Herziene Statenvertaling
Re: Herziene Statenvertaling
Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
Ik ben trouwens een groot voorstander van lezen. Maar ik denk dat dat na hun 30e vanzelf weer terugkomt, of al eerder. Dingen door de strot duwen, is zelden een goede methode, mijns inziens.
Sowieso is lezen wel hip op het moment. Ook bij Gen Z.
Ik ben trouwens een groot voorstander van lezen. Maar ik denk dat dat na hun 30e vanzelf weer terugkomt, of al eerder. Dingen door de strot duwen, is zelden een goede methode, mijns inziens.
Dat niet alleen. Sommige kinderen zijn 'doe- en speel kinderen ' en hebben geen tijd om te lezen.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 19:59Zodra een scherm de overhand neemt neemt het papier vrijwel altijd af. Ik zou het vooral daar in zoeken.Lilian1975 schreef: ↑17 okt 2024, 17:13Zo populair is refoforum.nl nu ook weer niet dat al jouw gemeenteleden hier meelezen.huisman schreef: ↑17 okt 2024, 16:16Bertiel schreef: ↑17 okt 2024, 16:04 De HSV is niet in straattaal, en ook daar zal je moeten inspannen voor de boodschap in diverse moeilijkere gedeeltes.
Maar neem de barriere gewoon weg die er is door verouderde woorden, moeilijke/slechtlopende zinsconstructies, of woorden waarvan de betekenis compleet veranderd is.
Nu wij sinds vanmorgen allemaal afgestudeerd zijn in de beukelaar mag dat woord van mij blijven staan.![]()
![]()
Maar even wat anders. Er moet meer gelezen worden. Eens. Maar iemand hier de tip hoe je dat kunt doen?
Onze kinderen zijn ahw tussen de boekenkasten opgegroeid. Boeken voorgelezen. Zien ons lezen. Zien ons ook dingen opzoeken als we iets niet begrijpen. Hebben zelf gelezen tot ergens iets met die frontale kwab begon te gebeuren. Raken sinds die tijd geen boek meer aan. We hebben de smarhphone zeker niet gestimuleerd. Maar helaas groeien ze in een wereld op die dat wel doet... .
Lager opleidingsniveau? Lezen is saai. Alles langer dan 10 regels is saai. En niet aan door te komen bij wijze van...
Werken in omgeving waar nu niet echt gelezen wordt....
We proberen ook te delen wat wij lezen... positief.
Wat doen jullie nu om deze kinderen aan het lezen te krijgen? Welke gouden tip. Want dat is ee frustratie hier... je ziet de noodzaak, zij willen niet.
Beetje fizieuze cirkel, zeg maar.
Daarnaast is de (digitale) prikkel voor kinderen en jongeren veel interessanter dan 'slechts' letters. Ik denk dat daar de crux zit.
Ik luister met grote regelmaat naar deze 'Eerst dit'. Sommige theologen beluister ik liever niet meer. Zij staan theologisch te ver van mij af. Datzelfde gevoel heb ik bij BEAM. Voor mijn gevoel zeer weinig diepgang. Ik vraag mij af of de weg van deze oppervlakkig heid naar een boek niet te groot is.DDD schreef: ↑17 okt 2024, 20:46 Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
Alleen stimuleert dat niet de sv taal. En daar ging het om. Hoe kan je sv taal begrijpen of stimuleren in deze situatie. Waardoor de stelling dat er geen hsv of anders nodig is. Hoe kan je in deze situatie stimuleren dat ze een beetje meer moeite voor doen . Zoals werd gesuggereerdDDD schreef: ↑17 okt 2024, 20:46 Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
Ik vind vooral de slechte voorleeskunsten van één van de betrokkenen soms storend. Maar ik moet zeggen dat het al enorm verbeterd is, want in eerste instantie was het werkelijk tenenkrommend. Je merkt dat ze haar best doet om ook zo te praten dat ook mensen van boven de 40 zonder pijn in hun oren kunnen luisteren.merel schreef: ↑17 okt 2024, 20:58Ik luister met grote regelmaat naar deze 'Eerst dit'. Sommige theologen beluister ik liever niet meer. Zij staan theologisch te ver van mij af. Datzelfde gevoel heb ik bij BEAM. Voor mijn gevoel zeer weinig diepgang. Ik vraag mij af of de weg van deze oppervlakkig heid naar een boek niet te groot is.DDD schreef: ↑17 okt 2024, 20:46 Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
Ik vind niet dat BEAM! weinig diepgang heeft. Het is wel breed-orthodox en niet zo erg belijnd. Dat is iets anders. Ik vind het blad heel goed opgezet, voor de doelgroep dan.
Aha. Daar kan ik je niet bij helpen. Dat is mijns inziens ook onzin. Er zullen vast een paar mensen zijn bij wie dat lukt, maar ik heb er nog weinig goeds van gezien. Het zijn steeds enkelingen die die taal werkelijk beheersen.Lilian1975 schreef: ↑17 okt 2024, 21:47Alleen stimuleert dat niet de sv taal. En daar ging het om. Hoe kan je sv taal begrijpen of stimuleren in deze situatie. Waardoor de stelling dat er geen hsv of anders nodig is. Hoe kan je in deze situatie stimuleren dat ze een beetje meer moeite voor doen . Zoals werd gesuggereerdDDD schreef: ↑17 okt 2024, 20:46 Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
Als ik zie dat iemand met tto 3 vwo eenvoudige vragen niet kan beantwoorden, en helemaal niet uit onwil ofzo, dan verwacht ik er weinig van. Anders dan pa en ma trouwens. Maar of die zelf alles goed begrijpen, is ook nog maar de vraag.
Ik weet niet of wij dezelfde dame bedoelen, maar na het gedeelte over Ezau van afgelopen week ben ik afgehaakt. Dat vond ik echt te ver gezocht.DDD schreef: ↑17 okt 2024, 21:52Ik vind vooral de slechte voorleeskunsten van één van de betrokkenen soms storend. Maar ik moet zeggen dat het al enorm verbeterd is, want in eerste instantie was het werkelijk tenenkrommend. Je merkt dat ze haar best doet om ook zo te praten dat ook mensen van boven de 40 zonder pijn in hun oren kunnen luisteren.merel schreef: ↑17 okt 2024, 20:58Ik luister met grote regelmaat naar deze 'Eerst dit'. Sommige theologen beluister ik liever niet meer. Zij staan theologisch te ver van mij af. Datzelfde gevoel heb ik bij BEAM. Voor mijn gevoel zeer weinig diepgang. Ik vraag mij af of de weg van deze oppervlakkig heid naar een boek niet te groot is.DDD schreef: ↑17 okt 2024, 20:46 Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
Dat heb ik dan weer niet. Ik ken haar nog van vroeger. Nu scheelt het misschien dat ik wel vergezochte interpretaties gewend ben vanuit de preken in de GG.
Vanuit de GG worden toch al verschillende podcasts verzorgd?DDD schreef: ↑17 okt 2024, 20:46 Ik vraag me af of dat lezen nu perse cruciaal is. Een podcast kan toch ook? Er zijn de eeuwen door zoveel gelovigen geweest die helemaal niet konden lezen. Je hebt de Eerst dit! podcast. Die is wel wat meer gericht op volwassenen. Er zijn ook tiktokkers die dagelijks iets over de bijbel posten, las ik in de BEAM! En er zal over tien jaar ook wel zoiets komen vanuit de GG. Daar gebeurt dat altijd pas als bijna iedereen al naar andere initiatieven luistert.
https://danielonline.nu/podcasts/timotheus/
https://www.youtube.com/@podcasts.ds.ijsselstein
https://www.gergemnunspeet.nl/podcast/
Ja maar nog niet als vervanging van lezen, had ik het idee.
Het laatste initiatief kende ik nog niet, maar dat is wel heel goed.
Het laatste initiatief kende ik nog niet, maar dat is wel heel goed.
Haar interpretatie was onjuist. Zij deed voorkomen alsof het niet zo erg gesteld was met Ezau. Terwijl niet voor niets in Romeinen staat dat God Ezau had gehaat.
De bijbelteksten die ze aanhaalde, zijn er ook. De vraag is, wat dat haten in Maleachi en in Romeinen betekent, en hoe zich dat verhoudt tot andere duidelijke uitspraken van de heilige Schrift.
Maar goed, ik vond het ook een opmerkelijke interpretatie. Maar die kwam op uit de tekst, en ik hoor ook geregeld dat delen weggelaten worden omdat die niet passen bij de boodschap die de predikant aan de orde wil stellen. Ik geloof dat ik dat toch minder juist vind dan dat je de eenheid van de Schrift wat uit het oog verliest (gesteld dat dat zo zou zijn, je hebt maar vijf minuten).
Maar goed, ik vond het ook een opmerkelijke interpretatie. Maar die kwam op uit de tekst, en ik hoor ook geregeld dat delen weggelaten worden omdat die niet passen bij de boodschap die de predikant aan de orde wil stellen. Ik geloof dat ik dat toch minder juist vind dan dat je de eenheid van de Schrift wat uit het oog verliest (gesteld dat dat zo zou zijn, je hebt maar vijf minuten).
Dat laatste heeft ds de Bree ook als hij langer preekt. Ik luister graag naar hem, omdat hij een begaafd spreker is. Ik ben het alleen vaak niet met hem eens.
Wel fijn dat het bewuste vers uit psalm 91 ook in het rd de revue passeert. 

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com