Gezinsvorming

liz boer

Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:
Agjahnus schreef:Waarschijnlijk wordt er best wel heel wat vooruitgepland en gedacht in plaats van het open te laten en in Gods hand te leggen. En dat zal dan ongetwijfeld ook wel te maken hebben met carriéreplanning van man en vrouw etc. ook binnen de gereformeerde gezindte. Een wat groter gezin vraagt nu eenmaal meer tijdsinvestering. Die zelfopoffering was er vroeger meer dan tegenwoordig... denk ik.
Waarom zou het altijd negatief zijn als het over gezinsplanning gaat? Je maakt ook een overzicht over je werkzaamheden die dag of voor langer termijn, daar is niets mis mee als we dat doen onder voorbehoud van Jacobus.
Nu heb je het over twee verschillende dingen. We hebben het hier vrijwel uitsluitend over de gezinsplanning om het aantal kinderen te beperken (en dat is ook goed om de discussie scherp te krijgen).

Daarbij is het wel dezelfde vraag die we ons elke dag moeten stellen: kunnen we voor onze bezigheden Gods zegen vragen? Ofwel: gaan we in de weg die God ons wijst? En dat is nu precies de vraag die bij dit onderwerp besproken moet worden. Het antwoord 'daar is niets mis mee' is in elk geval te kort.
Ik bedoel dat er niets mis mee is om te plannen met de Heere.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Agjahnus

Bericht door Agjahnus »

liz boer schreef:
Daar is inderdaad niets mis mee, zolang je maar in het oog houdt dat je met al het geplan van jezelf Gods wegen bewandeld en niet je eigen wegen veilig gaat stellen door allerlei hindernissen op te werpen. Natuurlijk hou je rekening met gezondheid en zo bij het denken over gezinsuitbreiding. Dat lijkt me ook goed als daar echt reden voor is. Een aantal redenen zijn al genoemd. Het komt mij echter ook voor dat de kleine gezinnen van tegenwoordig een gevolg zijn van de emancipatievloed die ook de gereformeerde gezindte niet ongemoeid heeft gelaten. Ik denk dat gezinsplanning van nu daar toch wel veel mee te maken heeft. De vraag is of dat ook 'plannen met de Heere' genoemd kan/mag worden.
liz boer

Bericht door liz boer »

Agjahnus schreef:
liz boer schreef:
Daar is inderdaad niets mis mee, zolang je maar in het oog houdt dat je met al het geplan van jezelf Gods wegen bewandeld en niet je eigen wegen veilig gaat stellen door allerlei hindernissen op te werpen. Natuurlijk hou je rekening met gezondheid en zo bij het denken over gezinsuitbreiding. Dat lijkt me ook goed als daar echt reden voor is. Een aantal redenen zijn al genoemd. Het komt mij echter ook voor dat de kleine gezinnen van tegenwoordig een gevolg zijn van de emancipatievloed die ook de gereformeerde gezindte niet ongemoeid heeft gelaten. Ik denk dat gezinsplanning van nu daar toch wel veel mee te maken heeft. De vraag is of dat ook 'plannen met de Heere' genoemd kan/mag worden.
De eerste vraag die ik stel is heb je zelf kinderen?

als tweede wil ik zeggen, in onze gemeente hebben de dertigers tussen de 2 en zeven kinderen, dat vind ik niet klein, meerdere gezinnen hebben echt grotere gezinnen.

Zelf heb ik zeven kinderen en heb ook nog een miskraam gehad, dus dat is acht, maar ik zal niet oordelen over anderen, ik ken gezinnen waar er een of twee kinderen zijn, daar gaat het echt niet speciaal over carriere of over dure vakanties, bovendien hebben er verschillende gezinnen ook nog een of twee pleegkinderen, tevreden?
Agjahnus

Bericht door Agjahnus »

liz boer schreef:
Agjahnus schreef:
liz boer schreef:

als tweede wil ik zeggen, in onze gemeente hebben de dertigers tussen de 2 en zeven kinderen, dat vind ik niet klein, meerdere gezinnen hebben echt grotere gezinnen.

Zelf heb ik zeven kinderen en heb ook nog een miskraam gehad, dus dat is acht, maar ik zal niet oordelen over anderen, ik ken gezinnen waar er een of twee kinderen zijn, daar gaat het echt niet speciaal over carriere of over dure vakanties, bovendien hebben er verschillende gezinnen ook nog een of twee pleegkinderen, tevreden?
Ons gezin telt 3 kinderen, niet echt een groot gezin dus. Aanvankelijk hadden we niet gepland dat het na de derde zou stoppen, maar dat is helaas wel gebeurd.
Bij ons in de gemeente is het dan ongeveer net als bij jou, al komen echt grote gezinnen (meer dan 6 kinderen zegmaar) niet zo heel veel meer voor. Die zijn destijds merendeels naar de HHK gegaan.

Ja hoor, tevreden ;)
liz boer

Bericht door liz boer »

Agjahnus schreef:
liz boer schreef:
Agjahnus schreef:
liz boer schreef:

Ons gezin telt 3 kinderen, niet echt een groot gezin dus. Aanvankelijk hadden we niet gepland dat het na de derde zou stoppen, maar dat is helaas wel gebeurd.
Bij ons in de gemeente is het dan ongeveer net als bij jou, al komen echt grote gezinnen (meer dan 6 kinderen zegmaar) niet zo heel veel meer voor. Die zijn destijds merendeels naar de HHK gegaan.

Ja hoor, tevreden ;)
pak van mijn hart...
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik zag net op Refoweb iets over https://www.sensiplan.nl/
in https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31183/vol-huis/
Ik vraag me af hoe bekend de Sensiplan methode is in reformatorisch nederland..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Groot Blankenstein schreef: 29 aug 2024, 10:50 Ik zag net op Refoweb iets over https://www.sensiplan.nl/
Ik ken best wat mensen die dit gebruiken. Het is alleen lastig wanneer je geen regelmatige cyclus hebt of een hormoonafwijking zoals PCOS. Dan is dit niet betrouwbaar genoeg..
merel

Bericht door merel »

Ik begrijp nooit waarom men dit gebruikt en geen hormonale anticonceptie of een condoom.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Condoom is hetzelfde. De pil kan een abortieve werking hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Heidebloem schreef: 29 aug 2024, 11:02
Groot Blankenstein schreef: 29 aug 2024, 10:50 Ik zag net op Refoweb iets over https://www.sensiplan.nl/
Ik ken best wat mensen die dit gebruiken. Het is alleen lastig wanneer je geen regelmatige cyclus hebt of een hormoonafwijking zoals PCOS. Dan is dit niet betrouwbaar genoeg..
Correct. Nog los van afwijkingen is de eisprong niet altijd exact hetzelfde. Daarbij spelen talloze andere factoren ook nog een rol: verkoudheid of griep, stress, sport, het weer (lichaamstemperatuur), alcohol, etc..

Ik sluit mij aan bij merel. De anticonceptiepil niet willen kan ik ergens nog wel begrijpen, maar waarom geen condoom maar wel een planning?
Wat is het verschil? Ik heb altijd het idee dat mensen zichzelf een beetje voor de gek houden.
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 29 aug 2024, 11:13 Condoom is hetzelfde. De pil kan een abortieve werking hebben.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -abortief/
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 29 aug 2024, 11:31
Heidebloem schreef: 29 aug 2024, 11:02
Correct. Nog los van afwijkingen is de eisprong niet altijd exact hetzelfde. Daarbij spelen talloze andere factoren ook nog een rol: verkoudheid of griep, stress, sport, het weer (lichaamstemperatuur), alcohol, etc..

Ik sluit mij aan bij merel. De anticonceptiepil niet willen kan ik ergens nog wel begrijpen, maar waarom geen condoom maar wel een planning?
Wat is het verschil? Ik heb altijd het idee dat mensen zichzelf een beetje voor de gek houden.
Ik denk dat men van mening is dat het beter is te lijden aan de lusten dan eraan toe te geven door het gebruik van een condoom :D
Terri

Bericht door Terri »

Ik heb altijd begrepen dat een condoom hiermee vergeleken werd en daarom afgekeurd.

Genesis 38
Onan wist echter dat dit nageslacht niet voor hem zou zijn; daarom gebeurde het, telkens wanneer hij bij de vrouw van zijn broer kwam, dat hij zijn zaad op de grond verspilde om zijn broer geen nageslacht te geven.
Heidebloem

En ehh.. een condoom geeft ook een ander gevoel! :huhu dat speelt ook mee bij sommigen.
Heidebloem

Los van de manier van anticonceptie vinden wij gezinsvorming zowieso een moeilijk onderwerp.
In onze (echt rechtse) reformatorische omgeving is gezinsplanning heel normaal. Veel vrienden wensen er minimaal 2jr tussen, willen de oudste naar school hebben voor de 3e komt, willen geen groot gezin of wensen max 4 kinderen, etc.
Wij zien dat anders, elk nieuw leven is door God geschonken en Hij weet wat het beste voor ons is en wat wij aankunnen. We willen graag op Hem vertrouwen en het van Hem verwachten. Hij opent en sluit de baarmoeder.
Maar het andere stemmetje in mijn hoofd zegt dat we ook een eigen verantwoordelijkheid hebben en vooral nu nr3 in korte tijd opkomst is durf ik het niet meer goed in Zijn Hand over te geven, want misschien komt nr4 er ook weer zo achteraan.
Wat is jullie visie hierop?
Plaats reactie