Vakantie

HersteldHervormd

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef: 19 aug 2024, 15:22 De zomervakantie volgend jaar is nog ver :) Maar om niet al te laat op zoek te gaan naar een mogelijk onderkomen voor volgende zomer, een vraag:
Weet iemand een site waar je huisjes in Luxemburg (het land, niet de Belgische provincie) kun vinden. En dan meer de particuliere huisjes, niet de huizen die via hometogo te vinden zijn (want daar zit niets betaalbaars tussen voor ons gezin).
De accommodaties in Luxemburg zijn over het algemeen behoorlijk duur. Het is ook een heel klein landje dus het aanbod is daarmee automatisch ook een stuk kleiner. Qua taal begrijpen bijna alle Luxemburgers Duits heel goed, vooral de oudere generatie. Zelfs spreken ze vooral Luxemburgs en schrijven ze Frans en in mindere mate dus Duits. Hoe noordelijker je zit, hoe Duitser het word. Hoe meer richting stad Luxemburg, hoe Franser. Het OV is in heel het land gratis en de accijnzen op benzine, alcohol en tabak zijn heel laag. Ik heb familie die een groot gedeelte van het jaar in Luxemburg woont, vandaar dat ik het wel redelijk ken. Tegelijk hebben wij daarom nooit een huisje oid gehuurd, dus daar kan ik je niet mee verder helpen. Als je wil kan ik wat navragen voor je als je dat wil?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 19 aug 2024, 11:02 @Ad Anker Wij zijn ons aan het orienteren op een vakantie naar Schotland. Zijn jullie met een reis mee geweest of hebben zelf een reis uitgestippeld? Geldt voor het boeken van een boot naar Schotland ook dat een vroegboeking goedkoper is?

Anderen die naar Schotland zijn geweest mogen uiteraard ook reageren.
Een echte aanbeveling,,eigenaar is een oude Nederlander.

https://ranchchaletpark-uk.weebly.com/
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 19 aug 2024, 15:22 De zomervakantie volgend jaar is nog ver :) Maar om niet al te laat op zoek te gaan naar een mogelijk onderkomen voor volgende zomer, een vraag:
Weet iemand een site waar je huisjes in Luxemburg (het land, niet de Belgische provincie) kun vinden. En dan meer de particuliere huisjes, niet de huizen die via hometogo te vinden zijn (want daar zit niets betaalbaars tussen voor ons gezin).
Wij zijn in de jaren '80 en '90 drie maal in het groothertogdom geweest. Eerst hebben we een particuliere woning gehuurd van bewoners die zelf een nieuw huis hadden gebouwd, in Dillingen (aan de Sure). Het was een oud huis, maar goed, en goedkoop, Ik denk niet dat dit nog verhuurd wordt. Dan zijn we ook op een bugalowpark geweest in Hosingen (volgens mij nu Parc Hosingen geheten), en het bungalowpark heet La Sapinière. De eerste keer zaten we op het oude deel van dit park, dat was niet helemaal goed, maar de tweede maal zaten we in het nieuwe deel en dat was prima!
Wij vinden Luxemburg een prachtig land. Niet met hoge bergen, maar wel een mooi gooiend lanschap, en ook wel wat rotsachtige streken rond Klein Zwitserland en daaromtrent. Ik herinner me de eerste ochtend dat ik wakker werd in Dillingen. Het was nog vroeg. Wat me trof was de stilte. Ik ervoer als ware voor de eerste keer in mijn leven dat de stilte haast te horen was. Ik zat aan de oever van de Sure. Daar in het rivierdal rezen dan de heuvels op, met de toppen in de laaghangende ochtendwolken. We hebben daar een van onze mooiste vakanties gehad.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef: 19 aug 2024, 22:09
merel schreef: 19 aug 2024, 11:02 @Ad Anker Wij zijn ons aan het orienteren op een vakantie naar Schotland. Zijn jullie met een reis mee geweest of hebben zelf een reis uitgestippeld? Geldt voor het boeken van een boot naar Schotland ook dat een vroegboeking goedkoper is?

Een echte aanbeveling,,eigenaar is een oude Nederlander.

https://ranchchaletpark-uk.weebly.com/
Ik ben het helemaal met je eens Pierre27, Ranch chalet park is een aanrader.
merel

Bericht door merel »

Dankjewel voor de tip pierre!

waarom is dit een aanrader? Vanwege de omgeving of wat anders?
DDD

Bericht door DDD »

Een mooie oproep in het RD van vandaag.

https://beta.rd.nl/artikel/1074763-ga-t ... ar-de-kerk

Nog lang niet compleet, want het bemoedigt de gelovigen in zo'n plaats ook als er mensen uit andere landen hun eredienst bijwonen.

Al vind ik het wel lastig wat je moet zeggen als de dominee bij de mededelingen vraagt om de groeten te doen aan je eigen gemeente. Dat is in onze kerk helemaal niet gebruikelijk, en ik zou niet weten hoe dat zou moeten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wij hebben zelf een huisje gehuurd nabij Fort William en hebben daar in de nabijheid de omgeving verkend. We waren daar 1 week. Vroegboeking maakt volgens mij niet uit voor de boot. We hebben erg op tijd geboekt dus ik weet niet of later boeken voordeliger is. De boot is vrij prijzig.
Het land is erg mooi. Voor een volgende keer lijkt me een rondreis mooier. Afstanden zijn best groot. Omgeving Fort William is erg aan te bevelen. Bergen, meren en rust.
CvdW

Bericht door CvdW »

merel schreef: 20 aug 2024, 07:54 Dankjewel voor de tip pierre!

waarom is dit een aanrader? Vanwege de omgeving of wat anders?
Vanwege omgeving en gastvrijheid eigenaar (sfeer)
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 21 aug 2024, 19:06 Een mooie oproep in het RD van vandaag.

Nog lang niet compleet, want het bemoedigt de gelovigen in zo'n plaats ook als er mensen uit andere landen hun eredienst bijwonen.

Al vind ik het wel lastig wat je moet zeggen als de dominee bij de mededelingen vraagt om de groeten te doen aan je eigen gemeente. Dat is in onze kerk helemaal niet gebruikelijk, en ik zou niet weten hoe dat zou moeten.
Ik vind het een mooie persoonlijk artikel. Of je het voorbeeld moet navolgen? Je zou het bijna doen, zo mooi als hij het beschrijft. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die het ongemakkelijk en stressvol vinden om naar onbekende kerk te gaan en gewoon fijn een Nederlandse dienst meeluisteren. Dat kan de Heere ook zegenen. Daarnaast denk ik: laat het dan ook in Nederland zien. Stap één keer in de maand, één dienst een andere kerk binnen.

Echt een mooi artikel. Maar ik had ooit een tegengestelde ervaring, met een evangelische dienst tijdens een vakantie :bobo Waar is de nooduitgang, dacht ik toen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 21 aug 2024, 19:06 Een mooie oproep in het RD van vandaag.

Berichtje in het kerkblad?
DDD

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of dat kan. Dat kan ik eens vragen. Maar overal zijn protocollen voor. Zelfs bij de voorbeden is er geen ruimte voor maatwerk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 21 aug 2024, 22:46 Ik betwijfel of dat kan. Dat kan ik eens vragen. Maar overal zijn protocollen voor. Zelfs bij de voorbeden is er geen ruimte voor maatwerk.
Inderdaad. Dat laatste herken ik wel.
Maanenschijn

Vakantie

Bericht door Maanenschijn »

Ik deel een berichtje wat ik tegen kwam op de één van de socials. Niet als schandpaal, wel als spiegel voor onze gezindte en ondersteuning voor het werk van de pleegzorg, waar reformatorische en christelijke gezinnen hard nodig zijn en erg goed werk kunnen doen. Laten we ze dan ook een beetje helpen en ondersteunen.
schreef: Je hebt als mens van die momenten waarop je gewoon even je verhaal kwijt wilt. Soms omdat het oplucht, een spiegel voorhoudt, inspireert of oproept tot iets. Dit is zo’n moment. Zo’n moment waarop je na weken nadenken en met veel mensen praten de nuance uit de weg gaat en je besluit aan de bel te trekken.

Ik neem u mee naar onze zomervakantie. Met al onze kinderen en pleegkinderen zijn we deze zomervakantie neergestreken op de camping.
Na jaren van vakanties naar het buitenland wilden we weer eens lekker dicht bij huis op vakantie. Na een proefvakantie van een week vorig jaar besloten we dit jaar om 4 weken een kampeerplek te boeken aan de Zeeuwse kust. 4 weken zodat we flexibel konden omgaan met het niet te voorspellen weer in Nederland. Want kamperen is leuk, maar een week nat regenen niet. En zeker niet met 8 kinderen. Want zo groot was ons gezin dit jaar.
Kamperen met alles erop en eraan. Tenten mee, haringen in de grond, luchtbedden opblazen, je kop in de zon en je haren in de wind.

We besloten te kiezen voor een reformatorische camping. Gewoon omdat dat vorig jaar goed was bevallen en we het fijn vonden voor de kinderen en onszelf. Ik geef toe, het is weinig avontuurlijk en verrassend maar soms wil je een vakantie die voorspelbaar is.

Na ongeveer een week zaten mijn vrouw en ik ’s avonds laat met een deken omgeslagen voor de tent nog even de dag door te nemen en besloten we dat we de komende jaren dit soort vakanties wilden met ons (pleeg)gezin. 
De kinderen genoten enorm en we leken ons plekje voor de komende jaren te hebben gevonden. Toen we een complete caravan met seizoensplek te koop zagen staan de volgende dag leek het plaatje helemaal compleet. We bespraken de mogelijkheid om deze caravan en seizoensplek over te nemen met ons (pleeg)kinderen en iedereen wat dolenthousiast. Dus maar snel een afspraak gemaakt met de verkoper voor een bezichtiging. 
Zo ver niets aan de hand zou je zeggen. Prima plan toch?

Daar dacht de eigenaar van de camping helaas anders over. Ik citeer even zijn reactie op mijn verzoek om de seizoensplek over te nemen: “Jullie zijn een groep die ik nergens tussen kan zetten”, en “jij verplaatst je hele bedrijf wekenlang naar mij, en dan zit ik daarmee.” Er viel niet over te praten, een gezin als wij (met 4 pleegkinderen) krijgt geen seizoensplek. De figuurlijke douche op deze camping was nog kouder dan de letterlijke. Geen enkel stukje gras op deze enorme camping was geschikt voor "mensen met kinderen zoals wij."
Voor de goede orde: ik heb de ‘vakantiebuurman’ van dit gezin gesproken, een goede kennis. Het was geen gezin met overlast, extra drukte, of tegen de geldende regels. Een gewoon gezellig groot gezin. Voordat mogelijk die suggestie zou kunnen ontstaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW

Bericht door CvdW »

.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom zou je dit op een social zetten? Ik vind dit altijd zo vervelend aan dat activistische.

Inhoudelijk vind ik het overigens wel heel vreemd waarom er geen seizoensplek geregeld word, toch min of meer kwetsend voor het (pleeg)gezin.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie