de rails te houden, en ga eerst in op mijn overwegingen. Vanuit die positie kunnen we doorredeneren over 'verhogingen' en transponeren. Hoe je daarover denkt heeft alles te maken met mijn eerdere vragen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 12:12Transponeren vinden jullie een gruwel, maar dit kan wel????
Ja natuurlijk, de oorspronkelijke melodie heeft een G en geen Gis.
De oorspronkelijke melodie heeft zeker geen getransponeer tussen of in de regels.
Maar als jij daar van geniet, dan ga ik niet zeggen dat je er van moet gruwelen hoor. ;)
- Niet meer zo actief -
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 12:12 Transponeren vinden jullie een gruwel, maar dit kan wel????
Ik vind transponeren niet perse een gruwel maar dat moet je wel met mate doen en zeker niet halverwege een vers. Maar dit gaat natuurlijk ergens anders over. Op deze zangavonden wil men zingen in lijn met Calvijn, oftewel zoals de melodieën bedoeld zijn. Dan zing je geen verhoging, dat is heel simpel. En ga je ook niet transponeren trouwens, er zijn geen aanwijzingen dat men dat vroeger deed of dat de melodieën zo bedoeld zijn. Dat alles wil niet zeggen dat ik tegen transponeren of het zingen van verhogingen ben.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
O nee hoor, transponeren vind ik geen gruwel. Ooit zelfs wel eens binnen een regel gedaan, ging prima.

Maar alles wel met mate natuurlijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 22 okt 2024, 11:22
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:34 Ja hoor, ik heb zeker geluisterd, gisterenavond. En daarna heb ik meteen wat anders aangezet. Dat klonk veel mooier, stichtelijker en eerbiediger.

Kun jij nu eens gewoon met goede en zinvolle argumenten uitleggen wat je bedoelt?
Je vindt het tempo wat te hoog. Hoewel ik dat snap, is de vraag waaraan je het tempo refereert.
1. Een normale gemiddelde snelheid zoals op zondag tijdens de eredienst, iets sneller dan bijvoorbeeld Nieuwkoop.
2. Er wordt niet op tekst gespeeld. Psalm 68 vers 1 speel je zacht en niet loeihard.
3. Veel te snel, er wordt niet gestopt na de regels en het is oneerbiedig, zo komt het op mij over. Eerbied betekent dat je met gepaste eerbied iets zingt en niet op gejaagde toon, alsof je het af moet raffelen.
Dank voor een stukje inhoudelijke reactie. Wel wat overwegingen / vervolgvragen hierbij:
1. Wat maakt dat ene Nieuwkoop referentie voor een tempo moet zijn? En als dat zo is, zingen ze dan in GG Wekerom te langzaam en in GG Groningen te snel?
2. Het ging toch over de opname van Rien Donkersloot? Bij mij is dat psalm 122. Overigens, waarom speel je psalm 68 vers 1 zacht? Waar hangt dat van af?
3. Wat versta jij precies onder 'stichtelijk' in het algemeen? En in relatie tot een psalm zingen?

Oprecht benieuwd...
1. Ik moet iets nemen als basis. En ja, Wekerom zingt te langzaam en Vlissingen te snel.
2. Klopt inderdaad. Maar ik nam ze even samen. Psalm 122 is alles in dezelfde registratie. Erg saai.
3. Eerbiedig, dus bij droevige teksten zacht en bij jubelteksten wat vrolijker. Maar niet hele Psalmen op dezelfde registratie of heel snel. Je moet op tekst spelen. Dus een vers als Psalm 68 vers 1 speel je droevig en vers 2 juist niet. Bij vers 10 ga je aan het einde eerst weer wat terug om de laatste regel weer uitbundig te spelen. Dus niet heel Psalm 68 vers 10 in dezelfde registratie!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De HEER zal opstaan tot den strijd;
Hij zal Zijn haters, wijd en zijd,
Verjaagd, verstrooid, doen zuchten;
Hoe trots Zijn vijand wezen moog',
Hij zal voor Zijn ontzagg'lijk oog,
Al sidderende vluchten.
Gij zult hen, daar G' in glans verschijnt,
Als rook en damp, die ras verdwijnt,
Verdrijven en doen dolen.
't Godd'loze volk wordt haast tot as;
't Zal voor Uw oog vergaan, als was,
Dat smelt voor gloênde kolen.

Droevig? Strijdlustig!
- Niet meer zo actief -
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 13:02 1. Ik moet iets nemen als basis. En ja, Wekerom zingt te langzaam en Vlissingen te snel.
2. Klopt inderdaad. Maar ik nam ze even samen. Psalm 122 is alles in dezelfde registratie. Erg saai.
3. Eerbiedig, dus bij droevige teksten zacht en bij jubelteksten wat vrolijker. Maar niet hele Psalmen op dezelfde registratie of heel snel. Je moet op tekst spelen. Dus een vers als Psalm 68 vers 1 speel je droevig en vers 2 juist niet. Bij vers 10 ga je aan het einde eerst weer wat terug om de laatste regel weer uitbundig te spelen. Dus niet heel Psalm 68 vers 10 in dezelfde registratie!
:banghead
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 13:02 1. Ik moet iets nemen als basis. En ja, Wekerom zingt te langzaam en Vlissingen te snel.
1. Je opmerkingen over tempo kan ik wel plaatsen, de Psalmen kunnen op heel veel verschillende tempo's mooi gezongen worden. Ik vind het tempo bij Psalm 122 wel mooi, maar ik kan ook erg genieten van Klaas Bolt die een stuk rustiger is in de begeleiding.
2. Nogmaals, luister eens goed en kijk even tussen vers 1 en 2, Donkersloot registreert namelijk wel. Overigens geeft Psalm 122 niet heel veel aanleiding tot forse registratiewisselingen.
3. Een organist heeft veel meer middelen dan alleen de registratie om aan tekstuitbeelding te doen. Sowieso ben ik geen voorstander van al te extreme registratiewisselingen omdat je vaak merkt dat een gemeente dan 'schrikt'. Ik zou op dit gebied ook geen vaste regels willen stellen bij bepaalde Psalmen, bij Psalm 68:10 kun je ook de registratie hetzelfde laten en met andere, wat dunnere, akkoorden aan tekstuitbeelding doen. Ik vind het belangrijker dat het ritme klopt dan dat bij elke regel een register open of dicht gaat.
Maar als jij zo van registratiewisselingen houdt dan vind je dit vast erg mooi: https://www.youtube.com/watch?v=70suIR7GTU8 :huhu
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 13:02
Inwoner schreef: 22 okt 2024, 11:22

Dank voor een stukje inhoudelijke reactie. Wel wat overwegingen / vervolgvragen hierbij:
1. Wat maakt dat ene Nieuwkoop referentie voor een tempo moet zijn? En als dat zo is, zingen ze dan in GG Wekerom te langzaam en in GG Groningen te snel?
2. Het ging toch over de opname van Rien Donkersloot? Bij mij is dat psalm 122. Overigens, waarom speel je psalm 68 vers 1 zacht? Waar hangt dat van af?
3. Wat versta jij precies onder 'stichtelijk' in het algemeen? En in relatie tot een psalm zingen?

Oprecht benieuwd...
1. Ik moet iets nemen als basis. En ja, Wekerom zingt te langzaam en Vlissingen te snel.
Opnieuw dank. Dit is tenminste een wat inhoudelijke reactie. Maar ook een reactie die noopt tot wedervragen:
1. Je moet 'iets' nemen als basis, en dat is dan 'Nieuwkoop'. Wat was de basis vóór Nieuwkoop? En je stelling over Wekerom en Groningen, is dat een mening (jouw mening? en waar is deze dan op gebaseerd? op je gevoel?) of een feit?
2. Saai is wat anders dan 'op de tekst spelen', of ben je dat niet met me eens? En wat anderen ook al naar voren brachten: hóé speel je 'op de tekst'?
3. Is droevig altijd gelijk aan 'zacht'? En zo ja, is psalm 68: 1 droevig? Hoe zie je dat in relatie tot de tekst?
Eerlijk gezegd roepen jouw 'stellingen' best wat vragen op. Dat betekent niet dat je jouw mening niet mag hebben, maar ik mis je argumenten. Het is allemaal 'IK denk, IK vind, IK voel' (corrrect me if i'm wrong). En de meeste meningsverschillen zijn terug te voeren op gevoelsargumenten. Toch?
Plaats reactie