Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties

merel

Re: Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 okt 2024, 15:20 Speciaal voor de mensen die hier ook duidelijk blijk geven van graag oppervlakkige preken te horen,
nog eens geluisterd, en ik denk dat ik zelfs nog te mild ben geweest.

https://www.youtube.com/watch?v=DMPGxkWe3RE
Kerkdienst van afgelopen zondag in Protestantse gemeente Jacobikerk in Utrecht.
Doopdienst.
Geeft het jou een goed gevoel om continue andere gemeenten en predikanten te beoordelen en veroordelen?

Kom op zeg dit is toch niet zoals het een christen betaamt. Hoe erg zouden velen het vinden als een soortgelijk topic over de rechterflank geopend zou worden? Wat is het doel hiervan?

Een topic over verschuivende panelen in de reformatorische gezindte is prima, maar het lijkt mij niet kies om ons te verlustig en zeggen hoe ontzettend ver zij van de smalle weg zijn afgedreven.
Laatst gewijzigd door merel op 04 okt 2024, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dit is een gemeente die voorheen tot de reformatorische gezindte, dus de achterban van Refoforum, behoorde. Het lijkt mij best geoorloofd om dat op een forum te bespreken Merel. Inderdaad dan ook van de rechterflank, mocht er daar iets in een gemeente gebeuren. Op een forum bespreek je nou eenmaal actualiteiten die in de achterban gebeuren.
merel

Bericht door merel »

Ik ben het met jou eens dat bepaalde zaken besproken mogen worden. Het valt mij alleen op dat de topicstarter met grote regelmaat negatieve lijstjes post over predikanten en gemeentes en daar ageer ik tegen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 04 okt 2024, 15:58 Ik ben het met jou eens dat bepaalde zaken besproken mogen worden. Het valt mij alleen op dat de topicstarter met grote regelmaat negatieve lijstjes post over predikanten en gemeentes en daar ageer ik tegen.
Lijstjes?
Jij vindt het positief,
vrouwen in het ambt?
Korte oppervlakkige preken?
Inzegenen van huwelijken van homoseksuelen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MePaul

Bericht door MePaul »

merel schreef: 04 okt 2024, 15:58 Ik ben het met jou eens dat bepaalde zaken besproken mogen worden. Het valt mij alleen op dat de topicstarter met grote regelmaat negatieve lijstjes post over predikanten en gemeentes en daar ageer ik tegen.
Het is goed om elkaar te waarschuwen tegen dwalingen. Niet om daarmee te zeggen dat we zonder zonde zijn, maar om elkaar te waarschuwen en op te scherpen. Hebben we nog onderscheidingsvermogen? Beseffen we dat alle mensen een ziel hebben? Ook mensen in de Jacobikerk en welke kerk dan ook hebben Jezus als Zaligmaker voor hun zonden nodig. Het doet pijn en verdriet als een kerk dan afdwaalt en het pad van de Bijbel verlaat.
merel

Bericht door merel »

Volgens mij lees je mijn berichten niet (goed)
DDD

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 04 okt 2024, 15:52 Dit is een gemeente die voorheen tot de reformatorische gezindte, dus de achterban van Refoforum, behoorde. Het lijkt mij best geoorloofd om dat op een forum te bespreken Merel. Inderdaad dan ook van de rechterflank, mocht er daar iets in een gemeente gebeuren. Op een forum bespreek je nou eenmaal actualiteiten die in de achterban gebeuren.
Dat is prima, maar er is nog nauwelijks een argument onderbouwd. Ook bij de geciteerde doopdienst is er niets aan onderbouwing waarom er iets mis mee is. Ik heb de dienst niet meegemaakt of bekeken, maar enige onderbouwing zou wel het minimum zijn, mijns inziens.
MarJT

Bericht door MarJT »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 okt 2024, 15:20 Speciaal voor de mensen die hier ook duidelijk blijk geven van graag oppervlakkige preken te horen,
nog eens geluisterd, en ik denk dat ik zelfs nog te mild ben geweest.

https://www.youtube.com/watch?v=DMPGxkWe3RE
Kerkdienst van afgelopen zondag in Protestantse gemeente Jacobikerk in Utrecht.
Doopdienst.
10 Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar.

11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze kerk die uw Woord verlaten heeft.

En

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

Zolang er geen discussie wordt gevoerd over de inhoud kan ik alleen maar concluderen dat er over deze gemeente geoordeeld wordt.
Laatst gewijzigd door MarJT op 04 okt 2024, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

In de heel rechtse kerken wordt de gemeente gezien als een verzameling heidenen, met hier en daar een kind van God.
In andere kerken wordt de gemeente gezien als een verzameling ware gelovigen.
Dat heeft onmiddellijk gevolgen voor de prediking. Als je van die rechtse prediking houdt, kun je de andere prediking al snel 'oppervlakkig' noemen, omdat er zaken in ontbreken.
Maar wie gered is, hoeft niet te horen hoe belangrijk het is om gered te worden, maar moet horen hoe goed het is gered te zijn.
Beide typen preken hebben gevaren.
Forummer

Bericht door Forummer »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 okt 2024, 16:06
Lijstjes?
Jij vindt het positief,
vrouwen in het ambt?
Korte oppervlakkige preken?
Inzegenen van huwelijken van homoseksuelen?
Dat Merel vind dat jij de zaken meermaals negatief benaderd, wil nog niet zeggen dat zij genoemde zaken als positief beoordeeld. Ze zegt alleen iets over jouw manier van benoemen.

Je kunt lang niet altijd omgekeerd evenredig redeneren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef: 04 okt 2024, 16:53 In de heel rechtse kerken wordt de gemeente gezien als een verzameling heidenen, met hier en daar een kind van God.
In andere kerken wordt de gemeente gezien als een verzameling ware gelovigen.
Dat heeft onmiddellijk gevolgen voor de prediking. Als je van die rechtse prediking houdt, kun je de andere prediking al snel 'oppervlakkig' noemen, omdat er zaken in ontbreken.
Maar wie gered is, hoeft niet te horen hoe belangrijk het is om gered te worden, maar moet horen hoe goed het is gered te zijn.
Beide typen preken hebben gevaren.
Persoonlijk vind ik dit een goede analyse.
Er zal ongetwijfeld meer over te zeggen zijn.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 okt 2024, 07:42 In de protestantse gemeente van Utrecht, de Jacobikerk, vroeger een gemeente die zeer hechte aan het Bijbels getuigenis en het Gereformeerd belijden.
Heeft nu besloten homoseksuele relaties in te zegenen, en stelt ook de ambten open voor praktiserende homoseksuelen.

Opvallend steeds hoe oppervlakkige prediking, leidt tot steunen op eigen inzichten, en anders lezen van de Bijbel,
de ambten opstellen voor vrouwen,
en later ook, het accepteren van homoseksuele praxis en ook voor diegenen, huwelijk en ambten op te stellen.

Vaak wordt de oppervlakkigheid gezien, als tijdsbetrokken, en staan in deze tijd, ook al roept men wij houden van aan het Gereformeerd belijden,
al gaat men er steeds meer tegenin.

Velen zien oppervlakkigheid slechts als, verschil van denken, of ruimte die gegeven moet worden, maar God is niet veranderd,
Zijn woord is niet veranderd,

Hoe kun je zeggen, wij nemen het woord van God serieus, maar er toch keihard er tegenin gaan?
Hoe kan men zeggen, wij staan in het Gereformeerd belijden en vinden dit waardevol, maar op allerlei vlakken er juist tegenin gaan?
Ik vind het uiterst zorgwekkend. Deze gemeente staat namelijk niet op zichzelf. In meerdere gereformeerde bondsgemeenten zijn er verschuivingen zichtbaar.

Je vraagt je af: waar gaat het heen? Wat is de volgende stap? Ontkennen van de schepping, omdat het niet past binnen het plaatje van de wetenschap? Jona en de walvis als metafoor zien? Een beetje zuurdesem maakt het gehele deeg zuur en doortrekt alles.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef: 04 okt 2024, 15:52 Dit is een gemeente die voorheen tot de reformatorische gezindte, dus de achterban van Refoforum, behoorde. Het lijkt mij best geoorloofd om dat op een forum te bespreken Merel. Inderdaad dan ook van de rechterflank, mocht er daar iets in een gemeente gebeuren. Op een forum bespreek je nou eenmaal actualiteiten die in de achterban gebeuren.
Tot wanneer behoorde deze gemeente tot de reformatorische gezindte?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, behoort de gemeente daar nog steeds toe.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 04 okt 2024, 18:55 Wat mij betreft, behoort de gemeente daar nog steeds toe.
Wat valt wat jou betreft niet meer onder deze noemer?
Plaats reactie