Dat klopt niet, want daar heeft hij vandaag ook, naar mijn mening ongenuanceerd, gezegd dat de kerkenraad van Lisse maar moest aftreden. Dus GG-lid is iig consistent in zijn houding in topics van zowel binnen als buiten zijn kerkverband.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22Wat is dan je bedoeling met je reageren? Het artikel in het RD heeft het nodige stof doen opwaaien. Binnen Refoforum en ook in real life. Scribenten die consciëntieus bijdragen hebben geleverd aan het blad, maar niet van de GGN zijn, worden via een verslag in het RD bedankt. Hen wordt duidelijk gemaakt dat hun inbreng niet meer wenselijk is. Reden: ze behoren niet tot de GGN.Simon0612 schreef: ↑05 sep 2024, 16:16Ik zie geen tegenstrijdigheid. Nabij (Jou) is een GGiN blad, zonder uitzondering. Het staat gewoon in de colofon. Dus de vergelijking met RD, Terdege etc. klopt niet. En het lijkt me logisch dat in de Nabij dan voornamelijk GGiN scribenten schrijven, net zoals dit in de Daniel altijd GG scribenten zijn. Ik was niet op de synode, dus geen idee wat er met de uitspraak bedoeld is en of het zo is gezegd. Voor mij heeft dat ook geen toegevoegde waarde om dit besluit te onderbouwen of het ermee eens te zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 sep 2024, 13:40 Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dan is het verwarrend zou voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.
Kan @Simon0812 die tegenstrijdigheid voor mij uitleggen?
Betekent dit dat men ook maar geen abonnement meer moet nemen op het RD, de GezinsGids en/of de Terdege? Stel je voor dat er een interview in staat met een GG-gezin, of nog erger een PKN-echtpaar...
Kom nou toch.... Als je het er mee eens bent, leg deze manier van handelen dan eens uit?
En waar ik nog steeds naar op zoek ben: wat maakt nou dat de GGN de enige ware kerk is? Want dat onderbuikgevoel krijgt steeds meer vorm.
Daarnaast vind ik je bericht waarop je reageert op het sektarische gehalte ronduit stuitend. Geen zin om het vooroordelen liedje weer af te draaien dus ik stop erover. Ik zie wel een hele andere houding van jou in het GerGem topic. Daar ben je uiterst voorzichtig/terughoudend omdat je het ten slotte niet allemaal weet, hier lijk je wel alles te weten. Bijzonder.
Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
-
- Verbannen
Hij reageert niet op mij alleen. Ik heb nergens gezegd dat de GGiN sektarisch is. Integendeel.
Het is helemaal niet erg om het over de hedendaagse praktijk te hebben. Maar dat gebeurt op dit forum ook volop. En daarin zie ik iedereen ook gewoon voor zijn mening uitkomen.Inwoner schreef: ↑06 sep 2024, 14:40Dat is, waar ik ook op probeerde aan te sturen in deze discussie. Maar blijkbaar weet men daar geen raad mee, en gaan we het weer hebben over 1953...
Dan hoef je nu niet voor je mening uit te komen over de hedendaagse praktijk.
Het ding is gewoon dat de hedendaagse praktijk ook voortkomt uit het verleden. Je kan het ene niet zonder het andere zien. Het begint niet vandaag met een schone lei opnieuw. Maar het is een doormodderen op eerder gekozen wegen.
Onder andere van leeruitspraken ‘31, schorsing Ds. Kok, scheuring ‘53.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
De GGiN voldoet nu eenmaal aan een aantal kenmerken van sektes. Dit kerkverband daarom als sektarisch van karakter typeren heeft niets met vooroordelen te maken. Ik noem er een paar:
1. Beheersing van het leefmilieu, invloeden van buitenaf worden geweerd;
2. Eigen ideologie en alles wat hier buiten valt duiden als slecht of onwaar, en;
3. Daarbij behorend ideologisch jargon;
4. Sterk centraal leiderschap.
Het eerste blijkt helder uit het verslag van de synode. Scribenten van buiten de kerk moeten geweerd worden. Van het tweede werd hier ook een voorbeeld gegeven. De enige echte waarheid is blijkbaar enkel in deze kerk te vinden, aldus één van de kerkelijke leiders. Het derde is wellicht niet de meest sterke typering, maar een bepaald taalgebruik dat enkel door insiders wordt verstaan is zeker aanwezig. Het laatste lijkt mij ook voor zich spreken. Deze kerk wordt geleidt door een beperkt aantal mensen waarop, in de publieke ruimte althans, weinig kritiek mogelijk is. En voor zover mijn beperkte waarneming, is er ook intern weinig ruimte voor het open gesprek of discussie.
Ik neem afstand van je onterechte beschuldiging. Nergens heb ik de GGN sektarisch genoemd. Als dat wel zo is, verzoek ik je dat aan te tonen. Ik heb groot respect voor een aantal predikanten binnen de GGN, zoals ook geschreven.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22Wat is dan je bedoeling met je reageren? Het artikel in het RD heeft het nodige stof doen opwaaien. Binnen Refoforum en ook in real life. Scribenten die consciëntieus bijdragen hebben geleverd aan het blad, maar niet van de GGN zijn, worden via een verslag in het RD bedankt. Hen wordt duidelijk gemaakt dat hun inbreng niet meer wenselijk is. Reden: ze behoren niet tot de GGN.Simon0612 schreef: ↑05 sep 2024, 16:16Ik zie geen tegenstrijdigheid. Nabij (Jou) is een GGiN blad, zonder uitzondering. Het staat gewoon in de colofon. Dus de vergelijking met RD, Terdege etc. klopt niet. En het lijkt me logisch dat in de Nabij dan voornamelijk GGiN scribenten schrijven, net zoals dit in de Daniel altijd GG scribenten zijn. Ik was niet op de synode, dus geen idee wat er met de uitspraak bedoeld is en of het zo is gezegd. Voor mij heeft dat ook geen toegevoegde waarde om dit besluit te onderbouwen of het ermee eens te zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 sep 2024, 13:40 Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dan is het verwarrend zou voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.
Betekent dit dat men ook maar geen abonnement meer moet nemen op het RD, de GezinsGids en/of de Terdege? Stel je voor dat er een interview in staat met een GG-gezin, of nog erger een PKN-echtpaar...
Kom nou toch.... Als je het er mee eens bent, leg deze manier van handelen dan eens uit?
En waar ik nog steeds naar op zoek ben: wat maakt nou dat de GGN de enige ware kerk is? Want dat onderbuikgevoel krijgt steeds meer vorm.
Daarnaast vind ik je bericht waarop je reageert op het sektarische gehalte ronduit stuitend. Geen zin om het vooroordelen liedje weer af te draaien dus ik stop erover. Ik zie wel een hele andere houding van jou in het GerGem topic. Daar ben je uiterst voorzichtig/terughoudend omdat je het ten slotte niet allemaal weet, hier lijk je wel alles te weten. Bijzonder.
Waar ik evenwel géén respect voor heb, is dat een aantal geachte predikanten en ambtsdragers uit de GG en de OGGN via het verslag in de krant worden weggezet. Zij mogen niet meer schrijven in 'Nabij' of 'Nabij jou', omdat......
ja, waarom ook al weer???
-
Wat mij wel blijft verbazen is dat ze aan de ene kant binnengericht zijn, maar aan de andere kant ook vaak meditaties in de DWS te vinden zijn van Flavel, Owen enz.
Ik schreef ook niet dat jij dat zei. Ik schreef dat jij erop reageerde, verder weet je prima welk bericht ik bedoelde. Ik heb niets gelezen over weggezette predikanten uit de GG of OGGN. Ze mogen niet meer schrijven omdat de synode besloten heeft om in een GGiN jongerenblad alleen te werken met GGiN scribenten. Prima toch? Is niets mis mee. Ik zie in de Daniel ook nooit artikelen van een GGiN of OGG predikant. Heb je daar ook problemen mee?Inwoner schreef: ↑07 sep 2024, 12:13Ik neem afstand van je onterechte beschuldiging. Nergens heb ik de GGN sektarisch genoemd. Als dat wel zo is, verzoek ik je dat aan te tonen. Ik heb groot respect voor een aantal predikanten binnen de GGN, zoals ook geschreven.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22Wat is dan je bedoeling met je reageren? Het artikel in het RD heeft het nodige stof doen opwaaien. Binnen Refoforum en ook in real life. Scribenten die consciëntieus bijdragen hebben geleverd aan het blad, maar niet van de GGN zijn, worden via een verslag in het RD bedankt. Hen wordt duidelijk gemaakt dat hun inbreng niet meer wenselijk is. Reden: ze behoren niet tot de GGN.Simon0612 schreef: ↑05 sep 2024, 16:16
Ik zie geen tegenstrijdigheid. Nabij (Jou) is een GGiN blad, zonder uitzondering. Het staat gewoon in de colofon. Dus de vergelijking met RD, Terdege etc. klopt niet. En het lijkt me logisch dat in de Nabij dan voornamelijk GGiN scribenten schrijven, net zoals dit in de Daniel altijd GG scribenten zijn. Ik was niet op de synode, dus geen idee wat er met de uitspraak bedoeld is en of het zo is gezegd. Voor mij heeft dat ook geen toegevoegde waarde om dit besluit te onderbouwen of het ermee eens te zijn.
Waar ik evenwel géén respect voor heb, is dat een aantal geachte predikanten en ambtsdragers uit de GG en de OGGN via het verslag in de krant worden weggezet. Zij mogen niet meer schrijven in 'Nabij' of 'Nabij jou', omdat......
Vanwaar het verschil in houding aangaande dit t.o.v. van GG Lisse? Omdat je het leuk vindt de GGiN te bashen? Waarom niet dezelfde terughoudendheid?
Sorry, ik voel geen behoefte hierop te reageren. Het zijn pure vooroordelen en lasteringen. Zodra ‘iemand’ iets zegt net doen alsof 99% van de GGiN leden zo denkt en acteert. Terwijl het juist om een enkel procent gaat met extreem gedachtengoed. Maar prima hoor, blijf maar lekker bashen. Geniet ervan!Ambtenaar schreef: ↑07 sep 2024, 11:52De GGiN voldoet nu eenmaal aan een aantal kenmerken van sektes. Dit kerkverband daarom als sektarisch van karakter typeren heeft niets met vooroordelen te maken. Ik noem er een paar:
2. Eigen ideologie en alles wat hier buiten valt duiden als slecht of onwaar, en;
Het eerste blijkt helder uit het verslag van de synode. Scribenten van buiten de kerk moeten geweerd worden. Van het tweede werd hier ook een voorbeeld gegeven. De enige echte waarheid is blijkbaar enkel in deze kerk te vinden, aldus één van de kerkelijke leiders. Het derde is wellicht niet de meest sterke typering, maar een bepaald taalgebruik dat enkel door insiders wordt verstaan is zeker aanwezig. Het laatste lijkt mij ook voor zich spreken. Deze kerk wordt geleidt door een beperkt aantal mensen waarop, in de publieke ruimte althans, weinig kritiek mogelijk is. En voor zover mijn beperkte waarneming, is er ook intern weinig ruimte voor het open gesprek of discussie.
-
Je punt over de Daniel is al uitgelegd.Simon0612 schreef: ↑07 sep 2024, 13:00Ik schreef ook niet dat jij dat zei. Ik schreef dat jij erop reageerde, verder weet je prima welk bericht ik bedoelde. Ik heb niets gelezen over weggezette predikanten uit de GG of OGGN. Ze mogen niet meer schrijven omdat de synode besloten heeft om in een GGiN jongerenblad alleen te werken met GGiN scribenten. Prima toch? Is niets mis mee. Ik zie in de Daniel ook nooit artikelen van een GGiN of OGG predikant. Heb je daar ook problemen mee?Inwoner schreef: ↑07 sep 2024, 12:13Ik neem afstand van je onterechte beschuldiging. Nergens heb ik de GGN sektarisch genoemd. Als dat wel zo is, verzoek ik je dat aan te tonen. Ik heb groot respect voor een aantal predikanten binnen de GGN, zoals ook geschreven.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22
Wat is dan je bedoeling met je reageren? Het artikel in het RD heeft het nodige stof doen opwaaien. Binnen Refoforum en ook in real life. Scribenten die consciëntieus bijdragen hebben geleverd aan het blad, maar niet van de GGN zijn, worden via een verslag in het RD bedankt. Hen wordt duidelijk gemaakt dat hun inbreng niet meer wenselijk is. Reden: ze behoren niet tot de GGN.
Vanwaar het verschil in houding aangaande dit t.o.v. van GG Lisse? Omdat je het leuk vindt de GGiN te bashen? Waarom niet dezelfde terughoudendheid?
Het is vrij feitelijk. Blijkbaar leef je in ontkenning.Simon0612 schreef: ↑07 sep 2024, 13:06
Sorry, ik voel geen behoefte hierop te reageren. Het zijn pure vooroordelen en lasteringen. Zodra ‘iemand’ iets zegt net doen alsof 99% van de GGiN leden zo denkt en acteert. Terwijl het juist om een enkel procent gaat met extreem gedachtengoed. Maar prima hoor, blijf maar lekker bashen. Geniet ervan!
Het zijn feiten die ook hedentendage gewoon kloppen. Ze hoeven ook helemaal niet negatief ingevuld te worden.Simon0612 schreef: ↑07 sep 2024, 13:06Sorry, ik voel geen behoefte hierop te reageren. Het zijn pure vooroordelen en lasteringen. Zodra ‘iemand’ iets zegt net doen alsof 99% van de GGiN leden zo denkt en acteert. Terwijl het juist om een enkel procent gaat met extreem gedachtengoed. Maar prima hoor, blijf maar lekker bashen. Geniet ervan!Ambtenaar schreef: ↑07 sep 2024, 11:52De GGiN voldoet nu eenmaal aan een aantal kenmerken van sektes. Dit kerkverband daarom als sektarisch van karakter typeren heeft niets met vooroordelen te maken. Ik noem er een paar:
Ik neem nogmaals afstand van je onnodige aantijgingen. Ik heb totaal geen behoefte om de GGN te bashen, verre van dat. Ik stel slechts vragen, waarop ik tot nu toe geen antwoorden heb ontvangen. En dat jij een andere mening hebt over het 'bedanken' van bepaalde predikanten buiten de GGN is je goed recht, maar wel veelzeggend.Simon0612 schreef: ↑07 sep 2024, 13:00Ik schreef ook niet dat jij dat zei. Ik schreef dat jij erop reageerde, verder weet je prima welk bericht ik bedoelde. Ik heb niets gelezen over weggezette predikanten uit de GG of OGGN. Ze mogen niet meer schrijven omdat de synode besloten heeft om in een GGiN jongerenblad alleen te werken met GGiN scribenten. Prima toch? Is niets mis mee. Ik zie in de Daniel ook nooit artikelen van een GGiN of OGG predikant. Heb je daar ook problemen mee?Inwoner schreef: ↑07 sep 2024, 12:13Ik neem afstand van je onterechte beschuldiging. Nergens heb ik de GGN sektarisch genoemd. Als dat wel zo is, verzoek ik je dat aan te tonen. Ik heb groot respect voor een aantal predikanten binnen de GGN, zoals ook geschreven.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22
Wat is dan je bedoeling met je reageren? Het artikel in het RD heeft het nodige stof doen opwaaien. Binnen Refoforum en ook in real life. Scribenten die consciëntieus bijdragen hebben geleverd aan het blad, maar niet van de GGN zijn, worden via een verslag in het RD bedankt. Hen wordt duidelijk gemaakt dat hun inbreng niet meer wenselijk is. Reden: ze behoren niet tot de GGN.
Je hoeft toch niet perse te reageren. Mij zou de lust ook iets ontbreken. Enfin het is een forum he.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22Wat is dan je bedoeling met je reageren? Het artikel in het RD heeft het nodige stof doen opwaaien. Binnen Refoforum en ook in real life. Scribenten die consciëntieus bijdragen hebben geleverd aan het blad, maar niet van de GGN zijn, worden via een verslag in het RD bedankt. Hen wordt duidelijk gemaakt dat hun inbreng niet meer wenselijk is. Reden: ze behoren niet tot de GGN.Simon0612 schreef: ↑05 sep 2024, 16:16Ik zie geen tegenstrijdigheid. Nabij (Jou) is een GGiN blad, zonder uitzondering. Het staat gewoon in de colofon. Dus de vergelijking met RD, Terdege etc. klopt niet. En het lijkt me logisch dat in de Nabij dan voornamelijk GGiN scribenten schrijven, net zoals dit in de Daniel altijd GG scribenten zijn. Ik was niet op de synode, dus geen idee wat er met de uitspraak bedoeld is en of het zo is gezegd. Voor mij heeft dat ook geen toegevoegde waarde om dit besluit te onderbouwen of het ermee eens te zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 sep 2024, 13:40 Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dan is het verwarrend zou voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Initiatiefnemers komen uit GGiN heb ik begrepen voor wat betreft de schoolSimon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:49Dat kan zijn, maar ook de VBSO staat onder toezicht van de synode van de GGiN. Dus wat is het probleem dan? En zie colofon van Nabij, daar wordt nadrukkelijk vermeldt dat het een initiatief is van DOOC. Dus een kerkelijk jongerenblad!Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 16:26Simon, het blad gaat ook uit van de VBSO(omdat Nabij voortkomt uit Criterium van de VBSO) en VBSO heeft een bredere achterban. Daar wringt de schoen.Simon0612 schreef: ↑05 sep 2024, 16:16Ik zie geen tegenstrijdigheid. Nabij (Jou) is een GGiN blad, zonder uitzondering. Het staat gewoon in de colofon. Dus de vergelijking met RD, Terdege etc. klopt niet. En het lijkt me logisch dat in de Nabij dan voornamelijk GGiN scribenten schrijven, net zoals dit in de Daniel altijd GG scribenten zijn. Ik was niet op de synode, dus geen idee wat er met de uitspraak bedoeld is en of het zo is gezegd. Voor mij heeft dat ook geen toegevoegde waarde om dit besluit te onderbouwen of het ermee eens te zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 sep 2024, 13:40 Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dan is het verwarrend zou voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.
Leuk feitje: GerGem Flakkee went zich ook tot de VBSO (en dus een GGiN stichting) i.v.m. een mogelijk nieuw te stichten reformatorische basisschool.
https://www.rd.nl/artikel/1076579-plann ... wetensnood
Simon, je begrijpt er helemaal niets van. De handelswijze hoe dit gegaan is, daar hebben we het over.Simon0612 schreef: ↑07 sep 2024, 13:00Ik schreef ook niet dat jij dat zei. Ik schreef dat jij erop reageerde, verder weet je prima welk bericht ik bedoelde. Ik heb niets gelezen over weggezette predikanten uit de GG of OGGN. Ze mogen niet meer schrijven omdat de synode besloten heeft om in een GGiN jongerenblad alleen te werken met GGiN scribenten. Prima toch? Is niets mis mee. Ik zie in de Daniel ook nooit artikelen van een GGiN of OGG predikant. Heb je daar ook problemen mee?Inwoner schreef: ↑07 sep 2024, 12:13Ik neem afstand van je onterechte beschuldiging. Nergens heb ik de GGN sektarisch genoemd. Als dat wel zo is, verzoek ik je dat aan te tonen. Ik heb groot respect voor een aantal predikanten binnen de GGN, zoals ook geschreven.Simon0612 schreef: ↑06 sep 2024, 21:55Wat mijn bedoeling is? Te melden dat jullie veel grote woorden besteden aan een niet onlogische en klein besluit dat de Nabij een kerkelijk jongerenblad is en zodoende expertise binnen het kerkverband gezocht word. Niets mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet iedereen die aan 1 artikel heeft meegewerkt daarover te informeren? Lijkt me totaal niet logisch. Waarom zou je?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 16:22
Daarna pas over de woorden die gezegd zijn. En hoe het besluit genomen is, is al helemaal absurd. Er wordt gewoon over integere mensen heen gewalst.
En Nabij is geen Daniël. Nooit geweest ook.