Presidentsverkiezingen USA 2024

HersteldHervormd

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

helma schreef: 09 okt 2024, 17:03 Wij hadden afgelopen maand een aantal dagen 5 jongeren uit Amerika te gast.
Er zijn heel wat discussies gevoerd aan onze eettafel.
Zij staan hier inderdaad precies zo in als TSD.
Met een bezwaard hart gaan ze stemmen op Trump.

Ik merk het in gesprekken met Amerikaanse christenen; wij kunnen er in Nederland wel een mening over hebben maar dat is echt anders dan daar wonen; veel zien/ ervaren en een keus te moeten maken die haast onmogelijk is.
Ik vind het tamelijk ridicuul dat er geen andere kandidaten waren dan Biden en Trump.
Biden heeft een stapje terug gedaan, wat getuigd van zelfrespect en liefde voor het vaderland. Trump zou eigenlijk ook een stap terug moeten doen. Als er een ''normale'' Trump was geweest bij de republikeinen, dan hadden ze deze verkiezingen easy gewonnen. De huidige Trump-liefhebbers gaan echt niet ineens op Harris stemmen als ze de keuze hebben tussen Harris of bijvoorbeeld Todd Young, Ron DeSantis of Mike Pence.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
gallio

Bericht door gallio »

TSD schreef: 09 okt 2024, 16:07 Even terug naar de gevaren voor de democatie in de VS:

Dat Trump als persoon acties heeft gedaan die de democratie ondermijnen en ook daarna nog regelmatig uitspraken heeft gedaan die olie op het vuur gooien is duidelijk.

Dat de democratische partij eveneens de democratie hard aan het ondermijnen is, is even duidelijk maar daar hebben we het niet over. Denk je eens even in: In steeds meer staten is het niet meer nodig om bij het stemmen je ID-bewijs te laten zien, inmiddels 14 staten en democraten zijn hard aan het werk om dat in steeds meer staten zo te krijgen.

Zogenaamd om alle drempels bij het stemmen weg te halen. Maar laten we van een afstandje als Nederlanders eens hier naar kijken...het is toch bizar? Hoe kan ooit nog achteraf duidelijk worden dat stemmen eerlijk is gegaan als stemmers zelfs hun ID-kaart niet meer hoeven laten zien? In Californië zijn ze bezig (rechter lijkt daar nu stokje voor te steken) om zelfs te verbieden om naar ID te vragen, dus het omgekeerde).

En het argument van die drempel, namelijk dat vooral minderheden (zwarte amerikanen en latino's) de dupe zijn van drempels is nonsens, onderzoek bij deze minderheden zelf, wijzen uit dat deze minderheden zélf voor de ID-plicht zijn, die zien er in overgrote meerderheid geen bezwaar tegen.

Dat is het verschil tussen Trump cs. en de Democraten. Trump doet dingen die overduidelijk fout zijn. De Democraten doen het met een schijn van recht door wetgeving aan te passen. Bizar eigenlijk.

En zelfs al zou er in werkelijkheid niet mee gefraudeerd worden en komt er niemand onterecht stemmen: Het vertrouwen in het hele proces wordt ondermijnt. Denk je eens in: bij de eerstvolgende stemming van de 2e kamerverkiezingen hoeven we onszelf niet meer te identificeren. En stel, de uitslag is totaal niet wat we verwacht hadden / peilingen. Het 1e wat dan toch gebeurt is vraagtekens zetten bij het stemproces? Dat is logisch. Het proces moet zó dicht zitten dat deze vragen worden voorkomen. We zijn niet voor niets weer over gegaan op handmatig stemmen.

...
Je betoog komt bij mij zo'n beetje over van de Democrats even terug beschuldigen. Zo van de een heeft een moord gepleegd en als hij daarop aangesproken wordt beschuldigd hij de ander at die gestolen heeft.

Het grote gevaar van Trump is dat hij blijft roepen dat hij in 2020 gewonnen heeft. Dat is duidelijk niet het geval, maar pakweg 30% van alle Amerikanen geloven hem tegen beter weten in. Dat is een ondermijning van de democratie die ws generaties lang z'n gevolgen zal hebben.

Verder is het allemaal wel wat ingewikkelder dan dat je hier neer zet. Het is natuurlijk geen kwestie van de Republicans doen het ene en de Democrats doen het andere. De Republicans doen zelf ook nog genoeg andere dingen die de democratie ondermijnen waar je even aan voorbij gaat.

Het laten zien van ID is per staat geregeld. Het is ook niet zo dat Democrat controlled states helemaal geen ID eisen hebben en Republican controlled states scherpe regels hebben wat dit betreft. Net als veel andere dingen is het een mix, hoewel Democrats er duidelijk meer open voor staan om geen of weinig ID te verplichten. Gewoon omdat dat bij veel mensen historisch nog al gevoelig ligt, en omdat het een feit is dat met strikte voter ID regels minderheden ws niet gaan stemmen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 09 okt 2024, 14:05
Wim Anker schreef: 09 okt 2024, 13:18 De NAVO heeft zich, tegen uitdrukkelijke beloften in, uitgebreid richting het oosten. Daarom wil Rusland buffers want de NAVO is dus niet te vertrouwen.
Weer een zeer korte reactie die niet ingaat op de genoemde punten maar weer een ander punt invoert. Wellicht weer ter afleiding. Wellicht om eigen verkenningen vooral niet te doen en af te gaan op simpele oneliners die goed in het gehoor liggen, maar vaak indirect via Rusland onze kant op komen.

Over de 'beloften' van de NAVO het volgende:

De deur van de NAVO staat al sinds haar oprichting open voor nieuwe leden. Dit is nooit veranderd. Geen enkel verdrag dat door de NAVO-bondgenoten en Rusland werd ondertekend, bevatte bepalingen over het NAVO-lidmaatschap. Besluiten over het NAVO-lidmaatschap worden bij consensus tussen alle Bondgenoten genomen.

Het idee van een uitbreiding van de NAVO stond eerder niet op de agenda, vooral omdat het Warschaupact bestond tot 1991. Michail Gorbatsjov zei in een interview in 2014: "Het onderwerp 'NAVO-uitbreiding' werd helemaal niet besproken, en het werd in die jaren niet ter sprake gebracht. Ik zeg dit met volledige verantwoordelijkheid. Geen enkel Oost-Europees land heeft de kwestie aan de orde gesteld, zelfs niet nadat het Warschaupact in 1991 ophield te bestaan. Westerse leiders hebben het ook niet ter sprake gebracht."

Overigens is de formulering 'uitbreiding van de NAVO' al deel van de mythe. De NAVO was niet op zoek naar nieuwe leden en wilde ook niet 'naar het oosten uitbreiden'. De NAVO respecteert het recht van elk land om zijn eigen weg te kiezen. Het NAVO-lidmaatschap is een beslissing voor de NAVO-bondgenoten en de landen die alleen willen toetreden.

Maar ook hier zal (zo steeds in het gesprek met dhr. Anker) geen onderbouwd antwoord opkomen.
Op deze historie herschrijving ga ik idd niet reageren.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 09 okt 2024, 18:17
ZWP schreef: 09 okt 2024, 14:05
Maar ook hier zal (zo steeds in het gesprek met dhr. Anker) geen onderbouwd antwoord opkomen.
Op deze historie herschrijving ga ik idd niet reageren.
I rest my case.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 09 okt 2024, 16:07 Vance als presidentskandidaat had een heel ander beeld gegeven. Hij is conservatief christen en een geweldig goede communicator, hij weet het gewone volk aan te spreken en spreekt ook verstandige taal. Zie bijvoorbeeld hoe hij antwoord geeft op een vraag van een verslaggever waarom zwarte Amerikanen op Trump/Vance zouden moeten stemmen:
https://x.com/BehizyTweets/status/1843727700843749790
Vance accepteert ook de uitslag van de verkiezingen in 2020 niet en dat is kwalijk. Al de verhalen van Trump en hem over verkiezingsfraude blijken keer op keer vals te zijn.
Hij ontkent bovendien dat Trump in 2020 zijn supporters niet aanmoedigde om te rellen, terwijl dat overduidelijk wel het geval was. "Let them riot" zei Trump volgens de aanklacht van speciale aanklager Jack Smith. Een leugen dus.
Hier een ander filmpje van Vance. Is dit zo christelijk? Hij beledigt een journalist en praat het in het geheim bellen van Trump met een oorlogsmisdadiger en tegenstander van de VS goed. Stel je voor dat tijdens een verkiezingscampagne in de jaren 30 een kandidaat voor een hoge politieke post in het geheim met Hitler zou overleggen.
Op dat niveau beweegt Trump zich en Vance verdedigt dat. O ja, het kan Vance niets schelen wat er met Oekraine gebeurt.
Ik kan nog wel meer filmpjes van Vance laten zien met bedenkelijke uitspraken, zoals de hilarische uitspraak over Haitiaanse vluchtelingen die katten en honden zouden eten. Hij komt over als een goed communicator, maar dat zijn andere bedenkelijke figuren ook. Het gaat om de waarheid, niet of iemand goed kan praten.

Herinneren we ons trouwens die vorige christelijke vice-president Mike Pence? Die is nu kroongetuige in het proces tegen Trump over de gebeurtenissen op 6 januari 2021. Trump wilde hem op laten hangen omdat Pence niet meewerkte aan het overtreden van de wet.
Want je zegt dat er "verstandige mensen" om Trump heen staan, maar Trump heeft er een handje van om die te gebruiken en die vervolgens af te danken. Er zijn nog nooit zoveel ministers ontslagen als tijdens de regering Trump. Volgens Trump deden ze hun werk niet goed. Maar feitelijk deden ze niet precies wat hij wilde en dat kan hij niet hebben. Oud-medewerkers omschrijven de sfeer op Trumps buitenhuis Mar a Lago als een soort Noord-Korea. Men buigt daar als knipmessen voor hem en hij wenst niet tegengesproken te worden. Hij heeft ook letterlijk gezegd dat hij net als Kim Jung Un wil worden behandeld door zijn ondergeschikten.
Overigens heeft Vance aangegeven niet als Mike Pence een eigen moreel kompas te hebben. Hij gaat precies doen wat Donald Trump wil, of dat nou wettig is of niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 09 okt 2024, 15:12 Ik vind de standpunten van Wim Anker heel schokkend. ........
Ik meld het bericht.
Dit triggerde mij even. Waar komt toch de - steeds erger wordende - behoefte vandaan om de eigen psychische gesteldheid als eerste te vermelden? "Geschokt", "Dit raakt mij" en nog vele andere varianten passeren steeds vaker de revue. Lijkt me meer iets voor bij de psycholoog. Wat wil men ermee bereiken?
ZWP

Bericht door ZWP »

helma schreef: 09 okt 2024, 17:03 Wij hadden afgelopen maand een aantal dagen 5 jongeren uit Amerika te gast.

Ik merk het in gesprekken met Amerikaanse christenen; wij kunnen er in Nederland wel een mening over hebben maar dat is echt anders dan daar wonen; veel zien/ ervaren en een keus te moeten maken die haast onmogelijk is.
Op zich eens dat we er niet te makkelijk over moeten denken. Ik sta gelukkig niet voor keuze.

Aan de andere kant: soms zie je dingen van een afstandje net wat scherper in vergelijking met als je ergens midden in zit.
refo

Bericht door refo »

ZWP schreef: 10 okt 2024, 12:03

Op zich eens dat we er niet te makkelijk over moeten denken. Ik sta gelukkig niet voor keuze.

Aan de andere kant: soms zie je dingen van een afstandje net wat scherper in vergelijking met als je ergens midden in zit.
Dat laatste klopt in letterlijke zin al niet. In overdrachtelijke zin zal het daarom ook wel niet kloppen. Dat is ook precies wat helma aangeeft.
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef: 10 okt 2024, 12:05
ZWP schreef: 10 okt 2024, 12:03

Dat laatste klopt in letterlijke zin al niet. In overdrachtelijke zin zal het daarom ook wel niet kloppen. Dat is ook precies wat helma aangeeft.
Letterlijk klopt het natuurlijk wel. Ga maar eens letterlijk met je neus op een tekst zitten: dan zit je er te dicht bij en zie je niet scherp. Ga je er iets meer van af, dan zie je weer scherp.

Maar goed, of een metafoor wel of niet letterlijk klopt, maakt niet zoveel uit. Maar je kunt je toch voorstellen dat je alle meer neutrale buitenstaander een bepaalde zaak beter ziet? Zie mediators, rechters of bijv. een goede vriend die iets zegt over een huwelijksprobleem, noem maar op.
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 10 okt 2024, 08:29
TSD schreef: 09 okt 2024, 16:07 Vance als presidentskandidaat had een heel ander beeld gegeven. Hij is conservatief christen en een geweldig goede communicator, hij weet het gewone volk aan te spreken en spreekt ook verstandige taal. Zie bijvoorbeeld hoe hij antwoord geeft op een vraag van een verslaggever waarom zwarte Amerikanen op Trump/Vance zouden moeten stemmen:
https://x.com/BehizyTweets/status/1843727700843749790
Vance accepteert ook de uitslag van de verkiezingen in 2020 niet en dat is kwalijk. Al de verhalen van Trump en hem over verkiezingsfraude blijken keer op keer vals te zijn.
Hij ontkent bovendien dat Trump in 2020 zijn supporters niet aanmoedigde om te rellen, terwijl dat overduidelijk wel het geval was. "Let them riot" zei Trump volgens de aanklacht van speciale aanklager Jack Smith. Een leugen dus.
Hier een ander filmpje van Vance. Is dit zo christelijk? Hij beledigt een journalist en praat het in het geheim bellen van Trump met een oorlogsmisdadiger en tegenstander van de VS goed. Stel je voor dat tijdens een verkiezingscampagne in de jaren 30 een kandidaat voor een hoge politieke post in het geheim met Hitler zou overleggen.
Op dat niveau beweegt Trump zich en Vance verdedigt dat. O ja, het kan Vance niets schelen wat er met Oekraine gebeurt.
Ik kan nog wel meer filmpjes van Vance laten zien met bedenkelijke uitspraken, zoals de hilarische uitspraak over Haitiaanse vluchtelingen die katten en honden zouden eten. Hij komt over als een goed communicator, maar dat zijn andere bedenkelijke figuren ook. Het gaat om de waarheid, niet of iemand goed kan praten.

Herinneren we ons trouwens die vorige christelijke vice-president Mike Pence? Die is nu kroongetuige in het proces tegen Trump over de gebeurtenissen op 6 januari 2021. Trump wilde hem op laten hangen omdat Pence niet meewerkte aan het overtreden van de wet.
Want je zegt dat er "verstandige mensen" om Trump heen staan, maar Trump heeft er een handje van om die te gebruiken en die vervolgens af te danken. Er zijn nog nooit zoveel ministers ontslagen als tijdens de regering Trump. Volgens Trump deden ze hun werk niet goed. Maar feitelijk deden ze niet precies wat hij wilde en dat kan hij niet hebben. Oud-medewerkers omschrijven de sfeer op Trumps buitenhuis Mar a Lago als een soort Noord-Korea. Men buigt daar als knipmessen voor hem en hij wenst niet tegengesproken te worden. Hij heeft ook letterlijk gezegd dat hij net als Kim Jung Un wil worden behandeld door zijn ondergeschikten.
Overigens heeft Vance aangegeven niet als Mike Pence een eigen moreel kompas te hebben. Hij gaat precies doen wat Donald Trump wil, of dat nou wettig is of niet.
Er is veel misgegaan maar jij doet de waarheid ook geweld aan. Het verhaal van Politico kon niet onafhankelijk geverifieerd worden, wat dus 'iemand' zegt neem jij voor waarheid aan. Prima hoor, maar ik ben even iets kritischer over het gemiddelde stuk in de Amerikaanse media.

Eerlijk gezegd geloof ik er geen barst van dat Trump wilde dat Pence opgehangen zou worden. Ook de uitspraak van Trump dat hij als Kim Jong Un behandeld wil worden neem jij ook weer letterlijk. Dit soort uitspraken past helemaal in het hyperbool-vocabulaire van Trump. Ik vind het domme en ongepaste uitspraken maar er zijn talloze hyperbolen van Trump die overduidelijk niet zo overdreven letterlijk bedoelt zijn, maar vooral een onderliggend punt duidelijk willen maken via een voorbeeld in extremis. Ik mag hopen dat je dat na 8 jaar wel door hebt.

Ik vind de uitspraken over de verkiezingsuitslag ook fout, volgens mij heb ik dat nooit en nergens goed gepraat, Vance heeft wel duidelijk aangegeven Biden als president te zien en ook in het debat met de democratische vicepresidentskandidaat dat, mocht die in het Witte Huis komen, dat Vance met hem wil samenwerken.

Het is duidelijk dat het campagneteam van Trump met 1 mond spreekt en niemand dus gaat zeggen dat er niets aan de hand was in 2020, dat zullen ze blijven volhouden tot het einde.

Verder vind ik wel dat wat nu gezegd is wat Trump niet in het openbaar gezegd zou hebben per definitie hier niet als dé waarheid gepresenteerd mag worden. Of er voldoende onderbouwing is voor dit soort claims is aan de rechter. Media pikken dit grif op, maar we mogen mensen niet onnodig zwart maken. Iets wat we dus niet zeker weten, weten we ook niet.

En nogmaals, ik vind Trump ongeschikt als President hoor, daarvoor heeft hij al teveel wel in het openbaar gezegd en gedaan.
TSD

Bericht door TSD »

gallio schreef: 09 okt 2024, 17:49 Je betoog komt bij mij zo'n beetje over van de Democrats even terug beschuldigen. Zo van de een heeft een moord gepleegd en als hij daarop aangesproken wordt beschuldigd hij de ander at die gestolen heeft.

Het grote gevaar van Trump is dat hij blijft roepen dat hij in 2020 gewonnen heeft. Dat is duidelijk niet het geval, maar pakweg 30% van alle Amerikanen geloven hem tegen beter weten in. Dat is een ondermijning van de democratie die ws generaties lang z'n gevolgen zal hebben.

Verder is het allemaal wel wat ingewikkelder dan dat je hier neer zet. Het is natuurlijk geen kwestie van de Republicans doen het ene en de Democrats doen het andere. De Republicans doen zelf ook nog genoeg andere dingen die de democratie ondermijnen waar je even aan voorbij gaat.

Het laten zien van ID is per staat geregeld. Het is ook niet zo dat Democrat controlled states helemaal geen ID eisen hebben en Republican controlled states scherpe regels hebben wat dit betreft. Net als veel andere dingen is het een mix, hoewel Democrats er duidelijk meer open voor staan om geen of weinig ID te verplichten. Gewoon omdat dat bij veel mensen historisch nog al gevoelig ligt, en omdat het een feit is dat met strikte voter ID regels minderheden ws niet gaan stemmen.
Je 1e zin kan ik niet meemaken. Ik vind het ondermijnen van het democratische proces onder een schijn van recht echt niet van minder belang dan het ondermijnen van een democratisch proces op een zichtbaar foute manier. Sterker nog, dit doen onder een schijn van recht en met zogenaamde goede (maar onjuiste) argumenten vind ik feitelijk nog erger omdat mensen een rad voor ogen wordt gedraaid. Bij Trump weet je in elk geval nog waar je aan toe bent.

Verder ga ik nergens aan voorbij, als ik iedere post op refoforum overal volledig de hele context moet vermelden, dan krijg je steeds berichten van een kantje of 3. Het verhaal van het wegnemen van de ID-plicht is in elk geval iets wat op dit moment de democraten promoten en de republikeinen niet.
Staten waar nu op geen enkele manier ID-plicht is: Oregon, California, New Mexico, Minnesota, Illinois, New York, Vermont, New Jersey, Maryland, Washington DC, Maine (allemaal met democratische meederheden) en 2 swing states (Pennsylvania, Nevada). 0 (!) staten waar de republikeinen het voor het zeggen hebben.

De staten met eis van volledige ID-kaart met foto zijn allemaal zwaar rode staten (Wyoming, Kansas, Missouri, Arkansas, Mississippi, Alabama, Tennessee, Ohio en 2 swing states (Georgia, Wisconsin).

Er is maar 1 uitzondering: Illinois wat een staat is met over het algemeen democraten aan de macht en strikte stemplicht.

Je hebt nog een grote serie staten waar wel om ID gevraagd wordt maar waar er niet echt sancties zijn wanneer je die niet kan tonen, met andere woorden, je kan gewoon stemmen. Ik vind het allemaal bizar kliinken als Nederlander. Als je tenminste enig vertrouwen in het stemproces wil hebben, dan is toch vereiste van ID-kaart het minimum.

Het argument van de democraten dat dit minderheden raakt wordt ontkracht door diverse recente peilingen, er zijn er van de zomer zat gedaan, samen met peilingen van voorkeur voor kandidaat. Minderheden waren juist in grote getale vóór ID-plicht. Die zagen het zelf niet als probleem. Overduidelijk een non-argument van een partij die, net als veel progressieve partijen hier in NL, mensen van minderheden vooral als zwakke figuren neerzet, met een soort van slachtofferstatus.

Het proces in Amerika is in feite extreem fraudegevoelig en slecht controleerbaar. Alle effort zou moeten gaan naar het vertrouwen in dit stemproces verbeteren door strikte maatregelen in plaats van alleen symptoombestrijding.
gallio

Bericht door gallio »

TSD schreef: 10 okt 2024, 13:58
Ik vind het ondermijnen van het democratische proces onder een schijn van recht echt niet van minder belang dan het ondermijnen van een democratisch proces op een zichtbaar foute manier. Sterker nog, dit doen onder een schijn van recht en met zogenaamde goede (maar onjuiste) argumenten vind ik feitelijk nog erger omdat mensen een rad voor ogen wordt gedraaid. Bij Trump weet je in elk geval nog waar je aan toe bent.
Het meeste wat Trump vertelt is duidelijk aantoonbaar gelogen. Zoals de gestolen verkiezing van 2020. En 2/3 van zijn aanhang zegt dat toch te geloven en minstens 45% van de kiezers gaan toch op het stemmen. En jij vind minder belangrijk.....
Staten waar nu op geen enkele manier ID-plicht is: Oregon, California, New Mexico, Minnesota, Illinois, New York, Vermont, New Jersey, Maryland, Washington DC, Maine (allemaal met democratische meederheden) en 2 swing states (Pennsylvania, Nevada). 0 (!) staten waar de republikeinen het voor het zeggen hebben.

De staten met eis van volledige ID-kaart met foto zijn allemaal zwaar rode staten (Wyoming, Kansas, Missouri, Arkansas, Mississippi, Alabama, Tennessee, Ohio en 2 swing states (Georgia, Wisconsin).
Dit is gewoon geen compleet overzicht van de feiten. Zie bijvoorbeeld dit: https://ballotpedia.org/Voter_ID_requirements,_2024

Zoek ook eens op US elections gerrymandering. Zonder geknoei met kiesdistricten hadden de Democrats ws een meerderheid in Congress.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 10 okt 2024, 13:41 Er is veel misgegaan maar jij doet de waarheid ook geweld aan. Het verhaal van Politico kon niet onafhankelijk geverifieerd worden, wat dus 'iemand' zegt neem jij voor waarheid aan. Prima hoor, maar ik ben even iets kritischer over het gemiddelde stuk in de Amerikaanse media.
Er is een voormalig medewerker van het Witte Huis van Trump die hem het woord "hang" heeft horen gebruiken en dat ook onder ede heeft verklaard. Ze zei ook dat Trump opmerkte dat Pence dat zou verdienen. In elk geval heeft het er de schijn van dat Trump niet bezorgd was over de veiligheid van zijn eigen vicepresident, dat blijkt ook uit de aanklacht van aanklager Jack Smith die heeft op laten tekenen dat Trump "So what?" zou hebben gezegd toen hij hoorde dat Pence in veiligheid moest worden gebracht.
TSD schreef: 10 okt 2024, 13:41 Verder vind ik wel dat wat nu gezegd is wat Trump niet in het openbaar gezegd zou hebben per definitie hier niet als dé waarheid gepresenteerd mag worden. Of er voldoende onderbouwing is voor dit soort claims is aan de rechter.
Het punt dat dit hoe dan ook voor de rechter komt, is al reden genoeg om ernstige twijfels hebben bij een nieuw presidentschap voor Trump. Stel je voor dat rechter Merchan in New York op 26 november tot de uitspraak komt dat Trump de cel in moet, dan beginnen we zijn mogelijke presidentschap wellicht met een constitutionele crisis. Een president die vanuit de cel regeert? Het is niet langer ondenkbaar.
Dan hebben we het nog maar over 1 rechtszaak. Er lopen er nog 3.
We moeten bovendien niet vergeten dat er in zijn eerste presidentstermijn al 2 impeachment procedures zijn aangespannen. Het is goed mogelijk dat dat nogmaals aan de orde komt in een eventuele 2e termijn.

V.w.b. je opmerkingen over de kiesprocedures in de VS: dat is een kwestie die per staat geregeld is. Dat krijg je in een federaal land dat verregaande autonomie geeft aan individuele staten. Ik vind dat ook niet ideaal, maar zo zijn de wetten daar nu eenmaal.
TSD

Bericht door TSD »

gallio schreef: 10 okt 2024, 14:27
Ik vind het ondermijnen van het democratische proces onder een schijn van recht echt niet van minder belang dan het ondermijnen van een democratisch proces op een zichtbaar foute manier. Sterker nog, dit doen onder een schijn van recht en met zogenaamde goede (maar onjuiste) argumenten vind ik feitelijk nog erger omdat mensen een rad voor ogen wordt gedraaid. Bij Trump weet je in elk geval nog waar je aan toe bent.
Het meeste wat Trump vertelt is duidelijk aantoonbaar gelogen. Zoals de gestolen verkiezing van 2020. En 2/3 van zijn aanhang zegt dat toch te geloven en minstens 45% van de kiezers gaan toch op het stemmen. En jij vind minder belangrijk.....

Dit is gewoon geen compleet overzicht van de feiten. Zie bijvoorbeeld dit: https://ballotpedia.org/Voter_ID_requirements,_2024

Zoek ook eens op US elections gerrymandering. Zonder geknoei met kiesdistricten hadden de Democrats ws een meerderheid in Congress.
1. Waar zeg ik dat ik iets minder belangrijk vind? Verdraai mijn woorden niet a.u.b.! Of lees ze nog eens rustig door en probeer te begrijpen wat er staat.

2.Ik heb nergens, maar dan ook nergens gepretendeerd dat ik een volledig overzicht geef. Wel een compleet overzicht van de staten die strict zijn in ID-bewijzen en staten waar er niet naar gevraagd wordt, met de mededeling dat er van alles tussen in zit. Dan ga jij mij wijzen op een site waar dat allemaal staat, in de veronderstelling dat ik die zelf niet allang had opgezocht ofzo, geen idee.

Verder is er door beide partijen al zat gedaan in het verleden om zoveel mogelijk te profiteren van het huidige stelsel. Toch vind ik gerrymandering echt van een andere orde dan het oncontroleerbaar maken van verkiezingen. Districten zijn nu eenmaal subjectief en bij gewijzigde grenzen is in elk geval duidelijk hoe het zit, het is allemaal controleerbaar. Verkiezingen waarbij je niet 100% zeker weet dat alleen mensen die mogen stemmen dat ook hebben gedaan en niemand meerdere stemmen heeft uit kunnen brengen moet je echt niet willen. Dat is echt het ondermijnen van het vertrouwen in het proces. Transparantie is wel echt voorwaarde 1.

Mij heb je ook nooit horen zeggen dat de republikeinen schone handen hebben op dit gebied (ik zou niet durven). Maar de huidige drang naar het afschaffen van voter-ID plicht vanuit de democratische partij is gewoon ontzettend fout, zeker in een tijd dat het vertrouwen in verkiezingen al laag is en daalt. Dan zou je als partij die zogenaamd op komt voor de democratie het omgekeerde moeten voorstellen. Zo kom je niet op voor de democratie.
parsifal

Bericht door parsifal »

Voter ID is volgens mij vooral een probleem omdat men wat arbitrair is wat als ID kaart geldt. Als voor veel zaken studentenID genoeg is als identificatiemiddel maar niet om te stemmen, terwijl je om te stemmen in Texas wel met "handgun licence" kunt stemmen kan het zomaar gebeuren dat identificatieplicht stemmen voor specifieke groepen moeilijker wordt. Zelfs met rijbewijzen is dit al zo, waar zeker in de VS armere inwoners van de grote steden oververtegenwoordigd zijn onder de mensen zonder rijbewijs.

Het is absurd dat dit soort problemen spelen, maar dat doen ze nu eenmaal wel. Ik weet trouwens niet hoe mensen hun stemformulieren krijgen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie