Ik heb de column opgezocht. Ik denk dat het delen van de link alleen al buiten de forumvoorwaarden valt. De betreffende tekst is pure godslastering. Als je hier achter kunt en durft te staan, is er iets grondig mis met je Godsbeeld.Dodo schreef: ↑15 okt 2024, 11:43Ik zie het niet zo, ik denk dat het meer een onhandige poging is om iets uit te leggen.
Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties
-
- Verbannen
Re: Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties
Jazeker. De mensen die zich aanmelden hebben hele diverse redenen: nieuwsgierigheid, een partner die gelovig is, of soms helemaal vastgelopen in het leven en aangesproken door een Christen. Van alles eigenlijk.Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 11:55In het vuur van de discussie, vraag ik toch nog een keer het bovenstaande. Kan iemand uit ervaring hier iets over zeggen?Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 09:44 Ik ben inhoudelijk niet bekend met de Alphacursus, daarom voor mensen die hem van binnenuit kennen een paar vragen:
Worden Bijbelgedeelten als Romeinen 3:1-20, of Psalm 14/53 daar ook behandeld? De diepe werkelijkheid dat er geen mens naar God zoekt, van nature...
En iets als wedergeboorte, aan de hand van Johannes 3?
En hoe dan?
Wat het wonderlijke is dat wat de reden ook is, er vaak een zetje van Boven er aan vooraf is gegaan, meestal onopgemerkt. Op het moment dat het evangelie van verteld wordt, het lijden en sterven van Jezus door onze onvolkomenheid, er altijd mensen diep geraakt worden. Ogen worden geopend voor wat er mis is in iemands leven. Verdriet, dankbaarheid en verootmoediging vinden dan plaats.
Het is ook niet de cursus, of de cursusleiders die daarvoor zorgen, maar Christus zelf. Hij, die ons allen wil redden, redt mensen die van Zijn bestaan en werk niets weten. Hij zoekt ze op.
Daar begint het zo'n beetje. Geestelijke groei kan pas plaatsvinden als de kern omarmd wordt.
- Lilian1975
Ik had jou gevraagd hoe Paulus dat deed. Aan de heidenen die totaal niks van het christendom wisten.MarJT schreef: ↑15 okt 2024, 11:54Wat houdt dat dichtbij Gods Woord blijven in? Je geeft geen concreet antwoord op mijn vraag. Dus nog eens: hoe zou jij uitleggen aan iemand die volledig onbekend is met het evangelie wie Gods Geest is en wat Hij betekent?huisman schreef: ↑15 okt 2024, 11:46Door dichtbij Gods Woord te blijven. Paulus bracht het Evangelie ook aan heidenen zonder enige christelijke achtergrond. Wat Ad citeerde is op geen enkele manier in overeenstemming met de Bijbel. Daar kun en mag je niet mee aan de slag.
Ik denk inderdaad door dicht bij de Bijbelse beelden te blijven. En niet als iets los te spreken. Of een beeld gebruiken alsof de Heilige Geest wensen vervuld. Al dan niet naar onze "behoefte". Zoals een sprookjes geest. In de Bijbel.staan genoeg voorbeelden wat de Heilige Geest doet. Er zijn zelfs beelden waarmee iets over de Heilige Geest gezegd wordt. Duif, vuur, geluid als van een geweldig gedreven wind. In relatie met (de Vader) en de Zoon. Met Christus!
Maar Paulus omschrijft het werk van de Geest ook. Bijv Rom 8 vers 23, (eersteling)of 2 Kor 1: 22 vers 5, ef 1 vers 14. (Onderpand)
De doop in de Heilige Geest (1 Kor 12 vers 13)
De verzegeling met de Heilige Geest (Ef 1 vers 13)
Zalving met de Heilige Geest (2 Kor 1 vers 21)
Inwoning van de Heilige Geest (Rom 8 vers 11)
Wedergeboorte en vernieuwing door de Heilige Geest (Titus 3 vers 5 en 6)
De vervulling van de Heilige Geest (Ef 5 vers 18)
Paulus gebruikt dus meerdere uitdrukkingen, het is moeilijk het werk van de Heilige Geest in 1 beknopte formulering weer te geven. Alleen daarom al is de vergelijking die hier boven wordt genoemd op zijn minst vervreemdend. Hij, Paulus deed het ook niet. En het heeft de Heere goed en voldoende geacht het zo in Zijn Woord te laten optekenen...
Calvijn zegt ergens.... we mogen alleen de Bijbel naspreken. Dat geldt 'm.i. voor een evangelisatiecursus, een preek, een Bijbelstudie. Een Bijbel vertelling.
Dat geldt zeker ook als we spreken over de 3 Enige God.
Ik twijfel ook of een beeld van een Disney figuur ook niet in strijd is, ten diepste, met het gebod geen beeld van God te maken van hetgeen boven in de hemel is, op de aarde is of in de wateren onder de aarde. Daar heb ik nog onvoldoende over nagedacht....
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 15 okt 2024, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Dank voor je reactie.MarJT schreef: ↑15 okt 2024, 12:04Jazeker. De mensen die zich aanmelden hebben hele diverse redenen: nieuwsgierigheid, een partner die gelovig is, of soms helemaal vastgelopen in het leven en aangesproken door een Christen. Van alles eigenlijk.Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 11:55In het vuur van de discussie, vraag ik toch nog een keer het bovenstaande. Kan iemand uit ervaring hier iets over zeggen?Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 09:44 Ik ben inhoudelijk niet bekend met de Alphacursus, daarom voor mensen die hem van binnenuit kennen een paar vragen:
Worden Bijbelgedeelten als Romeinen 3:1-20, of Psalm 14/53 daar ook behandeld? De diepe werkelijkheid dat er geen mens naar God zoekt, van nature...
En hoe dan?
Wat het wonderlijke is dat wat de reden ook is, er vaak een zetje van Boven er aan vooraf is gegaan, meestal onopgemerkt. Op het moment dat het evangelie van verteld wordt, het lijden en sterven van Jezus door onze onvolkomenheid, er altijd mensen diep geraakt worden. Ogen worden geopend voor wat er mis is in iemands leven. Verdriet, dankbaarheid en verootmoediging vinden dan plaats.
Het is ook niet de cursus, of de cursusleiders die daarvoor zorgen, maar Christus zelf. Hij, die ons allen wil redden, redt mensen die van Zijn bestaan en werk niets weten. Hij zoekt ze op.
Daar begint het zo'n beetje. Geestelijke groei kan pas plaatsvinden als de kern omarmd wordt.
- Niet meer zo actief -
Neem aan dat het onderwijs niet begint met de Persoon en het werk van de Heilige Geest. Maar daar aangekomen zou ik beginnen met Pinksteren (Handelingen 2) en vandaar verder onderwijs uit Gods openbaring over de Heilige Geest. Zoals in dat stukje wordt gesproken over een beetje extra power in je leven gaat niet terug op Gods Woord. Waar is hier de Geest die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel?MarJT schreef: ↑15 okt 2024, 11:54Wat houdt dat dichtbij Gods Woord blijven in? Je geeft geen concreet antwoord op mijn vraag. Dus nog eens: hoe zou jij uitleggen aan iemand die volledig onbekend is met het evangelie wie Gods Geest is en wat Hij betekent?huisman schreef: ↑15 okt 2024, 11:46Door dichtbij Gods Woord te blijven. Paulus bracht het Evangelie ook aan heidenen zonder enige christelijke achtergrond. Wat Ad citeerde is op geen enkele manier in overeenstemming met de Bijbel. Daar kun en mag je niet mee aan de slag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Maar dit is vooral het gevoel wat je beschrijft. Kun je concreet inhoudelijk benoemen hoe het aspect van onze verlorenheid, doemwaardigheid en dodelijke natuurstaat tegenover de eisende rechtvaardigheid van God gestalte krijgt binnen de cursus? Hoe wordt er concreet aandacht gegeven aan Romeinen 3?MarJT schreef: ↑15 okt 2024, 12:04Jazeker. De mensen die zich aanmelden hebben hele diverse redenen: nieuwsgierigheid, een partner die gelovig is, of soms helemaal vastgelopen in het leven en aangesproken door een Christen. Van alles eigenlijk.Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 11:55In het vuur van de discussie, vraag ik toch nog een keer het bovenstaande. Kan iemand uit ervaring hier iets over zeggen?Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 09:44 Ik ben inhoudelijk niet bekend met de Alphacursus, daarom voor mensen die hem van binnenuit kennen een paar vragen:
En hoe dan?
is dat hetgeen wat de evangelisten aan de gouwstraat gelijk mee beginnen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zo begint het bij ons ook. Met Handelingen 2. En de beelden die Lilian benoemt. Zonder Gods Geest geen levend geloof.huisman schreef: ↑15 okt 2024, 12:21Neem aan dat het onderwijs niet begint met de Persoon en het werk van de Heilige Geest. Maar daar aangekomen zou ik beginnen met Pinksteren (Handelingen 2) en vandaar verder onderwijs uit Gods openbaring over de Heilige Geest. Zoals in dat stukje wordt gesproken over een beetje extra power in je leven gaat niet terug op Gods Woord. Waar is hier de Geest die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel?MarJT schreef: ↑15 okt 2024, 11:54Wat houdt dat dichtbij Gods Woord blijven in? Je geeft geen concreet antwoord op mijn vraag. Dus nog eens: hoe zou jij uitleggen aan iemand die volledig onbekend is met het evangelie wie Gods Geest is en wat Hij betekent?
Ik kan niet oordelen hoe andere gemeenten met de Alpha Cursus omgaan. Maar ik herken niets van de beschrijving die hier gegeven wordt. Vergeet niet dat het een 'raamwerk' is waarin de basis begrippen van het evangelie worden uitgelegd. Wij gaan veel dieper dan wat hier wordt geschetst.
Het is een bedroevend iets dat in het RD en hier van alles (mensen, bijbelvertalingen, cursussen, levenstijl etc) over de meetlat gaat en vrijwel altijd te licht wordt bevonden. Van enige nuance is geen sprake.
Laatst gewijzigd door MarJT op 15 okt 2024, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jazeker, de discussie verloopt vlot verder maar ik wil daar nog wel wat over zeggen.Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 11:55In het vuur van de discussie, vraag ik toch nog een keer het bovenstaande. Kan iemand uit ervaring hier iets over zeggen?Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 09:44 Ik ben inhoudelijk niet bekend met de Alphacursus, daarom voor mensen die hem van binnenuit kennen een paar vragen:
En hoe dan?
Deze onderwerpen worden zeker behandeld, misschien niet altijd exact volgens de genoemde bijbelgedeelten maar komen echt wel aan bod. Verschilt ook per spreker hoe diepgaand, wij nodigen in ieder geval de plaatselijke predikanten uit.
Vergeet niet dat de insteek van de Alpha cursus het bereiken van mensen die totaal niet met God en geloof zijn opgegroeid te bereiken. De sprekers houden daar uiteraard rekening mee. De boodschap wordt dus eenvoudig gebracht. Verwacht geen theologische dogma's.
Hoe mooi is het om te zien dat er inmiddels verschillende deelnemers belijdenis van hun persoonlijke geloof hebben afgelegd, en sommigen zich daarop aan het voorbereiden zijn. Anderen bezoeken nu regelmatig een kerkdienst en zitten dus onder het Woord.
God werkt, ook op andere manieren als wij 'gewend' zijn!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dit! Dank. Ook bij ons vinden er bijzondere bekeringen plaats, zoals ik al eentje benoemde.Forummer schreef: ↑15 okt 2024, 12:44Jazeker, de discussie verloopt vlot verder maar ik wil daar nog wel wat over zeggen.Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 11:55In het vuur van de discussie, vraag ik toch nog een keer het bovenstaande. Kan iemand uit ervaring hier iets over zeggen?Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 09:44 Ik ben inhoudelijk niet bekend met de Alphacursus, daarom voor mensen die hem van binnenuit kennen een paar vragen:
En hoe dan?
Deze onderwerpen worden zeker behandeld, misschien niet altijd exact volgens de genoemde bijbelgedeelten maar komen echt wel aan bod. Verschilt ook per spreker hoe diepgaand, wij nodigen in ieder geval de plaatselijke predikanten uit.
Vergeet niet dat de insteek van de Alpha cursus het bereiken van mensen die totaal niet met God en geloof zijn opgegroeid te bereiken. De sprekers houden daar uiteraard rekening mee. De boodschap wordt dus eenvoudig gebracht. Verwacht geen theologische dogma's.
Hoe mooi is het om te zien dat er inmiddels verschillende deelnemers belijdenis van hun persoonlijke geloof hebben afgelegd, en sommigen zich daarop aan het voorbereiden zijn. Anderen bezoeken nu regelmatig een kerkdienst en zitten dus onder het Woord.
God werkt, ook op andere manieren als wij 'gewend' zijn!
Gelukkig hangt het niet van ons af, anders zouden we "zieltjes willen scoren"...MarJT schreef: ↑15 okt 2024, 12:04Jazeker. De mensen die zich aanmelden hebben hele diverse redenen: nieuwsgierigheid, een partner die gelovig is, of soms helemaal vastgelopen in het leven en aangesproken door een Christen. Van alles eigenlijk.Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 11:55In het vuur van de discussie, vraag ik toch nog een keer het bovenstaande. Kan iemand uit ervaring hier iets over zeggen?Mannetje schreef: ↑15 okt 2024, 09:44 Ik ben inhoudelijk niet bekend met de Alphacursus, daarom voor mensen die hem van binnenuit kennen een paar vragen:
En hoe dan?
We mogen erop vertrouwen dat God doorwerkt. Soms zien we de vruchten al tijdens de cursus, soms later pas en soms raken mensen weer buiten beeld. We bieden altijd nazorg aan in de vorm van een Bijbelkring.
Het kan zijn dat de cursus onderdeel is in iemands proces richting God. Dat moet je niet willen overhaasten, maar de tijd geven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dat denk ik ook. Wel erg ongelukkig verwoord moet ik zeggen...Dodo schreef: ↑15 okt 2024, 11:43Ik zie het niet zo, ik denk dat het meer een onhandige poging is om iets uit te leggen.
Als ik het goed begrijp is er een landelijke koepel, maar is de invulling in handen van een plaatselijk comité.
En daar kan natuurlijk best verschil tussen zitten, of zie ik dat mis?
En daar kan natuurlijk best verschil tussen zitten, of zie ik dat mis?
- Niet meer zo actief -
- Dodo
Volgens mij wel. Het is ook de bedoeling van alpha dat de deelnemers op den duur instromen in de gemeente die het organiseert. Dus geeft die gemeente ook de invulling eraan die aansluit bij hun identiteit.
Klopt, en daarom zijn er enorme verschillen in hoe het vormgegeven wordt. Ik ken persoonlijk meerdere mensen die tot levend geloof in de Heere Jezus zijn gekomen tijdens de Alpha-cursussen. Persoonlijk vind ik dat je je los moet maken van het landelijke Alpha-platform en gewoon zelf een initiatief moet beginnen. Wat ik op de site lees, is echt onbijbels. Ik doe zelf evangelisatiewerk, en mensen begrijpen veel meer dan wij denken. Uiteraard probeer je je taalgebruik aan te passen, maar zonder daarbij de Waarheid van de Bijbel los te laten. Bepaalde termen (opnieuw geboren worden, zonde, genade, redding verlossing, vergeving) zijn onvervangbaar! Je moet wel toelichten wat je met de term bedoelt.