Presidentsverkiezingen USA 2024

DDD

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 16 aug 2024, 13:07
DDD schreef: 16 aug 2024, 12:47 Het lijkt er dan op dat ambtenaar de zorgen over de VS niet deelt. Ik vrees dat dat onterecht is.
Ik zie geen reden om te twijfelen aan de democratie in de VS. Met name ook omdat ik verwacht dat Harris wordt verkozen
Dat zegt niet alles. Dan kan er nog steeds een burgeroorlog uitbreken. Al verwacht ik dat niet.

Maar 'geen reden' zien, vind ik wel heel bijzonder. Alleen al de monitor die door parsifal is gedeeld hierboven, zou een reden zijn. De uitspraken van Trump zijn een duidelijke andere reden.

Wat betreft thuisblijven: dat voelt voor mij als een legitimatie van een dictatuur, dus dat zou ik niet kunnen. Dan zou ik nog liever een ongeldige stem uitbrengen op een kandidaat die wel geschikt is.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 16 aug 2024, 13:50
Ambtenaar schreef: 16 aug 2024, 13:07
DDD schreef: 16 aug 2024, 12:47 Het lijkt er dan op dat ambtenaar de zorgen over de VS niet deelt. Ik vrees dat dat onterecht is.
Ik zie geen reden om te twijfelen aan de democratie in de VS. Met name ook omdat ik verwacht dat Harris wordt verkozen
Dat zegt niet alles. Dan kan er nog steeds een burgeroorlog uitbreken. Al verwacht ik dat niet.

Maar 'geen reden' zien, vind ik wel heel bijzonder. Alleen al de monitor die door parsifal is gedeeld hierboven, zou een reden zijn. De uitspraken van Trump zijn een duidelijke andere reden.

Wat betreft thuisblijven: dat voelt voor mij als een legitimatie van een dictatuur, dus dat zou ik niet kunnen. Dan zou ik nog liever een ongeldige stem uitbrengen op een kandidaat die wel geschikt is.
De VS heeft een veel directere democratie dan ons land. Ze stemmen bv direct hun burgermeester, gouverneur en veel andere overheidsdienaren. Volgens mij wordt in veel plaatsen zelfs de hoofdcommissaris van politie direct gekozen door het volk.

In zo’n directe democratie is een dictatuur heel ver weg. Dus blijf maar met een gerust hart thuis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het nog niet mee eens. In zo'n directe democratie is een dictatuur naar mijn idee juist vrij dichtbij. Er hangt veel af van personen. Dictaturen ontstaan vaak in een situatie waarin er enkele keren op rij iemand aan de macht is die zijn macht vergroot. Poetin is daarvan een duidelijk voorbeeld. Ook in eerste instantie democratisch gekozen. En steeds meer ondemocratisch gaan beïnvloeden.

In een indirectere democratie is zoiets veel ingewikkelder, naar mijn idee.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 aug 2024, 13:50

Trump kan van alles roepen, omzetten in wet- en regelgeving is een ander verhaal. Ik vind de analyses dus ook niet heel sterk. De afwaardering van Amerika als democratie wordt met name gemotiveerd met uitspraken van Trump. Het gaat juist om het stelsel, niet om uitspraken van een dwaas.
DDD

Bericht door DDD »

Een dwaas die wellicht een van de belangrijkste functies binnen de VS gaat bekleden. Jij vindt dat dat niets zegt over het stelsel en ook geen gevaar oplevert voor het stelsel.

Ik vrees dat je onderschat welke effecten het heeft als een boosdoener zo'n belangrijke functie bekleedt.
gallio

Bericht door gallio »

Ambtenaar schreef: 16 aug 2024, 14:20
Trump kan van alles roepen, omzetten in wet- en regelgeving is een ander verhaal. .....
... maar het omzetten van het juridische stelsel lijkt aardig te lukken in sommige gevallen. Zoals de uitspraak van rechter Cannon aantoont.

Verder is het continu ondergraven van de geldigheid van juridische uitspraken gewoon voer voor de gewone MAGA supporter. Die begrijpt het allemaal niet meer en steunt DT door dik en door dun. En gaat desnoods het Capitool bestormen om zijn gelijk te halen. Of breekt in bij Nancy Pelosi om die van het leven te beroven.

Wat DT doet is dus duidelijk wel een gevaar voor de democratie.
gallio

Bericht door gallio »

huisman schreef: 16 aug 2024, 14:05 De VS heeft een veel directere democratie dan ons land. Ze stemmen bv direct hun burgermeester, gouverneur en veel andere overheidsdienaren. Volgens mij wordt in veel plaatsen zelfs de hoofdcommissaris van politie direct gekozen door het volk.

In zo’n directe democratie is een dictatuur heel ver weg. Dus blijf maar met een gerust hart thuis.
Dat stemmen van burgermeester, gouverneur en zelfs van rechters wordt beïnvloed door de grote bedragen geld die geschonken worden door mensen die achter de schermen invloed willen hebben. Gevaar voor de democratie dus.
MGG

Bericht door MGG »

gallio schreef: 16 aug 2024, 15:14
huisman schreef: 16 aug 2024, 14:05 De VS heeft een veel directere democratie dan ons land. Ze stemmen bv direct hun burgermeester, gouverneur en veel andere overheidsdienaren. Volgens mij wordt in veel plaatsen zelfs de hoofdcommissaris van politie direct gekozen door het volk.

Dat stemmen van burgermeester, gouverneur en zelfs van rechters wordt beïnvloed door de grote bedragen geld die geschonken worden door mensen die achter de schermen invloed willen hebben. Gevaar voor de democratie dus.
Zeker als valsspelers hun baantje mogen behouden en een van hun zelf serieus kans maken om presidente te worden.

Een hoge mate van directie democratie is een winst als donaties gemaximaliseerd en geregistreerd worden. Het niet transparante proces van de benoeming van burgemeesters kan je ook als gevaar voor de democratie zien.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik hoop dat Trump wint, zijn standpunten staan over het algemeen dichterbij dan die van Harris.

Ik denk alleen dat Harris gaat winnen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef: 17 aug 2024, 08:32 Ik hoop dat Trump wint, zijn standpunten staan over het algemeen dichterbij dan die van Harris.

Dat lijkt er inderdaad op. Het team van Trump lijkt er niet in te slagen een goede strategie te vinden na de terugtrekking van Biden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef: 17 aug 2024, 19:31
HersteldHervormd schreef: 17 aug 2024, 08:32 Ik hoop dat Trump wint, zijn standpunten staan over het algemeen dichterbij dan die van Harris.

Dat lijkt er inderdaad op. Het team van Trump lijkt er niet in te slagen een goede strategie te vinden na de terugtrekking van Biden.
Psychologisch gezien is het niet eerlijk. Een hoop mensen stemmen nu eenmaal democraat of republikein. Je hebt ook een grote groep die 'zweeft'. Deze zwevende groep had Trump in de tas, want het was namelijk de keuze; Trump of Biden. Nu heeft echter die zwevende kiezer een extra optie gekregen, te weten Harris. De kans dat iemand zich bedenkt is nu veel groter. Het is nu voor Trump heel erg moeilijk om opnieuw de stemmers achter zich te krijgen. Ik vind dat Harris het heel slim aanpakt. Ook met haar running mate, een ietwat gematigder politicus. En Trump blijft maar roeptoeteren. Je kan je overigens afvragen of zo'n moordaanslag op hem de populariteit heeft doen toenemen of eerder afnemen. In principe zit het volk ook niet te wachten op een president die neergeschoten gaat worden.

Hoewel de officiele statistieken aangeven dat Trump nog steeds goed op winst staat denk ik niet dat hij het gaat halen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
parsifal

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef: 17 aug 2024, 19:54

Psychologisch gezien is het niet eerlijk. Een hoop mensen stemmen nu eenmaal democraat of republikein. Je hebt ook een grote groep die 'zweeft'. Deze zwevende groep had Trump in de tas, want het was namelijk de keuze; Trump of Biden. Nu heeft echter die zwevende kiezer een extra optie gekregen, te weten Harris. De kans dat iemand zich bedenkt is nu veel groter. Het is nu voor Trump heel erg moeilijk om opnieuw de stemmers achter zich te krijgen. Ik vind dat Harris het heel slim aanpakt. Ook met haar running mate, een ietwat gematigder politicus. En Trump blijft maar roeptoeteren. Je kan je overigens afvragen of zo'n moordaanslag op hem de populariteit heeft doen toenemen of eerder afnemen. In principe zit het volk ook niet te wachten op een president die neergeschoten gaat worden.

Hoewel de officiele statistieken aangeven dat Trump nog steeds goed op winst staat denk ik niet dat hij het gaat halen.
In tegenstelling tot Trump praat Harris ook over beleid. Harris speelt ook op de man (en geeft op sociale media de indruk dat ze Trump vooral uitlacht), maar praat daarna ook over wat ze wil met het land. Trump speelt eigenlijk alleen maar op de man. Dan is het lastig als de verwachte tegenstander opeens niet de tegenstander wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 17 aug 2024, 21:23
HersteldHervormd schreef: 17 aug 2024, 19:54

In tegenstelling tot Trump praat Harris ook over beleid. Harris speelt ook op de man (en geeft op sociale media de indruk dat ze Trump vooral uitlacht), maar praat daarna ook over wat ze wil met het land. Trump speelt eigenlijk alleen maar op de man. Dan is het lastig als de verwachte tegenstander opeens niet de tegenstander wordt.
We zullen zien. Ik denk niet dat de het beeld wat de media nu van Harris maakt stand houdt. Als ze al eens iets moet zeggen zonder prompt is het echt heel erg slecht.
Ze wordt nu volledig bewierookt en beschermd maar dat gaat ze niet volhouden tot november.

En de plannen, wat ze wil met het land, ze was 4 jaar aan de macht..... Waarom niets gedaan?
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik weet niet of je het door hebt, maat het gaat best goed met de amerikaanse economie.

Verder is Trump natuurlijk vooral iemand om keihard om te lachen met dat opgeblazen ego van hem.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Profesto schreef: 17 aug 2024, 23:31

Verder is Trump natuurlijk vooral iemand om keihard om te lachen met dat opgeblazen ego van hem.
Exact. De man kwebbelt maar wat en is op geen zinnige opmerking te betrappen. Hij is totaal ongeschikt, ongeacht zijn opvattingen.
Plaats reactie