Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zou dan eerst willen weten waarom jij deze vraag stelt, omdat dit mede afhankelijk is van het antwoord wat ik geef.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zoveel invloed wil ik niet uitoefenen op jouw antwoorden hoor, maar doe je dit op grond van de prediking/dogmatische inzichten (en zo ja welke facetten) of vanuit het beroepingswerk?GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 23:06 Ik zou dan eerst willen weten waarom jij deze vraag stelt, omdat dit mede afhankelijk is van het antwoord wat ik geef.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vraag me oprecht af waar die intense behoefte vandaan komt om een (te) kleine predikantengroep in (de) 3 stukken te hakken.GGotK schreef: ↑11 sep 2024, 23:17Zoveel invloed wil ik niet uitoefenen op jouw antwoorden hoor, maar doe je dit op grond van de prediking/dogmatische inzichten (en zo ja welke facetten) of vanuit het beroepingswerk?GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 23:06 Ik zou dan eerst willen weten waarom jij deze vraag stelt, omdat dit mede afhankelijk is van het antwoord wat ik geef.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hier wat berichten geknipt die niet aan dit criterium voldeden; ook van mezelf, waarvoor mijn verontschuldigingen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
GGotK schreef: ↑11 sep 2024, 23:04Wat zijn jouw criteria om iemand te betitelen als een 'middenpredikant'?GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 20:46De post deel ik voor een groot gedeelte van harte. Al vergeet je mijns inziens wel de emeriti ds. M. Karens en wijlen ds. J. Kleppe.crossmountain schreef: ↑11 sep 2024, 20:16 Ik denk eerlijk gezegd dat de Gereformeerde Gemeente de afgelopen 30-40 jaar wel een beetje van kleur is verschoten en opgeschoven is naar de rechterkant van het spectrum. Ook al blijft dat een vervelende term.
Iemand die in complottheorieën gelooft zal misschien zelfs zeggen: "De samenstelling en het aannamebeleid van het curatorium is dusdanig dat er wordt voorgesorteerd op samengaan met bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente in Nederland." Ik geloof daar niet in, maar vind het wel een moeilijk punt hoe we dit moeten duiden. Ik denk dat CVandaag wel een juiste conclusie trekt in hun artikel van vandaag dat de problematiek "Lisse" helaas geen lokale aangelegenheid is. Dat te constateren is zorgelijk.
Als ik een lijst maak van reeds overleden predikanten en huidige emerituspredikanten die duidelijk tot het midden en links van het midden behoorden/behoren is dat best een lange lijst.
1. Ds. J. Baaijens,
2. Ds. A. Bac,
3. Ds. A.M. den Boer,
4. Ds. R. Bogaard,
5. Ds. J. Driessen,
6. Ds. A. Elshout,
7. Ds. J.J. van Eckeveld
8. Ds. K. de Gier,
9. Ds. M. Golverdingen,
10. Ds. D. Hakkenberg,
11. Ds. C. Harinck
12. Ds. A.B. van der Heiden,
13. Ds. B. van der Heiden,
14. Ds. H. Hofman sr.,
15. Ds. P. Honkoop jr.,
16. Ds. L. Huisman,
17. Ds. C. de Jongste,
18. Ds. J.W. Kersten,
19. Ds. R. Kattenberg
20. Ds. G. Kuijt,
21. Ds. J.S. van der Net
22. Ds. C.J. Meeuse,
23. Ds. H. Paul
24. Ds. D. Rietdijk,
25. Ds. L. Rijksen,
26. Ds. P. van Ruitenburg
27. Ds. W. Silfhout
28. Ds. A. Snoep,
29. Ds. Th. Van Stuijvenberg,
30. Ds. L. Terlouw,
31. Ds. J.J. Tanis,
32. Ds. A. Vergunst,
33. Ds. G.A. Zijderveld
34. Ds. C.G. Vreugdenhil
Als ik dat vergelijk met de huidige dienstdoende predikanten en kandidaten en studenten, dan vind ik daar wel een verschil in zitten. Het "brede midden" is niet zo breed meer volgens mij. Wat me tevens opvalt is dat van de huidige predikanten, een groot gedeelte niet in de Gereformeerde Gemeente is gedoopt maar vanuit een ander kerkgenootschap later is overgegaan naar de Gereformeerde Gemeente. Vaak ook vanuit GGiN of OGG. Ik vind dit altijd een erg moeilijk thema in relatie tot "verwijten" aan mensen die van de Gereformeerde Gemeente overgaan naar bijvoorbeeld de HHK.
Naast (accent)verschillen in de prediking is denk ik ook het predikantentekort binnen de Gereformeerde Gemeente een belangrijke reden voor mensen om over te gaan naar de HHK. Leesdienst is een noodmiddel en moet nooit gezien worden als vervanging van de levende verkondiging. Als ik kijk naar gemeenten als bijvoorbeeld Bodegraven, Oostkapelle of Berkenwoude die al 20 jaar vacant zijn of zelfs nooit een predikant hebben gehad dan vind ik dat erg verdrietig. De gemeenten missen al zolang een eigen herder en leraar. En je kunt nog zo vaak een gastpredikant hebben, hij kan nooit een eigen gemeentepredikant vervangen. Hoeveel GerGemmers zijn er niet die nog NOOIT een persoonlijk gesprek met een predikant hebben gehad. Het is helaas te verwachten dat Lisse niet de laatste gemeente is waar deze problematiek speelt. Zeker ook gezien gemeenten die in de afgelopen paar jaar of de komende 5-10 jaar vacant zijn (geworden) vanwege emeritaat van de predikant.
Heel bijzonder vind ik dat enkele jaren geleden twee zeer gerespecteerde emerituspredikanten in een interview in de Saambinder ter gelegenheid van hun ambtsjubilea hun zorgen bespraken over de huidige prediking:Ds. J.W. Verweij schreef: “En soms maak ik mij zorgen over de prediking. Het gaat erom dat voor verloren zondaren een rijk Evangelie wordt verkondigd. Een predikant moet Christus in al Zijn heerlijkheid en algenoegzaamheid uitstallen en vrijmoedig aanbieden aan mensen die geestelijk dood zijn. Dat hebben mannen als ds. Kersten en ds. Vergunst ons geleerd. Dat was mijn grootste vermaak.”Ik deel deze zorgen met hen. Voortdurend gebed is nodig om de kerk te bewaren voor scheuringen en dat de Heere met zijn Geest wil (blijven) werken in de Gereformeerde Gemeenten en zondaren zich bekeren.Ds. J.J. van Eckeveld schreef: “Ik ben wel bang dat de verschillen intern steeds groter worden. Dat geeft mij zorg en doet mij verdriet. Van harte begeer ik dat we ons verbonden blijven weten aan het gedachtengoed van ds. G.H. Kersten en ds. A. Vergunst. Zij hebben een stempel gedrukt op een evenwichtige prediking van ontdekking en schuld en hebben gewezen op de dierbaarheid van Christus en de noodzakelijkheid van de aanbieding van de zaligheid. Het woord “aanbieding” mag dan bij sommigen verdacht zijn, het is een voluit confessionele term.“
Opvallend dat (op 1 na) alle oud-herder en -leraars van de gemeente alhier genoemd worden en ook een groot aantal van enkele naburige GG's hier in de classis.
Maar er zijn ook vandaag de dag nog best wel wat middenpredikanten hoor, waaronder ook die nog niet lang predikant zijn: ds. A.E. Brijder, ds. A.A. Brugge, ds. M. Boersma, ds. J.M. Evers, ds. H. van der Heiden, ds. J.B. Huisman, ds. S.W. Janse, ds. M. Joosse, ds. B. Labee, ds. S. Maljaars, ds. L. van der Kuijl, ds. G.W.S. Mulder, ds. P. Mulder, ds. P.J. de Raaf, ds. J. van Rijswijk, ds. C. van Ruitenburg, ds. C. Sonnevelt, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser en ds. P.C. Vlot.
Als deze namen niet genoemd mogen worden, moeten de mods het maar weer verwijderen.
Vanwaar die intense behoefte om de hokjes weer te vullen? X is links, Y is rechts en Z is midden. Zo, iedereen weer ingedeeld. Naar MIJN smaak dan! Maar pas ondertussen op, er is wel volmaakte eenheid in de GG.
Soms heb ik het idee dat ik het niet meer begrijp...
Re: Gereformeerde Gemeenten
Goede vraag waar ik bij mezelf ook wel op puzzel.
Een greep uit mijn gedachten, willekeurige volgorde:
1) Ik denk dat we sowieso als mensen houden van overzicht en categoriseren. Ik wel.
2) Het is inherent aan de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten. Daar is altijd een zekere twee- of driedeling geweest.
3) Tot welke groep je al dan niet terecht wordt gerekend maakt uit voor je kansen binnen het kerkverband. Dit klinkt misschien onaardiger dan ik bedoel. Maar mogelijk is het ook gewoon wel een erg onaardig gegeven. Deel uitmaken van toonaangevende deputaatschapschappen en afvaardigingen naar synodes (en misschien bestaan er zelfs toonaangevende gemeenten waar een beroep van kan worden ontvangen?) hangen ermee samen. Zo bezien wordt er in alle lagen van het kerkverband aan het toekennen van gewicht aan deze classificaties meegedaan. Ook voor individuele gemeenteleden lijkt het consequenties te kunnen hebben waar je kerkt.
4) Predikanten zelf lijken er wel wat minder druk mee te zijn dan "wij" hier (degenen die er gefascineerd door zijn). Ik hoor van veel verbanden onderling die wij misschien niet zouden vermoeden en die onze vooroordelen onderuit halen. Gelukkig maar.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies.Inwoner schreef: ↑12 sep 2024, 09:25
Vanwaar die intense behoefte om de hokjes weer te vullen? X is links, Y is rechts en Z is midden. Zo, iedereen weer ingedeeld. Naar MIJN smaak dan! Maar pas ondertussen op, er is wel volmaakte eenheid in de GG.
Soms heb ik het idee dat ik het niet meer begrijp...
Enigszins inconsequent en daarom kun je het ook niet echt serieus nemen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De spijker op zijn kop.
Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het wegen, meten en plaatsen in hokjes is een groot kwaad. Vooral omdat we het bij de ander doen. Terwijl de Bijbel (meestal) de nadruk legt om zelf in de spiegel te kijken.
Een tijdje terug een ernstige, maar tegelijk een troostvolle preek gehoord van ds. J.M. Molenaar over: Mene mene tekel ufarsin
https://www.youtube.com/watch?v=BxLaCCN2pbM
Een tijdje terug een ernstige, maar tegelijk een troostvolle preek gehoord van ds. J.M. Molenaar over: Mene mene tekel ufarsin
https://www.youtube.com/watch?v=BxLaCCN2pbM
- Maanenschijn
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?Forummer schreef:De spijker op zijn kop.
Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Onderscheid aanbrengen.Maanenschijn schreef: ↑12 sep 2024, 13:12Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?Forummer schreef:De spijker op zijn kop.
Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?
Helaas soms op verkeerde criteria.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Maanenschijn
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarin? Of waartussen?Forummer schreef:Onderscheid aanbrengen.Maanenschijn schreef: ↑12 sep 2024, 13:12Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?
Helaas soms op verkeerde criteria.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat doet niet zoveel ter zake. Punt is dat wordt geleerd dat er afgezonderd wordt. Nu wel, dat zal door sommigen dan ook onjuist worden geïnterpreteerd en ook buiten de bedoelde context worden toegepast. Zie daar de lijstjes van links, midden en rechts.Maanenschijn schreef: ↑12 sep 2024, 13:12 Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vanaf de kansel, tussen bekeerd en onbekeerd. En tussen de GG en.... (vul maar in: grote boze buitenwereld, of HHK, of juichend christendom, of...) Er wordt wat af gesepareerd. Daarom is men eraan gewend.Maanenschijn schreef: ↑12 sep 2024, 13:57Waarin? Of waartussen?Forummer schreef:Onderscheid aanbrengen.Maanenschijn schreef: ↑12 sep 2024, 13:12Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?Forummer schreef:
De spijker op zijn kop.
Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?
Helaas soms op verkeerde criteria.
Daarom mijn vraag: Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?[
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant