De NOS meldde gisteren dat Judith Uitermark (NSC, binnenlandse zaken & degene die de noodwet moet ondertekenen geloof ik) dreigt op te stappen bij doorvoering van de noodwet. Daarmee staan Omtzigt en Van Vroonhoven onder druk, want als ze 'ja' zeggen dat bedreigt dat de stabiliteit van NSC en als ze 'nee' zeggen de stabiliteit van de coalitie.
Opvallend is ook de volgende passage:
Faber (PVV) zei wel dat ze de uitspraak van de senaat "meeneemt naar de ministerraad". Of het onderwerp overmorgen al op de agenda staat, zei de minister niet te weten.
Ze liegt er weer op los. Natuurlijk weet ze of het onderwerp op de agenda van de ministerraad staat. Die agenda is allang vastgesteld (7 dagen van tevoren). Zij is ook degene die de spoedwet moet aanbrengen in de ministerraad.
Het juiste antwoord is 'nee, het onderwerp staat niet op de agenda'. Dat zal vermoedelijk pas op 25 oktober zijn, de deadline die de minister-president heeft gesteld.
Faber is ondertussen nog bezig met het opstellen van een dragende motivering voordat ze het plan inbrengt in de ministerraad. "Ik denk dat-ie heel goed gaat worden", zei ze er vandaag over. Een ook dat de motivering "heel binnenkort" af is.
Zijn dat weer die topjuristen die een analyse hebben geschreven? Dat bleek ook een leugen, want toen de Tweede Kamer om die analyse vroeg, was er niets.
De spreidingswet die asielzoekers beter over Nederland moet verdelen wordt toch "zo snel mogelijk" ingetrokken. Dat zei minister Faber vandaag in een debat met de Tweede Kamer.
Twee weken geleden zei Faber nog dat de veelbesproken wet nog jaren van kracht zal zijn, maar dat was een vergissing. "Dat was een fout van mij, dat was een verkeerde voorstelling van zaken", zei Faber. Ze was naar eigen zeggen vermoeid.
Faber kiest ook continu voor het uitdragen van eigen standpunten. Zij spreekt echter namens het gehele kabinet. Ook rondom de borden bij het AZC's bleek geen sprake van een kabinetsstandpunt, maar enkel van een persoonlijk idee.