Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 17:01 Ach, dr. Steenblok en ds. Kok verschilden ook van visie. Maar ik geloof van harte dat beiden juichen voor de troon.

Zou ik dan nu sommige predikanten van vandaag, die elkaar misschien soms tegenspreken, tegen elkaar uitspelen?

Ik heb daar geen zin in.

Zie nogmaals Psalm 119: 32.
Jammer dat je geen antwoorden geeft. Het verschil tussen Kok en Steenblok geneuzel noemen op de mm2 en dan aankomen met Psalm 119:32 vind ik echt zwak.
Laatst gewijzigd door GG links op 10 sep 2024, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 10 sep 2024, 17:10
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:41
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 16:34
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:28

Kun je die prekenserie van ds Van der Net in overeenstemming brengen met hetgeen ds G. Beens leert????
Ja hoor. Zeker wel.
Dan lijkt het me heel zinvol als je nog eens een preek beluistert van beide predikanten. Wat mij betreft maak je er een preekbespreking van. Het gaat mij niet om geneuzel op de vierkante mm. Het gaat om een oprechte zorg. Echt, de GG is niet zo'n eenheid als dat je zou willen.
Het lijkt me goed om dat te bespreken, dan. Ik ben benieuwd op welke punten ds. Beens afwijkt van de DL.
Of ds. Van der Net . Komt nu was suggestief over
DDD

Bericht door DDD »

Ik ken de prekenserie. Die is volkomen in lijn met de DL. Ik heb hem zelf gehoord. Daar zit weinig ruimte voor afwijkende gedachten. Hij beperkt zich tot de tekst van de DL.

Maar ik houd me aanbevolen voor bewijs van het tegendeel, natuurlijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:41
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 16:34
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:28
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 16:06 Ken je de prekenserie van ds. Van der Net nog over de Dordtse Leerregels, die hij bij jullie ooit hield?

En wat vindt je van deze link? https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fbd7a6e344
Kun je die prekenserie van ds Van der Net in overeenstemming brengen met hetgeen ds G. Beens leert????
Ja hoor. Zeker wel.
Dan lijkt het me heel zinvol als je nog eens een preek beluistert van beide predikanten. Wat mij betreft maak je er een preekbespreking van. Het gaat mij niet om geneuzel op de vierkante mm. Het gaat om een oprechte zorg. Echt, de GG is niet zo'n eenheid als dat je zou willen.
Er is al eens een preek van ds. Beens besproken.
Zie: viewtopic.php?p=1071237#p1071237
Ik kan @Ad Anker, @Zeeuw, @Hoopvol, @Posthoorn en @pierre27 als getuige oproepen dat deze preek volledig in overeenstemming was met de Dordtse Leerregels. Helaas is hij niet meer terug te luisteren omdat het bijna 2 jaar geleden is.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: 10 sep 2024, 11:04
Zeeuw schreef: 10 sep 2024, 10:42
Mistig schreef: 10 sep 2024, 10:11 Kan dit topic niet gewoon (tijdelijk) gesloten worden?
Je zal er lid zijn.
Dat lijkt me slim ja. De usual suspects denken te weten hoe het zit en roeren blijkbaar graag nog even door in de vlek.
Begrijp het ongemak maar dit is in de openbaarheid gebracht (ND/RD) dus kan er over gesproken worden. Zal het zelf zo weinig mogelijk doen want ik weet te weinig.
In algemene zin is groepsvorming met handtekeningenacties of rondzendbrieven in een gemeente niet de koninklijke weg. Maak individueel een beslissing maar probeer geen medestanders te genereren.
Dat het in de krant is verschenen, wil nog niet zeggen dat het wijs is om het in het openbaar te bespreken.

Ik denk dat het raadzaam is de discussie over Lisse te sluiten/ beëindigen. Geef de gemeente de gelegenheid en rust om onder de wijze leiding van de broeders Mulder en Silfhout tot elkaar te komen. Het verstrekken van details (en dat is inmiddels al meerdere keren hier gebeurd) strekt tot geen enkel nut en doet de zaak eerder schade aan. En bidt voor ze. Dat laatste strekt tot meer nut dan hier te blijven discussiëren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Konijntje schreef: 10 sep 2024, 18:28
Mistig schreef: 10 sep 2024, 10:11 Kan dit topic niet gewoon (tijdelijk) gesloten worden?
Je zal er lid zijn.
Dat lijkt me slim ja. De usual suspects denken te weten hoe het zit en roeren blijkbaar graag nog even door in de vlek.
Begrijp het ongemak maar dit is in de openbaarheid gebracht (ND/RD) dus kan er over gesproken worden. Zal het zelf zo weinig mogelijk doen want ik weet te weinig.
In algemene zin is groepsvorming met handtekeningenacties of rondzendbrieven in een gemeente niet de koninklijke weg. Maak individueel een beslissing maar probeer geen medestanders te genereren.
Dat het in de krant is verschenen, wil nog niet zeggen dat het wijs is om het in het openbaar te bespreken.

Ik denk dat het raadzaam is de discussie over Lisse te sluiten/ beëindigen. Geef de gemeente de gelegenheid en rust om onder de wijze leiding van de broeders Mulder en Silfhout tot elkaar te komen. Het verstrekken van details (en dat is inmiddels al meerdere keren hier gebeurd) strekt tot geen enkel nut en doet de zaak eerder schade aan. En bidt voor ze. Dat laatste strekt tot meer nut dan hier te blijven discussiëren.
Inmiddels gaat het allang niet meer over Lisse, maar is dit een kapstok geworden om met naam en toenaam allerlei predikanten te gaan fileren op ligging en kleur en zelfs te beweren dat binnen de GG er een ongereformeerde leer wordt gebracht.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 15:32
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 15:24
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 15:13
GG links schreef: 10 sep 2024, 14:53

Dat het curatorium ook fouten maakt met het aannemen van studenten die niet in lijn staan met het gereformeerd belijden en dan komen tot het waarschuwen tegen collega's.
Nee hoor. Ik heb alle studenten de afgelopen jaren gehoord en sta volmondig achter deze gereformeerde prediking. Zeker bepaalde preken van sommige studenten zijn onvergetelijk voor mij geweest.
Dat kan, GGlid, Maar je blijft er omheen zeilen dat er echt accentsverschillen zijn (en meer dan dat) binnen het geheel van de GG. Als je dat niet hoort, mis je toch wel onderscheidingsvermogen, denk ik zo. En onlangs was er nog een GG-predikant die verzuchtte dat er zoveel verwarring was 'binnen de kring onzer gemeenten'..
Accentverschillen, akkoord. Maar meer dan dat, is mijns inziens onjuist, zeker in het licht van de wereldwijde kerk is het geneuzel op een vierkante mm.
Het zou al zoveel schelen als zowel de linker- als rechterzijde elkaar wat ruimte geeft en verdraagzaam naar elkaar is. En de liefde overheerst.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 18:31
Konijntje schreef: 10 sep 2024, 18:28
Zeeuw schreef: 10 sep 2024, 10:42 Dat lijkt me slim ja. De usual suspects denken te weten hoe het zit en roeren blijkbaar graag nog even door in de vlek.

Inmiddels gaat het allang niet meer over Lisse, maar is dit een kapstok geworden om met naam en toenaam allerlei predikanten te gaan fileren op ligging en kleur en zelfs te beweren dat binnen de GG er een ongereformeerde leer wordt gebracht.
Daarom had de discussie over Lisse al eerder beëindigd moeten worden.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het gesprek tot nu toe eigenlijk heel prima verlopen. Zo’n beetje bijna iedereen is het eens dat GG Lisse niet moet scheuren. Ze moeten elkaar proberen vast te houden. Lukt dat niet dan heb je nog een optie om een 2e GG te starten in Lisse. Lukt dat ook niet kunnen ze beter een vrije gemeente worden of aansluiting bij de CGK of HHK.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef:
Je zal er lid zijn.

Wat voegt zo'n opinie zonder enige onderbouwing nu toe?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 10 sep 2024, 19:19
Konijntje schreef:
Zeeuw schreef: 10 sep 2024, 10:42 Dat lijkt me slim ja. De usual suspects denken te weten hoe het zit en roeren blijkbaar graag nog even door in de vlek.

Wat voegt zo'n opinie zonder enige onderbouwing nu toe?
Wie oren heeft, die hore, DDD! Mijn onderbouwing is helder: de discussie voegt niets toe en schaadt eerder de gemeente Lisse, omdat diverse details naar buiten komen. Ook details over predikanten die overigens buiten de discussie staan over Lisse.

Vandaag heb ik gewerkt. Uit mijn werk heb ik dit forum gelezen. Ik zou mij diep schamen als mijn seculiere collega's zouden lezen wat hier in de voorgaande pagina's is beschreven. De liefde tot broeders en zuster (ook al denken ze wellicht iets anders) heb ik in ieder geval compleet gemist.

Tenslotte: wie heeft er voor deze gemeente gebeden? Hoeveel tijd heb je daaraan besteed en hoeveel tijd heb je over dit onderwerp besteed op dit forum?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de onderbouwing helemaal niet helder. In ieder geval niet juist.

Je onderbouwt totaal niet op welke manier de gemeente Lisse zou kunnen worden geschaad door de gedachtenwisseling.

Je beschuldiging aan de forumdeelnemers dat ze geen liefde tot de kerken zouden hebben, is al helemaal wonderbaarlijk. Ik zie hooguit één wat gefrustreerde bijdrage waar je dat uit zou kunnen afleiden, maar dat lijkt me eerder gekwetste liefde. Je beschuldiging aan andere forumdeelnemers is niet onderbouwd én onjuist. En het is nogal een beschuldiging.

Ik heb meer tijd besteed aan schrijven dan aan bidden specifiek voor deze gemeente. Ik vind dat echter een rare maatstaf. Er zijn maar heel weinig werkzaamheden die ik verricht waarvoor ik langer bid dan werk. Daarmee is dit ook heel suggestief.

Je kunt ook zeggen: dit gesprek voelt voor mij niet goed, wil je daar liever niet mee ophouden? In plaats van mensen die integer een gesprek voeren over wezenlijke dingen in het gemeente-zijn neerzetten als mensen die de broeders en zusters niet liefhebben.

Overigens vind ik dat het gesprek wél veel toevoegt. En ik heb ook uitvoerig onderbouwd waarom. Dat zal ik niet herhalen.

En wat betreft jouw citaat van Jezus: ik vermoed dat je niet zo goed bent in Middelnederlands. Maar het begrip van de SV-GBS is weer een ander thema.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 10 sep 2024, 20:17 Ik vind de onderbouwing helemaal niet helder. In ieder geval niet juist.

Je onderbouwt totaal niet op welke manier de gemeente Lisse zou kunnen worden geschaad door de gedachtenwisseling.

Je beschuldiging aan de forumdeelnemers dat ze geen liefde tot de kerken zouden hebben, is al helemaal wonderbaarlijk. Ik zie hooguit één wat gefrustreerde bijdrage waar je dat uit zou kunnen afleiden, maar dat lijkt me eerder gekwetste liefde. Je beschuldiging aan andere forumdeelnemers is niet onderbouwd én onjuist. En het is nogal een beschuldiging.

Ik heb meer tijd besteed aan schrijven dan aan bidden specifiek voor deze gemeente. Ik vind dat echter een rare maatstaf. Er zijn maar heel weinig werkzaamheden die ik verricht waarvoor ik langer bid dan werk. Daarmee is dit ook heel suggestief.

Je kunt ook zeggen: dit gesprek voelt voor mij niet goed, wil je daar liever niet mee ophouden? In plaats van mensen die integer een gesprek voeren over wezenlijke dingen in het gemeente-zijn neerzetten als mensen die de broeders en zusters niet liefhebben.

Overigens vind ik dat het gesprek wél veel toevoegt. En ik heb ook uitvoerig onderbouwd waarom. Dat zal ik niet herhalen.

En wat betreft jouw citaat van Jezus: ik vermoed dat je niet zo goed bent in Middelnederlands. Maar het begrip van de SV-GBS is weer een ander thema.

Ik heb wel degelijk onderbouwd waarom ik denk dat dit de gemeente van Lisse schaadt: door het delen van details over de situatie. Het RD heeft summier verslag gedaan. Inmiddels heb ik hier meerdere details voorbij zien komen, met naam en toenaam van predikanten. Dat schaadt het proces om tot eenheid binnen de gemeente te komen. Zeker omdat de gesprekken nog moeten plaats vinden. Geef de gemeente de rust en de tijd. En praat er na verder wat je hiervan kunt leren.

Overigens verdraai je mijn woorden. Ik heb geschreven dat ik de liefde heb gemist in de reacties. NIET dat forumdeelnemers geen liefde tot kerken zouden hebben.

Tenslotte spreek ik niet over een maatstaf, maar doe ik een poging om mensen aan het denken te zetten. Jammer dat je dat hebt gemist.
MGG

Bericht door MGG »

Je zal er lid zijn.
Hier ben ik het hartelijk mee eens. Het werven voor je eigen zaak brengt weinig goeds. Laat wervingscampagnes lekker bij commercieel partijen en haal het niet de kerk.
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: 10 sep 2024, 14:01
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 13:36 Nee. Maar je bent toch niet alleen lid omdat je het plaatselijk goed hebt?

Als het goed is, is er liefde tot het geheel van het kerkverband en maakt het niet uit wie er op de preekstoel staat en welke dominee of student er voorgaat. Zie Johannes 17.

Ze zijn allemaal ambassadeurs van Christuswege!
Sorry, maar ik heb voel geen verbondenheid meer met het kerkverband. En het maakt mij wel degelijk uit wie er op de kansel staat. Ik voel me verbonden met heel veel mensen uit diverse kerkverbanden maar niet specifiek meer met de GG. Ik hoop dat ik niemand kwets.
Ik vind het wel verhelderend. Het heeft weinig zin om de flanken bij elkaar te willen houden als een deels van de flanken het niet nodig vindt. Wat mij betreft gaat de focus naar het brede midden.
Plaats reactie