Mail jij wel eens met je predikant?
Mail jij wel eens met je predikant?
- Instemming met de preek?
- Kritiekpunten op de preek?
- Geestelijke vragen? Geloofsvragen?
- Ethische kwesties?
- Maatschappelijke kwesties?
- Persoonlijke problemen?
Ik geef ff een aanzetje:
Persoonlijk stuur ik wel eens een mailtje n.a.v. de preek.
Meestal een hart onder de riem.
Vaak krijg ik antwoord terug.
- Ethische kwesties?
Ik geef ff een aanzetje:
Aangezien ik soms een steentje bijdraag aan de eredienst door een paar toetsen in te drukken, heb ik regelmatig mailcontact met de predikanten. Zij mailen de liturgie - en soms reageer ik daarop.
Over 't algemeen is dat dus een vrij technisch en zakelijk contact. Voor meer persoonlijke zaken vind ik de mail niet echt het geëigende medium.
Het hangt echter ook wel een beetje af van de predikant met wie je te maken hebt: sommigen gebruiken de mail alsof het de telefoon is, heel losjes en vanzelfsprekend, maar anderen beperken het mailgebruik echt tot zakelijke berichtgeving als een lijstje met psalmen.
Mijn indruk is wel dat predikanten in het algemeen blij zijn met enige respons. Een predikant is ook maar een mens!
Over 't algemeen is dat dus een vrij technisch en zakelijk contact. Voor meer persoonlijke zaken vind ik de mail niet echt het geëigende medium.
Het hangt echter ook wel een beetje af van de predikant met wie je te maken hebt: sommigen gebruiken de mail alsof het de telefoon is, heel losjes en vanzelfsprekend, maar anderen beperken het mailgebruik echt tot zakelijke berichtgeving als een lijstje met psalmen.
Mijn indruk is wel dat predikanten in het algemeen blij zijn met enige respons. Een predikant is ook maar een mens!
Door de bank genomen vinden predikanten het heel fijn om reacties te krijgen.Hendrikus schreef:Mijn indruk is wel dat predikanten in het algemeen blij zijn met enige respons. Een predikant is ook maar een mens!
Een van onze predikanten zei eens in de preek: "Ik heb wel eens het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten".
Dan vind ik dat de gemeente en masse zo'n man moet bellen, mailen etc.
Een andere predikant van ons zei eens:"Predikant is een eenzaam beroep, maar hij is niet alleen".
Ook daaruit spreekt dat een predikant respons vraagt van zijn gemeenteleden.
Re: Mail jij wel eens met je predikant?
Ik mail de dominee niet, ik spreek hem gewoon aan.Breekijzertje schreef:- Instemming met de preek?
- Ethische kwesties?
Ik geef ff een aanzetje:
Pas nog, tijdens de preek hoorde ik iets waar ik niet bij kon met mijn verstand, na de dienst heb ik hem even aan gesproken.
En anders bel ik hem op voor een gesprekje. Even babbelen.