Calvijn is her en der wat beknopt, dus ik kan niet al je vragen volledig beantwoorden.
Lilian1975 schreef: ↑24 sep 2024, 14:02
Dus Calvijn zegt dat dat hetzelfde is als de gerechtigheid waarover gesproken wordt in de zaligspreking van hen die vervolgd worden om de gerechtigheid?
Bij vers 10 schrijft hij dat Christenen door de meeste mensen gehaat worden, omdat ze de zonden bestraffen. Om der gerechtigheid wil, omdat zij zich de haat van de bozen op de hals halen, omdat zij hun best doen het kwaad tegen te staan en het goede te bevorderen.
1. Zie je het als een andere gerechtigheid, dan zou je kunnen zeggen dat het in vers 6 om het recht van iemand persoonlijk gaat, terwijl het in vers 10 om het recht van God gaat.
2. Zie je het als dezelfde gerechtigheid, dan zou je vers 10 als een overtreffende trap van vers 6 kunnen zien. (Omdat onrecht lijden nog niet direct het ondergaan van vervolgingen hoeft te zijn).
Hoe verklaart hij dat dan met de eerdere zaligsprekingen? Dus arm van geest. Die arm van geest zijn treuren ook, zijn ook zachtmoedig (gemaakt door God) en ze zijn hongerend en dorsten naar gerechtigheid mbt tot wat hun overkomt dan?
Calvijn schrijft dat het doel van de zaligsprekingen is om de discipelen te leren dat zij die mensen niet voor zalig moesten houden die het op aarde voorspoedig gaat, en om hen voor te bereiden op het dragen van hun kruis. (Dus Calvijn betrekt dit inderdaad op wat de discipelen overkomt of zou overkomen).
Armen van geest zijn volgens Calvijn allen die door tegenspoed benauwd en bedroefd worden en die zich door deze tuchtroede hebben leren vernederen. Het treuren beschrijft hij als iets wat verder bouwt op het vorige vers, en dat treuren bevorderlijk is voor de zaligheid, omdat men zo aangespoord wordt om alleen in God een blijvende troost te zoeken. Zachtmoedigen zijn mensen die niet direct onverdraagzaam zijn als hun onrecht aangedaan wordt, maar bereid om alles te dragen. Hongeren en dorsten is dan een verlangen naar dat hun recht gedaan wordt.
Of is het omdat ze de ongerechtigheden haten (zonden) ze treuren erom...dat ze hongeren en dorsten naar het zijn zoals God de mens geschapen had?
Nee, Calvijn betrekt de zaligsprekingen op omgang met en vervolging door anderen.
Overigens is hongeren, honger lijden geen
matige begeerte. En dorst lijden ook niet. Dat doet pijn. Houd je bezig.... een behoefte dat dringend vervuld moet worden...Ik vind dit een wat aparte uitdrukking van Calvijn

. Vooralsnog kan ik deze uitleg niet goed plaatsen
Matig moet je hier ongeveer lezen als 'geoorloofd' (het blijft binnen de maat van wat toegestaan is). Het is absoluut een heftige en pijnlijke begeerte (en dus in dat opzicht niet matig), maar het is een begeerte naar iets wat geoorloofd is en redelijk is. Als ik verlang om rijk te worden is dat een onmatige begeerte, maar als iemand brood verlangt omdat hij anders sterft dan is dat redelijk en matig.