Ik snap dat de discussie complexer is. Maar het NIVEL rapport? Waarop baseert die zich volgens jouw?parsifal schreef: ↑09 sep 2024, 12:29Mijn punt is dat als IEDEREEN die binnen vier weken na vaccinatie overlijdt als niet-gevaccineerd wordt beschouwd nog steeds veel goede analyses te doen. Als het om een deel gaat en niet duidelijk is waarom sommigen wel verwijderd zijn en anderen niet, dan is er een probleem.Wim Anker schreef: ↑09 sep 2024, 12:05Heel simpel uitgelegd (in een zeer! basale vorm) speelt de volgende discussie:parsifal schreef: ↑09 sep 2024, 10:31Dat lijkt het punt ja. De meeste onderzoeken die gedaan zijn, kijken niet zozeer naar de gevaren van vaccinatie (maar zie bijvoorbeeld https://www.nature.com/articles/s41467-023-36494-0 en https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0 ) maar naar vaccinatie effectiviteit. Als je consequent alle doden binnen 4 weken na vaccinatie als ongevaccineerd beschouwd (want theoretisch nog niet volledig beschermd), kun je nog een heel goede analyse doen. Voor analyse van gevaren van vaccinatie heb je andere data nodig.Terri schreef: ↑09 sep 2024, 09:40 Ik hoop niet dat ik de discussie nu vertroebel, maar begrijp ik het goed dat als gevaccineerden binnen 4 weken na vaccinatie overlijden geregistreerd staan als ongevaccineerd?
Maar.... er is toch juist altijd een wat onduidelijk beeld geweest of ze mogelijk niet juist dóór die vaccinatie ziek werden/stierven? Alleen kregen we dat niet helder boven water.
Excuus als ik de plank mis sla...
Wel lijkt het erop dat in zwaar gevaccineerde landen in Scandinavie en bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland (wat Covid grotendeels buiten de grenzen hield tot vaccinatierondes waren afgerond) je weinig oversterfte zag rond vaccinatiecampagne.
In NL hebben we het persoonregister, (BRP, Basis Registratie Personen). Hierin zijn alle inwonders van NL opgenomen met diverse gegevens.
Voor dit voorbeeld is alleen id (uniek nummer, meestal BSN), geboortedatum en sterfdatum van belang. Hieronder een voorbeeld:
Persoonsregister: (tabel: Persoon)
Als ik nu wil weten hoeveel mensen er NU in NL verblijven dan kan ik vragen aan de tabel (een query): Tel de records waarbij de sterfdatum leeg is. Als ik wil weten hoeveel mensen er in NL woonden op 1 januari 1978 kan ik vragen aan de tabel: Tel de records waarbij de geboortedatum (of immigratiedatum) VOOR of OP 1 januari 1978 ligt en de sterfdatum (of emigratiedatum*) na 1 januari 1978 ligt OF leeg is. (persoon leeft nog)
(vanaf hier laat ik immigratie en emigratie voor het gemak achterwege)
Het zal duidelijk zijn dat op deze manier eenvoudig ook geteld kan worden hoeveel mensen er in een bepaalde leeftijdsgroep zitten etc. etc. In de BRP zitten nog veel meer gegevens, allerlei vragen kunnen aan het BRP worden gesteld.
Tijdens het vaccineren is/wordt er een aparte vaccinatie tabel bijgehouden. Daarin staat (versimpeld) het volgende:
tabel: Vaccinatie
Laten we het, voor het gemak, houden op de 1e vaccinatie. Tabellen kunnen aan elkaar worden geknoopt (hier op het ID. Een gevaccineerd persoon komt in beide tabellen voor, een ongevacineerd persoon alleen in de tabel Persoon). Dus zou ik kunnen vragen:
Hoeveel mensen waren er op 1 januuri 2022 gevaccineerd? De vraag (query) aan de tabellen is dan: Tel alle rijen uit de tabel Persoon waarvoor geld dat de geboortedatum voor 1 januari 2022 ligt, de sterfdatum na 1 januari 2022 of leeg is EN waarvoor geld dat het ID BSN in beide tabellen voorkomt.
So far zo Good. Dit zou prima zijn.
Maar, edoch, wat hebben ze gedaan?
Als iemand overleed binnen 4 weken na de vaccinatiedatum dan werd deze persoon VERWIJDERD uit de tabel Vaccinatie. Stel dat de 2e persoon (de 2e rij) op 28 december 2021 is gevaccineerd en op 10 januari 2022 is overleden. Op 1 Januari zagen de tabellen er dan zo uit:
Tabel: Persoon
| ID (BSN) | 28-december-2021|
| enz.
| persoon_id/naam | geboortedatum | sterfdatum |
| persoon_id/naam | geboortedatum | 10-januari-2022|
| enz. |
| enz.
De complicaties hiervan zijn uiteraard gigantisch. Want als we NU kijken naar het aantal records in de tabel VACCINATIE en we kijken naar hoeveel prikken er zijn gezet (zoals NL dat aan de EU heeft gemeld) zijn er tegen de 900.000 records verdwenen..........
En het NIVEL rapport heeft zich gewoon gebaseerd op deze data. Dan is dus iedereen die sterft binnen 4 weken (ten gevolge van de vaccinatie) automatisch een niet gevaccineerd persoon..............
En iedereen die sterft binnen 4 weken na vaccinatie aan een auto-ongeluk is ook een (gevaccineerd of niet) behoort automatisch tot de ongevaccineerde groep.............
(disclaimer: Dit is een hele vereenvoudige weergave, maar in de kern gaat de discussie hierom).
In het rapport van Meester zijn er wel degelijk sterfgevallen binnen vier weken na vaccinatie (en ook voor de Self-Controlled-Case-Series) zijn deze er wel (anders is het hele onderzoek onmogelijk). Dus er zijn wel registers waarin in niet al deze mensen verwijderd zijn.
Migratie geeft wel een probleem (dat had ik eerder niet duidelijk): Wat doe je met mensen die uit zicht zijn verdwenen? Voor een Self-controlled-case-series studie is dat geen enkel probleem. Als gevaccineerde mensen die emigreren overleden zouden zijn voor de geplande emigratiedatum zouden ze als gevaccineerden overledenen worden geteld. Als ze overleven tot emigratiedatum tellen ze helemaal niet mee, of als ongevaccineerd.
(en Ja, Ronald Meester klaagt steen en been dat hij allerlei kunstgrepen uit moet voeren om toch wat data boven water te krijgen).