gallio schreef: ↑09 okt 2024, 17:49
Je betoog komt bij mij zo'n beetje over van de Democrats even terug beschuldigen. Zo van de een heeft een moord gepleegd en als hij daarop aangesproken wordt beschuldigd hij de ander at die gestolen heeft.
Het grote gevaar van Trump is dat hij blijft roepen dat hij in 2020 gewonnen heeft. Dat is duidelijk niet het geval, maar pakweg 30% van alle Amerikanen geloven hem tegen beter weten in. Dat is een ondermijning van de democratie die ws generaties lang z'n gevolgen zal hebben.
Verder is het allemaal wel wat ingewikkelder dan dat je hier neer zet. Het is natuurlijk geen kwestie van de Republicans doen het ene en de Democrats doen het andere. De Republicans doen zelf ook nog genoeg andere dingen die de democratie ondermijnen waar je even aan voorbij gaat.
Het laten zien van ID is per staat geregeld. Het is ook niet zo dat Democrat controlled states helemaal geen ID eisen hebben en Republican controlled states scherpe regels hebben wat dit betreft. Net als veel andere dingen is het een mix, hoewel Democrats er duidelijk meer open voor staan om geen of weinig ID te verplichten. Gewoon omdat dat bij veel mensen historisch nog al gevoelig ligt, en omdat het een feit is dat met strikte voter ID regels minderheden ws niet gaan stemmen.
Je 1e zin kan ik niet meemaken. Ik vind het ondermijnen van het democratische proces onder een schijn van recht echt niet van minder belang dan het ondermijnen van een democratisch proces op een zichtbaar foute manier. Sterker nog, dit doen onder een schijn van recht en met zogenaamde goede (maar onjuiste) argumenten vind ik feitelijk nog erger omdat mensen een rad voor ogen wordt gedraaid. Bij Trump weet je in elk geval nog waar je aan toe bent.
Verder ga ik nergens aan voorbij, als ik iedere post op refoforum overal volledig de hele context moet vermelden, dan krijg je steeds berichten van een kantje of 3. Het verhaal van het wegnemen van de ID-plicht is in elk geval iets wat op dit moment de democraten promoten en de republikeinen niet.
Staten waar nu op geen enkele manier ID-plicht is: Oregon, California, New Mexico, Minnesota, Illinois, New York, Vermont, New Jersey, Maryland, Washington DC, Maine (allemaal met democratische meederheden) en 2 swing states (Pennsylvania, Nevada). 0 (!) staten waar de republikeinen het voor het zeggen hebben.
De staten met eis van volledige ID-kaart met foto zijn allemaal zwaar rode staten (Wyoming, Kansas, Missouri, Arkansas, Mississippi, Alabama, Tennessee, Ohio en 2 swing states (Georgia, Wisconsin).
Er is maar 1 uitzondering: Illinois wat een staat is met over het algemeen democraten aan de macht en strikte stemplicht.
Je hebt nog een grote serie staten waar wel om ID gevraagd wordt maar waar er niet echt sancties zijn wanneer je die niet kan tonen, met andere woorden, je kan gewoon stemmen. Ik vind het allemaal bizar kliinken als Nederlander. Als je tenminste enig vertrouwen in het stemproces wil hebben, dan is toch vereiste van ID-kaart het minimum.
Het argument van de democraten dat dit minderheden raakt wordt ontkracht door diverse recente peilingen, er zijn er van de zomer zat gedaan, samen met peilingen van voorkeur voor kandidaat. Minderheden waren juist in grote getale vóór ID-plicht. Die zagen het zelf niet als probleem. Overduidelijk een non-argument van een partij die, net als veel progressieve partijen hier in NL, mensen van minderheden vooral als zwakke figuren neerzet, met een soort van slachtofferstatus.
Het proces in Amerika is in feite extreem fraudegevoelig en slecht controleerbaar. Alle effort zou moeten gaan naar het vertrouwen in dit stemproces verbeteren door strikte maatregelen in plaats van alleen symptoombestrijding.