Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Mannetje

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door Mannetje »

Is er ook passend werk in de buurt van die woningen? En is er geen ton nodig om ze goed bewoonbaar te krijgen? Schimmel weg, isolatie op orde, kozijnen niet rot, douche aanwezig en dergelijke normale eisen.

Hoeft echt geen chique keuken enz in, maar een goede basis is wel aan te bevelen.
- Niet meer zo actief -
MarJT

Bericht door MarJT »

merel schreef: 12 okt 2024, 16:15
MarJT schreef: 12 okt 2024, 15:48
MGG schreef: 12 okt 2024, 11:11
MarJT schreef: 11 okt 2024, 20:55
Ik denk dat @Wim Anker vooral verblind is door de propaganda van Wilders. Het NRC schreef een paar weken geleden over de schimmige migratie van expats. Via geitenpaadjes komen ca 10.000 mensen per maand Nederland binnen om te werken. Dat zijn 120.000 mensen per jaar.

Als er zoveel asielzoekers voor de deur zouden staan zou je zeker kunnen spreken van een asielcrisis.

Juist die instroom lvan expats egt een enorme druk op de woningmarkt. Probeer maar eens in Eindhoven een woning te vinden. Zie bijvoorbeeld https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gun ... k-en-tuin/

Echt, Wilders wil je graag laten geloven dat er een asielcrisis is. Die is er niet. Er is een woningcrisis. Daar zit ook de oplossing, ook voor het asielbeleid.
Hoe wil jij de woningcrisis oplossen?
Dat is niet aan mij, :D maar je kan wel zien dat het woningbeleid dat gevoerd is na de de kredietcrisis in 2008 de oorzaak is van het huidige woningtekort. Zo hadden de woningcorporaties financieel nooit afgeroomd moeten worden.

Verder is er niet actief beleid gevoerd om de woningbouw te stimuleren. De stikstofproblematiek helpt daar ook niet bij.

Feit is dat de asielinstroom niet de oorzaak is van de problemen rond woningtekort. Het is een signaal dat de huisvesting volledig uit balans is geraakt ten koste van starters en de lage inkomensgroepen.

Ik heb wel plannen gezien van het kabinet maar hoe ze deze willen realiseren met de botsende belangen (landbouw en veeindustrie) verwacht ik er niet veel van.

Verder zie ik ook in mijn gemeente de gevolgen. Jonge stellen stellen trouwen uit en kinderen krijgen is dan ook niet aan de orde. Dit is een maatschappelijk breed probleem (laag geboortecijfer).
Toch leert een snelle zoektocht op funda dat nog bijna 3000 woningen onder de twee ton te koop zijn in Nederland. Jongeren zijn ook wel heel kritisch.
Huh? Als ik even Fundeer dan haal ik er maximaal 1650 woningen/appartementen in NL. Een beetje snuffelen geeft mij 40-60m2 en 1 slaapkamerappartenten. Je moet echt wel in de hoekjes van Noord-Nederland kijken voor iets groters. De vraag is of je daar wel kan wonen ivm werk.
Maar hoe wil je 2 ton lenen? Daar heb je als starter minstens 45.000 per jaar voor nodig.
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 12 okt 2024, 16:31
merel schreef: 12 okt 2024, 16:15
MarJT schreef: 12 okt 2024, 15:48
MGG schreef: 12 okt 2024, 11:11

Hoe wil jij de woningcrisis oplossen?
Dat is niet aan mij, :D maar je kan wel zien dat het woningbeleid dat gevoerd is na de de kredietcrisis in 2008 de oorzaak is van het huidige woningtekort. Zo hadden de woningcorporaties financieel nooit afgeroomd moeten worden.

Verder is er niet actief beleid gevoerd om de woningbouw te stimuleren. De stikstofproblematiek helpt daar ook niet bij.

Feit is dat de asielinstroom niet de oorzaak is van de problemen rond woningtekort. Het is een signaal dat de huisvesting volledig uit balans is geraakt ten koste van starters en de lage inkomensgroepen.

Ik heb wel plannen gezien van het kabinet maar hoe ze deze willen realiseren met de botsende belangen (landbouw en veeindustrie) verwacht ik er niet veel van.

Verder zie ik ook in mijn gemeente de gevolgen. Jonge stellen stellen trouwen uit en kinderen krijgen is dan ook niet aan de orde. Dit is een maatschappelijk breed probleem (laag geboortecijfer).
Toch leert een snelle zoektocht op funda dat nog bijna 3000 woningen onder de twee ton te koop zijn in Nederland. Jongeren zijn ook wel heel kritisch.
Huh? Als ik even Fundeer dan haal ik er maximaal 1650 woningen/appartementen in NL. Een beetje snuffelen geeft mij 40-60m2 en 1 slaapkamerappartenten. Je moet echt wel in de hoekjes van Noord-Nederland kijken voor iets groters. De vraag is of je daar wel kan wonen ivm werk.
Maar hoe wil je 2 ton lenen? Daar heb je als starter minstens 45.000 per jaar voor nodig.
Alleen en zonder een euro spaargeld lukt het vaak niet. Jongeren met een fijne thuissituatie kunnen een paar jaar flink sparen. Of met een vriend iets kopen, maar bij de eis 2 slaapkamers valt er best wat af.
merel

Bericht door merel »

Het valt mij op dat jonge stellen vaak een groot wensepakket hebben. Dan woon je eerst klein en/of reis je wat verder naar werk. Wat maakt dat nu uit?

N.B even nagekeken of ik het verkeerd had gezien. In heel Nederland bijna 2700 woningen onder de twee ton. In Rotterdam alleen al 179.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 12 okt 2024, 16:42 Het valt mij op dat jonge stellen vaak een groot wensepakket hebben. Dan woon je eerst klein en/of reis je wat verder naar werk. Wat maakt dat nu uit?
Wat verder naar je werk, waar ligt de grens? Een uur reistijd? Anderhalf uur reistijd? Elke dag 100km enkele reis met de auto is ook niet gratis, en wordt vaak niet blijvend vergoed door de werkgever.
Klein is niet meteen een probleem, maar als je trouwt en meteen openstaat voor het krijgen van kinderen (wat mij de normale gang van zaken lijkt) is een studiootje echt niet handig. Een tweede slaapkamer zou ik daarmee ook niet onder de noemer "groot wensenpakket" scharen.

Funda geeft mij bij max 200 000 en huistype "woonhuis" of "appartement" maar 1696 huizen. Aan parkeergelegenheid, bouwgrond of iets dergelijks heb je niet veel, tenzij je een solide doos bezit.

Kies je vervolgens voor 2 slaapkamers, dan blijven er nog 956 over
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Tja, ik zie de problemen niet zo. Veel van deze 'problemen' hebben wij indertijd ook ondervonden en eigenlijk ging dat prima. Mijn opa en oma moesten na hun trouwen verhuizen naar de Nederlandse Antillen. Daar was werk voor mijn opa en kregen ze een tijdelijke woning.

Ik wil niet zeggen dat er geen woningtekort en zijn, maar wel dat men in de huidige situatie daarom iets inventiever en met minder genoegen moeten nemen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het kan altijd erger, met plaatsen als Londen, of extremer Singapore. Het gebeurt daar genoeg dat oom jonge stellen met kinderen bij de ouders inwonen.

Blijft niet ideaal. Het zou wel helpen als we op plaatsen waar het kan meer de hoogte in bouwen. Appartementen in dorpen rond de steden scheelt ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 12 okt 2024, 17:04 Tja, ik zie de problemen niet zo. Veel van deze 'problemen' hebben wij indertijd ook ondervonden en eigenlijk ging dat prima. Mijn opa en oma moesten na hun trouwen verhuizen naar de Nederlandse Antillen. Daar was werk voor mijn opa en kregen ze een tijdelijke woning.

Ik wil niet zeggen dat er geen woningtekort en zijn, maar wel dat men in de huidige situatie daarom iets inventiever en met minder genoegen moeten nemen.
Even om het helder te krijgen: 100 km enkele reis tussen huis en werk is dus geen probleem?
En een gezinnetje met kinderen moet ook gewoon passen in een studiootje van 30 m2?

Je opa en oma kregen een woning. Tijdelijk, maar wel dicht bij zijn werk. Ik denk dat veel jongeren daar momenteel voor tekenen.

Tegelijk ben ik met je eens dat de lat ook absoluut niet te hoog moet worden gelegd, en ik vraag me dus ook af of je de lat te hoog vindt liggen als je minimale wensenlijst is:
- 2 slaapkamers
- een douche
- een werkende keuken
- normale isolatie
- max reistijd naar je werk: 1 uur
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Toen wij indertijd een trouwdatum prikten (3 maanden later) hadden wij geen huis, geen spaargeld, geen meubels en mijn man was net aangenomen 200 km van onze ouders. Het was crisis en weinig werk te vinden. Ik kreeg wat later werk en heb tijdelijk bijgebeund in de thuiszorg. De baan die ik kreeg was op 4 uur reistijd per dag. Na 2 jaar lukte het ons om dichter bij ons werk te wonen. Onze tijdelijke woning was een woning van de sociale woningbouw die gesloopt zou worden. Daar konden we tijdelijk wonen. Wij hadden peertjes aan het plafond, meubels van de kringloop en mijn niet passende studentengordijnen voor het slaapkamerraam. Het was prima. Op vakantie zijn wij de eerste 8 jaar niet geweest, kortweg geen geld. We moesten alles nog opbouwen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 12 okt 2024, 17:26 Toen wij indertijd een trouwdatum prikten (3 maanden later) hadden wij geen huis, geen spaargeld, geen meubels en mijn man was net aangenomen 200 km van onze ouders. Het was crisis en weinig werk te vinden. Ik kreeg wat later werk en heb tijdelijk bijgebeund in de thuiszorg. De baan die ik kreeg was op 4 uur reistijd per dag. Na 2 jaar lukte het ons om dichter bij ons werk te wonen. Onze tijdelijke woning was een woning van de sociale woningbouw die gesloopt zou worden. Daar konden we tijdelijk wonen. Wij hadden peertjes aan het plafond, meubels van de kringloop en mijn niet passende studentengordijnen voor het slaapkamerraam. Het was prima. Op vakantie zijn wij de eerste 8 jaar niet geweest, kortweg geen geld. We moesten alles nog opbouwen.
Knap!

Toch heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Jullie konden het aan om met minder genoegen te nemen, dan mijn getypte lijstje. Maar is het lijstje daarmee al een hang naar teveel luxe, ligt dan je lat te hoog?
- Niet meer zo actief -
MGG

Bericht door MGG »

Mannetje schreef: 12 okt 2024, 16:48
merel schreef: 12 okt 2024, 16:42 Het valt mij op dat jonge stellen vaak een groot wensepakket hebben. Dan woon je eerst klein en/of reis je wat verder naar werk. Wat maakt dat nu uit?
Wat verder naar je werk, waar ligt de grens? Een uur reistijd? Anderhalf uur reistijd? Elke dag 100km enkele reis met de auto is ook niet gratis, en wordt vaak niet blijvend vergoed door de werkgever.
Klein is niet meteen een probleem, maar als je trouwt en meteen openstaat voor het krijgen van kinderen (wat mij de normale gang van zaken lijkt) is een studiootje echt niet handig. Een tweede slaapkamer zou ik daarmee ook niet onder de noemer "groot wensenpakket" scharen.

Funda geeft mij bij max 200 000 en huistype "woonhuis" of "appartement" maar 1696 huizen. Aan parkeergelegenheid, bouwgrond of iets dergelijks heb je niet veel, tenzij je een solide doos bezit.

Kies je vervolgens voor 2 slaapkamers, dan blijven er nog 956 over
Met twee keer een laag salaris kan je al 250.000 lenen. En dan ga ik er vanuit dat elke euro spaargeld nodig is voor de bruiloft en inrichting.
merel

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 12 okt 2024, 17:40
merel schreef: 12 okt 2024, 17:26 Toen wij indertijd een trouwdatum prikten (3 maanden later) hadden wij geen huis, geen spaargeld, geen meubels en mijn man was net aangenomen 200 km van onze ouders. Het was crisis en weinig werk te vinden. Ik kreeg wat later werk en heb tijdelijk bijgebeund in de thuiszorg. De baan die ik kreeg was op 4 uur reistijd per dag. Na 2 jaar lukte het ons om dichter bij ons werk te wonen. Onze tijdelijke woning was een woning van de sociale woningbouw die gesloopt zou worden. Daar konden we tijdelijk wonen. Wij hadden peertjes aan het plafond, meubels van de kringloop en mijn niet passende studentengordijnen voor het slaapkamerraam. Het was prima. Op vakantie zijn wij de eerste 8 jaar niet geweest, kortweg geen geld. We moesten alles nog opbouwen.
Knap!

Toch heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Jullie konden het aan om met minder genoegen te nemen, dan mijn getypte lijstje. Maar is het lijstje daarmee al een hang naar teveel luxe, ligt dan je lat te hoog?
Blijkbaar in de huidige markt wel. Wij moesten indertijd de tering naar de nering zetten en nu zullen jongeren die overwegend in grote luxe zijn opgegroeid dat wellicht ook. Je kan niet continue naar een ander wijzen om jouw problemen op te lossen. Van een stapje terug doen, schouders eronder en hard werken krijg je niets.

Was het altijd makkelijk? Nee zeker niet. Ik ben behoorlijk eenzaam geweest de eerste jaren. Ik kende vrijwel niemand. Aan de andere kant was het ook niet lastig. Ik kwam uit een smerig studentenhuis en ergerde mij totaal niet aan een peertje aan het plafond. Ook niet toen deze er twee jaar later nog hing
merel

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 12 okt 2024, 16:27 Is er ook passend werk in de buurt van die woningen? En is er geen ton nodig om ze goed bewoonbaar te krijgen? Schimmel weg, isolatie op orde, kozijnen niet rot, douche aanwezig en dergelijke normale eisen.

Hoeft echt geen chique keuken enz in, maar een goede basis is wel aan te bevelen.
Ik zit nog jouw lijstje door te lezen en moet eerlijk gezegd een beetje lachen. Inmiddels zijn wij namelijk verhuisd maar een jaren 70 kluswoning. De vorige bewoners hadden er 50 jaar niets aan gedaan. Wij hebben het gekocht omdat het erg groot is en wij een huis zochten met minimaal 5 slaapkamers en daarnaast nog ruimte om thuis te werken. Het was/is was niet geïsoleerd, had schimmel, ramen boven sluiten niet goed en sommige kozijnen zijn rot. Een kant en klaar huis van deze omvang en grote van het perceel zou 2x zo duur zijn.

Ik wil met het voorgaande zeggen dat je in het begin het misschien wat kariger en anders is dan je graag zou willen., maar ook dat er wel degelijk mogelijkheden zijn.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Maar juist voor een stel wat met weinig begint, is het natuurlijk heel lastig om ook nog budget over te houden voor noodzakelijke verbeteringen. Niet iedereen kan grote klussen zelf aanpakken (behangetje of muur sauzen valt prima te leren, maar hakken, breken, opnieuw opbouwen wordt lastig) en als je dan al al je geld nodig had om het huis te kopen, zit je echt in de prut.

Helaas ken ik uit mijn omgeving een voorbeeld waar mensen een klushuis op de max van hun budget kochten...
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 12 okt 2024, 19:13 Maar juist voor een stel wat met weinig begint, is het natuurlijk heel lastig om ook nog budget over te houden voor noodzakelijke verbeteringen. Niet iedereen kan grote klussen zelf aanpakken (behangetje of muur sauzen valt prima te leren, maar hakken, breken, opnieuw opbouwen wordt lastig) en als je dan al al je geld nodig had om het huis te kopen, zit je echt in de prut.

Helaas ken ik uit mijn omgeving een voorbeeld waar mensen een klushuis op de max van hun budget kochten...
Dat ben ik met jou eens. Het scheelt dat het ons 2e koophuis is en mijn man ook handig is. Hij kan veel, maar ook niet alles zelf. Aan de andere kant kan je ook sparen voor isolatie ed en dat later aanpassen in huis.
Plaats reactie